Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäjän rautateiden kriisi uhkaa rahtiliikennettä ja taloutta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2120


« : Elokuu 11, 2025, 13:30:12 »

10.8.2025 Google konekäännös

OSINT-analyytikon ChrisO_wikin uusin tutkimus paljastaa, että Venäjän rautatiet (RZD) on syvimmän taantuman edessään vuosikymmeniin. Noin 300 000 vaunua – noin 20 % sen kalustosta – on käyttämättömänä tukkien raiteita, varikoita ja järjestelyratapihoja. Kokonaiset tavarajunat ovat olleet hylättyinä kuukausiksi. Rautatieliikenteen uutissivusto Railway Supply kertoo tästä.

Veturipula ja työvoiman vaihtuvuus pahentavat kriisiä. Jotkut RZD:n yksiköt toimivat jopa 60 % vähemmällä henkilöstöllä kuin tarvitaan. Koska yhtiö kuljettaa 47 % kaikesta Venäjän rahdista – ja 87 %, jos putkistot jätetään pois – sen epävakaus vaikuttaa koko talouteen ja sotilaslogistiikkaan.

Rahtiliikenne laski 8 % vuonna 2024 vuoteen 2021 verrattuna, mikä on jyrkin lasku sitten vuoden 2009 globaalin finanssikriisin. Pelkästään vuoden 2025 viiden ensimmäisen kuukauden aikana volyymit laskivat vielä 7 %, kun sekä vuonna 2022 että 2024 lasku oli peräkkäin 4 %.

Sota Ukrainaa vastaan muokkaa kuljetusvirtoja

ChrisO_wiki nimeää sodan Ukrainaa vastaan kriisin keskeiseksi syyksi. Pakotteet ovat lopettaneet suurimman osan Venäjän kaupasta Euroopan kanssa, kun taas Ukrainan tiheät hyökkäykset ovat vähentäneet liikennettä Mustanmeren satamiin. Länteen suuntautuvat rautatiekuljetukset koostuvat nyt pääasiassa sotilaskuljetuksista.

Sotilaskuljetusten, jotka luokitellaan "muuksi rahdiksi, mukaan lukien konteissa kuljetettavat", määrä on kasvanut tasaisesti vuodesta 2022 lähtien, mutta se on edelleen aivan liian pieni siviilien tappioiden korvaamiseksi. Sotilaskuljetusten priorisointi siirtää kaupallista rahtia teille, mikä johti maantiekuljetusten 8 prosentin kasvuun vuonna 2024.

Pakotteet aiheuttavat jyrkän laskun keskeisissä vientituotteissa

Länsimaiset pakotteet ovat iskeneet useisiin rahtiluokkiin. Puutavaran vienti laski 18 %, rautametallien 8 % ja malmin ja hiilen 5 %. Länsimaisten yritysten Venäjältä vuonna 2022 lähteneiden tavaroiden – jotka on luokiteltu "rahti toimialoittain" – määrä romahti 14 %.

Myös pakotteiden ulkopuoliset toimitukset ovat laskussa. Lannoitteiden määrä laski 7 % vuonna 2024, kun taas viljakuljetukset romahtivat kolmanneksella vuoden 2025 alussa, kun vehnänviljelystä tuli kannattamatonta. Rakennusalan paheneva taantuma on vähentänyt teräksen, sementin ja muiden materiaalien kysyntää.

Työvoimapula lamauttaa päivittäistä toimintaa

Henkilöstökriisi on ennennäkemätön. Noin 200 junaa perutaan joka päivä, koska RZD:llä on pulaa 2 500 kuljettajasta ja 3 000 veturin miehistön jäsenestä. Monet ovat lähteneet paremmin palkattuihin armeijan töihin, mikä heikentää toiminnan luotettavuutta.

Alhaiset palkat, huonot työolot ja suuri fyysinen rasitus ajavat työntekijöitä pois. Jotkut alueet toimivat lähellä romahdusta, ja viivästykset leviävät muihin verkon osiin.

Veturien tuotanto jyrkässä laskussa

Vaikka Kremlin määräsi lisätä valmistusta, veturien tuotanto on laskussa. Tammi-huhtikuun 2025 välisenä aikana sähköveturien tuotanto laski 13 % ja dieselin tuotanto 6 %. Käytöstä poistettuja yksiköitä ei korvata riittävän nopeasti, minkä vuoksi tehtailla on käyttämättömiä tuhansia uusia vaunuja.

Tämä pula tarkoittaa, että merkittävää osaa RZD:n kalustosta ei voida siirtää, mikä pahentaa ruuhkia ja vähentää käytettävissä olevaa rahtikapasiteettia.

https://www.railway.supply/en/russian-railways-crisis-threatens-freight-and-economy/
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 435


« Vastaus #1 : Eilen kello 18:58:25 »

Se on voi, voi! 2000-luvun isä aurinkoinen aloitti hyökkäys-/tuhoamissodan rauhanomaista naapuriaan vastaan ja julisti maansa sotatalouden piiriin. Nyt sitten kaikki menestyvän yhteiskunnan perustekijät puuttuvat. Kiitos tuon em yhteiskunnan sisäiset- ja johtamisongelmat. Viikon ylimielisen uhmakas  paraatimarssi Kiovaan on jo nyt kestänyt kolme ja puoli vuotta. Turpiin on tullut riehujille. Ja yhä vaan jatkuu, eli heikosti menee. Eikä edes P-Korean suurvallasta ole ollut mainittavaa apua, vaikka lähettivät junalasteittain "eliittijoukkojaan" ja tykistöammuksia. Edelleenkin on voitonparaati pitämättä. Tekee ihan hyvää venäläiselle ylimielisyydelle olla syväkyykyssä. Sitä saavat mitä itse tilaavat!
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 575


« Vastaus #2 : Eilen kello 20:39:10 »

Odotan vaan, koska venäläiset itse huomaavat, että sankarillista esittävän KGB - everstiluutnantin päästäminen ylimmälle valtaistuimelle ei enää ole millään tasolla hyvä tai toimiva ratkaisu.

Vovka on koulittu juuri sellaiseksi ihmiseksi, jolle ihan tavallinen ystävällinen kädenheilautus merkitseekin kirotun vastustajan harjoittamaa "epäystävällistä lännen harjoittamaa provokaatiota suurta ja mahtavaa edistyksellistä proletariaatin diktatuurin isänmaata", CCCP:tä vastaan.

Eikä Vovkan ole milloinkaan tarvinnut värjötellä kadunkulmassa tuulessa ja sateessa jonottamassa Univermagiin tulleita kehnolaatuisia kiinalaisia lasten kumisaappaita (ja kaikki vielä vasempaan jalkaan!).

Eikä Vovkaa huolittu kentälle agenttitehtäviin luonnevikojensa takia. Ei mm. totellut ketään.

Ja koko Ukrainan vastainen "erikoisoperaatio" onkin tarkoitettu estämään tavan venäläisiä kyselemästä eliitiltä että "miksi meillä on tällaista?" Miksi meidän poikamme kuolevat ja kuitataan pelkkänä "Cargo 200:na"?

Jos jotain muutosta voi Venäjällä olettaa tapahtuvan, niin sen käynnistävät sotilaiden äidit.

Vovkaa tahrii vielä sekin, kuinka hän viuhtoo katedraaleissa ristinmerkkejä, vaikka firmansa KGB (Kontora Grubii Banditov = raakojen roistojen toimisto) oli toimikautenaan vainonnut, vanginnut ja tuhonnut kymmeniä tuhansia ihmisiä vain siksi, että nämä uskoivat Jumalaan.

Venäläiset ihmispoloiset, kaikki on kiinni järkyttävän huonosta herraonnesta...

Lohdullista kuitenkin on, että Vovkankin ajalla on raja. Millainen hänen seuraajansa on, sen näemme vielä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäjän rautateiden kriisi uhkaa rahtiliikennettä ja taloutta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina