Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rail Nordica tuo (onneksi) vain osittaisen 1435-raideleveyden Suomeen.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 393


« : Kesäkuu 30, 2025, 17:31:20 »

Vain pohjoiseen ollaan rakentamassa 1435 mm rinnakkaisraidetta, ja muu Suomi jatkaa entisellä raideleveydellä. Saattaapa Suomen eri logistiikkahankkeisiin olla jopa EU-rahaa luvassa. Katsotaan toteutuuko...
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011333354.html
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2025, 22:04:29 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 393


« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2025, 22:33:53 »

Suora lainaus IS 30.06.2025

"Jos raideleveys muutettaisiin koko Suomessa, puhuttaisiin Ranteen mukaan helposti jopa kymmenestä miljardista eurosta.

Vaasan ja Uumajan välinen silta sen sijaan maksaisi Ranteen mukaan melkein 30 miljardia euroa ja tunneli Tallinaan kymmeniä miljardeja".

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vaan tietääkö Lulu, kuinka halvalla saisi uuden sillan Laitaatsalmeen? Eritoten edellisiin hänen mainitsemiinsa verrattuna.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2033


« Vastaus #2 : Heinäkuu 01, 2025, 07:33:17 »

Vain pohjoiseen ollaan rakentamassa 1435 mm rinnakkaisraidetta, ja muu Suomi jatkaa entisellä raideleveydellä. Saattaapa Suomen eri logistiikkahankkeisiin olla jopa EU-rahaa luvassa. Katsotaan toteutuuko...
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011333354.html


Myös Lappi jatkaa kahdella raideleveydellä mutta kun tietää että meillä ei ole rahaa edes yhden rataverkon ylläpitoon niin miten kahden ?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 393


« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2025, 13:19:12 »

Erittäin hyvä kysymys.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2033


« Vastaus #4 : Heinäkuu 06, 2025, 15:14:13 »

Erittäin hyvä kysymys.

taitaa jäädä jäljelle vain eurooppalainen
tallennettu
Ilmari Tommola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2025, 18:52:53 »

Tai sitten jää ihan se suomalainen leveäraide. Koko vanhan verkon purku normaaliraiteen tieltä tarkoittaa koko Suomen rautatieinfran uudistamista kalustoa myöten, ja se pistäisi koko maan raideliikenteen tod. näk. pariksi vuosikymmeneksi sekaisin. Vahvasti veikkaan, että viimeistään seuraava hallitus kuoppaa tämän hankkeen.
tallennettu

Junakuvaus kuuluu taiteeseen ja taiteellisuus junakuviin.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2033


« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2025, 07:22:26 »

Tai sitten jää ihan se suomalainen leveäraide. Koko vanhan verkon purku normaaliraiteen tieltä tarkoittaa koko Suomen rautatieinfran uudistamista kalustoa myöten, ja se pistäisi koko maan raideliikenteen tod. näk. pariksi vuosikymmeneksi sekaisin. Vahvasti veikkaan, että viimeistään seuraava hallitus kuoppaa tämän hankkeen.

Rata joka saa EU:N tukia jää jäljelle. Nykyinen rataverkko ei saa.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 498


« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2025, 11:20:31 »

Tai sitten jää ihan se suomalainen leveäraide. Koko vanhan verkon purku normaaliraiteen tieltä tarkoittaa koko Suomen rautatieinfran uudistamista kalustoa myöten, ja se pistäisi koko maan raideliikenteen tod. näk. pariksi vuosikymmeneksi sekaisin. Vahvasti veikkaan, että viimeistään seuraava hallitus kuoppaa tämän hankkeen.

Rata joka saa EU:N tukia jää jäljelle. Nykyinen rataverkko ei saa.
Mikäli nykyisen rataverkon rinnalle rakennetaan normaaliraiteinen rataverkko, niin luultavasti sen jälkeen leveäraiteinen purettaisiin, joskaan ei välttämättä aivan välittömästi.

Raideleveyden vaihtoa ei kuitenkaan kannata perustaa mihinkään EU-tuki -asioihin. Raideleveyden vaihto olisi aivan järjettömän hintainen kustannus ja muutenkin ratahankkeita tehdessä ajatellaan vuosikymmeniä eteenpäin ja rataverkosta tullaan kaikkien todennäköisyyksien mukaan hyötymään vielä vuosisatoja, eikä tällaisia päätöksiä missään nimessä kannata tehdä sen perusteella, että miten EU jakaa tukia juuri nyt.

Ainoa tapa, jolla raideleveyttä kannattaa "vaihtaa" on uskoakseni normaaliraiteisen rataverkon ulottaminen Suomeen yhtymäkohdista pitkin niitä reittejä, joilla normaaliraiteiselle liikenteelle olisi oikea liikennepotentiaali, eli käytännössä tällä hetkellä Tornio-Kemi-Oulu-Raahe, koska normaalilevyisen radan rakentaminen olemassaolevan rinnalle oletettavasti lisäisi tavaraliikennettä tuolla reitillä huomattavasti ja olisi hyvä myös henkilöliikenteelle.

Vastaavasti Tallinnan tunnelin toteutuessa normaalilevyistä rataa voisi pidentää esim. Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan ja Merenkurkun sillan toteutuessa Seinäjoelle leveäraiteisten ratojen rinnalla.

Jos normaaliraiteisia ratoja on syntynyt tällä tavalla "luontevasti" tarpeeksi, voisi rataverkon normaaliraiteistaminen tulla kyseeseen, mutta nyt puhutaan päätöksestä joka tehtäisiin aikaisimmillaankin 30+ vuoden päästä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2033


« Vastaus #8 : Heinäkuu 07, 2025, 14:16:44 »

Tai sitten jää ihan se suomalainen leveäraide. Koko vanhan verkon purku normaaliraiteen tieltä tarkoittaa koko Suomen rautatieinfran uudistamista kalustoa myöten, ja se pistäisi koko maan raideliikenteen tod. näk. pariksi vuosikymmeneksi sekaisin. Vahvasti veikkaan, että viimeistään seuraava hallitus kuoppaa tämän hankkeen.

Rata joka saa EU:N tukia jää jäljelle. Nykyinen rataverkko ei saa.
Mikäli nykyisen rataverkon rinnalle rakennetaan normaaliraiteinen rataverkko, niin luultavasti sen jälkeen leveäraiteinen purettaisiin, joskaan ei välttämättä aivan välittömästi.

Raideleveyden vaihtoa ei kuitenkaan kannata perustaa mihinkään EU-tuki -asioihin. Raideleveyden vaihto olisi aivan järjettömän hintainen kustannus ja muutenkin ratahankkeita tehdessä ajatellaan vuosikymmeniä eteenpäin ja rataverkosta tullaan kaikkien todennäköisyyksien mukaan hyötymään vielä vuosisatoja, eikä tällaisia päätöksiä missään nimessä kannata tehdä sen perusteella, että miten EU jakaa tukia juuri nyt.

Ainoa tapa, jolla raideleveyttä kannattaa "vaihtaa" on uskoakseni normaaliraiteisen rataverkon ulottaminen Suomeen yhtymäkohdista pitkin niitä reittejä, joilla normaaliraiteiselle liikenteelle olisi oikea liikennepotentiaali, eli käytännössä tällä hetkellä Tornio-Kemi-Oulu-Raahe, koska normaalilevyisen radan rakentaminen olemassaolevan rinnalle oletettavasti lisäisi tavaraliikennettä tuolla reitillä huomattavasti ja olisi hyvä myös henkilöliikenteelle.

Vastaavasti Tallinnan tunnelin toteutuessa normaalilevyistä rataa voisi pidentää esim. Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan ja Merenkurkun sillan toteutuessa Seinäjoelle leveäraiteisten ratojen rinnalla.

Jos normaaliraiteisia ratoja on syntynyt tällä tavalla "luontevasti" tarpeeksi, voisi rataverkon normaaliraiteistaminen tulla kyseeseen, mutta nyt puhutaan päätöksestä joka tehtäisiin aikaisimmillaankin 30+ vuoden päästä.

Rinnainen rataverkko rakennetaan Lappiin ensiksi, jossei sitten 2027 päätetään muuttaa koko Suomen rataverkon raideleveys.

Tuo 30 % tuki EU:lta on saman suuruinen kuin kaupungit ovat asettannet ehdoksi valtiolta tueksi saman prosentin ja tänä syksynä siä koetellaan Turussa missä tulee valtuuston eteen päätös raitiotien rakentamisesta samoin kuin Vantaalla aikasemmin.

Tuo eurooppalainen rataverkko on vain houkutteleva kun ei ole ongelmia rauatiekalustosta eikä kilpailusta. Lisäksi siitä on yhteys Eurooppaan vaikka Italiaan.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 393


« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2025, 18:37:20 »

Vuonna 2027 Suomella ei taatusti ole sitä rahamäärää käytettävissä, jolla kyettäisiin edes aloittamaan 1524 > 1435 suunnittelu Oulua etelämmäksi. Eli vanhoilla mennään...
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2033


« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2025, 07:17:37 »

Vuonna 2027 Suomella ei taatusti ole sitä rahamäärää käytettävissä, jolla kyettäisiin edes aloittamaan 1524 > 1435 suunnittelu Oulua etelämmäksi. Eli vanhoilla mennään...

kyllä on
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1844


« Vastaus #11 : Eilen kello 10:36:47 »

Vuonna 2027 Suomella ei taatusti ole sitä rahamäärää käytettävissä, jolla kyettäisiin edes aloittamaan 1524 > 1435 suunnittelu Oulua etelämmäksi. Eli vanhoilla mennään...
kyllä on
Ehkä vähän syvällisempi argumentointi olisi paikallaan, ettei tämä ole pelkkää jankuttamista. Jos jo tänä vuonna joudutaan ottamaan 12,5 miljardia uutta velkaa, mistä ihmeestä voisi ilmestyä vuodelle 2027 pelivaraa toteuttaa mitään merkittäviä raideleveysmuutoksia, vaikkakin niihin saisi 30 % EU-rahaa. Ja minusta raha ei voi tulla siitä, että tingitään nykyisen rataverkon kunnossapidosta tai kehittämisestä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2033


« Vastaus #12 : Eilen kello 12:20:48 »

Vuonna 2027 Suomella ei taatusti ole sitä rahamäärää käytettävissä, jolla kyettäisiin edes aloittamaan 1524 > 1435 suunnittelu Oulua etelämmäksi. Eli vanhoilla mennään...
kyllä on
Ehkä vähän syvällisempi argumentointi olisi paikallaan, ettei tämä ole pelkkää jankuttamista. Jos jo tänä vuonna joudutaan ottamaan 12,5 miljardia uutta velkaa, mistä ihmeestä voisi ilmestyä vuodelle 2027 pelivaraa toteuttaa mitään merkittäviä raideleveysmuutoksia, vaikkakin niihin saisi 30 % EU-rahaa. Ja minusta raha ei voi tulla siitä, että tingitään nykyisen rataverkon kunnossapidosta tai kehittämisestä.

Tätä asiaa on käsitelty toisessa ketjussa  , 30.6.2026 Ministeri Ranne

https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=10811.msg125178#msg125178

Ja tuo Nato-Infra tarkoittaa Ylen laskuilla 4 miljardia per vuosi (1,5 % BRK )Natoon liittyviin inframenoihin https://yle.fi/a/74-20169351

ja koko Suomen muuttaminen https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011231363.html
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 333


« Vastaus #13 : Eilen kello 21:49:32 »

Ei jaksais huudella tuuleen, mutta nyt kannattaa ymmärtää että tuosta 1,5% infrarahoituksesta rahoitetaan PALJON MUUTAKIN kuin pelkkä raideleveyden muutos. Jos siitä saisi edes 25% ratainvestointeihin se olisi jo hyvä, mutta tuskin noinkaan suurta määrää voidaan käyttää vain yhteen asiaan.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2033


« Vastaus #14 : Tänään kello 07:48:59 »

Ei jaksais huudella tuuleen, mutta nyt kannattaa ymmärtää että tuosta 1,5% infrarahoituksesta rahoitetaan PALJON MUUTAKIN kuin pelkkä raideleveyden muutos. Jos siitä saisi edes 25% ratainvestointeihin se olisi jo hyvä, mutta tuskin noinkaan suurta määrää voidaan käyttää vain yhteen asiaan.

Kaikkea rahoitetaan joka liittyy Naton joukkojen, kaluston ja tarvikkeiden liikkumiseen. Ei mitään maitolaituria ja raidetta siihen noilla rakenneta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rail Nordica tuo (onneksi) vain osittaisen 1435-raideleveyden Suomeen.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina