Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Harmaat kiitojunarungot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2695


« : Huhtikuu 16, 2025, 10:58:44 »

Harmaat kiitojunarungot

Kahden viimeisen rungon ja ylimääräisen KEis-vaunun vastaanottotiedot puuttuvat kirjasta ”Harmaan kiitojunan tarina” s. 47-53. Ne olivat:

4. runko: Hat 1506/6206, 16.11.1954 ensimmäinen runko
KDik 2074 - KEis 22406 - KEi 22439
Koeajo 1955.05.27 Lentokonetehdas-Riihimäki-Lentokonetehdas
Luovutustarkastukset: 1955.05.28 ja 1955.05.31
Vastaanotettu VR:lle 1955.05.31

5. runko: Hat 1506/6206, 16.11.1954 toinen runko
KDik 2075 - KEis 22408 + KEi 22440
Koeajo 1955.06.21 Tampere-Peipohja-Tampere
Koeajo 1955.06.22 Tampere-Riihimäki-Lahti-Helsinki-Tampere
Luovutustarkastukset: 1955.06.18 ja 1955.06.23
Vastaanotettu VR:lle 1955.06.23

Ylimääräinen KEis-vaunu (keskivaunu): Hat 1506/6206, 16.11.1954
KEis 22410
Koeajo 1955.07.07 Tampere-Toijala-Tampere
Luovutustarkastukset: 1955.07.07 ja 1955.07.08
Vastaanotettu VR:lle 1955.07.08

Liitteinä Ktt:n vastaanottoilmoitukset Koneosaston johtajalle ja Konetoimistolle


* KDik 2074+KEis 22406+KEi 22439 vastaanotto (Koj)JPG.JPG (1391.84 kilotavua, 1890x2606 - tarkasteltu 47 kertaa.)

*  KDik 2074+KEis 22406+KEi 22439 vastaanotto (Kt).JPG (1086.55 kilotavua, 1890x2498 - tarkasteltu 27 kertaa.)

* KDik 2075+KEis 22408+KEi 22440 vastaanotto (Koj).JPG (1150.18 kilotavua, 1890x2385 - tarkasteltu 36 kertaa.)

* KDik 2075+KEis 22408+KEi 22440 vastaanotto (Kt).JPG (928.04 kilotavua, 1890x1964 - tarkasteltu 39 kertaa.)

* KEis 22410 vastaanotto (Koj).JPG (967.19 kilotavua, 1890x2585 - tarkasteltu 40 kertaa.)

* KEis 22410 vastaanotto (Kt).JPG (1056 kilotavua, 1890x2238 - tarkasteltu 53 kertaa.)
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2025, 20:43:21 »

Tuli vastaanottokoeajoista mieleen, että ne olivat totista työtä : - miten vaunut käyttäytyvät eri ajonopeuksilla, toimivat jarrut yhtäjalkaa (jarrutusmatkat), keskivaunun generaattorin melutason mittaaminen ja se että työntääkö genu virtaa riittämiin.

Valaistus ja tuuletus, entä telien pyöränlaakerien lämmöt. Onko maalipinta vaadittua laatua (maalikerroksen paksuuden mittaus tarvittaessa). Myös ikkunoiden vesitiiveyskin rankkasateen varalta piti tarkastaa.

Työn jälkiä: oliko lattian linoleumit kunnolla liimattuja (ei koirankorvia nurkissa ym). Onko lasit puhdistettu ylimääräisistä peukalonjäljistä. Toimivatko ovensalvat ja keittiöosaston laitteet, oliko istuimissa ylimääräisiä muhkuroita. Sekä yleinen siisteys, mitä työn jälkeen tuli (ei maalitahroja).

Tässä omaa aprikointiani kyseisestä teollisuudenhaaran tuotteesta ja sen tarkastamisesta. Ei jannut istuneet KDik:ssa torkkumassa pelkästään lystireissulla täydellä palkalla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Harmaat kiitojunarungot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina