Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 361
|
« Vastaus #1 : Eilen kello 18:34:58 » |
|
Olet oikeassa. Hiilellä lämmitettäessä on hyvä olla eteenpäin kalteva koska veturin liikkeet pitävät hiilen liikkeelle eteenpäin kaltevalla arinalla. Jotkut arinat on tehty jyrkiksi koska niiden leveyttä rajoittavat kehys ja pyörät. Arinan pinta-ala riippuu tietenkin siitä kuinka paljon lämpötehoa on laskettu tarvittavan höyryn keittämiseen. Pienemmät arinat ovat yleensä vaakasuorassa. Vetureissa joissa on mekaaninen hiilensyöttä (Suomessa Tr2) on arina usein tasainen ja arinaa voidaan liikuttaa matkankin aikana, jolloin hiilipatja ei tukkea arinan aukkoja. Olen tutustunut sen verran ulkomaisiin vetureihin jotta voin olla varma hiilipoltolla käytettävien arinoiden toimivuudesta. Arinoista voi lukea esim Ivalo: Höyryveturit ja niiden hoito sivut 46 - 48 ja 162 - 165. Hr1 ja Tr1 arinan pinta-ala on 3,54 m3. Arina on lievässti kallistunut eteenpäin. Saksalainen BR50 on varustettu 3,90 m3 arinalle joka on pituudelta 2,542 mm ja leveys on 1532 mm , mitat tulipesän sisäpuolelta. Tarkempaa tietoa ei minulla ole koska annoin Hr1/Tr1 kattilan laskelmat ja piirustuksen niitä enemmän tarvitsemalle.
|