Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ravintolavaunut voivat kadota pohjoisen junista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« : Joulukuu 13, 2025, 15:45:59 »

Ylen uutinen kertoo tulevan kilpailutuksen mahdollisista vaikutuksista liikenteeseen. https://yle.fi/a/74-20198680
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 284


« Vastaus #1 : Joulukuu 13, 2025, 18:31:24 »

Järjen käyttö on ilmeisesti tässä maassa kielletty.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 606


« Vastaus #2 : Eilen kello 01:27:11 »

Vai haaveksitaanko junissa myytävien "aterioiden" kilpailuttamisesta toimijoilla "MotorcycleDonalds" / Hessburger / Kentucky Fucking Chickens / Fjoodora  / Woltti?

Eikö keskikuran myyskenteleminen junissa enää ole sopivan tai riittävän "kustannustehokasta"?

Eihän kukaan enää nykyään osaa ruokiaan tehdä itse...? Saati sitten eväitä.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 426


« Vastaus #3 : Eilen kello 10:30:35 »

Iso paha EU kieltää anniskelun ja leikkivaunut pohjoisen junissa...
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1251


« Vastaus #4 : Eilen kello 10:49:33 »

Iso paha EU kieltää anniskelun ja leikkivaunut pohjoisen junissa...

Pitääkö tämä paikkansa? Jos ei pidä, niin miksi levittää moisia väittämiä.

Englannissa moottorivaunujen virvoketarjoilu on ratkaistu yksinkertaisella tavalla. Vaunun nurkassa on kioski, josta saa ostaa teetä, kahvia, virvokkeita, voileipiä jne. Joillakin linjoilla noottorivaunuissa kiertää kärry, joka muutaman asemanvälin jälkeen poistuu ja siirtyy seuraavan junaan.

Joillakin moottorivaunureiteillä — esim. usein käyttämälläni Manchester Airport-York -välilä moottorivaunujen päissä on ensimäinen luokka (viisi puntaa kalliimpi kuin normi), jonka lipun hintaan kuuluu "pöytiin tarjoilu". Homma hoidetaan tässäkin tapauksessa kärrystä.

Asian voi siis järjestää ilman raskasta ravintolavaunuratkaisua — mikäli asialle on ylipäätään minkäänlaista kysyntää. Ehkä ravintolapalveluidn todellinen pitäisi kartoittaa ensin ennen suurempia vaahtoamisia.
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 12:16:22 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1185


« Vastaus #5 : Eilen kello 11:30:28 »

Suomessa on ollut harvinaisen hyvät ravintolapalvelut junissa verattuna muihin maihin. Esim Tanskassa ei uusissa IC-junissa jotka tilattiin Talgolta, ole minkäänlaista ravintolaa. Vaikka matka voi kestää useita tunteja esim Kööpenhamina-Hampuri 5 tuntia ja niitä on suunniteltu ajettavan jopa Osloon asti.

tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1251


« Vastaus #6 : Eilen kello 12:14:34 »

Suomessa on ollut harvinaisen hyvät ravintolapalvelut junissa verattuna muihin maihin.

Mistä lähtien näin on ollut? Ravintolavaunut otettiin Suomessa käyttöön verrattain myöhään ja ravintolavaunujen lukumäärä oli suhteellisen pieni. Väite kaipaa tuekseen tilastollista dataa ja vertailuja.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1185


« Vastaus #7 : Eilen kello 13:35:21 »

Suomessa on ollut harvinaisen hyvät ravintolapalvelut junissa verattuna muihin maihin.

Mistä lähtien näin on ollut? Ravintolavaunut otettiin Suomessa käyttöön verrattain myöhään ja ravintolavaunujen lukumäärä oli suhteellisen pieni. Väite kaipaa tuekseen tilastollista dataa ja vertailuja.

Siis tarkoitin että nykyisin tai viimeiset 20 vuotta on ollut. Ei se tietenkään kieltolain ja pula-aikana tai edes ennen keskioluen vapautumista ollut kovin hääppönen.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1101


« Vastaus #8 : Tänään kello 10:02:18 »

Kysehän on siitä, että valtion kalustoyhtiöllä ei ole ravintolavaunuja kalustossaan.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 368


« Vastaus #9 : Tänään kello 10:24:52 »

Eiköhän yöjuniin kuitenkin tule ravintolavaunut ja ostoliikennekalustoyhtiössä olisi niitä joku 8-10 tms.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1202


« Vastaus #10 : Tänään kello 11:09:28 »

Kysehän on siitä, että valtion kalustoyhtiöllä ei ole ravintolavaunuja kalustossaan.

Eikä ole juuri mitään muutakaan, kun VR pääsi vaikuttamaan valtion kalustoyhtiötä koskevaan hallitusohjelman kirjaukseen.

Itse asiassa nyt suunniteltu valtion kalustoyhtiö vaikeuttaa aidon kilpailun syntymistä ehkä enemmän kuin mikään aiempi toimenpide rautateillämme. Tämä tietysti sopii vallan mainiosti VR:lle.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1185


« Vastaus #11 : Tänään kello 11:24:28 »

Kysehän on siitä, että valtion kalustoyhtiöllä ei ole ravintolavaunuja kalustossaan.

Onko yhtään Rx tai Rk -vaunua enää ehjänä jota ei ole romutettu tai myyty harrastajaporukoille?
Jos on, niin ne voisi siirtää kalustroyhtiölle, ja yhdessä Eil -vaunujen kanssa saataisiin aikaan pari junarunkoa jolla esim Kuopio-Oulu reittiä voisi ajaa.


tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1879


« Vastaus #12 : Tänään kello 11:53:10 »

Kaikki Rx-vaunut ovat ainakin vielä vähän aikaa sitten olleet liikennekäytössä. En tiedä, onko niiden lukumäärää vielä supistettu. Yöjunarungot vaativat kahdeksan vaunua ja niitä on yhteensä 12 kpl.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 368


« Vastaus #13 : Tänään kello 16:18:54 »

Eli 12 lienee juuri sopivankokoinen kokonaisuus siirrettäväksi VR:ltä kalustoyhtiöön. Ja olisi pieni vara jos haluttaisiin yöjunaliikennettä vielä kasvattaa nykyisestä

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ravintolavaunut voivat kadota pohjoisen junista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina