Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Raidelinjat jäävät torsoiksi, ja Vantaan ratikan kohtalo on vain yksi esimerkki  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 857


« : Eilen kello 17:10:15 »



”Joukkoliikenne Kaksi asiaa tulee yhä uudelleen yllätyksenä: Raiteiden rakentaminen maksaa, ja reitin sovittelu valmiiseen kaupunkiin ei ole helppoa”.

”UNOHTAA ei sovi lähijuna-liikenteen lähtöraiteita Helsingin päärautatie-asemalla. Ne on historiallisista syistä sijoitettu asemarakennuksen sivusiipien päihin noin 160 metrin etäisyydelle kaukoliikenteen raiteiden päätepisteestä”.

”KEILANIEMESTÄ Itäkeskukseen kurkottavan Raide-Jokerin oli määrä päättyä Itäkeskuksen metroaseman viereen, mutta toisin kävi. Nyt tilapäinen päätepysäkki on piilotettu 100 metrin päähän Marjaniementien kiertoliittymän toiselle puolelle”. https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011588437.html 

Tässä ei ole nyt Hesarin toimittaja ihan kartalla. Vantaan ratikan ja Laajasalon ratikan pääteasemien propleemat vielä jotenkin ymmärtää mutta Itiksen ja Steissin järjestelyiden nykytilan ongelmat eivät mene mulla oikein jakeluun. Steissillähän tilanne on ollut De facto maailman tapista asti ja asian pystyy korjaamaan vain rakentamalla pisararadan. Ja kun rata joudutaan rakentamaan tosi syvälle niin voipi olla että kuljettu matka jopa kasvaa.

Itiksessä kävi niin että YIT perui jo jollain tasolla sovitun diilin koko metro-asema seudun uudelleen rakentamisesta. Paikalle piti tulla metro, bussi ja ratikka terminaalien yläpuolelle mm. asuntoja ja liiketiloja joista YIT olisi tehnyt tiliä vastineeksi joukkoliikenne terminaalin rakentamisesta. Kun asia lähtee jollain aikajänteellä liikkeelle, niin siinä vaiheessa ratikkakin kulkee sen 100 metriä pidemmälle. Että on pysäkki oikein piilotettu?

Asiaa voi verrata siihen, että kaverini Jussi kertoi, että kun hän lähtee liikkeelle samoilta sijoilta Tapiolassa kuin lähdettiin bussiliikenteen aikana, niin kestää 5-7 minuuttia kulkea alas metrolaiturille. Wanhana aikana hän oli siinä ajassa jo Larussa. Osa Länsimetron asemista on vieläkin syvemmällä.
tallennettu

Skiffari 40
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2684


« Vastaus #1 : Eilen kello 17:34:53 »

Olikos jossain vaiheessa myös suunnitelmia pikaraitiotien jatkamisesta nykyiseltä Itäkeskuksen päätepysäkiltä Turunlinnantien suuntaan?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 857


« Vastaus #2 : Eilen kello 17:56:28 »


Tornihuhut kertoo, että nykyisen Puotilan venesataman suuntaan. Sinne kun rakennetaan tulevaisuudessa paljon asuntoja.
tallennettu

Skiffari 40
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2684


« Vastaus #3 : Eilen kello 18:54:10 »


Tornihuhut kertoo, että nykyisen Puotilan venesataman suuntaan. Sinne kun rakennetaan tulevaisuudessa paljon asuntoja.

Joo niin, sehän se olikin.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #4 : Eilen kello 21:15:35 »

Tornihuhut kertoo, että nykyisen Puotilan venesataman suuntaan. Sinne kun rakennetaan tulevaisuudessa paljon asuntoja.

Ratikan jatko Puotilan venesataman suuntaan ei mitä luultavimmin toteudu: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011599332.html Kaava-asia jäi 4.11 kokouksessa lautakunnan pöydälle ja tänään se on ollut siellä uudestaan, päätöstä ei kai ole vielä julkaistu.

Sen sijaan mahdollisuus ratikan jatkumiselle Östersundomin suuntaan Itäväylää pitkin taitaa olla vielä suunnitelmissa mukana. Metro taitaa olla täysin hylätty, kun Östersundomiin ei saada niin paljon rakentamista kuin 15 vuotta sitten ajateltiin. Vuoden 2022 Itäisen bulevardikaupungin suunnitteluperiaatteet lienevät vielä ajantasaisia. Niiden mukaan ratikan jatkoa ei toteuteta heti mutta ehkä myöhemmin:

"Runkobussin kapasiteetin ylittyessä korvataan se raitiotiellä. Raitiotievarauksen tarve arvioidaan Östersundomin yleiskaavoituksen yhteydessä. Toistaiseksi tämä pidetään mukana väylän tilatarpeen määrittelyssä."

Etenkin sivut 33-34: https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2022_kaava/6444_1_It%C3%A4isen_bulevardikaupungin_it%C3%A4osan_suunnitteluperiaatteet_LUONNOS_09052022.pdf

tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1869


« Vastaus #5 : Tänään kello 11:47:57 »

Asiaa voi verrata siihen, että kaverini Jussi kertoi, että kun hän lähtee liikkeelle samoilta sijoilta Tapiolassa kuin lähdettiin bussiliikenteen aikana, niin kestää 5-7 minuuttia kulkea alas metrolaiturille. Wanhana aikana hän oli siinä ajassa jo Larussa. Osa Länsimetron asemista on vieläkin syvemmällä.
Tapiola on kyllä melko murheellinen tapaus. Matkalla maan pinnalta metrolaiturille on jos jonkinmoista portaikkoa ja lyhyitä liukuportaita toisensa perään. Jos lähtee Heikintorilta, joutuu kulkemaan viisien (!) liukuportaiden kautta ennen kuin on metrotasolla.

https://staticfiles.hsl.fi/globalassets/matkustaminen/tulostettavat-aikataulut-ja-kartat/metroasemat/tapiola_865x1180_12082024.pdf

Vanha bussiterminaali Merituulentien varressa ei tietysti ole ihan sama asia kuin Heikintorille nouseminen. Nykyinen bussiterminaali taitaa olla Merituulentien varressa edelleen, mutta ovilla eristettynä eli melutaso on merkittävästi alhaisempi. Vanhan Merituulentien pysäkiltä ei kyllä todella kestänyt montaa minuuttia Länsiväylälle ja edelleen Lauttasaareen T-vuoroilla tai Kamppiin. Ruuhka-aikaan toki matka Ruoholahdesta Länsiväylän jonon päästä Kamppiin saattoi kestää välillä kauankin.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 857


« Vastaus #6 : Tänään kello 12:48:44 »


Metrolaiturille pääsee kuitenkin myös hissillä, ja siinä ei taida mennä kuin tovi kun on jo syvällä maan alla. Voisi kuvitella, että ko. kulkumuoto on hyvinkin suosittu?. Nythän länsimetrolla taitaa ollla asema (mikä?) jossa ei ole liukuportaita laisinkaan, eli alas pääsee vain hissillä. Voisi kuvitellä että hissien sähkönsyöttö (kuin myös koko metro systeemin?) on tupla varmistettu (genut/akustot?)
tallennettu

Skiffari 40
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1166


« Vastaus #7 : Tänään kello 13:02:51 »

Asiaa voi verrata siihen, että kaverini Jussi kertoi, että kun hän lähtee liikkeelle samoilta sijoilta Tapiolassa kuin lähdettiin bussiliikenteen aikana, niin kestää 5-7 minuuttia kulkea alas metrolaiturille. Wanhana aikana hän oli siinä ajassa jo Larussa. Osa Länsimetron asemista on vieläkin syvemmällä.
Tapiola on kyllä melko murheellinen tapaus. Matkalla maan pinnalta metrolaiturille on jos jonkinmoista portaikkoa ja lyhyitä liukuportaita toisensa perään. Jos lähtee Heikintorilta, joutuu kulkemaan viisien (!) liukuportaiden kautta ennen kuin on metrotasolla.

https://staticfiles.hsl.fi/globalassets/matkustaminen/tulostettavat-aikataulut-ja-kartat/metroasemat/tapiola_865x1180_12082024.pdf

Vanha bussiterminaali Merituulentien varressa ei tietysti ole ihan sama asia kuin Heikintorille nouseminen. Nykyinen bussiterminaali taitaa olla Merituulentien varressa edelleen, mutta ovilla eristettynä eli melutaso on merkittävästi alhaisempi. Vanhan Merituulentien pysäkiltä ei kyllä todella kestänyt montaa minuuttia Länsiväylälle ja edelleen Lauttasaareen T-vuoroilla tai Kamppiin. Ruuhka-aikaan toki matka Ruoholahdesta Länsiväylän jonon päästä Kamppiin saattoi kestää välillä kauankin.

Tapiolan metroasema mokattiin siksi että asukasyhdistykset kuten Tapiolan Kilta ja Museovirasto kielsivät nykyään tyhjillään kököttävän Heikintorin purkamisen. Alkuperäisissä suunnitelmissa metroasema olisi tullut akselille Heikintori-Tapiontori ja bussiterminaali Heikintorin paikalle. Metroasema pohjoisempana kuin nyt olisi mahdollistanut Otaniemen-Tapiolan S-mutkan loiventamisen ja kolme junayksikköä pitkät laiturit.



tallennettu
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #8 : Tänään kello 15:12:09 »

Ratikan jatko Puotilan venesataman suuntaan ei mitä luultavimmin toteudu: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011599332.html Kaava-asia jäi 4.11 kokouksessa lautakunnan pöydälle ja tänään se on ollut siellä uudestaan, päätöstä ei kai ole vielä julkaistu.
Kaava jäi eilenkin pöydälle, mutta näin se on että ratikkaa ei ole Puotilanrantaan tulossa.

Lainaus
Sen sijaan mahdollisuus ratikan jatkumiselle Östersundomin suuntaan Itäväylää pitkin taitaa olla vielä suunnitelmissa mukana. Metro taitaa olla täysin hylätty, kun Östersundomiin ei saada niin paljon rakentamista kuin 15 vuotta sitten ajateltiin.

Kyllä, Östersundomin osayleiskaavaluonnos oli keväällä nähtävillä ja päätöksentekoon sen pitäisi tulla ensi vuoden aikana. Siinä Östersundomin alueen rakentaminen perustuu nimenomaan pikaratikkalinjaan, joka kulkee Itäkeskuksesta Itäväylää ja Uutta Porvoontietä Östersundomiin.

Nythän länsimetrolla taitaa ollla asema (mikä?) jossa ei ole liukuportaita laisinkaan, eli alas pääsee vain hissillä. Voisi kuvitellä että hissien sähkönsyöttö (kuin myös koko metro systeemin?) on tupla varmistettu (genut/akustot?)

Soukan metroaseman toisella sisäänkäynnillä on vain hissit, mutta kyllä sieltäkin löytyy liukuportaat toisesta päästä asemaa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Raidelinjat jäävät torsoiksi, ja Vantaan ratikan kohtalo on vain yksi esimerkki  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina