Kevin Glynn
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« : Joulukuu 30, 2024, 21:34:55 » |
|
Useat junat ovat myöhässä sähköratavian/ ilkivallan vuoksi 30-70 minuuttia. S72 yli 60 min myöhässä S53 yli 40 min myöhässä R-juna peruttu klo 20:55 IC29 yli 30 min myöhässä vr.fi Lisää tietoa myös is.fi:ssä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010934470.html
|
|
|
tallennettu
|
Sr1 3063
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 86
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 30, 2024, 22:30:24 » |
|
PYO 263 myöhästyi mukavasti. Siihen on sitten luvassa Oulussa Eifet-alligaattori.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 984
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2024, 00:00:37 » |
|
Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 18
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 31, 2024, 08:29:40 » |
|
Useat junat ovat myöhässä sähköratavian/ ilkivallan vuoksi 30-70 minuuttia. S72 yli 60 min myöhässä S53 yli 40 min myöhässä R-juna peruttu klo 20:55 IC29 yli 30 min myöhässä vr.fi Lisää tietoa myös is.fi:ssä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010934470.htmlSiellä S 53:nen oli myöhästynyt 70 min lisää
|
|
|
tallennettu
|
T7166 oli ensimmäinen
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 252
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 01, 2025, 18:07:51 » |
|
Vuosi 2024 oli rankka ja raaka vuosi kaikenlaisille kaapeleille ja putkilinjoille. Olivatpa nämä sitten rautateillä, tai vaikkapa meren pohjassa. Toivottavasti tekijät saadaan kiinni ja vastuuseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Kerola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 02, 2025, 14:10:20 » |
|
Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?
Olisiko kyseessä ollut kiskosta sähköratapylvään alapäähän ollut osa paluuvirtatiestä? Nämä johtimet olivat ennen kuparia, nyt niitä on paljolti korvattu seosmetallisilla johtimilla, joilla ei ole niin suurta romuhintaa. Samaa johdintyppiä käytetään myös sähköradan läheisyydessä olevien pylväiden yms. maadoittamiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 984
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2025, 15:31:05 » |
|
Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?
Olisiko kyseessä ollut kiskosta sähköratapylvään alapäähän ollut osa paluuvirtatiestä? Nämä johtimet olivat ennen kuparia, nyt niitä on paljolti korvattu seosmetallisilla johtimilla, joilla ei ole niin suurta romuhintaa. Samaa johdintyppiä käytetään myös sähköradan läheisyydessä olevien pylväiden yms. maadoittamiseen. Mihin kohtaan se ns imumuuntaja sijoittuu? Onko niitä kuinka tiheässä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Kerola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2025, 19:02:56 » |
|
Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?
Olisiko kyseessä ollut kiskosta sähköratapylvään alapäähän ollut osa paluuvirtatiestä? Nämä johtimet olivat ennen kuparia, nyt niitä on paljolti korvattu seosmetallisilla johtimilla, joilla ei ole niin suurta romuhintaa. Samaa johdintyppiä käytetään myös sähköradan läheisyydessä olevien pylväiden yms. maadoittamiseen. Mihin kohtaan se ns imumuuntaja sijoittuu? Onko niitä kuinka tiheässä? Imumuuntajia on 1 x 25 kV ajojohdinjärjestelmässä 2,5 km välein.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2025, 00:50:02 » |
|
Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?
Olisiko kyseessä ollut kiskosta sähköratapylvään alapäähän ollut osa paluuvirtatiestä? Nämä johtimet olivat ennen kuparia, nyt niitä on paljolti korvattu seosmetallisilla johtimilla, joilla ei ole niin suurta romuhintaa. Samaa johdintyppiä käytetään myös sähköradan läheisyydessä olevien pylväiden yms. maadoittamiseen. Mihin kohtaan se ns imumuuntaja sijoittuu? Onko niitä kuinka tiheässä? Imumuuntajia on 1 x 25 kV ajojohdinjärjestelmässä 2,5 km välein. Käy osoitteessa https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/ ja valitse karttataso "Rata: Imumuuntaja". 2,5 km näyttää ihan oikealta. Eikö Ranne oli äskettäin uutisissa, että liian paljon infratietoa on julkista? En tiedä, onko siinä oikeasti väliä. Ne todella tärkeät kohteet löytyvät varmaan helposti tiedustelusatelliittien avulla. Kyllä vaaralliselta se kuulostaa vaikka virtapiiri olisi avattu sillä puolella, joka on normaalitilassa maadoitettu. Eikö sitten se "löysä pää" on yhtäkkiä jännitteinen, jos paikalla on kuluttaja (veturi). Ainakin kovia maakenttiä. Mutta en tiedä, mikä oli oikein varastettu ja muutenkin tuo korkeajännitesähkö ei ole ihan helppoa vain koulufysiikan tiedoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 252
|
« Vastaus #9 : Eilen kello 07:26:16 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 252
|
« Vastaus #10 : Eilen kello 09:18:34 » |
|
Ihmetyttää, kuinka Savion seutuvilla on voinut radalla puuhastella kaapelivarkauksia ilman, että kenelläkään ei ole ollut selkeää näköhavaintoa varkaista. Käsittääkseni Savio sijaitsee Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla. Jos ja kun tuolla on kaapelivarkaudet onnistuneet noinkin hiljaisesti, niin mikä on vastaava tilanne maamme tuhansien kilometrien korpirataosuuksilla?
Eräässä toisessa vastaavassa artikkelissa kerrottiin, kuinka kuluneen viimeisen vuoden aikajaksona, on rautateihin kohdistunut jo seitsemän kaapelivarkautta. Onko tekijät saatu kiinni, ja minkälaisista määristä on kysymys? Ainakin allekirjoittaneelta nuo tapaukset ovat menneet täysin ohi. Edelleenkö on kyseessä vain paluuvirtakaapelit, vai onko rosvojen mukaan tarttunut myös turvalaite- tms kaapeleita?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1243
|
« Vastaus #11 : Eilen kello 13:25:12 » |
|
Ihmetyttää, kuinka Savion seutuvilla on voinut radalla puuhastella kaapelivarkauksia ilman, että kenelläkään ei ole ollut selkeää näköhavaintoa varkaista.
Uutisissa oli maininta, että esim oikeanlainen vaatetus niin porukka vaan katsoo, että jaahas, tuolla ollaan töissä ja ne tietää mitä tekee. Ei siinä silloin välttämättä osata painaa tuntomerkkejä mieleen eikä tule mieleen mennä katsomaan lähempää että mitä tapahtuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 252
|
« Vastaus #12 : Eilen kello 20:42:25 » |
|
Saapa nähdä milloin ensimmäinen arjen sankari päättää pienessä mielessään räjäyttää pankin, eli kiipeää ajojohtopylvääseen, tavoitteenaan anastaa itse ajojohtokaapelit?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|