Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IC juna Lentoasemalta Tampereelle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1201


« Vastaus #25 : Tänään kello 08:31:15 »

Nyt ei ole tähän mitään lähdettä antaa, mutta mielestäni Kehäradan tunneleiden kiinteä ajolanka tunnelin katossa aiheutti myös jotain ongelmia mahdolliseen veturivetoiseen liikennöintiin.

Minkä vuoksi kehäradan tunneleihin ylipäätään tehtiin kiinteä ajolanka? Kaikissa muissa Suomen tunneleissahan on aina ollut tavallinen ajolanka.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1176


« Vastaus #26 : Tänään kello 11:24:26 »

Nyt ei ole tähän mitään lähdettä antaa, mutta mielestäni Kehäradan tunneleiden kiinteä ajolanka tunnelin katossa aiheutti myös jotain ongelmia mahdolliseen veturivetoiseen liikennöintiin.

Minkä vuoksi kehäradan tunneleihin ylipäätään tehtiin kiinteä ajolanka? Kaikissa muissa Suomen tunneleissahan on aina ollut tavallinen ajolanka.

Mitä se voi aiheuttaa? Nouseeko virran voimakkuus liian suureksi että veturin laitteet eivät kestä vai voiko syntyä oikosulkuja tms?
tallennettu
Marko Nyby
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #27 : Tänään kello 15:50:57 »

Minkä vuoksi kehäradan tunneleihin ylipäätään tehtiin kiinteä ajolanka? Kaikissa muissa Suomen tunneleissahan on aina ollut tavallinen ajolanka.

Ainakin kaksi syytä: 1) tunnelin poikkileikkaus saatiin pienemmäksi ja 2) mahdollisessa tulipalossa se ei katkea.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1201


« Vastaus #28 : Tänään kello 19:03:09 »

Minkä vuoksi kehäradan tunneleihin ylipäätään tehtiin kiinteä ajolanka? Kaikissa muissa Suomen tunneleissahan on aina ollut tavallinen ajolanka.

Ainakin kaksi syytä: 1) tunnelin poikkileikkaus saatiin pienemmäksi ja 2) mahdollisessa tulipalossa se ei katkea.

Kohtaan 2) liittyen Maikkari uutisoi vuonna 2017 kehäradan tunnelissa tapahtuneesta ajolangan syttymisestä:
"Junaliikenne Kehäradalla oli pysähdyksissä kokonaan reilun varttitunnin ja osittain reilun tunnin. Juna seisahtui iltaseitsemältä Vantaan Aviapoliksen asemalle, sillä junan ajolangat ovat syttyneet palamaan junatunnelin katossa."

Ja sitten lähes täydellinen off-topic: Teemu kirjoitti tuolla edellä kehäradan isolla K-kirjaimella. Niin haluaisin itsekin tehdä, mutta Kotus peijuuna on ottanut rataosien nimissä käsittämättömän tiukan linjan.

Jostain syystä kehärata pitää Kotuksen näkemyksen mukaan kirjoittaa pienellä k:llä, mutta sitten taas kuvitteellinen Pisararata kirjoitetaan isolla P:llä. Perusteluna isolle P:lle Pisaradan osalta Kotus kirjoittaa edellä linkkaamallani sivulla näin:
"Isolla alkukirjaimella kirjoitettavia ratojen nimiä ovat seuraavat:
Pisararata (Helsingin keskustan alle suunniteltu pisaran muotoinen rata)
"

Ihmettelen tätä perustelua, sillä jos kerran pisaran muotoinen Pisararata kirjoitetaan isolla P:llä, niin miksei kehän muotoista kehärataa voi kirjoittaa isolla K:lla?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1176


« Vastaus #29 : Tänään kello 19:53:55 »

Ihmettelen tätä perustelua, sillä jos kerran pisaran muotoinen Pisararata kirjoitetaan isolla P:llä, niin miksei kehän muotoista kehärataa voi kirjoittaa isolla K:lla?

Mulla on sellainen käsitys että käytössä olevat radat joiden nimessä ei esiinny paikkakuntaa tai maakuntaa, kirjoitetaan pienillä alkukirjaimilla kuten rantarata, oikorata tai kehärata.

Vielä rakenteilla tai suunnitteluasteella olevat  radat media ainakin kirjoitttaa isolla kuten Länsirata, Itärata, Lentorata tai jo haudattu Pisararata.

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1201


« Vastaus #30 : Tänään kello 21:07:10 »

Vielä rakenteilla tai suunnitteluasteella olevat  radat media ainakin kirjoitttaa isolla kuten Länsirata, Itärata, Lentorata tai jo haudattu Pisararata.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan Kotuksen ohjeiden perusteella. Kai luit linkkaamani Kotuksen linjaukset?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1176


« Vastaus #31 : Tänään kello 22:54:41 »

Vielä rakenteilla tai suunnitteluasteella olevat  radat media ainakin kirjoitttaa isolla kuten Länsirata, Itärata, Lentorata tai jo haudattu Pisararata.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan Kotuksen ohjeiden perusteella. Kai luit linkkaamani Kotuksen linjaukset?

Media, kuten hesari kirjoittaa ainakin Länsirata ja Itärata koska nimillä tarkoitetaan samalla hankkeita. Mutta ilmeisesti  pitäisi kirjoittaa länsirata ja itärata. Mulle se on yksi ja sama.

 
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1201


« Vastaus #32 : Tänään kello 23:07:44 »

Media, kuten hesari kirjoittaa ainakin Länsirata ja Itärata koska nimillä tarkoitetaan samalla hankkeita. Mutta ilmeisesti  pitäisi kirjoittaa länsirata ja itärata. Mulle se on yksi ja sama.

Näinpä se näyttäisi noiden ratojen osalta Hesarissa olevan – eli siis vastoin Kotuksen ohjeita.

Omasta mielestäni olisi selkeintä, että selkeät ratojen nimet, kuten rantarata tai kehärata olisivat erisnimiä, mutta kaikkitietävä Kotus tuntuu olevan tästä toista mieltä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IC juna Lentoasemalta Tampereelle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina