Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäen höyryveturipuisto lopettaa kaiken toimintansa ja on suljettu pysyvästi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1207


« Vastaus #25 : Eilen kello 08:25:17 »

Jotenkin huvittaa tämän kaltainen itkeminen miten kaikki on niin kaukana pääkaupunkiseudulta.

Haapamäen museoveturiyhdistys on ilmoittanut hankkineensa omistukseensa ainakin osan VR:n omistamasta kalustosta, joten kaikki ei ilmeisesti lähdekään Haapamäeltä pois.


Itkua tai ei — noin seitsemän tuntia päivässä ipanalauman kanssa missä tahansa kulkuvälineessä on paljon. Jos tällaiseen urotekoon ryhtyy, on palkinnon oltava muhkea. Kohteen sisällöstä on saatava kunnollinen kate.

Reissasimme aikoinaan lähes kaikki kotimaiset perhekohteet. Jos kohde oli kaukana, kannatti sinne matkustaa jo edellisenä iltana. Hyvin nukutun yön ja aamupalan jälkeen oli helppo lähteä itse kohteeseen pirteällä mielellä. Tosin yöpyminen nostaa reissun kustannuksia, mikä asettaa lisää odotuksia itse kohteelta.

Realismia on se, että pääkaupunkiseudulla ja sen ympäristössä asuu yli miljoona ihmistä. Miten tästä joukosta edes pieni osa saataisiin houkuteltua johonkin turistikohteeseen?

BTW. Pääkaupunkiseudulla asuvana pääsen lentokoneella noin kolmessa tunnissa Lontooseen ja sieltä reilussa tunnissa junalla johonkin lukuisista rautatiekohteista, mutta nythän ei ollutkaan kyse aikuisen rautatieharrastajan reissaamisesta, vaan perhematkailusta.

Vuonna 1988 olimme Haapamäen höyryveturipuiston silloisen toimitusjohtaja Jarmo Koivunportaan vieraina. Aikaisemmin hän muistaakseni työskenteli Keuruun kaupungin elinkeinoasiamiehenä. Koivunporras valotti puiston liiketoimintaideaa — puistonhan oli tarkoitus tuottaa matkailumarkkoja Keuruun kaupungille.

Liikeidea perustui havaintoon siitä, että Keuruun läpi ja sen läheltä kulkee liikennevirtoja jonnekin muualle. Ajatuksena oli saada edes osa liikennevirroista poikkeamaan Haapamäellä. Melko lähellä oli myös Ähtärin Eläinpuisto, joka tukisi alueella vierailua. Veturipuiston täytyisi siis sisältää katsomista ja tekemistä lapsiperheelle koko päiväksi. Palveluiden olisi oltava sen mukaisia.

Tavallisen perheen kannalta staattiset veturit ovat vain patsaita, joissa voi korkeintaan kiipeillä. Se havaittiin aika pian, että puisto on liian nopeasti käyty läpi. Suurimman suosion saavutti puistojuna, jossa kävijöistä matkusti kolmannes. Resiinalla polkeminen kiinnosti myös. Höyryveturia kävi ajamassa kävijöistä viisi prosenttia. Keuruun ja Haapamäen väliä liikennöivä Paikku-juna ei sen sijaan kiinnostanut. Juuri muutahan puisto ei tarjonnutkaan.

Kävijöistä suurin osa oli lapsiperheitä ja eläkeläisiä. Teinejä ei ollut juuri lainkaan. Tämä näkyi myös puistomyymälän myynnissä.

Jo vuonna 1988 Koivunporras totesi, että puiston veturiaihe ei ole riittävän kiinnostava. Sen tueksi tarvitaan jotain muuta tekemistä. Ilmeisesti Keuruun kaupungin resurssit eivät riittäneet lisäpanostuksiin tai kärsivällisyys loppui — olettamuksenahan oli, että puisto tuottaisi nappulaa kaupungille. Todennäköisesti tämä oli myös syy siihen, että lopulta puiston liiketoiminnat luovutettiin yksityisille yrittäjille. En tunne tarkemmin alueen kunnallispoliittisia kiemuroita.

Näin jälkikäteen on helppo sanoa, että veturipuiston liikeidea ei kantanut tai siihen ei panostettu riittävästi. Se on riski kaikessa yritystoiminnassa.

HMVY:n tekemiset sen sijaan eivät minua kiinnosta. Boikotoin sen yhteisön kaikkea toimintaa.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #26 : Eilen kello 18:15:49 »

Nonnii! Jotta näin kävi. Tärkeitä on nyt "pelastaa" kaikki pelastamisen arvoinen rautatiekalusto ex. puiston alueelta. Viimeisin puistoyrittäjä kun oli ilmeisen halukas ratkaisemaan kaikki ongelmat polttoleikkaajien suosiollisella myötävaikutuksella, kunnes jäi kiinni laittomista romutuksistaan.

Kyllähän Suomessa edelleenkin on raidetilaa museokalustoa varten. Josko tällä kertaa pidettäisiin huoli siitä, ettei kaiken maailman opportunisti-bulvaanit pääse yrittämään kerman kuorimista kakun päältä.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1207


« Vastaus #27 : Eilen kello 20:00:09 »

Kyllähän Suomessa edelleenkin on raidetilaa museokalustoa varten. Josko tällä kertaa pidettäisiin huoli siitä, ettei kaiken maailman opportunisti-bulvaanit pääse yrittämään kerman kuorimista kakun päältä.

Kuinka hyvin kalusto säilyy HMVY:n romujonossa taivasalla?

Eikös osa veturipuistossa esillä olleesta kalustosta ole rautatiemuseon deponoimaa? Mikäli muistan oikein, oli joku rautatiemuseolla osannut neuvotella perin hyvät sopimukset (ellei niitä ole vuosien varrella muutettu) koskien deponoidun kaluston roudaamista sen jälkeen, kun toiminta puistossa lakkaa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäen höyryveturipuisto lopettaa kaiken toimintansa ja on suljettu pysyvästi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina