Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturien ja moottorivaunujen hankinnoista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1130


« Vastaus #25 : Elokuu 12, 2025, 11:36:03 »

Onko maailmalla muuten muita Novotsherkassin valmistamia Sr1:n sisarmalleja kuin Puolan ET42 -sarjan veturit https://en.wikipedia.org/wiki/PKP_class_ET42 ?
Tuo ET42 ei minusta ole oikeastaan Sr1:lle sukua kuin ulkonäön ja valmistuspaikan osalta - se perustuu VL10- ja VL11-tavarajunavetureihin (3000 V DC, nopeus tavarajunille riittävä 100 km/h).

Tämä korimalli joka noudattaa niukempaa kuormaulottumaa kuin Neuvostoliitossa, ja alustaratkaisu on kuitenkin ollut jonkinlainen vientimalli koska Neuvostoliittoon niitä ei toimitettu.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 436


« Vastaus #26 : Elokuu 16, 2025, 21:04:59 »

VR osti ehdoitta ja nöyränä 1970-luvun alussa "mitä kekkonen ja sen kaverit käskivät". Finnair EI OSTANUT sitä mitä kekkonen käski yya-hengessä ja ankaran poliittisen painostuksen myötä. Sähköveturit tulivat neukkulasta, vaikka todennäköisesti Lokomo-Valmet yhteenliittymä olisi tuonut laadukkaampaa sähkörautaa rautateillemme. Finnair neuvotteli pääjontajansa Gunnar Korhosen toimesta ja tiukoista vaatimuksistaan johtuen vain Yhdysvaltalaisen McDonnel-Douglasin kanssa. Poliitikot huusivat Tupolevia ja Iliyushinia, mutta Korhonen tokaisi ja toteutti McDonnel-Douglaseja. Ja nuo asemat myös pitivät aivan loppuun asti. DC-8, DC-9, ja DC-10... ja myöhemmin koko MD-perhe.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2025, 21:31:34 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1130


« Vastaus #27 : Eilen kello 01:05:14 »

VR osti ehdoitta ja nöyränä 1970-luvun alussa "mitä kekkonen ja sen kaverit käskivät". Finnair EI OSTANUT sitä mitä kekkonen käski yya-hengessä ja ankaran poliittisen painostuksen myötä. Sähköveturit tulivat neukkulasta, vaikka todennäköisesti Lokomo-Valmet yhteenliittymä olisi tuonut laadukkaampaa sähkörautaa rautateillemme. Finnair neuvotteli pääjontajansa Gunnar Korhosen toimesta ja tiukoista vaatimuksistaan johtuen vain Yhdysvaltalaisen McDonnel-Douglasin kanssa. Poliitikot huusivat Tupolevia ja Iliyushinia, mutta Korhonen tokaisi ja toteutti McDonnel-Douglaseja. Ja nuo asemat myös pitivät aivan loppuun asti. DC-8, DC-9, ja DC-10... ja myöhemmin koko MD-perhe.

Ainoa lentokonemalli jota Neuvostoliitto yritti tosissaan myydä Finnairille  ja jota jotenkin harkittiin oli Yakovlev YAK-42, pieni suihkukone lyhyitä reittejä varten, jotka pystyivät lentämään myös lyhyiltä kiitoteiltä.
Tämä siksi että Suomessa oli 1970-luvulla vielä muutama lentokenttä joiden kiitotiet olivat liian lyhyitä DC9 ja Super Caravelle suihkukoneille, mm Tampere-Härmälä ja Kuusamo, ja oli vähitellen pakko korvata vanhat Convair Metropolitan potkurikoneet.

Tampereen uusi lentokenttä valmistui Pirkkalaan 1979 ja Convairit korvattiin 1980 käytetyillä Fokker F27 potkuriturbiinikoneilla.

tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 578


« Vastaus #28 : Eilen kello 06:08:19 »

VR osti ehdoitta ja nöyränä 1970-luvun alussa "mitä kekkonen ja sen kaverit käskivät". Finnair EI OSTANUT sitä mitä kekkonen käski yya-hengessä ja ankaran poliittisen painostuksen myötä. Sähköveturit tulivat neukkulasta, vaikka todennäköisesti Lokomo-Valmet yhteenliittymä olisi tuonut laadukkaampaa sähkörautaa rautateillemme. Finnair neuvotteli pääjontajansa Gunnar Korhosen toimesta ja tiukoista vaatimuksistaan johtuen vain Yhdysvaltalaisen McDonnel-Douglasin kanssa. Poliitikot huusivat Tupolevia ja Iliyushinia, mutta Korhonen tokaisi ja toteutti McDonnel-Douglaseja. Ja nuo asemat myös pitivät aivan loppuun asti. DC-8, DC-9, ja DC-10... ja myöhemmin koko MD-perhe.

Ainoa lentokonemalli jota Neuvostoliitto yritti tosissaan myydä Finnairille  ja jota jotenkin harkittiin oli Yakovlev YAK-42, pieni suihkukone lyhyitä reittejä varten, jotka pystyivät lentämään myös lyhyiltä kiitoteiltä.
Tämä siksi että Suomessa oli 1970-luvulla vielä muutama lentokenttä joiden kiitotiet olivat liian lyhyitä DC9 ja Super Caravelle suihkukoneille, mm Tampere-Härmälä ja Kuusamo, ja oli vähitellen pakko korvata vanhat Convair Metropolitan potkurikoneet.

Tampereen uusi lentokenttä valmistui Pirkkalaan 1979 ja Convairit korvattiin 1980 käytetyillä Fokker F27 potkuriturbiinikoneilla.



Sterlingin Caravelle kerran onnistui laskeutumaan Härmälään. Se että se kykeni starttaamaan sieltä taas taivaalle, edellytti hiukan fundeeraamista, kun painoa piti saada kevennettyä.

 Ihme, ettei kippari ja perämieskin joutuneet jättämään vyönsolkensakin Tampereelle!!!???
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1130


« Vastaus #29 : Eilen kello 11:32:12 »


Sterlingin Caravelle kerran onnistui laskeutumaan Härmälään. Se että se kykeni starttaamaan sieltä taas taivaalle, edellytti hiukan fundeeraamista, kun painoa piti saada kevennettyä.

 Ihme, ettei kippari ja perämieskin joutuneet jättämään vyönsolkensakin Tampereelle!!!???

Näin on, olen nähnyt videon siitä!
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« Vastaus #30 : Eilen kello 19:11:35 »

Kyllähän se ilman matkustajia ja vajain tankein helposti nousi. Oletan että lasku oli kriittisempi.
Kysehän oli siitä että kyseinen halpalentoyhtiö ei ollut kunnolla varautunut siihen että varakentällekin pitäisi polttoaineen riittää eikä se edes riittänyt suunnitellusti vain Tampere oli  kaiketi ainoa mahdollisuus. Onneksi selvittiin.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« Vastaus #31 : Eilen kello 20:20:52 »

Tampereen Härmälän kenttä oli ongelmallinen kiitoradan lyhyyden lisäksi myös siitä että toinen pää lähes päättyi rataan ja lisää vaikeusastetta tuli sähköistyksen myötä.
 Ja niille jotka taas urputtavat että ei liity rautateihin suosittelen etsimään netistä tuosta tapauksesta ketovan videon. Siinä näkyy sekä rata että juna!
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 578


« Vastaus #32 : Eilen kello 20:44:29 »

Tampereen Härmälän kenttä oli ongelmallinen kiitoradan lyhyyden lisäksi myös siitä että toinen pää lähes päättyi rataan ja lisää vaikeusastetta tuli sähköistyksen myötä.
 Ja niille jotka taas urputtavat että ei liity rautateihin suosittelen etsimään netistä tuosta tapauksesta ketovan videon. Siinä näkyy sekä rata että juna!

Isot pojat kertoivat Härmälän kentän olleen "kattilan pohjalla".
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturien ja moottorivaunujen hankinnoista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina