Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Interrail ei enää kelpaa HSL:n junissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2391


« : Heinäkuu 13, 2025, 15:53:33 »

HSL-alueen sisällä ei enää voi matkustaa Eurail/Interrail-passeilla. Matkoihin esimerkiksi Lentoasemalta Tikkurilaan täytyy ostaa HSL:n lippu. (Myös vaikka matka jatkuisi VR:n kaukojunalla.) Muutos on tiettävästi tullut voimaan noin 2024-2025. Tarkempaa tietoa ei ole, koska asiasta ei ole virallisesti tiedotettu.

Poikkeuksena sellaiset VR:n lähijunat, joissa matka alkaa tai päättyy HSL-alueen ulkopuolella. Niissä passin pitäisi kelvata, mutta matkan pitää olla vaihdoton.

Matkailijoille on jaettu sadan euron tarkastusmaksuja siitäkin huolimatta, että Interrailin nettisivut ja appi näyttää tällä hetkellä passin kelpaavan HSL:n junissa. Vaikuttaa siltä, että tieto muutoksesta ei ole kulkenut Interrailin organisaatiolle saakka ja näin ollen tiedot ovat väärin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2025, 23:38:59 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1162


« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2025, 12:43:59 »

Näin on ilmeisesti monen muunkin eurooppalaisen metropolialueen lähijunissa joiden liikennöinnistä vastaavat kunnalliset liikenneviranomaiset.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2391


« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2025, 15:53:38 »

Näin on ilmeisesti monen muunkin eurooppalaisen metropolialueen lähijunissa joiden liikennöinnistä vastaavat kunnalliset liikenneviranomaiset.


Yleensä Interrail kelpaa kunnalliseen lähijunaan varsinkin, jos valtionyhtiö operoi. Muutamia poikkeuksia kuitenkin löytyy (Pariisissa Transilien/RER, jota SNCF operoi; Ruotsissa SL Pendeltåg, X-Trafik; Tsekissä Arriva ja Die Länderbahn CZ).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2025, 16:10:34 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2391


« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2025, 23:35:24 »

Interrailin kelpoisuudesta on uusi tulkinta: HSL-alueella voi matkustaa vain, jos on VR:n junaan liitännäinen vaihto. Tämä koska VR ei myy junalippuja HSL-alueen sisällä, mutta myy vaihdollisia yhteyksiä HSL-alueen asemille muualta Suomesta.

Tällaista ehtoa Interrailin Rail Planner appi ei tällä hetkellä osaa näyttää asiakkaille.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 82


« Vastaus #4 : Eilen kello 20:14:57 »

Oon tehnyt päivän Interrail-seikkailun kun mulla oli vielä yksi päivä jäljellä Europan matkasta. Reitti oli Tampere - Ylivieska - Iisalmi - Pieksämäki - Tampere

Mitä huomasin mitä on erilainen kuin muissa maissa on se että tällä kontuktööri halua nähdä Interrail lippun lisäksi myöskin henkilökortti, koko matkalla muissa maissa tämä ei koskan ollut.
Muissa maissa voi matkusta myöskin hyttissa, jos se on 2lk riipumatta onko se hytti tai avoin tila. Tämä luulisin on VRlla sama koska ne hyttit on 2lk:ssa. Mutta kontuktööri ei oo hyväksynyt tämä argumentti koska VR:n lippunsysteemissa ne on jostain syystä kallimpi kuin muita paikaa 2lk:ssa.

VR pitäs merkitä paremmin mitä on 2lk ja mitä 1lk, tällä hetkellä on aika sekava mitä on mitä. Kansainvälinen matkustaja ei vältämättä teidä että "ekstra" tarkoita 1lk.
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 20:32:34 kirjoittanut Daniel Preiss » tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 852


« Vastaus #5 : Eilen kello 21:57:26 »

Oon tehnyt päivän Interrail-seikkailun kun mulla oli vielä yksi päivä jäljellä Europan matkasta. Reitti oli Tampere - Ylivieska - Iisalmi - Pieksämäki - Tampere

Mitä huomasin mitä on erilainen kuin muissa maissa on se että tällä kontuktööri halua nähdä Interrail lippun lisäksi myöskin henkilökortti, koko matkalla muissa maissa tämä ei koskan ollut.
Muissa maissa voi matkusta myöskin hyttissa, jos se on 2lk riipumatta onko se hytti tai avoin tila. Tämä luulisin on VRlla sama koska ne hyttit on 2lk:ssa. Mutta kontuktööri ei oo hyväksynyt tämä argumentti koska VR:n lippunsysteemissa ne on jostain syystä kallimpi kuin muita paikaa 2lk:ssa.

VR pitäs merkitä paremmin mitä on 2lk ja mitä 1lk, tällä hetkellä on aika sekava mitä on mitä. Kansainvälinen matkustaja ei vältämättä teidä että "ekstra" tarkoita 1lk.

Tänään oli YLE-uutisissa Allegro-junien uudelleen käyttöönotosta. Mainittiin että siinä on tarjolla kolme matkustusluokkaa. Onko valtion rautatieyhtiössä palattu takaisin johonkin agraariaikaan?

Dm12 eli "Vankoissa" on tunnetusti eri hintaluokat istumapaikoille ja halutessaan koko matkan seisoville matkustajille.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1162


« Vastaus #6 : Eilen kello 22:14:53 »

Oon tehnyt päivän Interrail-seikkailun kun mulla oli vielä yksi päivä jäljellä Europan matkasta. Reitti oli Tampere - Ylivieska - Iisalmi - Pieksämäki - Tampere

Mitä huomasin mitä on erilainen kuin muissa maissa on se että tällä kontuktööri halua nähdä Interrail lippun lisäksi myöskin henkilökortti, koko matkalla muissa maissa tämä ei koskan ollut.
Muissa maissa voi matkusta myöskin hyttissa, jos se on 2lk riipumatta onko se hytti tai avoin tila. Tämä luulisin on VRlla sama koska ne hyttit on 2lk:ssa. Mutta kontuktööri ei oo hyväksynyt tämä argumentti koska VR:n lippunsysteemissa ne on jostain syystä kallimpi kuin muita paikaa 2lk:ssa.

VR pitäs merkitä paremmin mitä on 2lk ja mitä 1lk, tällä hetkellä on aika sekava mitä on mitä. Kansainvälinen matkustaja ei vältämättä teidä että "ekstra" tarkoita 1lk.

Tänään oli YLE-uutisissa Allegro-junien uudelleen käyttöönotosta. Mainittiin että siinä on tarjolla kolme matkustusluokkaa. Onko valtion rautatieyhtiössä palattu takaisin johonkin agraariaikaan?

Dm12 eli "Vankoissa" on tunnetusti eri hintaluokat istumapaikoille ja halutessaan koko matkan seisoville matkustajille.

On palattu takaisin torppariaikaan.

On vain, kuten Daniel kommentoi, outoa, että ne luokat eivät ole 1. 2. ja 3. vaan jotain outoa fingelskaa.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 82


« Vastaus #7 : Tänään kello 00:15:13 »

Juu tää ois paljon sälkempi systeemi.

Miksi ei voi matkusta 2lk. Interail lipulla IC junassa hyttissä vaikka ne on kuitenkin 2lk., jostain syystä ne on mutta VRn oma lippunsystemilla kallimpi kun muita 2lk. paikaa. Mutta muissa maissa ei ole ongelma lainkaan matkusta hyytissä Interrail lipulla (esim. EC Hampuri - Köpenhamina oon matkustanut hytissä Interrail lipulla ilman ongelmaa)

Myöskin mulle ei oo selvä voinks matkusta 1lk Interrail lipulla hytissä. Onko ekstra rauhalinen, ekstra rento ja ekstra plus kaikki 1lk tasolla vai onko siheen myöskin eroa? 
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1162


« Vastaus #8 : Tänään kello 00:44:29 »

Juu tää ois paljon sälkempi systeemi.

Miksi ei voi matkusta 2lk. Interail lipulla IC junassa hyttissä vaikka ne on kuitenkin 2lk., jostain syystä ne on mutta VRn oma lippunsystemilla kallimpi kun muita 2lk. paikaa. Mutta muissa maissa ei ole ongelma lainkaan matkusta hyytissä Interrail lipulla (esim. EC Hampuri - Köpenhamina oon matkustanut hytissä Interrail lipulla ilman ongelmaa)

Myöskin mulle ei oo selvä voinks matkusta 1lk Interrail lipulla hytissä. Onko ekstra rauhalinen, ekstra rento ja ekstra plus kaikki 1lk tasolla vai onko siheen myöskin eroa? 

Koronapandemian aikana VR alkoi myydä vain kokonaisia hyttejä IC -junissa jotta tartuntaa pelkäävät saisivat matkustaa yksin hytissä.
Vaikka pandemia on ohi niin ei olla palattu myymään yksittäisiä paikkoja hyteissä.2. luokan lipun hinnalla vaan hyttipaikkpja myydään vain 2 tai 4 paikan nipuissa.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 599


« Vastaus #9 : Tänään kello 09:28:00 »

VR on malliesimerkki puuhastelijoiden leikkikehästä, jonka ansiosta on helppo elää todeksi vanha sananlasku: - "itselleen porsas haittaa tekee, kun kaukalonsa kaataa" Niin,  ja "toistossa sen teho".

Ja juuri ilmestyneessä "Karjalainen"- lehdessä joku kertoi sangen ihanasta matkustuselämyksestään ylibuukatulla Dm12-kiskobussilla Jns - Nurmes - rataosalla.

Samaan aikaan valtalehdissä hehkutetaan psyykkisenä itsetyydytyksenä kun nyt Allegrosta on värkätty SUPER-UUTUUS, jonka palveluhenkilöoletetuilla jopa ihan uudet vihreät design-kaulahuivit ja kaikki !!!

(Kas kun ei sentään mainostettu: "säästösyistä" NYT yläosattomissa?)
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1162


« Vastaus #10 : Tänään kello 12:02:11 »

VR on malliesimerkki puuhastelijoiden leikkikehästä, jonka ansiosta on helppo elää todeksi vanha sananlasku: - "itselleen porsas haittaa tekee, kun kaukalonsa kaataa" Niin,  ja "toistossa sen teho".

Ja juuri ilmestyneessä "Karjalainen"- lehdessä joku kertoi sangen ihanasta matkustuselämyksestään ylibuukatulla Dm12-kiskobussilla Jns - Nurmes - rataosalla.

Samaan aikaan valtalehdissä hehkutetaan psyykkisenä itsetyydytyksenä kun nyt Allegrosta on värkätty SUPER-UUTUUS, jonka palveluhenkilöoletetuilla jopa ihan uudet vihreät design-kaulahuivit ja kaikki !!!

(Kas kun ei sentään mainostettu: "säästösyistä" NYT yläosattomissa?)

Joo, luin kanssa tuon artikkelin ja vaikuttaa kyllä siltä että omistajaohjaus VR:n kiskobussiliikenteen palvelutason suhteen on kokonaan kadoksissa.

Positiivista että Allegro -junat saatiin kotimaan liikenteeseen, nyt niitä taitaa olla vain kaksi, toivottavasti saadaan ne kaksi muutakin, mutta hehkutuksen kalliimman matkustusluokan erinomaisuudesta ja lentokonemaisen cateringin osalta olisivat voineet jättää ja panostaa siihen että ravintolavaunussa olut on kylmää ja lihapullat ja perunamuussi kuumaa.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #11 : Tänään kello 13:03:07 »

Kannattaahan siitä toki maksaa että henkilökunnalla on uudet huivit!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Interrail ei enää kelpaa HSL:n junissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina