Minkä vuoksi kehäradan tunneleihin ylipäätään tehtiin kiinteä ajolanka? Kaikissa muissa Suomen tunneleissahan on aina ollut tavallinen ajolanka.
Ainakin kaksi syytä: 1) tunnelin poikkileikkaus saatiin pienemmäksi ja 2) mahdollisessa tulipalossa se ei katkea.
Kohtaan 2) liittyen Maikkari
uutisoi vuonna 2017 kehäradan tunnelissa tapahtuneesta ajolangan syttymisestä:
"
Junaliikenne Kehäradalla oli pysähdyksissä kokonaan reilun varttitunnin ja osittain reilun tunnin. Juna seisahtui iltaseitsemältä Vantaan Aviapoliksen asemalle, sillä junan ajolangat ovat syttyneet palamaan junatunnelin katossa."
Ja sitten lähes täydellinen off-topic: Teemu kirjoitti tuolla edellä kehäradan isolla K-kirjaimella. Niin haluaisin itsekin tehdä, mutta Kotus peijuuna on ottanut
rataosien nimissä käsittämättömän tiukan linjan.
Jostain syystä kehärata pitää Kotuksen näkemyksen mukaan kirjoittaa pienellä k:llä, mutta sitten taas kuvitteellinen Pisararata kirjoitetaan isolla P:llä. Perusteluna isolle P:lle Pisaradan osalta Kotus kirjoittaa edellä linkkaamallani sivulla näin:
"
Isolla alkukirjaimella kirjoitettavia ratojen nimiä ovat seuraavat:
Pisararata (Helsingin keskustan alle suunniteltu pisaran muotoinen rata)"
Ihmettelen tätä perustelua, sillä jos kerran pisaran muotoinen Pisararata kirjoitetaan isolla P:llä, niin miksei kehän muotoista kehärataa voi kirjoittaa isolla K:lla?