Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: VR:n huutokauppa syksyllä 2025  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2381


« : Heinäkuu 16, 2025, 06:40:44 »

Tutkin VR:n listoja syksyllä 2025 huutokaupattavista vetureista. Huomioni kiinnittyy joihinkin seikkoihin.

Luettelo myytävästä omaisuudesta painoineen ohessa:
• 1853 – 43 000 kg
• 1865 – 43 000 kg
• 1867 – 43 000 kg
• 1870 – 43 000 kg
• 2510 – 46 000 kg
• 2511 – 46 000 kg
• 2512 – 24 000 kg
• 2514 – 46 000 kg
• 2515 – 46 000 kg
• 2516 – 46 000 kg
• 2518 – 46 000 kg
• 2525 – 46 000 kg
• 2531 – 24 000 kg
• 2532 – 24 000 kg
• 2533 – 46 000 kg
• 2535 – 46 000 kg
• 2536 – 24 000 kg
• 2537 – 61 000 kg
• 2538 – 24 000 kg
• 2542 – 46 000 kg
• 2544 – 24 000 kg
• 2546 – 46 500 kg
• 2548 – 24 000 kg
• 2601 – 46 000 kg
• 2604 – 24 000 kg
• 2610 – 46 000 kg
• 2613 – 46 000 kg
• 2615 – 61 500 kg
• 2615 – 61 500 kg
• 2625 – 42 000 kg
• 2659 – 61 500 kg
• 2704 – 24 000 kg
• 2705 – 24 000 kg
• 2710 – 24 000 kg
• 2713 – 24 000 kg
• 2714 – 24 000 kg
• 2730 – 35 000 kg
• 2736 – 24 000 kg
• 2743 – 35 000 kg
• 2745 – 61 500 kg
• 2750 – 24 000 kg
• 2753 – 46 000 kg
• 2753 – 46 000 kg
• 2755 – 46 000 kg
• 2756 – 43 000 kg
• 2805 – 30 000 kg
• 2810 – 30 000 kg
• 2812 – 30 000 kg
• 2822 – 30 000 kg
• 2823 – 30 000 kg
• 3015 – 35 000 kg
• 3022 – 35 000 kg
• 3049 – 35 000 kg
• 3051 – 35 000 kg
• 3092 – 35 000 kg
• 3096 – 35 000 kg
• 3097 – 35 000 kg
• 3100 – 35 000 kg

Ilmoitettujen painojen perusteella VR näyttää huutokauppaavan tällä erää lähinnä vetureiden koreja. Esimerkiksi suuri osa Dv12-vetureista on tarjolla ilman telejä ja osa ilman päämoottoreita, Dr16:t ilman telejä ja päämoottoreita, ja kaikki Sr1-veturit ovat kaupan kohteena ilman telejä ja muuntajia. VR:n poistamat komponentit ovat varsin oleellisia kaluston liikkumisen kannalta.

Ilmoitettu kalusto vastaa kyllä Pieksämäen laanin sisältöä aika pitkälti eli olisiko tämä huutokauppa tarkoitettu lähinnä kaluston romuttajille.

Miten tämä VR:n huutokauppa edistää rautateiden kilpailua miltään osin? VR tietysti markkinoi tätä kilpailun edistämisen nimissä, sillä VR haluaa edistää raidemarkkinan kasvua ja kilpailua Suomessa luopumalla käytöstä poistetusta kalustosta. Toisin sanoen VR:n huutokaupasta pääosa on romurautaa, jota myydään julkisesti, jotta saadaan mainetta vastuullisena toimijana.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2025, 06:54:13 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1183


« Vastaus #1 : Heinäkuu 16, 2025, 09:46:46 »

VR tietää vuosikymmenten kokemuksella, miten näitä pelejä pelataan.

Rautatieliikenne on toimialana sen verran monimutkainen, että sotkemalla julkisiin tiedotteisiin kokonaisuuden eli kilpailun mahdollistamisen kannalta täysin epäolennaisia asioita, kuten myytävien vetureiden massoja, saadaan viestin vastaanottajalle – eli tässä tapauksessa maamme hallitukselle – muodostettua mielikuva, että VR tekee kaikkensa rehdin kilpailun syntymiseksi.

Jos asioista on vähänkään enemmän perillä, hoksaa nopeasti sen, että VR:n toiminnan tarkoitus on toimia juuri päinvastoin kuin mitä se antaa ymmärtää. Yhtiö nimittäin käyttää kaiken liikenevän luovuutensa ja irtonaiset resurssinsa sen eteen, ettei sen mahtiasemaa uhkaa mikään.

Pelleilyksi menneet käytetyn kaluston huutokaupat ovat tästä irvokas esimerkki.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 407


« Vastaus #2 : Eilen kello 14:53:15 »

Koko VR:n organisoima huutokauppa on pelkkää silmänlumeellista humpuukia! Jossakin oikeassa sivistysmaassa, tuollaisesta toiminnasta saattaisi päätyä käräjille.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 407


« Vastaus #3 : Eilen kello 15:09:37 »

Katohan! Kaikki myytävät Dr16 yksilöt ovat laihtuneet alle puoleen omasta alkuperäisestä painostaan. Melkoinen dieetti! Ja myös Deevereiden valtaosa on ilmeisesti käynyt saman laihdutusohjelman, - mitä suurimmalla menestyksellä. Edellä mainitut veturit eivät liene edes villeimmissä unelmissa lähelläkään liikennekuntoa, eli ovat riisuttu juuri sellaisiksi raadoiksi, ettei edes perusteellinen saneeraaminen enää kannata. Varsin likasta ja iljettävän kaksinaamaista on valtionyhtiön peli monopolin suojelemiseen.
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 103


« Vastaus #4 : Eilen kello 16:23:18 »

Jos mainostaisin yrittäjänä huutokaupattavia kuorma-autoja, mutta möisin niitä ilman moottoreita ja akseleita, kyseessä olisi vähintään huijaus. Mahdollisesti pääsisin istumaan käräjää petoksesta.

Toki VR on ilmaissut myyntiehdoissa, että kaupan kohteet myydään sellaisenaan ostajan vastuulla. Jos myyjä tarjoaa myyntiin "vetureita", pitäisi olla tarjolla edes yksi liikennöintikelpoinen kappale. Nyt myytäväksi ei ole tarjottu yhtään "veturia", vaan pelkkiä varaosia. Myynnit ovatkin sujuneet erittäin heikosti, koska ostajat kyllä tietävät, että myytävänä on pelkkiä osia.

On sitten toinen asia, ketä Yhtymällä on tarkoitus huijausmyynneillä pettää. Minusta näyttää siltä, että nimenomaan päättäjiä. VR on vähitellen laajentumassa kansainväliseksi junayhtiöksi, jota Suomen valtio subventoi ostojunaliikenteen muodossa. Yhtymällä on varaa laajentaa liiketoimintaansa ulkomaille riskillä, koska jos riskit toteutuvat, Suomen valtio pelastaa omansa kyllä. Tämä on VR:lle melkoinen kilpailuetu, sillä yksityisillä junayhtiöillä ei ole valtion takausta.
tallennettu

Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1183


« Vastaus #5 : Eilen kello 19:25:50 »

VR on vähitellen laajentumassa kansainväliseksi junayhtiöksi, jota Suomen valtio subventoi ostojunaliikenteen muodossa. Yhtymällä on varaa laajentaa liiketoimintaansa ulkomaille riskillä, koska jos riskit toteutuvat, Suomen valtio pelastaa omansa kyllä. Tämä on VR:lle melkoinen kilpailuetu, sillä yksityisillä junayhtiöillä ei ole valtion takausta.

Tästä unohtui vielä sellainen valtion rahallista subventiotakin suurempi seikka kuin VR:n tosiasiallinen monopoli.

Vuosikymmenten aikana kerätyillä satumaisilla monopolivoitoilla VR:llä on varaa käydä kokeilemassa kepillä jäätä myös naapurimaissa. Jos – ja ainakin VR Kaupunkiliikenteen osalta kun – homma tuottaa turskaa, voidaan pakkaset kuitata suomalaisten matkustajien ja rahtiliikenneasiakkaiden selkänahasta, milläs muulla kuin monopolihinnoittelulla myös jatkossa.

Kuten Juha tuonne väliin kirjoitti, VR:n huutokauppa on mitä suurimmassa määrin pelkkää silmänlumetta. Samoin myös Antin kommentti on varsin osuva.

Päättäjille VR näyttää kuitenkin noudattavan hallitusohjelmaa myymällä käytettyä kalustoaan, vaikka yhtiön harjoittamalla käytetyn kaluston näpertelykaupalla ei saada tässä maassa oikeaa kilpailua aikaiseksi ikinä.

Poliittisen koneiston voikin olla vaikea, ehkä jopa mahdotonta hahmottaa tätä kokonaisuutta. VR tekee samalla kaikkensa sen eteen, ettei omistaja edes pysty erottamaan tosiasioiita yhtiön jatkuvasti suoltamista höpöhöpöjutuista.

Surullisinta asiassa on se, että VR:llä on ollut viime vuosina ilmiselviä haasteita antaa totuudenmukaisia tiedotteita edes niissä tapauksissa, kun pehmoisten puhumiselle ei olisi ollut mitään tarvetta.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 845


« Vastaus #6 : Tänään kello 10:30:00 »

Jollei VR:llä olisi niin hillitön halu valehdella, se toimisi kuten Puolustuslaitos.
Puolustuslaitos myy poistettavan tavaran mm. Kalkun varikon romuhuutokaupoissa.
Kaikki on virallisesti romua, vaikka osa tavarasta voidaan vähin toimin saada toimivaksi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: VR:n huutokauppa syksyllä 2025  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina