Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Pienoisrautatiekaluston rakentaminen/kunnossapito ja kaikki asiaan liittyvä.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #25 : Toukokuu 25, 2025, 01:43:30 »

Yksi helppo tapa jota olen kokeillut on yksinkertaisesti kääntää vaunut radalla toiseen suuntaan ja katsoa mitä sitten tapahtuu ,jollei se auta poistetaan vaunu kerralla ja etsitään murheenkryyni,tämä noin yksinkertaistettuna.Voi tietenkin myös olla että suistumiset Märklin radalla iittyy laipan korkeuteen Märklin 1,35/Roco 1,1mm?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1110


« Vastaus #26 : Toukokuu 25, 2025, 11:15:09 »

Sen mitä en tuolla edellä maininnut noista suistumiseen johtavista syistä saattanee tietenkin olla kytkimisen hakautumista ja liikkeen estymistä eri kytkinjärjestelmiä käytettäessä ja myös itse vaihteiden kaarresäteen jyrkkyys minkä vuoksi suosin mahdollisimman loivia vaihteita mikä ei tietenkään ole aina mahdollista käytettävän tilan rajoitteiden ansiosta1

Omien havaintojeni mukaan yleisin syy suistumiselle on kytkinten sopimattomuus keskenään. Osa vaunuista on 1970-luvulta jolloin yhtenäisiä NEM-kytkimiä ei ollut. Vaikka kytkimet näyttävät aika samanlaisilta niin voivat olla jopa eri korkeudella!  Lopputulos on että toisen vaunun kytkin ottaa kaarteessa tai laskussa kiinni toisen vaunun ylikulkusuojaan. Ongelmasta pääsee yleensä eroon vaihtamalla vaunujen järjestystä. Märklinin C-kiskojen kaarrevaihteiden kaarteet ovat niin loivia kuin olla voi, ja kyse on lisäksi ulompi kaarre.

Tuota pyörien laippojen hiomista en ole vielä kokeillut. Pitää ehkä kokeilla!

tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #27 : Toukokuu 25, 2025, 16:49:30 »

Noita liian teräviä laipan harjoja olen tavannut ainakin valmisteilla Roco ja Liliput tulee nyt mieleen.Ja myös muillakin joten tilanne tulee tarkistaa suistumistapauksen yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2025, 23:18:45 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #28 : Kesäkuu 30, 2025, 23:36:29 »

Eli laipan harjojen tulee olla pyöristetyt kuten oikeassakin kalustossa ,pyörän halkileikkauskaavioita laippoineen löytyy netistä!Itselläni on vielä hakusessa "Model Railroader"julkaisun  ansiokas artikkeli "wheels" noin 67-8 luvulta jotta osaisin ottaa siellä lueteltuja tärkeitä pointteja ,joiden ymmärtäminen ja käyttöön soveltaminen on avuksi onnistuneessa liikennöinnissä vielä tänäkin päivänä!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2025, 23:55:46 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #29 : Heinäkuu 01, 2025, 00:06:32 »

Tällä kertaa tulen tänne koska tuolla esikuvan palstalla esiintyy puolalainen höyryveturi jonka kuljettajan hytti on selvästi takakenossa veturin kattilaan nähden ,tämä asia liitty myös pienoisvaturin rakentajan maailmaan siinä mielessä että pienoismallia rakennettaessa ,huolimatta siitä että malli on päämitoiltaan oikein tarkkaan  rakennettu jo oikeappisesti koottu! Mutta tuo ysityiskohta kaikkien muiden lisäksi pistää katsojan silmään eikä täten anna hyvää vaikutelmaa rekennetusta veturista ,näinollen kannattaa huolehtia että höyryveturin kattilan kulma hyttiin on se 90astetta,tämä on yksi monista huomioonotettavista seikoista! Täytynee myös todeta että messinkimallien kohdalla niitä kootessa tuo asia on otettu jo suunnitteluvaiheessa huomioon niin että tätä ongelmaa ei ole odotettavissa!Itse olen omiern mallieni kohdalla pyrkinyt ratkaisemaan asian siten että hytin kiinnitys kattilaan tapahtuu vasta veturin viimeistely vaiheessa! Näistä viimeistelyvaiheiden asioista myöhemmin lisää!Huom! Tuo yksi yksityiskohta herätti miunussa keskustelun pienoisveturin rakentelun suuntaan!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2025, 19:10:22 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #30 : Heinäkuu 04, 2025, 21:22:30 »

Tänään koeajoon tuli saksalaisen pienvalmistajan Panier/Carocar  messinkimalli kapearaiteisen radan Hoe moottorivaunun  pienoismallista VT303. Tämä esikuva oli aiemmin  käytössä ainakin saksalaisen 750mm radan Jagsttalbahn käytössä 80 luvulle asti.Tuo Jagsttalbahn on aina ollut yksi kiinnostukseni kohde vierailtuani siellä 70 luvulla jolloin vielä ajettiin höyryvetoisia museojunia koko radan pituudella.Nyt takaisi pienoismallin koeajoon,voidaan todeta että VT303 on kahdella 2 akselisella  telillä varustettu moottorivaunu ja tässä yksilössä on vai yksi vetävä teli. Koeajossa todetaan että vaunu ei juurikaan liiku kuin hivenen verran vaikka moottori käy ja virroitus toimii.Siis mikä neuvoksi ?Veturi pajalla ja tarkempaan tutkimukseen.Todetaan että telin vain yksi akseli pyörii eikä tietenkään voi liikuttaa moottorivaunua.Moottorivaunun teli on hammasratasvälitteinen (muoviset hammasrattaat) .Tärkemmassa tutkinnassa selviää että yksi tärkeä pyöräkertaa liikuttava hammasratas on irronnut sitä pyörittävältä akselilta joka näinollen selittää moottorivaunun toimimattomuuden.Korjaustoimenpiteenä koitetaan akselin ja hammasrattaan puhdistuksn jälkeen hyvin tarkkaa selvästi  alle mm tarkuutta vaativaa liimauskokeilua ehkä pikaliimalla.Näissä täsmä-pikaliimauksissa on aina se riski että liimaa menee myös väärään paikkaan!Katsotaan sitten mitä tapahtuu! Kokemuksen mukaan nämä muoviset välitukset on kylläkin todettu toimiviksi ja kestäviksi mutta joskus voi eteen tulla se heikko lenkki!Usein teen niin että en heti oikean diagnoosin painotan sanaa oikea diagnoosi, teon jälkeen tee yhtään mitään,vaan vasta lisäfundeerauksen ja  hyvin nukutun yön jälkeen teen toimenpiteen tämä on aiemmin toiminut!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2025, 21:44:20 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #31 : Heinäkuu 08, 2025, 23:42:06 »

Edeellisen Panier/Carocan vetoteliiin liittyen mainitaan että firma on sittemmin parantanut vetokoneistojen luotettavuutta (Stummis Forum)/se että on huonoa mainetta kulkuominaisuuksiss tekee uusista ostajista varautuneita ja varovaisia, siis uusissa malleissa parannusta on tapahtunurt tietojeni mukaan.Itse aion kuitenkin keottaa korjata tuon edellämainitun vetotelin vikaa irroittamalla (vaikka se on sitä vanhaa mallia)sen kokonaan moottorivaunun alustasta joka vaatii tiettyja erikoistoimenpiteitä,mutta se onnistuu.Virroitukseen liittyvät johdot katkaistaa niinn että teli saadaan irti alustastan,Telin keskellä oleva holkki johon on liittyneenä 2hamasratasta työnnetään irti alustasta ja teli on irti.Tässä täytyy tarkoin huolehtia että mikään osa tässä tapauksessa 2 hammasratasta ja niihin liityvät akseli/(holkki )eivät pääse putoamaan lattialla tai katoamaan mikä on aina erityisen tärkeää näissä huoltohommissa!Nyt Tehdyissä tarkistuksissa hammasrattaiden vaurioita esimerkiksi halkeaminen (aiheutta kulkuhäritiöitä/ääntä)ei ole todettavissa,(tämä ei ole lainkaan harvinaista muovi hammasrattaiden kanssa mikäli ne on tehdas puristanut liian tiukoiksi kokemuksia näistä on myös tunnetuissa tehdas malleissa)! No nyt ollaan tässä ja mitä nyt ,se alkuperäinen diagnoosi/vian paikantaminen osuu oikeaan yksi hammasrataston rattaista pyörii tyhjää eikä täten välitä voimaa toiseen vetopyörään.Seuraava siirto on yhä liimaus joka on tässä tapauksessa erittäin tarkka toimenpide ensin pikaliimalla ja sitten Epoksilla mutta ne ei ei tähän asti toimineet,seuraava yritys Steel-Epoxyllä ja jollei sekään onnistu saattaa kyseeseen tulla kokonaisen telin vaihto!Tästä sitten eteenpäin!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2025, 00:02:52 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #32 : Heinäkuu 09, 2025, 00:29:22 »

Tiedossa on että Panier/Carocar toimittaa rakennussarjat tästedes valmiiksi asennetuilla alustoilla.Eli samaan tapaan kuin Weinert.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2025, 22:17:57 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #33 : Heinäkuu 10, 2025, 21:49:27 »

Jatkan tuosta Panier V303 kapsu moottorivaunun välityksen korjaamisesta.Ilmeni siis että yksi hammasrattaista löi tyhjää ja edelliset hyvin tarkat kokeilut  rattaan liimaamisesta akselille ensi pikaliimalla ja sitten epoksiliimalla eivät tuottaneet tulosta joten viimeinen kokeilu suoritettiin Steel Epoksi liimalla ja se onnistui!mutta niinkuin usein vaikeudet seuraa toinen toistaan,nyt ilmeni että välitys hakautuu tietyissa kohdissa eikä suo virheetöntä liikkumista radalla! Tuossa edelläolevassa stoorissa tulee myös esiin se että huolimatta oikean diagnoosin teosta ja sen korjaamisesta voi taustalla piillä myös toisenlainen vika!Johtopäätös on että se on loppuun kulunut enkä enää tuhlaa aikaa sen korjausyrityksiin,on niin että nuo tietyt muoviset välitykset ainakin tässä tapauksessa ova toimineet hyvin mutta sitten paljon käytettynä ja kuluneina ei enää toimi. Voipi olla että koko tapahtumaketju on saanut alkunsa kuluneista rattaista aikeuttan yhden rattaan irtoamisen kokionaan?Tietenkään en osoita tällä toteamuksella ketään toimittajaa ja uskon että on toimittu hyvässä uskossa,Itse oletan että välitys on kotoisin Panier firman alihankkijalta jonka nimi ei toistaiseksi ole tiedossani!Todetaan että huonon alihankkijan toiminta tuo koko hyvälle firmalle mainehaittaa!Stummis Forum kertoo kuitejnkin että Panier/Carocar asiakaspalvelu on hyvin toimivaa ja myös nopeaa asiakkaiden tarpeita huomioivaa!Sitten seuraavaksi tullee koko telin vaihto jonka jo mainitsin aiemmin vaihtoehtona "B" toimivaan teliin ja tietynlainen modifikaatio telin ripustuksessa ja kiinnityksessä.Jatkuu!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2025, 22:22:20 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #34 : Eilen kello 01:03:01 »

Jatkoa tuohon Panier V303 Hoe mootorivaunun välityksen korjaukseenNiinkuin edellä jo mainitsinkin vaihtoehto B oli koko telin vaihto!Ja näinhän siinä sitten tapahtui,onneksi sopiv tevi löytyikin varaosista se on merkkiä Arnold N mittakavassa jota Arnold käyttää N mittakaavan malleissa V16o ainakin ja siinä on sama akseliväli kuin tuossa vaihtoon tulleessa telissä.Asiaa helpottaamys se että siinä on suuri messinkinen hammasratas keskellä teliä josta sitten voima siirtyy kummallekin vetävälle akselille.Eli mekanismi on yksinkertaisempi kuin vaihtoon menneellä telilla ja ennen kaikkea messinkinen voimansiirto joka ei sunkaan tarkoita että muovivalmisteinen olisi se huonompi!Hyvä asia oli myös se että uuden telin ylämitta oli lähes sama kuin vaihtoon menneessä ja moottorivaunun kiinteään matoruuviin sopiva!Tuosta moottorivaunun kiinteästä matoruuvista voidaan vielä sanoa että se on varustettu alennusvaihteella mikä tuottaa moottorivaunulle liikennekäytössä asianmukaisen  mittakaavaan sopivan nopeuden!Teli istutetaan sille suunniteltuun sijaintiin ja varmistetaa tiettyjen modifikaatioiden avulla oikeaan asentoon varmistaen sen vapaaliikkuvuus kaarteissa ja myös vertikaalisesti(Ylös/Alas) Se mikä tuon mallin koeajossa kävi ilmi oli se että virroittava moottoriton teli oli liian jäykästi kiinnitetty vaunun runkoon huonontaen virroitusta  joten irroitin sen vaunuun kiinnittyvän tapin jolloin liikkeen vapaus paransi virroitusta eikä telin asennus siitä huolimatta muuttunut!Sähköistys juotetaan paikoilleen ja liitetään voimanlähteeseen,Lopputuloksena erinomaiset kulkuominaisuudet!
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Pienoisrautatiekaluston rakentaminen/kunnossapito ja kaikki asiaan liittyvä.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina