Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1836


« Vastaus #25 : Tänään kello 07:39:27 »

Toimiihan tuo ratikka kun tekovaiheen vuosia kestänyt sekasorto  keskustassa on ohi (siis siirtynyt kurittamaan Hatanpäätä ym.)
Onneksi saataneen toteutuneesta ratikkaliikenteestä tuottoja ja voidaan toivoa (todenäköisesti kyllä turha toivo), että siitä kertynyttä noin puolen miljardin velkaa saataisiin ainakin vähän lyhennettyä matalien korkojen aikana. Esimerkiksi 2% vuodessa ja tietysti vuotuiset korot.

Senkin vuoksi kun Uros-Areena (nykyään Nokia Arena) ja sen kiinteistöyhtiö tuottaa persnettoa ja vaati juuri äsken pääomaruiskutusta.

Ratikka jota on toteutettu kiinteistökeinottelun ja betoniurakoinnin ehdoin, ei tosin palvele välttämättömiksi tiedettyjä matkustajavirtoja (Lielahti vaatii syöttöliikenteen busseilla) tai Itä-Tamperetta (sörsittiin hintaesteeksi muodostuneella ja ylipäätään tarpeettomalla ratikkasillalla).


En hehkuttaisi Rantatunneliakaan. Ruuhkat olivat/ovat Vaitinaron risteyksen ruuhkia. Niitä ei juurikaan ollut muulla.
Mutta risteyksen lisäkaistoja alettiin fundeerata vasta myölhemmin. Ja fundeerataan edelleen.
Vain Tampereella oli varaa luopua uudenveroisista (Kosken) silloista.

Kuntalaisilla oli monelta osin perusteita valittaa.

En siis liiaksi riemuitsisi. Etenkin kun meistä tuli muuttotappiokunta (kiinteistökeinottelu kallisti asumisen) ja työttömyys on jatkuvasti Hämeen pahinta.
Huumeiden käyttö on sensijaan lisääntynyt rajusti: amfetamiinin kaksinkertaistui kymmenessä vuodessa. Uusi murhe on kokaiinin laaja käyttö. Se on jo yhtä laajaa kuin amfetamiinin kymmenen vuotta sitten.
Taitavat lisäksi olla kehnoja maksajia veloillemme.
 

Taidat olla pihalla Tampereen ratikan rahoituksesta ? kuka on velkaa ja kenelle ?

Ratikka on osoittautunut menestykseksi Tampereen joukkoliikenteessä ja kun verkosto kasvaa niin lisää käyttäjiä tulee Härmälän linjalta jossa käynnissä olevat työmaat eivät ole haitanneet autoilua. Useimpia reittejä on ohi työmaiden on olemassa
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 815


« Vastaus #26 : Tänään kello 12:26:01 »

Etkö itse ole ulkona, jopa pahemmin kuin kriittiset kaupunkilaiset? Monella kriittisellä on lisäksi vuosien myötä kertynyttä kokemusta?  Oikaise jos kerroin jotakin perätöntä.
Varmaan olenkin ulkona, kuten 99% kaupunkilaisista: Velka- ja ylipäätään talousasioiden näkyvyyttä on niitä hämärtäen siirtynyt tytäryhtöiden ja vastaavien veloiksi ja päätöksentekijöiksi ovat paljolta tulleet muut kuin valtuutetut.  

Todellisuutta voi vain aavistella niukoista rehellisistä lausunnoista, kuten (edellisen) pormestari Kummolan (AL 1.6.24): "Tampereen kaupungin taloustilanne on synkkä". Ennuste tällöin ennen Tampereen veden LIIKETOIMINTAKAUPPAA oli 74,2 Meur alijäämäinen. Ratkaisukeinoiksi on siis valikoitu kannattavan ja kaupunkilaisia palvelevan liiketoiminnan myymiset ja jo kuuluisat kaupunkilaisten vuokratonttien vuokrienkorotukset 5...8 kertaisiksi ja vastaava.
Muuttohäviökunnaksi siten vihdoin ajauduttiin.

Viimeisen kriittisemmän tarkastelun näistä asioista taisi tehdä aiempi valtuutettu Veikko Vallin PS (AL 28.5.21). Peruskaupungin velka ilman kaupunkikonsernin velkoja (sertifioitu tieto) oli ennen Lylyn kautta 488,3 Meur ja vuonna 2020 914,7 Meur.  
Kuten Vallin totesi, on ratikkavelka laskettava muun velan päälle, koska 85 % siitä on kaupunkilaisten niskassa.
Silloin (2021) ratikan kokonaiskustannus vuodessa oli vajaa 30 Meur. Kaupunki väitti, että bussiliikenteen ostot vähenisivät 10 Meur (näin tuskin tapahtui mm. syöttöliikenteen lisäystarpeiden vuoksi)

Vallinin mitta täyttyi. Rehellistä avoimuutta, siis tuoreempia tietoja ja etenkin järkiintymistä odotetaan.
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 12:49:40 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 815


« Vastaus #27 : Tänään kello 12:43:56 »

Uudenveroiset (kosken) sillat siis kirjattiin alas maamme valtiontalouden tappiona ja annettiin "romuna" kaupungille
(vai myytiinkö eurolla?).
Mielenkiintoinen uusi tieto !
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1836


« Vastaus #28 : Tänään kello 14:52:31 »

Etkö itse ole ulkona, jopa pahemmin kuin kriittiset kaupunkilaiset? Monella kriittisellä on lisäksi vuosien myötä kertynyttä kokemusta?  Oikaise jos kerroin jotakin perätöntä.
Varmaan olenkin ulkona, kuten 99% kaupunkilaisista: Velka- ja ylipäätään talousasioiden näkyvyyttä on niitä hämärtäen siirtynyt tytäryhtöiden ja vastaavien veloiksi ja päätöksentekijöiksi ovat paljolta tulleet muut kuin valtuutetut.  

Todellisuutta voi vain aavistella niukoista rehellisistä lausunnoista, kuten (edellisen) pormestari Kummolan (AL 1.6.24): "Tampereen kaupungin taloustilanne on synkkä". Ennuste tällöin ennen Tampereen veden LIIKETOIMINTAKAUPPAA oli 74,2 Meur alijäämäinen. Ratkaisukeinoiksi on siis valikoitu kannattavan ja kaupunkilaisia palvelevan liiketoiminnan myymiset ja jo kuuluisat kaupunkilaisten vuokratonttien vuokrienkorotukset 5...8 kertaisiksi ja vastaava.
Muuttohäviökunnaksi siten vihdoin ajauduttiin.

Viimeisen kriittisemmän tarkastelun näistä asioista taisi tehdä aiempi valtuutettu Veikko Vallin PS (AL 28.5.21). Peruskaupungin velka ilman kaupunkikonsernin velkoja (sertifioitu tieto) oli ennen Lylyn kautta 488,3 Meur ja vuonna 2020 914,7 Meur.  
Kuten Vallin totesi, on ratikkavelka laskettava muun velan päälle, koska 85 % siitä on kaupunkilaisten niskassa.
Silloin (2021) ratikan kokonaiskustannus vuodessa oli vajaa 30 Meur. Kaupunki väitti, että bussiliikenteen ostot vähenisivät 10 Meur (näin tuskin tapahtui mm. syöttöliikenteen lisäystarpeiden vuoksi)

Vallinin mitta täyttyi. Rehellistä avoimuutta, siis tuoreempia tietoja ja etenkin järkiintymistä odotetaan.

Ratikan takia kaupunki ei ole ottanut yhtään velkaa
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina