Jatketaan samoilla linjoilla:
1. Pitäisikö jokainen graffitikuva sensuroida?
Ei. Ainoastaan tällaiset esimerkkitapauksen kaltaiset kuvat joissa suikepullomaalisotku näyttelee pääosaa tai näkyvää sivuosaa kuvassa. Pienet huomaamattomat pikkusotkut esimerkiksi sähkökaapeissa eivät häiritse samalla tavalla katselunautintoa, edellyttäen tietenkin etteivät ne esitä kuvan pääosaa. Hyvä kriteeri on myös sotkun koko, tuoreus ja sijainti eli toisin sanoen elinikä: Esimerkkikuvan sotku edusti tyypiltään hyvin lyhytikäistä lajia, joten miksi tällaista hyvin pienen yleisömäärän kerännyttä "taideteosta" pitäisi edes tallentaa ja arkistoida kuvaamalla?
Maalais- tai pikkukaupunkilaisjärkeä saa tässäkin tapauksessa taas käyttää ihan niin paljon kuin sitä on itse kullekin suotu: Jos kuvaaja julkaisee sivustolla keskeltä Helsingin ratapihaa otetun kuvan niin mikäköhän mahtaa olla yleisön ja ylläpidon reaktio? Entä jos samainen kuvaaja julkaisee keskeltä Kelloselän ratapihaa otetun kuvan niin kiinnittääköhän kukaan edes asiaan mitään huomiota? Sama logiikka toiminee töhrykuvissakin.
2. Pitäisikö sellaiset kuvatkin sensuroida joissa näkyy rumia tai lihavia ihmisiä?
Miten tämä liittyy aiheeseen? Jotkut haluavat töhryjen sijaan katsella rumia tai lihavia ihmisiä, kokeile vaikka! Laitat vain kuvahakuun hakusanaksi esimerkiksi
mature tai
bbw 3. Entäs talviset kuvat, loskakuvista puhumattakaan. Minä vihaan loskaa vielä enemmän kuin graffiteja.
Minä taasen ihannoin harmaata ja neitseellistä betonipintaa!
4. Jos jossain usein hyviä kuvia lähettävän käyttäjän kuvassa sattuukin näkymään graffiti pitääkö sekin poistaa eikä vain aloittelevan kuvaajan kuva?
Kuvan voi ottaa myös niin ettei suihkepullosotkua edes näy. Tästä on tällä sivustolla lukuisia esimerkkejä. Eräskin talvinen
usein hyviä kuvia lähettävän käyttäjän kuva on otettu sellaisesta kuvakulmasta, ettei kahden vaunun mittainen suihkepullosotku näy katsojalle. (Itse asiassa tämä töherrys on onnistuttu pitämään pimennossa jo 2-3 vuotta).
Graffitien lisäksi tulisi kiinnittää tänä päivänä huomiota myös kuvissa mahdollisesti näkyviin kaapelikeloihin ja polttoainesäiliöihin. Syytä ei varmaan tarvitse kertoa. Näissäkin paikoissa kuvan voi rajata niin etteivät nämä varasmagneetit tule mukaan kuviin. Toinen vaihtoehto on tietenkin se, ettei tällaisia kuvia julkaista heti tuoreeltaan, vaan vasta myöhemmin kun kaapelit ovat maassa ja työkoneet poistuneet uusiin kohteisiin.