Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rail Nordica tuo (onneksi) vain osittaisen 1435-raideleveyden Suomeen.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 391


« : Kesäkuu 30, 2025, 17:31:20 »

Vain pohjoiseen ollaan rakentamassa 1435 mm rinnakkaisraidetta, ja muu Suomi jatkaa entisellä raideleveydellä. Saattaapa Suomen eri logistiikkahankkeisiin olla jopa EU-rahaa luvassa. Katsotaan toteutuuko...
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011333354.html
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2025, 22:04:29 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 391


« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2025, 22:33:53 »

Suora lainaus IS 30.06.2025

"Jos raideleveys muutettaisiin koko Suomessa, puhuttaisiin Ranteen mukaan helposti jopa kymmenestä miljardista eurosta.

Vaasan ja Uumajan välinen silta sen sijaan maksaisi Ranteen mukaan melkein 30 miljardia euroa ja tunneli Tallinaan kymmeniä miljardeja".

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vaan tietääkö Lulu, kuinka halvalla saisi uuden sillan Laitaatsalmeen? Eritoten edellisiin hänen mainitsemiinsa verrattuna.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2019


« Vastaus #2 : Heinäkuu 01, 2025, 07:33:17 »

Vain pohjoiseen ollaan rakentamassa 1435 mm rinnakkaisraidetta, ja muu Suomi jatkaa entisellä raideleveydellä. Saattaapa Suomen eri logistiikkahankkeisiin olla jopa EU-rahaa luvassa. Katsotaan toteutuuko...
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011333354.html


Myös Lappi jatkaa kahdella raideleveydellä mutta kun tietää että meillä ei ole rahaa edes yhden rataverkon ylläpitoon niin miten kahden ?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 391


« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2025, 13:19:12 »

Erittäin hyvä kysymys.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2019


« Vastaus #4 : Heinäkuu 06, 2025, 15:14:13 »

Erittäin hyvä kysymys.

taitaa jäädä jäljelle vain eurooppalainen
tallennettu
Ilmari Tommola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2025, 18:52:53 »

Tai sitten jää ihan se suomalainen leveäraide. Koko vanhan verkon purku normaaliraiteen tieltä tarkoittaa koko Suomen rautatieinfran uudistamista kalustoa myöten, ja se pistäisi koko maan raideliikenteen tod. näk. pariksi vuosikymmeneksi sekaisin. Vahvasti veikkaan, että viimeistään seuraava hallitus kuoppaa tämän hankkeen.
tallennettu

Junakuvaus kuuluu taiteeseen ja taiteellisuus junakuviin.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2019


« Vastaus #6 : Eilen kello 07:22:26 »

Tai sitten jää ihan se suomalainen leveäraide. Koko vanhan verkon purku normaaliraiteen tieltä tarkoittaa koko Suomen rautatieinfran uudistamista kalustoa myöten, ja se pistäisi koko maan raideliikenteen tod. näk. pariksi vuosikymmeneksi sekaisin. Vahvasti veikkaan, että viimeistään seuraava hallitus kuoppaa tämän hankkeen.

Rata joka saa EU:N tukia jää jäljelle. Nykyinen rataverkko ei saa.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #7 : Eilen kello 11:20:31 »

Tai sitten jää ihan se suomalainen leveäraide. Koko vanhan verkon purku normaaliraiteen tieltä tarkoittaa koko Suomen rautatieinfran uudistamista kalustoa myöten, ja se pistäisi koko maan raideliikenteen tod. näk. pariksi vuosikymmeneksi sekaisin. Vahvasti veikkaan, että viimeistään seuraava hallitus kuoppaa tämän hankkeen.

Rata joka saa EU:N tukia jää jäljelle. Nykyinen rataverkko ei saa.
Mikäli nykyisen rataverkon rinnalle rakennetaan normaaliraiteinen rataverkko, niin luultavasti sen jälkeen leveäraiteinen purettaisiin, joskaan ei välttämättä aivan välittömästi.

Raideleveyden vaihtoa ei kuitenkaan kannata perustaa mihinkään EU-tuki -asioihin. Raideleveyden vaihto olisi aivan järjettömän hintainen kustannus ja muutenkin ratahankkeita tehdessä ajatellaan vuosikymmeniä eteenpäin ja rataverkosta tullaan kaikkien todennäköisyyksien mukaan hyötymään vielä vuosisatoja, eikä tällaisia päätöksiä missään nimessä kannata tehdä sen perusteella, että miten EU jakaa tukia juuri nyt.

Ainoa tapa, jolla raideleveyttä kannattaa "vaihtaa" on uskoakseni normaaliraiteisen rataverkon ulottaminen Suomeen yhtymäkohdista pitkin niitä reittejä, joilla normaaliraiteiselle liikenteelle olisi oikea liikennepotentiaali, eli käytännössä tällä hetkellä Tornio-Kemi-Oulu-Raahe, koska normaalilevyisen radan rakentaminen olemassaolevan rinnalle oletettavasti lisäisi tavaraliikennettä tuolla reitillä huomattavasti ja olisi hyvä myös henkilöliikenteelle.

Vastaavasti Tallinnan tunnelin toteutuessa normaalilevyistä rataa voisi pidentää esim. Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan ja Merenkurkun sillan toteutuessa Seinäjoelle leveäraiteisten ratojen rinnalla.

Jos normaaliraiteisia ratoja on syntynyt tällä tavalla "luontevasti" tarpeeksi, voisi rataverkon normaaliraiteistaminen tulla kyseeseen, mutta nyt puhutaan päätöksestä joka tehtäisiin aikaisimmillaankin 30+ vuoden päästä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2019


« Vastaus #8 : Eilen kello 14:16:44 »

Tai sitten jää ihan se suomalainen leveäraide. Koko vanhan verkon purku normaaliraiteen tieltä tarkoittaa koko Suomen rautatieinfran uudistamista kalustoa myöten, ja se pistäisi koko maan raideliikenteen tod. näk. pariksi vuosikymmeneksi sekaisin. Vahvasti veikkaan, että viimeistään seuraava hallitus kuoppaa tämän hankkeen.

Rata joka saa EU:N tukia jää jäljelle. Nykyinen rataverkko ei saa.
Mikäli nykyisen rataverkon rinnalle rakennetaan normaaliraiteinen rataverkko, niin luultavasti sen jälkeen leveäraiteinen purettaisiin, joskaan ei välttämättä aivan välittömästi.

Raideleveyden vaihtoa ei kuitenkaan kannata perustaa mihinkään EU-tuki -asioihin. Raideleveyden vaihto olisi aivan järjettömän hintainen kustannus ja muutenkin ratahankkeita tehdessä ajatellaan vuosikymmeniä eteenpäin ja rataverkosta tullaan kaikkien todennäköisyyksien mukaan hyötymään vielä vuosisatoja, eikä tällaisia päätöksiä missään nimessä kannata tehdä sen perusteella, että miten EU jakaa tukia juuri nyt.

Ainoa tapa, jolla raideleveyttä kannattaa "vaihtaa" on uskoakseni normaaliraiteisen rataverkon ulottaminen Suomeen yhtymäkohdista pitkin niitä reittejä, joilla normaaliraiteiselle liikenteelle olisi oikea liikennepotentiaali, eli käytännössä tällä hetkellä Tornio-Kemi-Oulu-Raahe, koska normaalilevyisen radan rakentaminen olemassaolevan rinnalle oletettavasti lisäisi tavaraliikennettä tuolla reitillä huomattavasti ja olisi hyvä myös henkilöliikenteelle.

Vastaavasti Tallinnan tunnelin toteutuessa normaalilevyistä rataa voisi pidentää esim. Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan ja Merenkurkun sillan toteutuessa Seinäjoelle leveäraiteisten ratojen rinnalla.

Jos normaaliraiteisia ratoja on syntynyt tällä tavalla "luontevasti" tarpeeksi, voisi rataverkon normaaliraiteistaminen tulla kyseeseen, mutta nyt puhutaan päätöksestä joka tehtäisiin aikaisimmillaankin 30+ vuoden päästä.

Rinnainen rataverkko rakennetaan Lappiin ensiksi, jossei sitten 2027 päätetään muuttaa koko Suomen rataverkon raideleveys.

Tuo 30 % tuki EU:lta on saman suuruinen kuin kaupungit ovat asettannet ehdoksi valtiolta tueksi saman prosentin ja tänä syksynä siä koetellaan Turussa missä tulee valtuuston eteen päätös raitiotien rakentamisesta samoin kuin Vantaalla aikasemmin.

Tuo eurooppalainen rataverkko on vain houkutteleva kun ei ole ongelmia rauatiekalustosta eikä kilpailusta. Lisäksi siitä on yhteys Eurooppaan vaikka Italiaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rail Nordica tuo (onneksi) vain osittaisen 1435-raideleveyden Suomeen.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina