Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« : Helmikuu 19, 2010, 11:54:40 » |
|
Talouden taantuma Suomessa vaikutti voimakkaasti VR-konsernin vuoden 2009 tulokseen. Tavaraliikenteen kuljetusten jyrkän vähenemisen ja henkilöliikenteen kasvun pysähtymisen seurauksena konsernin tulos jäi heikoksi Lisäksi kerrotaan mm. ohjausvaunujen ja ravintolavaunujen hankintasuunnitelmista: http://www.vr-konserni.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_797.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2010, 12:20:27 » |
|
Hienoa, Vorgia on lopulta kuunneltu kalustohankinnoissa Vielä kun IC-juniin tulisi paremmat matkatavaran (kuten polkupyörien) kuljetustilat, niin paletti alkaisi olla kasassa.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2010, 12:59:14 » |
|
2-kerrosravintolavaunuja, nam.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2010, 13:00:28 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2010, 13:42:54 » |
|
VR:n tiedotteesa mainittiin siitä, miten Euroopassa on laajalti lopetettu ravintolavaunujen pitäminen junissa. Missä maissa näin tehdään? Sveitsissä ehkä, kun se on niin pieni, mutta jossain muuallakin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2010, 14:25:44 » |
|
Eli siis vekkikattoisia sinisiä tulee menemään paaliin, ikävä kyllä lähiaikoina, eikä niitä tietenkään voi ajatella myytävän em. Proxion Oy:lle. Romuksi vaan. Ovat moneen kertaan maksaneet itsensä takaisin, mutta itse näkisin niille parempaa käyttöä saneerattuina kuin romuksi menevänä. Hlö-vaunukapasiteettia vapautuu aika paljon, ja tämä mahdollistaa liikenteen lisäämisen jossainpäin, missä taas infran kapasiteetti riittää.
Mutta VR ei tietenkään toimi näin.
Ohjausvaunuista sen verran, että voi olla aika mielenkiintoista sovitella JKV tuohon... JKV:n tiedothan on pakko ottaa junan keulilta, sillä muuten liikennöinti ei onnistu. Tai sitten jotain ETCS-STM-virityksiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2628
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2010, 14:28:13 » |
|
Nythän voidaan alkaa arvuuttelemaan ohjausvaunun ja ravintelin litteroita. Oma näkemykseni: Ohjausvaunu: EdO, OEd, EOd. Ravinteli: Rd. Mikä muukaan se voisi olla, kun myös: Ex->Rx. Eit->Rt ym.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2217
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2010, 14:37:42 » |
|
Nythän voidaan alkaa arvuuttelemaan ohjausvaunun ja ravintelin litteroita. Oma näkemykseni: Ohjausvaunu: EdO, OEd, EOd. Ravinteli: Rd. Mikä muukaan se voisi olla, kun myös: Ex->Rx. Eit->Rt ym. Eikös uusi agregaattivaunu Kemijärvelle ollut De, Eli ilmeisestikin sarjatunnukset tulevat yleiseurooppalaisstandardien mukaisiksi, niin veikataanpa Ohjausvaunu DEf ja ravinteli DWR
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2010, 15:48:40 » |
|
REd? Tyyliin Eikt. Alhaalla matkustustilat, rafla yläkerrassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 155
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2010, 15:55:36 » |
|
Mistä päin maailmaa löytyy muuten kaksikerroksisia ravintolavaunuja? Entäpä kaksikerroksisia makuuvaunuja, joissa on sivukäytävä molemmissa kerroksissa? Taitavat olla melkoisia harvinaisuuksia, mutta avoimen tilan ulottumasta johtuen mahdollisia Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2010, 16:27:35 » |
|
Ohjausvaunuista sen verran, että voi olla aika mielenkiintoista sovitella JKV tuohon... JKV:n tiedothan on pakko ottaa junan keulilta, sillä muuten liikennöinti ei onnistu. Tai sitten jotain ETCS-STM-virityksiä.
Tokkopa tuo nyt ihan mahdoton juttu on. Muistelisin, että Suomessa liikkuu tai on liikkunut satakunta Sm-junayksikköä, joiden toinen pää on moottori- ja toinen ohjausvaunu. Pojat puhuivat, että molemmissa päissä on täysin toimiva JKV-laitteisto. Voi olla tosin, että kusettivatkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 19, 2010, 17:10:10 » |
|
Suomi ei myöskään ole ainoa maa, jossa on käytössä junakulunvalvontajärjestelmä. Maita, joissa tiedän varmasti olevan kulunvalvontajärjestelmän ohjausvaunussa, ovat Itävalta, Saksa, Sveitsi, Suomi (Eio/Eioc) ja Belgia.
Eipä siinä mitään vaikeaa oikeastaan pitäisi olla, koska ohjausvaunussahan on lopulta ajomoottoreita ja virranottoa/dieselmoottoria lukuunottamatta kaikki veturin laitteet, joiden kautta JKV saa tietoa. Jos niitä vain veturista löytyviä ominaisuuksia JKV:ssä sitten tarvittaisiinkin, niin samalla tavoinhan se tieto veturista ohjausvaunun JKV:lle kulkee kuin ohjausvaunun mittaristoon ja ohjauslaitteisiinkin.
Sr1:stä ei ilmeisesti UIC-kaapelia löydy, joten sen kanssa voi olla hankalaa ohjausvaunuja käyttää. Vai onnistuisiko se jotenkin Sr1:n moniajojärjestelmän avulla? Löytyykö UIC-kaapeli Ex-vaunuista? Sinisistä nyt tuskin ainakaan, mutta niillä kai ei sitten lopulta ole niin väliäkään...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 72
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 19, 2010, 17:37:31 » |
|
Mistä päin maailmaa löytyy muuten kaksikerroksisia ravintolavaunuja? Ainakin Yhdysvalloissa on Amtrakilla käytössään kaksikerroksisia ravintolavaunuja. Muistaakseni ensimmäisessä kerroksessa oli keittiö ja toisessa kerroksessa ruokailutilat. Ehkä VR voisi hankkia yhdistettyjä kaksikerroksisia matkatavara-, ravintola- ja ohjausvaunuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 19, 2010, 17:50:57 » |
|
Ravintolavaunu junan päässä (johon ohjausvaunu toivottavasti sijoitetaan) on huono idea, ellei vaunua jostain syystä haluta lukita esimerkiksi yön ajaksi - mille ei Suomessa ole tarvetta. Kun ravintolavaunu on junan keskivaiheilla, sinne on aina mahdollisimman lyhyt matka. Tarttisi vain jonkinlaiset näytöt junan sisälle kertomaan, missä suunnassa se tuoppivaunu on Matkatavaravaunu ohjausvaunussa ei olisi mikään hullumpi idea, mutta matkatavaravaunujen aika taitaa olla autuaasti ohi - miten käteviä ne sitten ikinä olisivatkaan. Toivottavasti VR ei missaa mahdollisuutta antaa matkustajille mahdollisuutta töllistellä etuikkunasta ulos. On meinaan aika helppo tapa kouluttaa lapsista tulevia kanta-asiakkaita ja laajentaa työvoiman saatavuutta pitkällä aikajänteellä. Vankassa ja muistaakseni Lirtissäkin tämä ominaisuus on, eli se on Suomessa jo toimivaksi havaittu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 19, 2010, 21:28:35 » |
|
Toivottavasti VR ei missaa mahdollisuutta antaa matkustajille mahdollisuutta töllistellä etuikkunasta ulos. On meinaan aika helppo tapa kouluttaa lapsista tulevia kanta-asiakkaita ja laajentaa työvoiman saatavuutta pitkällä aikajänteellä. Vankassa ja muistaakseni Lirtissäkin tämä ominaisuus on, eli se on Suomessa jo toimivaksi havaittu.
Tässä on aina vain riskinä, että ammatin varjopuolikin tulee esiin - junamatkan muuttuessa pyytämättä ja yllättäen K18 grindhouse-gore-snuff-splatteriksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 19, 2010, 21:35:04 » |
|
Toivottavasti VR ei missaa mahdollisuutta antaa matkustajille mahdollisuutta töllistellä etuikkunasta ulos. On meinaan aika helppo tapa kouluttaa lapsista tulevia kanta-asiakkaita ja laajentaa työvoiman saatavuutta pitkällä aikajänteellä. Vankassa ja muistaakseni Lirtissäkin tämä ominaisuus on, eli se on Suomessa jo toimivaksi havaittu.
Tässä on aina vain riskinä, että ammatin varjopuolikin tulee esiin - junamatkan muuttuessa pyytämättä ja yllättäen K18 grindhouse-gore-snuff-splatteriksi. Aiemmin puhuttiin siitä pimennysverhosta siihen välioveen. Kohtuullisen halpa toteuttaa. Senkun kytkee sen toiminnan hätäjarruun. Ja ehkä tuuttitööttiin kans. Kun tulee tuuttitöötti, himmenee ikkuna kolmeksi sekunniksi, jolloin kuskilla on aikaa kiskaista hätäjarrusta (jolloin lasi pysyy pimeänä) tai todeta, että mitään kummempaa ei onneksi tapahtunutkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 19, 2010, 21:35:26 » |
|
Pitäisiköhän panostaa myös kaluston "huoltoon", ei uusikaan kalusto montaa vuotta liiku moitteettomasti, ellei siitä pidetä kunnolla huolta. Ei tietokonenörtin, pöydän takana suunnittelema huolto-ohjelma (onkohan edes nähnyt kohdekalustoa?) tule ikinä onnistumaan - kyllä mielestäni kallis ihmistyövoima suorittama tarkastus on kaikkein varmin vaihto-ehto. Vaihteen sulatuskin on vaikeuksissa tällä hetkellä - mies luudan varressa saa vaihteen kääntymään. Mutta mistä työvoima, motivaatio lähtemään pakkasilmaan ei varmaan ole kovin korkealla, jos lomautusuhka tms. on takamuksia potkimassa. Tälläkin hetkellä (19.2.) tuntuu olevan erittäin suuria vaikeuksia kaukojunien lähdössä Helsingistä - myöhästymiset tunnin kahden luokkaa. Herrat varmaankin soittelevat langat punaisena ja haukkuvat alaisensa saamattomasta työstä, uskaltautumatta kodin lämmöstä edes koiraansa ulkoiluttamaan - saatika tutkailemaan paikan päälle todellista "elämää". Olisipa hauska nähdä Mikael luutimassa vaihdetta ja samalla tuomassa omaa korttaan yhtiön "kekoon".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 19, 2010, 22:05:04 » |
|
Toki lumisadetta tämänkin päivän ongelmista saa syyttää, mutta motivaatio voi olla muustakin syystä hukassa - varsinkin Ilmalassa: http://www.rautl.fi/ajankohtaista/?a=show&id=339VR- Yhtymä Oy korvauksiin laittomasta irtisanomisesta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #18 : Helmikuu 19, 2010, 22:07:12 » |
|
Mistä päin maailmaa löytyy muuten kaksikerroksisia ravintolavaunuja? Entäpä kaksikerroksisia makuuvaunuja, joissa on sivukäytävä molemmissa kerroksissa? Taitavat olla melkoisia harvinaisuuksia, mutta avoimen tilan ulottumasta johtuen mahdollisia Suomessa.
Sveitsiläisissä IC2000-junissa on kaksikerroksisia ravintolavaunuja, kts. kuvat täällä ja muutama myöskin näiden seassa. CNL:llä (CityNightLine, ajaa yöjunaliikennettä lähinnä saksankielisissä maissa, mutta myös esim. Pariisiin) on käytössään WLABm-vaunuja. Osan niistä se on myynyt DB:lle ja ÖBB:lle. Tässä kuvia: http://www.railfaneurope.net/pix/ch/private/CityNightLine/WL/pix.html , http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/night/WL/ex-CNL/pix.html , http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/night/WL/WLABm171-WLBm172/pix.html . Yhdessä kuvassa näkyy portaat yläkerrasta alakertaan, joten ilmeisesti ylhäälläkin on käytävä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #19 : Helmikuu 19, 2010, 22:15:12 » |
|
Sr1:stä ei ilmeisesti UIC-kaapelia löydy, joten sen kanssa voi olla hankalaa ohjausvaunuja käyttää. Vai onnistuisiko se jotenkin Sr1:n moniajojärjestelmän avulla? Löytyykö UIC-kaapeli Ex-vaunuista? Sinisistä nyt tuskin ainakaan, mutta niillä kai ei sitten lopulta ole niin väliäkään...
Sr1:n moniajoväylä on perin venäläinen keksintö, jota ymmärtää vain toinen samanlainen veturi. Puhuttu 'uic-väylä' on siis se pieni kaapeli, missä on 'uic-töpselit' päissä ja jossa kulkee kuulutukset ja Trainnetin tiedot. Varsinaisesti ei voi puhua UIC-väylästä, koska sellainen se ei ole. Kaikissa VR:n vaunuissa on nyt käytössä tiedonsiirto- ja kuulutusväylänä Trainnet III, mikä ei sellasenaan sovellu ohjausvaunujen ja veturin väliseksi ohjausväyläksi. Toki vaunuihin sellainen voidaan lisätä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 19, 2010, 22:35:38 » |
|
Kiitoksia, viisastuin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 155
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 20, 2010, 05:57:55 » |
|
Kun Suomen valtio käytti toissa syksynä ns. omistajaohjausta ja määräsi VR:n tilaamaan uuden 20 kpl erän makuuvaunuja, niin mm. Helsingin Sanomat hyökkäsi voimakkaasti tätä alueellistamis- ja elvytyspolitiikkaa vastaan. Varsinainen matalasuhdanne teki silloin vasta tuloaan. Mistähän Hesari nyt neuvoisi tilaamaan uudet vaunut, jos Otanmäen paja olisi kiinni?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 20, 2010, 08:23:12 » |
|
Varsinainen matalasuhdanne teki silloin vasta tuloaan. Mistähän Hesari nyt neuvoisi tilaamaan uudet vaunut, jos Otanmäen paja olisi kiinni?
Ei taida ihan suora tilaaminen onnistua, vaan kuten Arokin mainitsee niin EU kilpailutukseen menee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 155
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 20, 2010, 09:28:13 » |
|
´ CityNightLine vaunuissa hytit ovat kahdessa kerroksessa, mutta sivukäytäviä on vain yksi. Käytävältä lähtee puolen kerroksen mittaiset kierreportaat hyttien oville ylös ja alas aina neljän hytin nipuissa. Tämä ratkaisu vie noin puolet hyttien seisomatilasta. Yläkertaan ei kai voida rakentaa sivukäytävää, koska vaunun seinät kaartuvat ylhäällä voimakkaasti sisäänpäin, enemmän kuin meillä. Ravintolavaunutiedot ovat mielenkiintoisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 20, 2010, 09:57:16 » |
|
Toivottavasti VR ei missaa mahdollisuutta antaa matkustajille mahdollisuutta töllistellä etuikkunasta ulos. On meinaan aika helppo tapa kouluttaa lapsista tulevia kanta-asiakkaita ja laajentaa työvoiman saatavuutta pitkällä aikajänteellä. Vankassa ja muistaakseni Lirtissäkin tämä ominaisuus on, eli se on Suomessa jo toimivaksi havaittu.
Tässä on aina vain riskinä, että ammatin varjopuolikin tulee esiin - junamatkan muuttuessa pyytämättä ja yllättäen K18 grindhouse-gore-snuff-splatteriksi. Aiemmin puhuttiin siitä pimennysverhosta siihen välioveen. Kohtuullisen halpa toteuttaa. Senkun kytkee sen toiminnan hätäjarruun. Ja ehkä tuuttitööttiin kans. Kun tulee tuuttitöötti, himmenee ikkuna kolmeksi sekunniksi, jolloin kuskilla on aikaa kiskaista hätäjarrusta (jolloin lasi pysyy pimeänä) tai todeta, että mitään kummempaa ei onneksi tapahtunutkaan. Eiköhän tuo nyt ole vähän kukkahattutätien huolehtemista? Kuka estää, että kansalainen ei joudu liikenneonnettomuuspaikalle tai pääse todistamaan asemalaiturilta junan eteen horjahtavan kohtaloa? Ensinnäkin vaunun tuulilasi (!) on niin korkealla, että alle jäävän viime hetkiä ei klasista näe. Toiseksi jos matkustaja katselee rataa vieläpä parin-kolmen metrin päässä lasista, rajautuu alaspäin näkymä todella pitkälle. Väittäisin, että penkissään istuva matkustaja näkee radan pinnalle korkeintaan sadan metrin päähän. Kolmanneksi jos korpiradalla törmätään rataa ylittävään tukkirekkaan, niin pitäisin tilanteen näkemistä pahempana sitä törmäystä. Toki se voi olla parempi ottaa törmäys vastaan ilman, että koskaan tietää mihin törmättiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|