Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #50 : Huhtikuu 28, 2025, 18:42:53 »


Mitähän kesäkuussa julkaistava Pohjoisen raide jutut sitten vaikuttavat ?

"Valtio laatii TEN-T-asetuksen mukaiset selvitykset ja
raideleveyden muutossuunnitelman."

Vaatiiko Valtioneuvosto myös aukottoman rahoitussuunnitelman kyseiselle operaatiolle? Ei ole aivan nappikauppaa rahoittaa tuota, ja etenkin kaikkia sen kerrannaisvaikutuksia.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1787


« Vastaus #51 : Huhtikuu 28, 2025, 20:40:59 »

Vuosi sitten julkaistiin raideleveyden muutoksia koskeva selvitys. Selvitys (löytyy netistä) esitteli kuusi erilaista vaihtoehtoa. Halvimmillaan homma voidaan toteuttaa noin 10 miljardilla ja kalleimmillaan noin 15 miljardilla. Taloudellisesti kovin kannattaviksi niistä ei noussut mikään. Tosin huoltovarmuudelle, toimitusvarmuudelle tai sotilaallisille hyödyille ei voida helposti laskea hintalappua.

Millä homma sitten rahoitetaan? Jos EU:lta on jotain saatavissa, niin se kannattaa tietty ottaa — maksettujen jäsenmaksujen nettosumma pienenee mitä enemmän EU-rahaa saadaan.

Hallitus kiemurtelee kuin mato koukussa, kun puhutaan haitallisten yritystukien leikkaamisesta. Niitä ovat yritysten saaman suorat tuet, korkotuet, halvat lainat, edulliset takaukset ja verotuet, jotka vääristävät markkinoiden toimintaa ja valuvat omistajien taskuihin. Pelkästään verotukia yritykset saavat 6,9 miljardia ja suoria tukia 1,9 miljardia (laskelmat ovat julkista dataa).

Kun näiden lisäksi ryhdytään verottamaan listaamattomien yritysten osinkotuottoja, niin raideleveys saadaan muutettua koko maassa, Viroon saadaan rakennettua rautatietunneli ja työllistettyä melkoinen määrä raideammattilaisia.

Viittaat ilmeisesti edelliseen raideleveys selvitykseen 2023-2024 jossa esitettiin nykyisten ten-t ratojen uudelleen rakentamiskustannukset 1435 mm sekä seuraavissa selvityksessä mihin verkkoon kuulumme ja mihin verkkoon haluamme kuulua. sekä itäradan ja länsiradan rakentamiksi 1435 mm radoiksi.

Nyt Kesäkuussa on uuden Ten-t asetuksen vaatimat selvitys sekä nykyisten Pohjois-Suomen ratojen muuttamissuunnitelmat.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1787


« Vastaus #52 : Huhtikuu 28, 2025, 20:42:29 »


Mitähän kesäkuussa julkaistava Pohjoisen raide jutut sitten vaikuttavat ?

"Valtio laatii TEN-T-asetuksen mukaiset selvitykset ja
raideleveyden muutossuunnitelman."

Vaatiiko Valtioneuvosto myös aukottoman rahoitussuunnitelman kyseiselle operaatiolle? Ei ole aivan nappikauppaa rahoittaa tuota, ja etenkin kaikkia sen kerrannaisvaikutuksia.

se selviää kesäkuussa kun suunnitelmat selviävät
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 909


« Vastaus #53 : Huhtikuu 29, 2025, 20:31:22 »

Koko homma haiskahtaa konsulttien humpuukilta, älyttömyyden huipennus.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7825


« Vastaus #54 : Huhtikuu 29, 2025, 22:15:13 »

Voi,"Hyvät Veljet"!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7825


« Vastaus #55 : Huhtikuu 30, 2025, 00:18:53 »

Näissä kaikissa esitetyissä projekteissa on hintalapun suuruus!
tallennettu
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #56 : Huhtikuu 30, 2025, 07:36:10 »

No sepä juuri, mihin projektiin käytetään vähäiset roposemme
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1787


« Vastaus #57 : Huhtikuu 30, 2025, 12:16:46 »


Näin sanoi Liikenneministeri "Liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) toteaa, että uusiin raideleveyksiin siirtyminen on pitkäaikainen hanke, jonka ensimmäinen askel on Ruotsin Haaparannan ja Kemin välinen pätkä."
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #58 : Toukokuu 04, 2025, 18:22:39 »

Jahas! Ilmeisesti Suomessa ollaan rakentamassa kahden eri raideleveyden jonkinmoista rinnakkaisjärjestelmää? Mitähän siitäkin tulee, ja millä hintaa/vuosi?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lulu-ranne-mtv-lle-hallituksella-edessa-jattimainen-paatos-raideleveyden-muuttamisesta-linjattava-jo-talla-kaudella/9148174

Se on ainakin varmaa, että kaikki rautatielogistiikkakustannukset tulevat kasvamaan roimasti. Mitä hallaa tuo tekee maamme vientiteollisuudelle, jää nähtäväksi. (toivottavasti niitä "Berliinin-, Pariisin-, ja vaikkapa Shangri La:n täysiä yöpikajunia nyt sitten aletaan ajaa Tornioon kymmenittäin/vrk).
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #59 : Toukokuu 04, 2025, 18:29:16 »

Toki ymmärrän EU:n pointin ja kaikkien siihen sidoksissa olevien suurten Eurooppalaisten logistiikkayritysten. Jos Suomi saadaan EU:n pakkopäätösellä toteuttamaan rataverkkonsa "Eurooppalaistaminen", niin sen jälkeen on jättimäisten Eurooppalaisten logistiikkayhtiöiden varsin halpaa & helppoa tulla markkinoille, ja viedä Suomesta aivan kaikki!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7825


« Vastaus #60 : Toukokuu 04, 2025, 22:45:03 »

EU pointit on täydellisesti ymmärretty! Ja hintalapun suuruus!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7825


« Vastaus #61 : Toukokuu 04, 2025, 23:08:22 »

EU pointit on täydellisesti ymmärretty! Ja hintalapun suuruus!
Mihin unohtui EU subsidiarity periaate?Eli se että maat päättä itse?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1787


« Vastaus #62 : Eilen kello 06:54:51 »

Jahas! Ilmeisesti Suomessa ollaan rakentamassa kahden eri raideleveyden jonkinmoista rinnakkaisjärjestelmää? Mitähän siitäkin tulee, ja millä hintaa/vuosi?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lulu-ranne-mtv-lle-hallituksella-edessa-jattimainen-paatos-raideleveyden-muuttamisesta-linjattava-jo-talla-kaudella/9148174

Se on ainakin varmaa, että kaikki rautatielogistiikkakustannukset tulevat kasvamaan roimasti. Mitä hallaa tuo tekee maamme vientiteollisuudelle, jää nähtäväksi. (toivottavasti niitä "Berliinin-, Pariisin-, ja vaikkapa Shangri La:n täysiä yöpikajunia nyt sitten aletaan ajaa Tornioon kymmenittäin/vrk).

itse asiassa liikenneministeri kertoi viikonloppuna että ei tule kuin yksi raideleveys eli eurooppalainen. Väylän mukaan hinta lappu olisi 5,5 miljardia josta EU maksaisi puolet jos hyvä diilin saa aikaan.

"Hallituksen on tehtävä vielä tällä kaudella päätös siitä, milloin Suomi siirtyy kokonaan eurooppalaiseen raideleveyteen. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) MTV:n Uutisextrassa.

– Kyllä. Meillä ei ole tässä itse asiassa vaihtoehtoja. Vaihtoehto on ainoastaan se, että itse valitsemme, missä aikataulussa ja millä tavalla tämä toteutetaan."



* 1c3105f795f5aebf261c16db50720d8cf.jpg (273.69 kilotavua, 1090x621 - tarkasteltu 49 kertaa.)
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 42


« Vastaus #63 : Eilen kello 09:32:39 »


itse asiassa liikenneministeri kertoi viikonloppuna että ei tule kuin yksi raideleveys eli eurooppalainen. Väylän mukaan hinta lappu olisi 5,5 miljardia josta EU maksaisi puolet jos hyvä diilin saa aikaan.

"Hallituksen on tehtävä vielä tällä kaudella päätös siitä, milloin Suomi siirtyy kokonaan eurooppalaiseen raideleveyteen. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) MTV:n Uutisextrassa.

– Kyllä. Meillä ei ole tässä itse asiassa vaihtoehtoja. Vaihtoehto on ainoastaan se, että itse valitsemme, missä aikataulussa ja millä tavalla tämä toteutetaan."


Siis 5,5 miljardia euroa koko Suomen rataverkon kavennus? Pelkkä Länsiradan kustannusarvio on 3-4 miljardia euroa, ja kyseessä pelkkä arvio. Joku tuossa laskelmassa ei nyt täsmää.

Toiseksi, tuossa MTV:n uutisessa liikenneneuvos Torttila toteaa seuraavaa: "Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Maria Torttila vahvistaa, että jo tämän hallituskauden aikana, eli vuoteen 2027 mennessä, on selvitettävä millä aikataululla ja missä laajuudessa Suomi siirtyy eurooppalaiseen raideleveyteen.

Torttilan mukaan EU-asetus ei ainakaan toistaiseksi velvoita Suomea siirtymään kokonaan eurooppalaiseen raideleveyteen."
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #64 : Eilen kello 11:56:41 »

Toki ymmärrän EU:n pointin ja kaikkien siihen sidoksissa olevien suurten Eurooppalaisten logistiikkayritysten. Jos Suomi saadaan EU:n pakkopäätösellä toteuttamaan rataverkkonsa "Eurooppalaistaminen", niin sen jälkeen on jättimäisten Eurooppalaisten logistiikkayhtiöiden varsin halpaa & helppoa tulla markkinoille, ja viedä Suomesta aivan kaikki!

Pelkäämpä, että eurooppalaisten logistiikkayritysten pääsy Suomen kuljetusmarkkinoille ei tässä raideleveysasiassa ole kuin sivujuonne. Varsinkin, kun DB Schenker ja muut Keski-Euroopan kuljetusyritykset hallitsevat jo nyt kumipyörätoimintojensa osalta hyvää siivua Suomessa.

Mitään kaunistelematta, kysymys on sotilaallisista tarpeista. Rautatiet ovat niin oleellinen osa sodankäyntiä, että sitä ei voida toistaiseksi ajatella korvattavan muilla menetelmillä. Rautatiet nähdään käytännössä ainoana riittävän tehokkaana suurten materiaalivirtojen kuljetusmuotona. EU:n osalta kysymys on sotilasstrategisesta tulevaisuudenkuvasta, joka muodostaa sen pohjan, jonka perusteella kuljetusyhteyksien kehittämistarvetta mietitään. Siinä kuvassa kuljetustarve suuntautuu Suomeen.

Rautatiet ovat olleet osa sodankäyntiä vähintään yhtä kauan kuin rautatieliikennettä on ollut Suomessa. Väitetään, että ensimmäistä kertaa rautatiet ratkaisivat tai ainakin vaikuttivat suuresti sodan lopputuloksen Yhdysvaltain sisällissodassa 1861–1865. Raideleveys liittyi oleellisesti näihin sotatapahtumiin. Voittajapuolella oli yhtenäinen eurooppalainen raideleveys. Häviäjillä ei ollut. Sodan seurauksena raideleveydet yhtenäistettiin.

Kun kysymys on EU:n oleellisista sotilaallisista intresseistä, ei hankkeen hintalappu tai yksittäisen jäsenmaan kansalaisten mielipide ole välttämättä kaikkein tärkein asiaan vaikuttava seikka. Tässä viestiketjussa edellä julkaistua Itärata-hankkeeseen liittyvää graafia kannattaa lukea avoimin mielin.

Edellä kerrottu ei ole mielipiteeni siitä, miten raideleveysasiassa pitäisi menetellä. Se on vain oletus siitä, mistä tässä on kysymys.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1787


« Vastaus #65 : Eilen kello 12:30:36 »


itse asiassa liikenneministeri kertoi viikonloppuna että ei tule kuin yksi raideleveys eli eurooppalainen. Väylän mukaan hinta lappu olisi 5,5 miljardia josta EU maksaisi puolet jos hyvä diilin saa aikaan.

"Hallituksen on tehtävä vielä tällä kaudella päätös siitä, milloin Suomi siirtyy kokonaan eurooppalaiseen raideleveyteen. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) MTV:n Uutisextrassa.

– Kyllä. Meillä ei ole tässä itse asiassa vaihtoehtoja. Vaihtoehto on ainoastaan se, että itse valitsemme, missä aikataulussa ja millä tavalla tämä toteutetaan."


Siis 5,5 miljardia euroa koko Suomen rataverkon kavennus? Pelkkä Länsiradan kustannusarvio on 3-4 miljardia euroa, ja kyseessä pelkkä arvio. Joku tuossa laskelmassa ei nyt täsmää.

Toiseksi, tuossa MTV:n uutisessa liikenneneuvos Torttila toteaa seuraavaa: "Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Maria Torttila vahvistaa, että jo tämän hallituskauden aikana, eli vuoteen 2027 mennessä, on selvitettävä millä aikataululla ja missä laajuudessa Suomi siirtyy eurooppalaiseen raideleveyteen.

Torttilan mukaan EU-asetus ei ainakaan toistaiseksi velvoita Suomea siirtymään kokonaan eurooppalaiseen raideleveyteen."

Tuo 5.5 miljardia sisältää betonipölkkyjen uusinta, uudet vaihteet ja työt (vaihto, tukeminen). Ratoja ei siis rakenneta uudelleen eri paikkaan.

Tuo uusi ten-t asetus ei siis koska saarivaltiota mutta tuota asetusta uudistetaan kunnes Suomi ymmärtää asian jonka vuoksi liikenneministeri haluaa aloittaa muutoksen. Kannattaa lukea LVM:N edellinen raideselvitys.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1047


« Vastaus #66 : Eilen kello 12:39:05 »


Pelkäämpä, että eurooppalaisten logistiikkayritysten pääsy Suomen kuljetusmarkkinoille ei tässä raideleveysasiassa ole kuin sivujuonne. Varsinkin, kun DB Schenker ja muut Keski-Euroopan kuljetusyritykset hallitsevat jo nyt kumipyörätoimintojensa osalta hyvää siivua Suomessa.

Mitään kaunistelematta, kysymys on sotilaallisista tarpeista. Rautatiet ovat niin oleellinen osa sodankäyntiä, että sitä ei voida toistaiseksi ajatella korvattavan muilla menetelmillä. Rautatiet nähdään käytännössä ainoana riittävän tehokkaana suurten materiaalivirtojen kuljetusmuotona. EU:n osalta kysymys on sotilasstrategisesta tulevaisuudenkuvasta, joka muodostaa sen pohjan, jonka perusteella kuljetusyhteyksien kehittämistarvetta mietitään. Siinä kuvassa kuljetustarve suuntautuu Suomeen.

Rautatiet ovat olleet osa sodankäyntiä vähintään yhtä kauan kuin rautatieliikennettä on ollut Suomessa. Väitetään, että ensimmäistä kertaa rautatiet ratkaisivat tai ainakin vaikuttivat suuresti sodan lopputuloksen Yhdysvaltain sisällissodassa 1861–1865. Raideleveys liittyi oleellisesti näihin sotatapahtumiin. Voittajapuolella oli yhtenäinen eurooppalainen raideleveys. Häviäjillä ei ollut. Sodan seurauksena raideleveydet yhtenäistettiin.

Kun kysymys on EU:n oleellisista sotilaallisista intresseistä, ei hankkeen hintalappu tai yksittäisen jäsenmaan kansalaisten mielipide ole välttämättä kaikkein tärkein asiaan vaikuttava seikka. Tässä viestiketjussa edellä julkaistua Itärata-hankkeeseen liittyvää graafia kannattaa lukea avoimin mielin.

Edellä kerrottu ei ole mielipiteeni siitä, miten raideleveysasiassa pitäisi menetellä. Se on vain oletus siitä, mistä tässä on kysymys.

Jos Suomella olisi rautatieyhteys länteen ja sama raideleveys kuin lännellä, niin Suomi ei olisi enää saari maantieteellisesti ja vientiteollisuutemme olisi muuta kuin vain sellua ja paperia.
Myös eräiden tuotteiden maahantuonti olisi helpompaa ja halvempaa. Ruotsilla on ollut yli 100 vuoden etumatka Suomeen verrattuna kun rautatieverkko on ollut osa Euroopan rautatieverkkoa.

Suomella on ollut hyötyä 1524 mm raideleveydestä vain silloin kun idänkauppa on ollut vilkasta. Silloin kun se on ollut pysähdyksissä niin ei ole ollut mitään hyötyä. 

Koko rataverkkon raideleveyttä ei kannata muuttaa mutta yhteyksiä niihin kohtiin missä rataverkko liittyy Ruotsin verkkoon tai tulevaisuudessa Baltian verkkoon kannattaa jo etukäteen suunnitella ratoja tärkeisiin teollisuuskeskuksiin läntisellä raideleveydellä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1818


« Vastaus #67 : Eilen kello 15:57:14 »

Siis 5,5 miljardia euroa koko Suomen rataverkon kavennus? Pelkkä Länsiradan kustannusarvio on 3-4 miljardia euroa, ja kyseessä pelkkä arvio. Joku tuossa laskelmassa ei nyt täsmää.

Toiseksi, tuossa MTV:n uutisessa liikenneneuvos Torttila toteaa seuraavaa: "Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Maria Torttila vahvistaa, että jo tämän hallituskauden aikana, eli vuoteen 2027 mennessä, on selvitettävä millä aikataululla ja missä laajuudessa Suomi siirtyy eurooppalaiseen raideleveyteen.

Torttilan mukaan EU-asetus ei ainakaan toistaiseksi velvoita Suomea siirtymään kokonaan eurooppalaiseen raideleveyteen."
Ennen kuin tästä tulee tarkempia tietoja, tukeudun kyllä mielelläni tähän Torttilan Marian lausuntoon.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #68 : Eilen kello 16:09:56 »

Tuhansien ratakilometrien ja tuhansien kalustoyksiköiden muuttamiseen tähtäävä, kaikkiaan kymmeniä miljardeja euroja maksava hanke putoaisi kai ennemmin maantie- kuin rautatieliikenteen laariin. Epäilemättä uusjakoa käytettäisiin vipuna myös kaavoituksessa, siten että saataisiin entistä herkemmin siirrettyä ratapihoja ja -linjoja pois muiden toimintojen tieltä ― siellä missä raideinfran uudelleenrakentaminen ylipäätään edes nähtäisiin enää kannattavaksi. Sattumaa ei liene, että tätä jo aiemmin humpuukiksi todettua hanketta ajaa automyönteisyydestään tunnettujen perussuomalaisten kulkulaitosministeri. En äkkiseltään edes keksi, miten rautateillemme voitaisiin tämän pahemmin lyödä kapuloita rattaisiin.

Toki hankkeesta saattaisi tulevaisuudessa, 3. maailmansodan jälkeisessä maailmassa, seurata se etu, ettei Suomen ja Kiinan välisellä rajalla tarvitsisi vaihtaa rautatievaunujen telejä tai siirtää merikontteja vaunusta toiseen, jos maiden välillä käytäisiin kauppaa joistain tavaroista.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1787


« Vastaus #69 : Eilen kello 16:39:40 »

Tuhansien ratakilometrien ja tuhansien kalustoyksiköiden muuttamiseen tähtäävä, kaikkiaan kymmeniä miljardeja euroja maksava hanke putoaisi kai ennemmin maantie- kuin rautatieliikenteen laariin. Epäilemättä uusjakoa käytettäisiin vipuna myös kaavoituksessa, siten että saataisiin entistä herkemmin siirrettyä ratapihoja ja -linjoja pois muiden toimintojen tieltä ― siellä missä raideinfran uudelleenrakentaminen ylipäätään edes nähtäisiin enää kannattavaksi. Sattumaa ei liene, että tätä jo aiemmin humpuukiksi todettua hanketta ajaa automyönteisyydestään tunnettujen perussuomalaisten kulkulaitosministeri. En äkkiseltään edes keksi, miten rautateillemme voitaisiin tämän pahemmin lyödä kapuloita rattaisiin.

Toki hankkeesta saattaisi tulevaisuudessa, 3. maailmansodan jälkeisessä maailmassa, seurata se etu, ettei Suomen ja Kiinan välisellä rajalla tarvitsisi vaihtaa rautatievaunujen telejä tai siirtää merikontteja vaunusta toiseen, jos maiden välillä käytäisiin kauppaa joistain tavaroista.

Siirtyminen eurooppalaisen verkon osaksi nykyisen Venäjän rataverkon sijasta poistaisi meiltä kalusto ongelmat ja mahdollistaisi myös jälkimarkkinat koko euroopan kanssa.  
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #70 : Eilen kello 17:55:27 »

Ja nykyinen Suomen kalusto ei siis ole mikään ongelma?
Kai se saadaan tietyin kustannuksin kulkemaan kapeammillakin raiteilla, mutta ei se olisi kaikkialla muualla Euroopassa yhteensopivaa.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1209


« Vastaus #71 : Eilen kello 18:16:26 »

Ja nykyinen Suomen kalusto ei siis ole mikään ongelma?
Kai se saadaan tietyin kustannuksin kulkemaan kapeammillakin raiteilla, mutta ei se olisi kaikkialla muualla Euroopassa yhteensopivaa.

Kannattaako suomalaista kalustoa edes modata kapeammalle raideleveydelle, kun Keski-Eurooppa on pullollaan erilaista ja eri-ikäistä 1435 mm:n kalustoa — ja tehtaita, jotka niitä suoltavat, jos uutta tarvitaan.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #72 : Eilen kello 20:36:42 »

Tuhansien ratakilometrien ja tuhansien kalustoyksiköiden muuttamiseen tähtäävä, kaikkiaan kymmeniä miljardeja euroja maksava hanke putoaisi kai ennemmin maantie- kuin rautatieliikenteen laariin. Epäilemättä uusjakoa käytettäisiin vipuna myös kaavoituksessa, siten että saataisiin entistä herkemmin siirrettyä ratapihoja ja -linjoja pois muiden toimintojen tieltä ― siellä missä raideinfran uudelleenrakentaminen ylipäätään edes nähtäisiin enää kannattavaksi. Sattumaa ei liene, että tätä jo aiemmin humpuukiksi todettua hanketta ajaa automyönteisyydestään tunnettujen perussuomalaisten kulkulaitosministeri. En äkkiseltään edes keksi, miten rautateillemme voitaisiin tämän pahemmin lyödä kapuloita rattaisiin.

Toki hankkeesta saattaisi tulevaisuudessa, 3. maailmansodan jälkeisessä maailmassa, seurata se etu, ettei Suomen ja Kiinan välisellä rajalla tarvitsisi vaihtaa rautatievaunujen telejä tai siirtää merikontteja vaunusta toiseen, jos maiden välillä käytäisiin kauppaa joistain tavaroista.

Siirtyminen eurooppalaisen verkon osaksi nykyisen Venäjän rataverkon sijasta poistaisi meiltä kalusto ongelmat ja mahdollistaisi myös jälkimarkkinat koko euroopan kanssa.  

En usko, että vaikka raideleveyttä muutettaisiin Suomeen kannattaisi hankkia samaa kalustoa kuin mitä Keski-Euroopassa käytetään, ihan vain sen takia että Suomessa on niin paljon suurempi aukean tilan ulottuma kuin Keski-Euroopassa. Eli raideleveyden vaihto mahdollistaisi sen, että voisimme hankkia vähän halvemmalla huonompaa kalustoa. Vetureiden kanssa asia on tietysti eri, niissä pienempi leveys ja korkeus ei varsinaisesti ole haitaksi, joskin erilaiset sääolosuhteet voisivat siinä kohtaa tulla esteeksi. Ruotsissa ja Norjassa käytettyä kalustoa voisi kyllä hankkia. Siis dieselvetureita, sähköistysjärjestelmä on Ruotsissa ja Norjassa eri kuin Suomessa.

Yllättävän vähän etua loppujen lopuksi tästä raideleveyden vaihdosta siis loppujen lopuksi saataisiin.

Ja nykyinen Suomen kalusto ei siis ole mikään ongelma?
Kai se saadaan tietyin kustannuksin kulkemaan kapeammillakin raiteilla, mutta ei se olisi kaikkialla muualla Euroopassa yhteensopivaa.

Kannattaako suomalaista kalustoa edes modata kapeammalle raideleveydelle, kun Keski-Eurooppa on pullollaan erilaista ja eri-ikäistä 1435 mm:n kalustoa — ja tehtaita, jotka niitä suoltavat, jos uutta tarvitaan.

Se se vasta kalliiksi tulisikin, jos nykyisen kaluston modifioinnin sijasta pitäisi korvata koko maan kaikki rautatiekalusto hankkimalla uutta tilalle. Vaikka käytettynä saataisiin kohtuullisen halvalla, olisi se silti aivan järjestön kustannus.
Järjettömiä vaihtoehtoja toki kumpikin, niin olemassaolevan kaluston raideleveyden muuttaminen, kuin myös sen korvaaminen keski-eurooppalaisella, kuten myös koko raideleveyden muuttaminenkin.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7825


« Vastaus #73 : Eilen kello 21:55:15 »

Kun jonkinlaijnen pakkomielle valtaa ihmisen egon tässä tapauksessa 1435mm ,kokonaisvaltainen asioiden ja kokonaisuuksien näkeminen realistisesti sumenee!
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1787


« Vastaus #74 : Tänään kello 07:33:24 »

Ja nykyinen Suomen kalusto ei siis ole mikään ongelma?
Kai se saadaan tietyin kustannuksin kulkemaan kapeammillakin raiteilla, mutta ei se olisi kaikkialla muualla Euroopassa yhteensopivaa.

Se ei valtion homma vaan rautatieyritysten heiniä. Raideleveyden vaihto vaatii yrityksiltä telien vaihdot mutta toisaalta eurooppalainen kalusto kävisi sellaisenaan kun niiden kuormaulottuma on pienempi.  Itse arvoin aikanaan että tässä menisi 50 vuotta aikaa, joilloin yrityksille jäisi aikaa sopeutua muutokseen.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina