”Joukkoliikenne Kaksi asiaa tulee yhä uudelleen yllätyksenä: Raiteiden rakentaminen maksaa, ja reitin sovittelu valmiiseen kaupunkiin ei ole helppoa”.
”UNOHTAA ei sovi lähijuna-liikenteen lähtöraiteita Helsingin päärautatie-asemalla. Ne on historiallisista syistä sijoitettu asemarakennuksen sivusiipien päihin noin 160 metrin etäisyydelle kaukoliikenteen raiteiden päätepisteestä”.
”KEILANIEMESTÄ Itäkeskukseen kurkottavan Raide-Jokerin oli määrä päättyä Itäkeskuksen metroaseman viereen, mutta toisin kävi. Nyt tilapäinen päätepysäkki on piilotettu 100 metrin päähän Marjaniementien kiertoliittymän toiselle puolelle”.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011588437.html Tässä ei ole nyt Hesarin toimittaja ihan kartalla. Vantaan ratikan ja Laajasalon ratikan pääteasemien propleemat vielä jotenkin ymmärtää mutta Itiksen ja Steissin järjestelyiden nykytilan ongelmat eivät mene mulla oikein jakeluun. Steissillähän tilanne on ollut De facto maailman tapista asti ja asian pystyy korjaamaan vain rakentamalla pisararadan. Ja kun rata joudutaan rakentamaan tosi syvälle niin voipi olla että kuljettu matka jopa kasvaa.
Itiksessä kävi niin että YIT perui jo jollain tasolla sovitun diilin koko metro-asema seudun uudelleen rakentamisesta. Paikalle piti tulla metro, bussi ja ratikka terminaalien yläpuolelle mm. asuntoja ja liiketiloja joista YIT olisi tehnyt tiliä vastineeksi joukkoliikenne terminaalin rakentamisesta. Kun asia lähtee jollain aikajänteellä liikkeelle, niin siinä vaiheessa ratikkakin kulkee sen 100 metriä pidemmälle. Että on pysäkki oikein piilotettu?
Asiaa voi verrata siihen, että kaverini Jussi kertoi, että kun hän lähtee liikkeelle samoilta sijoilta Tapiolassa kuin lähdettiin bussiliikenteen aikana, niin kestää 5-7 minuuttia kulkea alas metrolaiturille. Wanhana aikana hän oli siinä ajassa jo Larussa. Osa Länsimetron asemista on vieläkin syvemmällä.