Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäen höyryveturipuisto lopettaa kaiken toimintansa ja on suljettu pysyvästi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 917


« Vastaus #75 : Kesäkuu 05, 2025, 22:53:34 »

Juuri katsoin Ylen uutislähetystä, jossa yrittäjää haastateltiin. Hän uhriutuu oikein kunnolla antamalla ymmärtää, ettei ole tehnyt mitään laitonta, koska syyttäjä ei vienyt asiaa eteenpäin. Se mikä jäi häneltä kertomatta oli syy, miksi syyttäjä näin teki: asia sovittiin yrittäjän ja VR:n kesken rahalla. Hän myös väittää saaneensa tappouhkauksia sähköpostiin, paikallisessa kaupassa on kohdeltu huonosti ja mitähän muuta vielä. Voi voi, kyllä on Haapamäki kamala paikka. Itse olen täällä asunut lähes koko ikäni enkä tuollaista kohtelua tunnista. Ja mikä lienee tärkeintä puiston alue on hänellä ikäänkuin panttina, niin ettei siellä mitään muutakaan voida tehdä. Mielenkiintoista näin paikkakuntalaisena nähdä kuinka pitkään yrittäjän perse kestää pitää tällaista tuottamatonta sijoitusta, josta käsittääkseni aiheutuu kustannuksia koko ajan.

Normaalisti luotettavana tunnettu Tietolähde antoi äsken ymmärtää lähettäneensä Ylelle tästä journalistisesta suorituksesta palautetta.

Lainaus käyttäjältä: Tietolähde
Onko nykyään ihan normaalia journalismia, että kysytään yhden osapuolen tuntemukset taustoja tutkimatta ja sitten julkistetaan se ikään kuin totuutena?

Ihmettelen sitä ainakin tämän uutisen osalta. Ei olisi varmaan ollut iso vaiva lukea esimerkiksi kyseisen matkailukohteen Google-palautteita vuosien varrelta ja todeta, että asiakkaiden tyytymättömyys matkailukohteeseen on kasvanut viime vuosina. Palautteista ilmenee selvästi, kuinka kohteessa ovat paikat alkaneet rapistua, yleisön suosimia elämyksiä on lopetettu ja lisäksi näyttää olleen jonkinlaista ongelmaa yhteistyötaidoissa kohteen toisten yrittäjien kanssa.

Tämä olisi siis selvinnyt muutamassa minuutissa, mutta nyt jää totuutena elämään, että vain joku romutusjupakka on pilannut kaiken.

Huonoa journalismia, ei mitään muuta.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 96


« Vastaus #76 : Eilen kello 20:57:48 »

Eli huonokuntoista kalustoa jonka joukosta voidaan aina välillä ottaa jokin vaunu tai veturi kunnostettavaksi jos kiinnostusta ja resursseja ilmenee.

Muistan kyllä kuulleeni tätä tarinaa noin 20 vuotta sitten eräästä keskisuomalaisesta Bremshey-istuimesta käsin. Yllättävää, että tarina elää yhä näin vahvana, vaikka odotuksista huolimatta resurssit eivät ole olennaisesti lisääntyneet.

Uskallan sanoa Porkkana-projektista monta vuotta kokemusta keränneenä tuntevani tästä maasta löytyvät rahoituskanavat ja halukkaat, ammattitaitoiset vapaaehtoistyöntekijät varsin kattavasti. Jpl lähetti avustushakemuksia lukuisille tahoille ja yhdessä yritimme miettiä, mitä voisi vielä kokeilla. Saadun rahoituksen puolesta Porkkana olisi voitu saada 5-10 vuoden kunnostusohjelmalla valmiiksi.

Koko Suomessa saadaan kunnostettua nykytahdilla erilaisia museovetureita hylystä ajoon noin yksi viidessä vuodessa. Moottorivaunuja ja matkustajavaunuja voi valmistua vuodessa muutama, 2-5 kappaletta. Suhteutettuna kaikkeen nyt talteen otettuun kalustomassaan, korjattavaa on siis varattu arviolta tuhanneksi (1000) vuodeksi.

Valtaosa kaikesta taltioidusta kalustosta seisoo taivasalla, pieni osa peitettynä. Tämä tarkoittaa, että puukoriset kalustoyksiköt ovat maatuneet loppuun 50-70 vuoden kuluessa. Veturit voivat kestää pidempään, jonkinlainen muistomerkki voi vielä syntyä 200 vuotta sitten hylätystä aihiosta.

Eli: Onko tällaisen tavaramäärän keräämisessä siis mitään realismia?
tallennettu

Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 494


« Vastaus #77 : Eilen kello 22:15:04 »

Muistan kyllä kuulleeni tätä tarinaa noin 20 vuotta sitten eräästä keskisuomalaisesta Bremshey-istuimesta käsin. Yllättävää, että tarina elää yhä näin vahvana, vaikka odotuksista huolimatta resurssit eivät ole olennaisesti lisääntyneet.

Uskallan sanoa Porkkana-projektista monta vuotta kokemusta keränneenä tuntevani tästä maasta löytyvät rahoituskanavat ja halukkaat, ammattitaitoiset vapaaehtoistyöntekijät varsin kattavasti. Jpl lähetti avustushakemuksia lukuisille tahoille ja yhdessä yritimme miettiä, mitä voisi vielä kokeilla. Saadun rahoituksen puolesta Porkkana olisi voitu saada 5-10 vuoden kunnostusohjelmalla valmiiksi.

Koko Suomessa saadaan kunnostettua nykytahdilla erilaisia museovetureita hylystä ajoon noin yksi viidessä vuodessa. Moottorivaunuja ja matkustajavaunuja voi valmistua vuodessa muutama, 2-5 kappaletta. Suhteutettuna kaikkeen nyt talteen otettuun kalustomassaan, korjattavaa on siis varattu arviolta tuhanneksi (1000) vuodeksi.

Valtaosa kaikesta taltioidusta kalustosta seisoo taivasalla, pieni osa peitettynä. Tämä tarkoittaa, että puukoriset kalustoyksiköt ovat maatuneet loppuun 50-70 vuoden kuluessa. Veturit voivat kestää pidempään, jonkinlainen muistomerkki voi vielä syntyä 200 vuotta sitten hylätystä aihiosta.

Eli: Onko tällaisen tavaramäärän keräämisessä siis mitään realismia?

Siellä letkoissa on monenlaista kalustoa. Ensinnäkin HMVY:lle kuuluvaa ja toisaalta muille tahoille kuuluvaa. Liikennöintikelpoista tai muuten hyväkuntoista kalustoa on aika huomattava määrä (enemmän kuin missään muualla), on paljon sellaista kalustoa (erityisesti umpivaunuja) joiden päärooli on toimia varaosien, koneiden ja työkalujen varastointipaikkoina ja sitten on sitä enemmän tai vähemmän huonokuntoista kalustoa joka on käyttöä vailla (eli niitä aihioita).

Aihioihin kuuluu erinäinen määrä sellaista kalustoa joka on historiallisesti merkittävää (vaikkapa varhaisimpia sinisiä vaunuja, KCik, Vr5 tai vuoden 1871 postivaunu) ja/tai sen tyyppistä kalustoa, että jonkinlaisella todennäköisyydellä voi olettaa jonkun siitä kiinnostuvan (esimerkiksi niiden eri puolilla Suomea vuosittain kunnostettavien muutamien vaunujen muodossa). Ja sitten toki aihioissa on myös sellaista joka ei ole merkittävää ja jonka kunnostukseen päätyminen myös on hyvin epätodennäköistä.

Aihioihin pätee mielestäni osin sama periaate kuin arkistotoimintaan, eli säilötään paljon materiaalia josta suurta osaa ei ikinä tarvita, mutta koska ennalta ei voida tietää, että mitä tarvitaan niin säilöminen on tiettyyn rajaan asti silti järkevää. Jopa pelkkä vaunun alusta tai telit voivat olla hyödyllisiä säilyttää, joko varaosina tai jos rataverkon ulkopuolelta löytyy hyväkuntoinen vaunun kori joka halutaan palauttaa liikenteeseen (kuten on tapahtunut).
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 851


« Vastaus #78 : Eilen kello 22:29:03 »

Uhkausviestejä ja huutelua – Haapamäen höyryveturipuiston kaluston romuttaminen vei yrittäjien elinkeinon ja maineen
https://yle.fi/a/74-20163736
tallennettu

Skiffari 40
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 548


« Vastaus #79 : Tänään kello 07:56:24 »

Herra Panu, komenttisi on silkkaa asiaa mutta jotenkin kokeneena "keittiöpsykologina" pyytäisin kiinnittämään huomiota siihen, kuinka viimeisen Psl knp:ssä uutena valmistuneen puukorisen henkilövaunun (Po 9843) kävi.

Katsokaapa Dm2 nro 13:n kuntoa, siihen melkein pitäisi "malmit louhia uudelleen" vaunun ehjäämistä varten.

P 9935 näyttää nyt jo siltä, että se tarvitsisi enää "Eesti Vabariigide Tuletikutööstuksen" tuotteen raapaisun nurkkansa alle...?

KCik: - en usko kenenkään supisuomalaisen vaimosta syntyneen jäppisen kykenevän tekemään sille mitään voivottelua kummempaa. Hr11:n asia on myös hyvin pahasti jumissa, eikä vorgissa olleet parranpärisemiset hyvine ideoineen ole auttaneet sen suhteen yhtään mitään.

Ek 1004, hmm, aika hyvää kuuluu sille, mutta? Entä Not-vaunu? Mitä tapahtuu muutaman vuoden päästä?

Höyryveturipuiston nykyiset päässilmääset omistajat: - heillähän se osaaminen oli niin kovin tyypillistä metsäsuomalaisten touhua. Onhan se noloa, että ei ymmärrä tai tiedä asioista yhtään mitään, mutta vielä nolompaa on se, ettei osata tai uskalleta ottaa selvää.

Miksi tällainen kommentti? Asiasanoja: Bucyruksen kohtalo, BE 0608 [vaunu (Ringhoffer 1870!!!) mentiin myymään kesämökiksi ilman pyöriä!], Hyvinkään konepajalla seisoi takapihalla pari Mulatti-CEi:n raatoa (aihiota?) kauan sitten ja ennen muuta myös se, että Dm9 Porkkanan kunnostus sabotoitiin pikkusieluisuudella.

Toisekseen yksi syy on siinäkin, että kuka jaksaa enää taistella? Tunnetuimmat rautatieharrastajat: - heillä alkaa pikkuhiljaa maa painaa parrelleen.

Itsekin täytän noin kuukauden päästä 68 vee. Kävin viime viikonloppuna Hietaniemen hautausmaalla etsimässä rautateiden alkuaikojen kolmen arkkitehdin hautoja ja vietin hiljaisen hetken Kauko Kuosman haudalla...

Myös sekin tosiasia on todettava, että minulla henkilökohtaisesti on edessä elettävänä vuosikymmeniä huomattavasti VÄHEMMÄN, kuin mitä on takanani. Tästä kiittelen Yläkerran Isäntää päivittäin.

Maailma on nyrjähtänyt. Ja me sen mukana, valitettavasti.
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 96


« Vastaus #80 : Tänään kello 14:15:19 »

Herra Panu, tässä päättelyssä on vain se virhe, että niin ei voi toimia. Pienesineitä voi kerätä varalta suuren määrän ja poimia museoitavaksi tarpeellisen, mutta junakalustoon se ei sovellu. Tilanne on jo nyt ympäristölainsäädännön vastainen, eikä Haapamäki ole lain ulottumattomissa.

Kysymys ei ole tiettyjen litteroiden säilymisestä, vaan kaikkien litteroiden yleensä. Jos rautatieharrastajat eivät kykene itse tekemään päätöksiä kaluston vähentämisestä, kunnan ympäristöviranomainen ei valikoi, joutuessaan tekemään lopulta siivouspäätöksen harrastajien puolesta.
tallennettu

Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäen höyryveturipuisto lopettaa kaiken toimintansa ja on suljettu pysyvästi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina