Sen mitä en tuolla edellä maininnut noista suistumiseen johtavista syistä saattanee tietenkin olla kytkimisen hakautumista ja liikkeen estymistä eri kytkinjärjestelmiä käytettäessä ja myös itse vaihteiden kaarresäteen jyrkkyys minkä vuoksi suosin mahdollisimman loivia vaihteita mikä ei tietenkään ole aina mahdollista käytettävän tilan rajoitteiden ansiosta1
Omien havaintojeni mukaan yleisin syy suistumiselle on kytkinten sopimattomuus keskenään. Osa vaunuista on 1970-luvulta jolloin yhtenäisiä NEM-kytkimiä ei ollut. Vaikka kytkimet näyttävät aika samanlaisilta niin voivat olla jopa eri korkeudella! Lopputulos on että toisen vaunun kytkin ottaa kaarteessa tai laskussa kiinni toisen vaunun ylikulkusuojaan. Ongelmasta pääsee yleensä eroon vaihtamalla vaunujen järjestystä. Märklinin C-kiskojen kaarrevaihteiden kaarteet ovat niin loivia kuin olla voi, ja kyse on lisäksi ulompi kaarre.
Tuota pyörien laippojen hiomista en ole vielä kokeillut. Pitää ehkä kokeilla!