Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 312


« : Eilen kello 06:49:34 »

https://www.aamulehti.fi/mainos/art-2000011135000.html
Keskustelu Viinikan ratapihan siirrosta ottaa jälleen uuden askeleen. Tuohon keskusteluun liittyy myös Tampereen läntisen ohitusraiteen rakentaminen, sekä Vt3 oikaisu.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1786


« Vastaus #1 : Eilen kello 15:30:40 »

https://www.aamulehti.fi/mainos/art-2000011135000.html
Keskustelu Viinikan ratapihan siirrosta ottaa jälleen uuden askeleen. Tuohon keskusteluun liittyy myös Tampereen läntisen ohitusraiteen rakentaminen, sekä Vt3 oikaisu.

Puskiaisten nimbyt nostavat aihetta toistamiseen esiin.

Hiihtoniilojen "luonnonvaraiset" maakaasuputkien tai 400 kV -linjojen aukoilla kulkevat ladut kärsivät jne.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 229


« Vastaus #2 : Eilen kello 16:53:51 »

En ole noiden hankkeiden kannattaja, mutta on lähes huvittavaa kun vastaavissa tilanteissa otetaan kiivaasti kantaa "virkistyskäytön ja luontoarvojen puolesta". Luontoa toki pitää suojella, mutta se virkistyskäyttö? Kuinko moni nykyään esim. marjastaa, sienestää jne. ja ne ladut kulkevat tosiaan muualla kuin aidossa metsämaastossa.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 312


« Vastaus #3 : Eilen kello 17:22:39 »

Kyllähän tuossa hankkeessa järkeäkin on, korkeiden kustannusten lisäksi. Voin vain kuvitella, kuinka kiinteistöpuolen vaikuttajat katselevat jo nyt suorastaan kuola suupielistään valuen, mahdollisuutta kaavoittaa nykyinen Viinikan ratapiha-alue tiukkaan pakatuksi ultraurbaaniksi uudeksi kaupunginosaksi. Vain runsas kilometri Tampereen ydinkeskustasta, taannee asuntojen menekin suorastaan "viedään käsistä" - mentaliteetilla. Kyse on enää vain siitä, kuinka monta kymmentä hehtaaria kaavamuutoksen jälkeen "betonoidaan palikkarakenteilla", ja mikä tulee olemaan se suurin mahdollinen kerrosmäärä kyseisille rakennuksille.
 
Ennen edellä mainittua, katoaa kuitenkin Lokomon tehdasalue, muutamaa suojeltavaa rakennusta lukuun ottamatta. Ilmeisesti asuntorakentamiselle pyhitetty alue? Ja vielä näitäkin ennen, rakennetaan koko Viinikan lahden pohjukka aina pitkälle Hatanpään niemelle asti. Viinikan lahti - Hatanpää projektiin liittyy myös varsin suuri vesistön täyttö maa-aineksilla.

Rautateiden kannalta tietysti Tampereen asema-alueen uudelleen järjestely ja mahdollisuus siirtää raskasta tavaraliikennettä pois Tampere - Lielahti - Kalkku väliltä painaa luonnollisesti vaa'assa. Aikoinaan ideoitiin/suunniteltiin 3. raiteen rakentamista Tampere - Lielahti välille, mutta tuo suunnitelma lienee haudattu jo yli vuosikymmen sitten? Armonkallio - Lielahti välillä tuskin vastustetaan, jos tavaraliikennettä saadaan siirrettyä pois ko rataosalta. Niin tai näin, mutta jos Viinikan ratapihan siirtoon Lempäälän Puskiaisiin päädytään, ja samaan pakettiin nivotaan Tampereen läntinen ohitusraide, niin jotakinhan se tulee luonnollisesti maksamaan.
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 17:40:47 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2358


« Vastaus #4 : Eilen kello 19:06:07 »

Armonkallio - Lielahti välillä tuskin vastustetaan, jos tavaraliikennettä saadaan siirrettyä pois ko rataosalta.

