Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haloo hallitus! Missä on Kolarin radan parannukset.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Christian Pakisjärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« : Heinäkuu 10, 2025, 22:52:07 »

Parannuksilla tarkoitan mm: sähköistäminen,päiväliikenteen aloittaminen ja asemien perusparantelu kuten Tornio Itäisen katokset tai Ylitornion laituri pidennykset.  Huh
tallennettu

C11
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8751


« Vastaus #1 : Heinäkuu 10, 2025, 23:19:07 »

Hallitus vastaa/ei oo rahaa!Christian on oikeassa Suomessa annetaan koko perusinfran rapistua!Ja osittain siitä syystä että yritetään mallioppilaan lailla seurata ja noudattaa EU Marttakerhon  kamalan kalliiksi tulevia fantastisia utopioita joihin maallamme ei yksinkertaisesti ole varaa !
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2025, 00:43:19 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Christian Pakisjärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2025, 00:57:39 »

Hallitus vastaa/ei oo rahaa!Christian on oikeassa Suomessa annetaan koko perusinfran rapistua!Ja osittain siitä syystä että yritetään mallioppilaan lailla seurata ja noudattaa EU Marttakerhon  kamalan kalliiksi tulevia fantastisia utopioita joihin maallamme ei yksinkertaisesti ole varaa !
Ja sitten vielä Turun tunninjuna! Siellähän on kaikki kunnossa jo ilmankin sitä että pitäisi rataa suoristella että sinne pääsisi vähän nopeammin.
tallennettu

C11
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #3 : Heinäkuu 11, 2025, 04:07:42 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2040


« Vastaus #4 : Heinäkuu 11, 2025, 07:50:36 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Joko taas ollaan rakentamassa turhaa sähköitystä kuten Torniossa kävi ?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1110


« Vastaus #5 : Heinäkuu 11, 2025, 13:26:10 »

Mun mielestäni olisi kyllä tärkeämpää saada se Haaparannan liikenne alkamaan, kun infra kerran on kunnossa,
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #6 : Heinäkuu 11, 2025, 14:21:35 »

Mun mielestäni olisi kyllä tärkeämpää saada se Haaparannan liikenne alkamaan, kun infra kerran on kunnossa,

Suorahankintana VR:ltä sillä hinnalla, minkä VR kertoo? Ei siis markkinahinnalla kilpailuttamalla liikenne ja järjestämällä liikenteessä tarvittava kalusto tilaajan toimesta kilpailutuksen voittajalle?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1110


« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2025, 14:37:14 »

Mun mielestäni olisi kyllä tärkeämpää saada se Haaparannan liikenne alkamaan, kun infra kerran on kunnossa,

Suorahankintana VR:ltä sillä hinnalla, minkä VR kertoo? Ei siis markkinahinnalla kilpailuttamalla liikenne ja järjestämällä liikenteessä tarvittava kalusto tilaajan toimesta kilpailutuksen voittajalle?

Kilpailutus olisi hyvä saada aikaiseksi mutta epäilen että LVM ei nosta takapuoltaan tässä asiassa ennen vuotta 2030.

VR:n kannattaisi tarjota yhteys mahdollisimman halvalla, 1-kerros-vaunuilla ajettavaksi, ihmettelen miksi ei ne pari junavuoroa päivässä noin lyhyellä yhteysvälillä voisi mennä jopa markkinaehtoisena jos ei vaadi investointeja uuteen kalustoon?

Voi olla että pari muuta asiaa hiertää, mahtaako VR:n ja Finntrafficin henkilökunta pohjoisessa osata tarpeeksi hyvin ruotsia? VR joutuisi myös järjestämään lipunmyyntikanavan Ruotsista lippuja ostaville asiakkaille jne.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 499


« Vastaus #8 : Heinäkuu 11, 2025, 15:21:23 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Joko taas ollaan rakentamassa turhaa sähköitystä kuten Torniossa kävi ?
Tornion sähköistys ei ollut turha, vaan se mahdollistaa sähkövetoisen henkilöliikenteen, jonka aloittaminen on työn alla. Lisäksi se mahdollistaa sähkövedon käytön tavaraliikenteessä. Jos jotain haluat Tornion rautatieliikenteessä kritisoida, kritisoi sitä, että henkilö- tai tavaraliikenteen kasvun edistämiseksi on tehty liian vähän ja liian hitaasti.

Kolarin radan sähköistys ei myöskään olisi turha, vaan mahdollistaisi Kolarin yöjunien ajamisen perille asti ilman veturinvaihtoa, sekä sähköveturien käyttämisen Kolarin radan raakapuujunissa, sekä mahdollisissa tulevissa malmijunissa. Kolarin radalla on melkoinen tavaraliikenteen kasvupotentiaali lähituntumassa Ruotsin puolella olevien kaivosten takia, etenkin Kaunisvaaran kaivos on aivan rajan tuntumassa, huomattavan lähellä Äkäsjoen liikennepaikkaa.

Ja toisin kuin sinun ajamallasi rataverkon kavennuksella, sähköistyksellä on selkeät hyödyt ja niihin nähden kohtuulliset  kustannukset ja liikennehaitat.

En ehkä priorisoisi Kolarin radan sähköistystä kauhean korkealle sähköistettävien rataosien joukosssa, esimerkiksi Savonlinnan ja Haapamäen ratojen sähköistystä pidän itse tärkeämpänä, mutta ei Kolarin radan sähköistys missään nimessä turha olisi.
tallennettu
Christian Pakisjärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #9 : Heinäkuu 11, 2025, 15:59:06 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Joko taas ollaan rakentamassa turhaa sähköitystä kuten Torniossa kävi ?

Minusta se olisi kaikinpuolin hyvä idea. Se mahdollistaisi ympäristöystävällisen liikenteen Kolarin radalla ja antaisi mahdollisuuden päiväliikenteen aloittamiseen Kolarin radalla. Taajamajunaakin on ehdotettu Kolarin radalle mutta missä sekin oikein on!?
tallennettu

C11
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 499


« Vastaus #10 : Heinäkuu 11, 2025, 16:51:56 »

Suunnitteluvaihe alkaa 2025 ja valmistuu 2027. Eihän Tornion osuuskaan lähtenyt rakentamisvaiheeseen heti, kun Kulmuni (kesk.) Torniosta sen toteutukseen ajoi.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Joko taas ollaan rakentamassa turhaa sähköitystä kuten Torniossa kävi ?


Minusta se olisi kaikinpuolin hyvä idea. Se mahdollistaisi ympäristöystävällisen liikenteen Kolarin radalla ja antaisi mahdollisuuden päiväliikenteen aloittamiseen Kolarin radalla. Taajamajunaakin on ehdotettu Kolarin radalle mutta missä sekin oikein on!?

Taajamajunaa Kolariin on kenties ehdotettu, mutta ei luvattu saatika päätetty toteuttaa, eikä sellaista käsittääkseni ole aktiivisessa suunnittelussa, enkä löisi vetoa sen puolesta, että sellaisen eteen tulisi ihan lähivuosina mitään tapahtumaankaan.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 849


« Vastaus #11 : Heinäkuu 11, 2025, 23:48:28 »

Voi olla että pari muuta asiaa hiertää, mahtaako VR:n ja Finntrafficin henkilökunta pohjoisessa osata tarpeeksi hyvin ruotsia? VR joutuisi myös järjestämään lipunmyyntikanavan Ruotsista lippuja ostaville asiakkaille jne.

---

Eikös tuolla seudulla Ruotsin kuningaskunnassa ole suomen kielellä virallinen asema, eli siellä olisi syytä ottaa minoriteettien oikeudet käyttöön.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1110


« Vastaus #12 : Heinäkuu 12, 2025, 00:25:18 »

Voi olla että pari muuta asiaa hiertää, mahtaako VR:n ja Finntrafficin henkilökunta pohjoisessa osata tarpeeksi hyvin ruotsia? VR joutuisi myös järjestämään lipunmyyntikanavan Ruotsista lippuja ostaville asiakkaille jne.

---

Eikös tuolla seudulla Ruotsin kuningaskunnassa ole suomen kielellä virallinen asema, eli siellä olisi syytä ottaa minoriteettien oikeudet käyttöön.


Kyllä siellä osaavat monet suomea mutta osaavatko junaturvallisuudesta vastaavat, nyt kun ei säännöllistä liikennettä rajan yli ole ollut moneen vuoteen?

Uusimmassa Rautateiden Verkkoselostuksessa (2026) lukee  että "Tornio raja – Haaparanta pohjoinen -välin uudistuvat menettelyt ja ohjeet astuvat voimaan erikseen ilmoitettavana ajankohtana" 

Vanhemmissa versioissa luki: "Tornio–Haaparanta-rataosan liikenteenhoidon pääpiirteet esitetään Väyläviraston ohjeessa ”Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt (Jt)”"

Vuoden 2023 JT:n mukaan:
"Viestintä tapahtuu liikenteenohjauksen kielellä. Suomen liikenteenohjauksen
kanssa viestitään suomeksi ja Ruotsin liikenteenohjauksen kanssa ruotsiksi"

Vanhojen JT -versioiden mukaan kaikki rajan ylittävä liikenne tapahtuu vaihtotyönä.

Se liikenteen alkaminen odottaa siis kanssa JT:n päivitystä, ei taida olla ihan sallittua että kaupallisen matkustajajunan liikennöinti tapahtuisi vaihtotyönä. Muunlaiset säännöt, opastimet ja JKV ym edellyttävät kaiketi parempaa kielitaitoa rajan ylittävässä liikenteessä kuin että osataan vaihtotyön suorittamiseen tarvittavat muutamat fraasit.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2040


« Vastaus #13 : Heinäkuu 12, 2025, 07:13:57 »


 VR joutuisi myös järjestämään lipunmyyntikanavan Ruotsista lippuja ostaville asiakkaille jne.


VR:llä on jo Ruotsinkielinen myyntikanava kaikissa verkoissaan https://www.vr.fi/sv tai https://www.vrsverige.com/
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1110


« Vastaus #14 : Heinäkuu 12, 2025, 11:14:26 »


 VR joutuisi myös järjestämään lipunmyyntikanavan Ruotsista lippuja ostaville asiakkaille jne.


VR:llä on jo Ruotsinkielinen myyntikanava kaikissa verkoissaan https://www.vr.fi/sv tai https://www.vrsverige.com/

vr.fi/sv ei pysty myymään Ruotsin kruunuissa ja vrsverige.com ei pysty myymään lippuja jotka kelpaavat muualla kuin Tukholma-Göteborg pääradan pysähdyspaikkojen välille.

Oletettavasti joku korjaus noihin pitää saada mutta toivottavaa olisi että jossain vaiheessa myös yhteistyökumpanit pystyisivät myymäään lippuja Suomeen, joko SJ tai Norrtåg. Ja että vastaavasti VR.fi:stä pystyisi ostamaan Ruotsiin kauemmas kuin Haaparantaan.

Ennenhän VR ja SJ pystyi myymään lippuja kumpaankin maahan kun VR oli UIC:n jäsen, mutta nyt ei ole enää.

tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #15 : Heinäkuu 12, 2025, 11:29:01 »

Kolarin radan sähköistys ei myöskään olisi turha, vaan mahdollistaisi Kolarin yöjunien ajamisen perille asti ilman veturinvaihtoa, sekä sähköveturien käyttämisen Kolarin radan raakapuujunissa, sekä mahdollisissa tulevissa malmijunissa. Kolarin radalla on melkoinen tavaraliikenteen kasvupotentiaali lähituntumassa Ruotsin puolella olevien kaivosten takia, etenkin Kaunisvaaran kaivos on aivan rajan tuntumassa, huomattavan lähellä Äkäsjoen liikennepaikkaa.
Kaunis Iron käsittääkseni myy kaiken tuotantonsa Skandinavian ulkopuolelle. LKAB:n terästehtaiden tuotantoon riittää hyvin Kiirunan rautamalmi ja sieltäkin myydään ehkä puolet pois. Ei noita rautamalmilaivoja kannata ajattaa Suomen satamiin kun Narvikiin pääsee isommilla laivoilla kuin Itämerelle, Perämerestä puhumattakaan. Tornion terästehtaan suurin raaka-aine taas on kierrätysteräs joka kulkee rekoilla tai laivoilla.

Niitä ei kannata laskea investointiin ollenkaan. Eri asia jos tuolta aletaan louhia jotain muuta.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1110


« Vastaus #16 : Heinäkuu 12, 2025, 11:41:04 »

Kolarin radan sähköistys ei myöskään olisi turha, vaan mahdollistaisi Kolarin yöjunien ajamisen perille asti ilman veturinvaihtoa, sekä sähköveturien käyttämisen Kolarin radan raakapuujunissa, sekä mahdollisissa tulevissa malmijunissa. Kolarin radalla on melkoinen tavaraliikenteen kasvupotentiaali lähituntumassa Ruotsin puolella olevien kaivosten takia, etenkin Kaunisvaaran kaivos on aivan rajan tuntumassa, huomattavan lähellä Äkäsjoen liikennepaikkaa.
Kaunis Iron käsittääkseni myy kaiken tuotantonsa Skandinavian ulkopuolelle. LKAB:n terästehtaiden tuotantoon riittää hyvin Kiirunan rautamalmi ja sieltäkin myydään ehkä puolet pois. Ei noita rautamalmilaivoja kannata ajattaa Suomen satamiin kun Narvikiin pääsee isommilla laivoilla kuin Itämerelle, Perämerestä puhumattakaan. Tornion terästehtaan suurin raaka-aine taas on kierrätysteräs joka kulkee rekoilla tai laivoilla.

Niitä ei kannata laskea investointiin ollenkaan. Eri asia jos tuolta aletaan louhia jotain muuta.

Koska Kaunisvaaraan ei ole rautatieyheyttä ollankaan niin ainakin teoriassa helpoin tapa korjata asia olisi vetää raide Kolarista siihen, sitä kai tarkoitettiin. Mutta se edellyttäisi 1435 mm raidetta sinne että malmijuna pääsee Haaparannan kautta Narvikiin, joka taas on toinen juttu. Rata Kaunisvaarasta Svappavaaraan joka on lähin kohde Ruotsissa jonne menee rata maksaisi n 1,5 milljardia. Maksaa se ratojen rakentaminen pohjoisessakin.

Itse olin aiemmin sitä mieltä että Jäämeren rata Kolarista Tromssaan olisi hieno juttu mutta kun sen hinta on n 7 miljardia eli melkein 2 kertaa mitä parjattu Turun länsirata maksaisi ilman että siitä on juuri mitään hyötyä rauhan aikana muulle kuin matkailulle, niin en enää kannata.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2040


« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2025, 14:21:22 »


 VR joutuisi myös järjestämään lipunmyyntikanavan Ruotsista lippuja ostaville asiakkaille jne.


VR:llä on jo Ruotsinkielinen myyntikanava kaikissa verkoissaan https://www.vr.fi/sv tai https://www.vrsverige.com/

vr.fi/sv ei pysty myymään Ruotsin kruunuissa ja vrsverige.com ei pysty myymään lippuja jotka kelpaavat muualla kuin Tukholma-Göteborg pääradan pysähdyspaikkojen välille.

Oletettavasti joku korjaus noihin pitää saada mutta toivottavaa olisi että jossain vaiheessa myös yhteistyökumpanit pystyisivät myymäään lippuja Suomeen, joko SJ tai Norrtåg. Ja että vastaavasti VR.fi:stä pystyisi ostamaan Ruotsiin kauemmas kuin Haaparantaan.

Ennenhän VR ja SJ pystyi myymään lippuja kumpaankin maahan kun VR oli UIC:n jäsen, mutta nyt ei ole enää.


Ruotsalaiset voivat myös ostaa Suomesta Euroilla.

Ja myyntisivuilla voidaan lisätä uudet paikat.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2379


« Vastaus #18 : Heinäkuu 12, 2025, 15:31:48 »

vr.fi/sv ei pysty myymään Ruotsin kruunuissa ja vrsverige.com ei pysty myymään lippuja jotka kelpaavat muualla kuin Tukholma-Göteborg pääradan pysähdyspaikkojen välille.

Oletettavasti joku korjaus noihin pitää saada mutta toivottavaa olisi että jossain vaiheessa myös yhteistyökumpanit pystyisivät myymäään lippuja Suomeen, joko SJ tai Norrtåg. Ja että vastaavasti VR.fi:stä pystyisi ostamaan Ruotsiin kauemmas kuin Haaparantaan.

Koko matkaketju maasta toiseen samalla lipulla tarkoittaa, että sitten pitäisi kantaa myös vastuuta matkustajan oikeuksista kummallakin puolen rajaa. Taitaa käytännössä mennä niin kuin nykyäänkin, että VR myy omia juniaan ja Norrtåg omiaan. Tämä on matkustajan kannalta hankalampaa, mutta operaattoreille melko riskitöntä.

Ennenhän VR ja SJ pystyi myymään lippuja kumpaankin maahan kun VR oli UIC:n jäsen, mutta nyt ei ole enää.

Ei taida liittyä UIC:n jäsenyyteen, koska myynti on loppunut jo ennen eroa. VR lopetti kansainvälisten junalippujen myynnin varmaan jo kymmenen vuotta sitten. Tarkkaa vuotta en tiedä. 31.5.2023 loppui Interrail-lippujen myynti VR:n lipunmyynneistä.

SJ on myös lopettanut kansainvälisten junalippujen myynnin (paitsi kohteisiin joihin kulkee suora juna Ruotsista). Sillä ei ole ollut omia lipputoimistoja vuoden 2021 jälkeen.

Varmaan kysyntä on niin pientä, ettei myyntiä kannata järjestää.
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 102


« Vastaus #19 : Eilen kello 12:44:31 »

Koko matkaketju maasta toiseen samalla lipulla tarkoittaa, että sitten pitäisi kantaa myös vastuuta matkustajan oikeuksista kummallakin puolen rajaa. Taitaa käytännössä mennä niin kuin nykyäänkin, että VR myy omia juniaan ja Norrtåg omiaan. Tämä on matkustajan kannalta hankalampaa, mutta operaattoreille melko riskitöntä.

Ymmärrän, että lipunmyynnin järjestäminen on työlästä, mutta se tuskin on nyt esteenä liikenteen aloittamiselle. Erillissopimuksia voidaan kyllä tehdä ja järjestelmät sovittaa yhteen, kunhan saadaan päätöksiä aikaiseksi.

Huomio kiinnittyy siihen, että niinsanottu lähtöhinta liikenteelle on huomattavan pieni, vain 300 tuhatta. Varakas yksityishenkilö voisi tarjota koko liikenteen tällaisella summalla omaan piikkiinsä.

Paras veikkaukseni rajaliikenteen viivästymisestä on se, että nyt yritetään keksiä sellainen laillinen tapa junailla operointi VR:lle vanhan sopimuksen laajennoksena, josta ei tule päättäjille poliittisia seuraamuksia. Muuten valtio olisi toki löytänyt taskustaan jo aikoja sitten 300.000 euron kolikon.

Toisinpäin käännettynä näyttää siltä, että tässä on edelleen peli paikalla. Voihan olla, että ruotsalaisetkin yhtiöt ovat kiinnostuneita tenderöinnistä.
tallennettu

Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2040


« Vastaus #20 : Eilen kello 14:32:45 »

Koko matkaketju maasta toiseen samalla lipulla tarkoittaa, että sitten pitäisi kantaa myös vastuuta matkustajan oikeuksista kummallakin puolen rajaa. Taitaa käytännössä mennä niin kuin nykyäänkin, että VR myy omia juniaan ja Norrtåg omiaan. Tämä on matkustajan kannalta hankalampaa, mutta operaattoreille melko riskitöntä.

Ymmärrän, että lipunmyynnin järjestäminen on työlästä, mutta se tuskin on nyt esteenä liikenteen aloittamiselle. Erillissopimuksia voidaan kyllä tehdä ja järjestelmät sovittaa yhteen, kunhan saadaan päätöksiä aikaiseksi.

Huomio kiinnittyy siihen, että niinsanottu lähtöhinta liikenteelle on huomattavan pieni, vain 300 tuhatta. Varakas yksityishenkilö voisi tarjota koko liikenteen tällaisella summalla omaan piikkiinsä.

Paras veikkaukseni rajaliikenteen viivästymisestä on se, että nyt yritetään keksiä sellainen laillinen tapa junailla operointi VR:lle vanhan sopimuksen laajennoksena, josta ei tule päättäjille poliittisia seuraamuksia. Muuten valtio olisi toki löytänyt taskustaan jo aikoja sitten 300.000 euron kolikon.

Toisinpäin käännettynä näyttää siltä, että tässä on edelleen peli paikalla. Voihan olla, että ruotsalaisetkin yhtiöt ovat kiinnostuneita tenderöinnistä.

Ruotsinpuoleinen 25Kv-sähkörataverkko on kiinni vuoden loppuun.
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 102


« Vastaus #21 : Eilen kello 14:59:07 »

Ruotsinpuoleinen 25Kv-sähkörataverkko on kiinni vuoden loppuun.

Joka sekin on vain tekninen yksityiskohta, kun vaan saadaan päätöksiä aikaan.
tallennettu

Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2040


« Vastaus #22 : Eilen kello 16:37:14 »

Ruotsinpuoleinen 25Kv-sähkörataverkko on kiinni vuoden loppuun.

Joka sekin on vain tekninen yksityiskohta, kun vaan saadaan päätöksiä aikaan.

Lisäksi sinne ei ole vielä tyyppihyväksyttyä kalustoa saatavilla, joten esteitä on..

Ettei vain purettaisi pois kun Rail Nordica tekee hommasta tarpeettoman kun vaihtopiste siirtyy Kemiin ?
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 499


« Vastaus #23 : Eilen kello 23:22:03 »

Ruotsinpuoleinen 25Kv-sähkörataverkko on kiinni vuoden loppuun.

Joka sekin on vain tekninen yksityiskohta, kun vaan saadaan päätöksiä aikaan.

Lisäksi sinne ei ole vielä tyyppihyväksyttyä kalustoa saatavilla, joten esteitä on..

Ettei vain purettaisi pois kun Rail Nordica tekee hommasta tarpeettoman kun vaihtopiste siirtyy Kemiin ?
Vaihtopisteen siirtyminen Kemiin tulee oletettavasti tapahtumaan joskus 2030-luvun puolivälissä tai sen jälkeen, joten kyllä tässä varmaan ainakin sen kymmenisen vuotta ehditään ajella.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haloo hallitus! Missä on Kolarin radan parannukset.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina