Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haloo hallitus! Missä on Kolarin radan parannukset.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Christian Pakisjärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« : Eilen kello 22:52:07 »

Parannuksilla tarkoitan mm: sähköistäminen,päiväliikenteen aloittaminen ja asemien perusparantelu kuten Tornio Itäisen katokset tai Ylitornion laituri pidennykset.  Huh
tallennettu

C11
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8712


« Vastaus #1 : Eilen kello 23:19:07 »

Hallitus vastaa/ei oo rahaa!Christian on oikeassa Suomessa annetaan koko perusinfran rapistua!Ja osittain siitä syystä että yritetään mallioppilaan lailla seurata ja noudattaa EU Marttakerhon  kamalan kalliiksi tulevia fantastisia utopioita joihin maallamme ei yksinkertaisesti ole varaa !
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 00:43:19 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Christian Pakisjärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #2 : Tänään kello 00:57:39 »

Hallitus vastaa/ei oo rahaa!Christian on oikeassa Suomessa annetaan koko perusinfran rapistua!Ja osittain siitä syystä että yritetään mallioppilaan lailla seurata ja noudattaa EU Marttakerhon  kamalan kalliiksi tulevia fantastisia utopioita joihin maallamme ei yksinkertaisesti ole varaa !
Ja sitten vielä Turun tunninjuna! Siellähän on kaikki kunnossa jo ilmankin sitä että pitäisi rataa suoristella että sinne pääsisi vähän nopeammin.
tallennettu

C11
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #3 : Tänään kello 04:07:42 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2033


« Vastaus #4 : Tänään kello 07:50:36 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Joko taas ollaan rakentamassa turhaa sähköitystä kuten Torniossa kävi ?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1107


« Vastaus #5 : Tänään kello 13:26:10 »

Mun mielestäni olisi kyllä tärkeämpää saada se Haaparannan liikenne alkamaan, kun infra kerran on kunnossa,
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #6 : Tänään kello 14:21:35 »

Mun mielestäni olisi kyllä tärkeämpää saada se Haaparannan liikenne alkamaan, kun infra kerran on kunnossa,

Suorahankintana VR:ltä sillä hinnalla, minkä VR kertoo? Ei siis markkinahinnalla kilpailuttamalla liikenne ja järjestämällä liikenteessä tarvittava kalusto tilaajan toimesta kilpailutuksen voittajalle?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1107


« Vastaus #7 : Tänään kello 14:37:14 »

Mun mielestäni olisi kyllä tärkeämpää saada se Haaparannan liikenne alkamaan, kun infra kerran on kunnossa,

Suorahankintana VR:ltä sillä hinnalla, minkä VR kertoo? Ei siis markkinahinnalla kilpailuttamalla liikenne ja järjestämällä liikenteessä tarvittava kalusto tilaajan toimesta kilpailutuksen voittajalle?

Kilpailutus olisi hyvä saada aikaiseksi mutta epäilen että LVM ei nosta takapuoltaan tässä asiassa ennen vuotta 2030.

VR:n kannattaisi tarjota yhteys mahdollisimman halvalla, 1-kerros-vaunuilla ajettavaksi, ihmettelen miksi ei ne pari junavuoroa päivässä noin lyhyellä yhteysvälillä voisi mennä jopa markkinaehtoisena jos ei vaadi investointeja uuteen kalustoon?

Voi olla että pari muuta asiaa hiertää, mahtaako VR:n ja Finntrafficin henkilökunta pohjoisessa osata tarpeeksi hyvin ruotsia? VR joutuisi myös järjestämään lipunmyyntikanavan Ruotsista lippuja ostaville asiakkaille jne.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 498


« Vastaus #8 : Tänään kello 15:21:23 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Joko taas ollaan rakentamassa turhaa sähköitystä kuten Torniossa kävi ?
Tornion sähköistys ei ollut turha, vaan se mahdollistaa sähkövetoisen henkilöliikenteen, jonka aloittaminen on työn alla. Lisäksi se mahdollistaa sähkövedon käytön tavaraliikenteessä. Jos jotain haluat Tornion rautatieliikenteessä kritisoida, kritisoi sitä, että henkilö- tai tavaraliikenteen kasvun edistämiseksi on tehty liian vähän ja liian hitaasti.

Kolarin radan sähköistys ei myöskään olisi turha, vaan mahdollistaisi Kolarin yöjunien ajamisen perille asti ilman veturinvaihtoa, sekä sähköveturien käyttämisen Kolarin radan raakapuujunissa, sekä mahdollisissa tulevissa malmijunissa. Kolarin radalla on melkoinen tavaraliikenteen kasvupotentiaali lähituntumassa Ruotsin puolella olevien kaivosten takia, etenkin Kaunisvaaran kaivos on aivan rajan tuntumassa, huomattavan lähellä Äkäsjoen liikennepaikkaa.

Ja toisin kuin sinun ajamallasi rataverkon kavennuksella, sähköistyksellä on selkeät hyödyt ja niihin nähden kohtuulliset  kustannukset ja liikennehaitat.

En ehkä priorisoisi Kolarin radan sähköistystä kauhean korkealle sähköistettävien rataosien joukosssa, esimerkiksi Savonlinnan ja Haapamäen ratojen sähköistystä pidän itse tärkeämpänä, mutta ei Kolarin radan sähköistys missään nimessä turha olisi.
tallennettu
Christian Pakisjärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #9 : Tänään kello 15:59:06 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Joko taas ollaan rakentamassa turhaa sähköitystä kuten Torniossa kävi ?

Minusta se olisi kaikinpuolin hyvä idea. Se mahdollistaisi ympäristöystävällisen liikenteen Kolarin radalla ja antaisi mahdollisuuden päiväliikenteen aloittamiseen Kolarin radalla. Taajamajunaakin on ehdotettu Kolarin radalle mutta missä sekin oikein on!?
tallennettu

C11
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 498


« Vastaus #10 : Tänään kello 16:51:56 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Joko taas ollaan rakentamassa turhaa sähköitystä kuten Torniossa kävi ?


Minusta se olisi kaikinpuolin hyvä idea. Se mahdollistaisi ympäristöystävällisen liikenteen Kolarin radalla ja antaisi mahdollisuuden päiväliikenteen aloittamiseen Kolarin radalla. Taajamajunaakin on ehdotettu Kolarin radalle mutta missä sekin oikein on!?

Taajamajunaa Kolariin on kenties ehdotettu, mutta ei luvattu saatika päätetty toteuttaa, eikä sellaista käsittääkseni ole aktiivisessa suunnittelussa, enkä löisi vetoa sen puolesta, että sellaisen eteen tulisi ihan lähivuosina mitään tapahtumaankaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haloo hallitus! Missä on Kolarin radan parannukset.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina