Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Australia tekee kuten Suomi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2120


« : Eilen kello 07:48:05 »

Historiallinen päätös muuttaa Australian kansallisia rautatiestandardeja

"Australian rautatieala on läpikäymässä suurta muutosta historiallisen päätöksen jälkeen ottaa ETCS-standardit käyttöön valtakunnallisesti, mikä parantaa turvallisuutta, tehokkuutta ja edistää kilpailukykyä koko kansallisessa yhteentoimivuusverkossa. Rautatieliikenteen uutisportaali Railway Supply kertoo.

Eurooppalaisen junakulunvalvontajärjestelmän (ETCS) käyttöönotto on käänteentekevä hetki kansalliselle yhteentoimivuusverkolle. Ministerit sopivat Melbournessa, että ETCS:stä tehdään pakollinen teknologia kaikille tuleville digitaalisille merkinanto- ja ohjausjärjestelmille."

https://www.railway.supply/en/historic-decision-transforms-australias-national-rail-standards/
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 08:38:20 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2120


« Vastaus #1 : Eilen kello 08:02:30 »


Suomesta osaamista ja tuotteita ?

WSP esitys "DIGITALISOITUVA
RAIDELIIKENNE
JA ETCS
MITEN TUODAAN JA VIEDÄÄN
KANSAINVÄLINEN OSAAMINEN
HYÖTYKÄYTTÖÖN?"

https://digirata.fi/wp-content/uploads/2025/06/WSP_Digirata-digitalisoituva-raideliikenne-ja-ETCS.pdf
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 575


« Vastaus #2 : Eilen kello 10:45:14 »

Australiahan kuuluu brittiläiseen kansainyhteisöön. Siten eurooppalainen kuningas "Tsaalz Tö Tööd" (Charles kolmonen) on sielläkin korkeasti kunnioitettu valtionpäämiesoletettu.

Tässä kerrottu uutinen ETCS:stä ei siten kovin suurta sensaatiota ole?
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 341


« Vastaus #3 : Eilen kello 11:56:02 »

Ei olis varmaan mitään merkitystä mikä Australian raideleveys (kunhan koko mantereella on sama - niinkuin nykyään onkin) tai sähköistysstandardi on eikä myöskään tällä, mutta varmasti helpottaa kun on valmis järjestelmä ja samanlainen kuin monessa muussa maassa. Ei tartte kehittää omaa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2120


« Vastaus #4 : Eilen kello 12:25:52 »


Tässä kerrottu uutinen ETCS:stä ei siten kovin suurta sensaatiota ole?


Kulunvalvonta on hyvin tärkeä rautateillä. Kumpaankin maahan tulee ETCS ja voi olla että Australia ottaa käyttöön Suomen tavoin radioverkkoon perustuvaan ETCS esim.

https://www.nokia.com/industries/railways/frmcs/
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #5 : Eilen kello 13:59:33 »

Mainittakoon että Australiassa on käytössä neljää eri raideleveyttä (luvut vm 2023):
-1600mm 2477km, pääasiassa Victorian alueella, sekä pienissä määrin Etelä-Australiassa
-1435mm 17370km, käytössä jokaisessa osavaltiossa Tasmaniaa lukuunottamatta
-1067mm 10964km, lähes koko Queensland, osa Länsi-Australiaa sekä Tasmania kokonaan
-610mm 4000km, Queenslandin sokeriteollisuuden käytössä
-Dual gauge rataa 262km, sisältäen sekä 1067/1435 että 1435/1600 versiot.

Sähköistettyä rataa on viidessä osavaltiossa seuraavasti:
-New South Wales 1500 V DC 355km 1435mm
-Victoria 1500 V DC 383km 1600mm
-Etelä-Australia 25 kV 50 Hz AC 91km 1600mm
-Länsi-Australia 25 kV 50 Hz AC 270km 1067mm
-Queensland 25 kV 50 Hz AC 2033 1067mm

(metroja ja ratikoita ei ole laskettu mukaan)
tallennettu

Don't panic.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Australia tekee kuten Suomi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina