Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Henkilöliikennettä Haaparantaan?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« : Marraskuu 23, 2025, 00:29:20 »

https://yle.fi/a/74-20195051
Alla tiivistelmä chatgpt:llä

Hallitus esittää 1,9 miljoonan euron vuosittaista rahoitusta Tornion ja Haaparannan välisen henkilöjunaliikenteen käynnistämiseksi vuonna 2026. Rahoituksen arvioidaan jatkuvan vähintään koko tulevan vuosikymmenen ajan. Hanke parantaa pohjoisen liikenneyhteyksiä, tukee alueen elinkeinoelämää ja vahvistaa Suomen huoltovarmuutta.

Sähköistetty ratayhteys Suomeen ja Ruotsiin valmistui jo vuonna 2023, ja nyt rahoitus mahdollistaa henkilöliikenteen aloittamisen. Alueen kunnat ja kaupungit osallistuvat kustannuksiin: Tornio ja muut Meri-Lapin kunnat sekä Oulu kattavat pienen osuuden hankinnasta, ja vuosien 2026–2030 budjetit odottavat lopullisia kuntapäätöksiä.

Tornion kaupungin arvion mukaan henkilöjunaliikenteen tukitarve olisi 1,4–2,1 miljoonaa euroa vuosittain, ja esitetty rahoitus mahdollistaa noin 30 junavuoroa viikossa. Traficomin mukaan lähijunaliikenne ei kata kustannuksiaan pelkillä lipputuloilla, joten tukirahoitus on välttämätöntä. Alueella hanke nähdään pitkän edunvalvontatyön huipentumana ja merkittävänä askeleena alueen kehitykselle.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10496


« Vastaus #1 : Marraskuu 23, 2025, 03:12:06 »

Hyvä Näin!
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 574


« Vastaus #2 : Marraskuu 24, 2025, 14:32:14 »

https://yle.fi/a/74-20195051
Alla tiivistelmä chatgpt:llä

Rahoituksen arvioidaan jatkuvan vähintään koko tulevan vuosikymmenen ajan.

Sähköistetty ratayhteys Suomeen ja Ruotsiin valmistui jo vuonna 2023, ja nyt rahoitus mahdollistaa henkilöliikenteen aloittamisen.

Hyvä ja odotettu uutinen, mutta AI:n tekemä tiivistelmä on joiltain osin virheellinen ja harhaanjohtava:

Rahoitus on sovittu vuoteen 2030, ei "koko tulevan vuosikymmenen ajan", ja sähköistys Tornioon ja edelleen Haaparantaan valmistui 2024, ei 2023.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, ettei tekoälyn tuottamaan "faktaan" kannata luottaa ilman taustojen tarkistusta.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #3 : Marraskuu 24, 2025, 14:48:44 »

https://yle.fi/a/74-20195051
Alla tiivistelmä chatgpt:llä

Rahoituksen arvioidaan jatkuvan vähintään koko tulevan vuosikymmenen ajan.

Sähköistetty ratayhteys Suomeen ja Ruotsiin valmistui jo vuonna 2023, ja nyt rahoitus mahdollistaa henkilöliikenteen aloittamisen.

Hyvä ja odotettu uutinen, mutta AI:n tekemä tiivistelmä on joiltain osin virheellinen ja harhaanjohtava:

Rahoitus on sovittu vuoteen 2030, ei "koko tulevan vuosikymmenen ajan", ja sähköistys Tornioon ja edelleen Haaparantaan valmistui 2024, ei 2023.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, ettei tekoälyn tuottamaan "faktaan" kannata luottaa ilman taustojen tarkistusta.

Oma henkilökohtainen näkemykseni on se, ettei tekoälyn antamia "vastauksia" tänne kannattaisi laitella ollenkaan.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko päästä Radanvarteen.
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1201


« Vastaus #4 : Marraskuu 24, 2025, 16:44:30 »

Oma henkilökohtainen näkemykseni on se, ettei tekoälyn antamia "vastauksia" tänne kannattaisi laitella ollenkaan.

Puoltoääneni tälle ehdotukselle.
tallennettu
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #5 : Marraskuu 24, 2025, 17:35:51 »

Noh, ajattelin kokeilla tekoälyllä tiivistämistä juuri sen vuoksi ettei jaksanut poimia pitkästä tekstistä sitä pihviä ja vielä ilman tarkistusta päälle laiskuuttani Nolostunut .senpä vuoksi linkki kuitenkin itse uutiseen. Anyway, jatkossa jätän tekoälyt pois.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 574


« Vastaus #6 : Marraskuu 25, 2025, 10:01:06 »

Noh, ajattelin kokeilla tekoälyllä tiivistämistä juuri sen vuoksi ettei jaksanut poimia pitkästä tekstistä sitä pihviä ja vielä ilman tarkistusta päälle laiskuuttani Nolostunut .senpä vuoksi linkki kuitenkin itse uutiseen. Anyway, jatkossa jätän tekoälyt pois.

Eipä mitään, vahingoista viisastuu Hymyilee

Oman kokemukseni mukaan tekoälyn kanssa saa olla tarkkana, koska se johtaa helposti harhaan ja rautatieasioiden kaltaisissa erityisalueissa saattavat vastaukset olla joskus täyttä huuhaata.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 693


« Vastaus #7 : Tänään kello 09:27:22 »

Ehkäpä voisimme ajatella tekoälyä markkinointiterminä? Tuollainen nähtävästi aina pitää keksiä, jotta saadaan "jotain uutta ja maailman mullistavaa" myytyä. Vaan entäpä jos sitä tarkastelisi vain hakukoneen seuraavana kehitysvaiheena, jossa sille voi kirjoittaa pitkänkin hakuohjeen ihmiskielellä ilman että kone menee solmuun? Sisältö todellakin "vaihtelee" (usein huuhaata _kaikissa_ erikoisaiheissa), mutta usein mukana on lähdelinkkejä, joiden etsiminen muuten olisi aikaa vievää. Ja todellakin, olisi jo aika tunnustaa, että arkitekoälyssä harvoin on tekemistä minkään älykkyyden kanssa, pelkkä markkinointermi vaan tekemässä siitä myytävän. Eri juttu sitten isojen IT-yritysten aidot tuottavuussovellukset, jotka taikovat mitä vain jo rutiinipaikoissa ilman ihmistä.     

Esimerkki toimivasta uudesta tekoälylajittelusta:
"Etsi junamatka Tukholmasta Nizzaan"
Tuloksena kosolti lähteitä, joista voi jatkaa sopivan vaihtoehdon löytämistä. Äkkiseltään vaillinaisella rautatietietämykselläni tulokset vaikuttavat juuri siltä reitiltä, jota näkee paljon keskustellun ja joka taas on kehittymässä. (Ensi kesästä Ruotsin ja Keski-Euroopan väliset junayhteydet taas lisääntyvät)   
Tämä ei joskus 5-10 vuotta sitten olisi tainnut ainakaan Googlella onnistua?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Henkilöliikennettä Haaparantaan?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina