Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.
https://vayla.fi/tornio-kolariJoko taas ollaan rakentamassa turhaa sähköitystä kuten Torniossa kävi ?
Tornion sähköistys ei ollut turha, vaan se mahdollistaa sähkövetoisen henkilöliikenteen, jonka aloittaminen on työn alla. Lisäksi se mahdollistaa sähkövedon käytön tavaraliikenteessä. Jos jotain haluat Tornion rautatieliikenteessä kritisoida, kritisoi sitä, että henkilö- tai tavaraliikenteen kasvun edistämiseksi on tehty liian vähän ja liian hitaasti.
Kolarin radan sähköistys ei myöskään olisi turha, vaan mahdollistaisi Kolarin yöjunien ajamisen perille asti ilman veturinvaihtoa, sekä sähköveturien käyttämisen Kolarin radan raakapuujunissa, sekä mahdollisissa tulevissa malmijunissa. Kolarin radalla on melkoinen tavaraliikenteen kasvupotentiaali lähituntumassa Ruotsin puolella olevien kaivosten takia, etenkin Kaunisvaaran kaivos on aivan rajan tuntumassa, huomattavan lähellä Äkäsjoen liikennepaikkaa.
Ja toisin kuin sinun ajamallasi rataverkon kavennuksella, sähköistyksellä on selkeät hyödyt ja niihin nähden kohtuulliset kustannukset ja liikennehaitat.
En ehkä priorisoisi Kolarin radan sähköistystä kauhean korkealle sähköistettävien rataosien joukosssa, esimerkiksi Savonlinnan ja Haapamäen ratojen sähköistystä pidän itse tärkeämpänä, mutta ei Kolarin radan sähköistys missään nimessä turha olisi.