Ei ole ohi kulkeva liikenne mitenkään haitannut. Vaihtotöistä on joku joskus valittanut, ja erityisesti Dv12:lla ajetuista.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2358


« Vastaus #5 : Eilen kello 19:14:04 »

En ole noiden hankkeiden kannattaja, mutta on lähes huvittavaa kun vastaavissa tilanteissa otetaan kiivaasti kantaa "virkistyskäytön ja luontoarvojen puolesta". Luontoa toki pitää suojella, mutta se virkistyskäyttö? Kuinko moni nykyään esim. marjastaa, sienestää jne. ja ne ladut kulkevat tosiaan muualla kuin aidossa metsämaastossa.

Tuolla Vt3:n niin sanotun Puskiaisten oikaisun varrella todella on virkistyskäytössä olevaa metsikköä ja Iso-Naistenjärvi, jonka luona on mm. laavu ja luontopolku. Alue on kaupunkilaiselle lyhyen matkan päässä ja siellä voi pistäytyä luonnossa helposti vaikka perheen kanssa iltapäivällä töiden jälkeen. Myös marjastajia on jonkin verran syksyisin. Se aiottu oikaisu menisi läheltä ohi ja alueen melutaso väistämättä nousisi.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 312


« Vastaus #6 : Eilen kello 19:23:07 »

Armonkallio - Lielahti välillä tuskin vastustetaan, jos tavaraliikennettä saadaan siirrettyä pois ko rataosalta.

Ei ole ohi kulkeva liikenne mitenkään haitannut. Vaihtotöistä on joku joskus valittanut, ja erityisesti Dv12:lla ajetuista.

Tampereen aseman läpäisykyky ilmeisesti muuttuu läpi kulkevan rahdin osalta alemmaksi tulevan remontin jälkeen? Toisekseen, kyllä Pispalan kannakselta, Santalahti - Lielahti väliltä tuli julkisuuteen kipakkaakin negatiivista palautetta VR:n operoimista raskaimmista junista. Toki on niin, että rautatie on ollut siellä jo aikoja ennen lähes rataan kiinnirakennettua asutusta, joten mitäs rakensit, - voisi kuulua varsin oikeutettu kysymys.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 312


« Vastaus #7 : Eilen kello 19:27:58 »

Ilmeisesti myös Tampere - Pirkkalan lentokentän tarvitsema rautatielogistiikka kytkeytyy varsin kiinteästi yhteen aloituksessa mainittujen suunnitelmien kanssa. Todennäköistä on, että tuo suunnitelma valmisteluineen kokonaisuudessaan toteutetaan, ja käsittely kaikkine prosesseineen aloitetaan jo hyvissä ajoin ennen vuotta 2030, jotta odotettavissa oleva kaikkinainen moniasteinen valitusprosessi eri oikeusasteissa saadaan päätökseen reippaasti ennen 2040-lukua.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 229


« Vastaus #8 : Eilen kello 20:03:12 »

Kuten kerroin, en ole hankkeen kannattaja, mutta  kuinkahan monta metsässä liikkujaa  asia todellisuudessa koskee. Ja onhan Birgitan polulla paljon muitakin kohteita.
Ja se rakentajien maanhimo. Maassa on paljon myymättömiä uusia asuntoja ja rakennustoiminta  on muutenkin lamassa. Ja mistä niitä asukkaitakin tulisi kun maahan muuttoakin tunnutaan niin kovasti kammoksuttavan...
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1786


« Vastaus #9 : Eilen kello 20:47:22 »

Ja se rakentajien maanhimo. Maassa on paljon myymättömiä uusia asuntoja ja rakennustoiminta  on muutenkin lamassa. Ja mistä niitä asukkaitakin tulisi kun maahan muuttoakin tunnutaan niin kovasti kammoksuttavan...

Tampere on pk-seudun kanssa harvoja kasvavia kaupunkeja ja kasvu jatkunee niin pitkälle kuin ylipäätään on näkymiä.

Ei kaikkia tulokkaita voida uusiin metsälähiöihiinkään majoittaa.

Takon hiljeneminen vapauttaa mukavasti pinta-alaa Viinikasta johonkin tähdellisempään käyttöön. Näissä kuvioissa vuosi 2050 on kuitenkin jo aivan pian käsillä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen kauppakamari lobbaa läntistä ohitusraidetta ja tavararatapihan siirtoa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina