Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« : Maaliskuu 05, 2010, 05:02:04 » |
|
Eilen 4.3 klo 18:00 oli Monkolassa eli Lohjan kaupingintalolla jokin rataan liittyvä tilaisuus. En ikävä kyllä päässyt sinne, mutta jos jollain olisi tilaisuudesta tietoa, niin kiitollisena ottaisin sen vastaan!
Tähän voisi viritellä keskustelua ELSA-Radasta, sen linjauksista ja kaikesta muustakin ko. rataan liittyvästä! Vai pitäiskö vain rakentaa Espoo-Nummela-Lohja -rata? Esim. nykyisen Rantaradan varrella asuvien käsityksistä, että ELSA heikentää heidän yhteyksiä. RKP:läinen liikenneministerihän aikoinaan stoppasi ratahankkeen. Uskoisin Rantaradan vähenevän kaukojunaliikenteen jopa avaavan mahdollisuuksia parempaan paikallisliikenteeseen niillä seuduilla ja mahdollisesti Karjaa-Lohja-Nummela paikallisliikenteenkin aloittamisen. Ainoastaan Karjaa menettää suoran yhteyden Turkuun, mikäli siis paikut eivät jatkaisi Turkuun ja jos jatkaisivan, niin mikäli pysähdyspaikkoja lisättäisiin, niin tilannehan vain paranisi.
Näin Lohjalaisena toivon radan tulevan mahdollisimman nopeasti. Rata esim. nostaa kiinteistöjen ja rakennusmaan arvoa. Nyt nimittäin on sen tyyppistä toimintaa ollut jo vuosikausia, että siitä voi päätellä, että rakentaminen on tavallan päätetty. Hieman samantyylistä kuin tuon uuden 1. tien ympärillä.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 134
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2014, 17:35:36 » |
|
Tämän päivän Varsinais-Suomen uutisissa oli juttua ELSA-radasta. EU on nostanut sen tärkeäksi suunnitelmaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eija Mari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 20, 2014, 18:21:48 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2014, 19:27:52 » |
|
No jos nyt vetoa lyödä pitäisi, tämä ei koske käytännössä Suomea vielä aivan hetkeen; harvassa ovat ne tällä hetkellä elävät ihmiset, jotka tulevat näkemään Helsinki-Turku-pätkän taivallettavan tunnissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Kauhajärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 21, 2014, 12:54:01 » |
|
Kunhan nyt saisivat Espoo-Nummela-Lohja-radankin aikaan. Se laajentaisi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta kummasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 21, 2014, 13:19:53 » |
|
Jahas. Ja Kirkkonummen ja Helsingin välillä uusi yhteys kulkee...missä?
Tunnin junayhteys edellyttäisi 300 km/h kulkevaa kalustoa, joka ajaisi Helsinkiin saakka ja koko matkan pysähtymättä.
Suomeen on vuodesta 1995 lähtien hankittu kaarteisen radan spesialistijunia, joiden huippunopeus on 220 km/h. Näiden junien tunnus aikataulussa on "S" (kemiallinen merkki, joka tarkoittaa "rikki" ja sama kirjain, joka on rataosan lähijunilla sekä sunnuntaisin kulkevilla junilla. Tässä on selkeästi haettu yksiselitteistä ja erottuvaa ilmaisua).
Kun nämä junat olivat tilauksessa, niiden luvattiin ajavan Helsingistä Tampereelle 1h12min eli hiukan reilussa tunnissa. Tampereen rataan upotettiin huimat summat rahaa ja junat ovat tuplahintaisia verrattuna vastaavaan IC-kalustoon, ja tuloksena on junayhteys, jonka ajoaika on puolitoista tuntia tasan tavallisen InterCityn ajaessa 15 minuuttia hitaammin.
Jos rantarata olisi asiallisessa kunnossa, taittuisi matka Turusta Kirkkonummelle kutakuinkin tunnissa. Kirkkonummi-Helsinki on tällä hetkellä 120 km/h:n kunnossa, mutta se lienee kunnostettavissa 160:n radaksi. Ja kaikki tähänastinen maksaisi muutaman prosentin uuden radan hinnasta.
Ilmeisesti jossakin on rahaa, kun taivaita kannattaa maalailla. Samaan aikaan rataverkkomme rapistuu. Asetelma on samantapainen kun muinaisessa Neuvostoliitossa, kun jotain tehtiin, uutta tai vanhaa niin se jätettiin siihen, missä se on tai oli. Siirryttiin taas taivaiden maalaamoon ja keksittiin jotain hienolta kuulostavaa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2014, 15:02:45 kirjoittanut Kimmo T. Lumirae »
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 21, 2014, 20:38:58 » |
|
Jahas. Ja Kirkkonummen ja Helsingin välillä uusi yhteys kulkee...missä?
Tunnin junayhteys edellyttäisi 300 km/h kulkevaa kalustoa, joka ajaisi Helsinkiin saakka ja koko matkan pysähtymättä.
Suomeen on vuodesta 1995 lähtien hankittu kaarteisen radan spesialistijunia, joiden huippunopeus on 220 km/h. Näiden junien tunnus aikataulussa on "S" (kemiallinen merkki, joka tarkoittaa "rikki" ja sama kirjain, joka on rataosan lähijunilla sekä sunnuntaisin kulkevilla junilla. Tässä on selkeästi haettu yksiselitteistä ja erottuvaa ilmaisua).
Kun nämä junat olivat tilauksessa, niiden luvattiin ajavan Helsingistä Tampereelle 1h12min eli hiukan reilussa tunnissa. Tampereen rataan upotettiin huimat summat rahaa ja junat ovat tuplahintaisia verrattuna vastaavaan IC-kalustoon, ja tuloksena on junayhteys, jonka ajoaika on puolitoista tuntia tasan tavallisen InterCityn ajaessa 15 minuuttia hitaammin.
Jos rantarata olisi asiallisessa kunnossa, taittuisi matka Turusta Kirkkonummelle kutakuinkin tunnissa. Kirkkonummi-Helsinki on tällä hetkellä 120 km/h:n kunnossa, mutta se lienee kunnostettavissa 160:n radaksi. Ja kaikki tähänastinen maksaisi muutaman prosentin uuden radan hinnasta.
Ilmeisesti jossakin on rahaa, kun taivaita kannattaa maalailla. Samaan aikaan rataverkkomme rapistuu. Asetelma on samantapainen kun muinaisessa Neuvostoliitossa, kun jotain tehtiin, uutta tai vanhaa niin se jätettiin siihen, missä se on tai oli. Siirryttiin taas taivaiden maalaamoon ja keksittiin jotain hienolta kuulostavaa.
Eli ei mitään uutta. Infra rajoittaa nopeuksia joka tapauksessa. Olisi pitänyt varmaan korjailla geometriaa (Hki-Tpe), mutta se olisi varmaan tullut eteenkin Hämeenlinnassa kohtuuttoman kalliiksi. Joku voi varmaan listata muitakin paikkoja Helsinki-Tampere-väliltä joissa geometria tai radan rakenne rajoittaa nopeuksia. Plus että Pendolinojen kunnossapidossa (eteenkin kallistusjärjestelmän osalta) lienee kehittämistä, kun se on kuulemma lähes aina rikki, ja sitten ajellaan samaa nopeutta kuin muutkin junat.. Akkujen osalta jotain on jo Pendolinoihin tehtykin: http://www.saftbatteries.com/sites/default/files/21839-2-0712%20_CS_R%20Group%20Pendolino%20Bombardier_protected.pdfItse näkisin ELSA:n kannattavana investointina. Eteenkin jos EU-rahaa siihen saadaan. Mutta ennen sitä pitäisi saada muu korjausvelka kuntoon, ja sitä on melkoisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 134
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 21, 2014, 21:31:26 » |
|
Näkisin tähellisempänä tehdä nopeuden nostot Turku-Salo välillä niin suureksi, kuin se on mahdollista. Piikkiön ja Paimion kiertojen oikaisu olisi varmasti tarpeellinen. Tämä operaatio parantaisi Turun taajamajuna liikenteen kehittymistä parempaan suuntaan. Tämä olisi yksi etappi eteenpäin. Seuraava olisi Espoo-Lohja radan rakentaminen. Se varmasti kehittäs kummasti Histan, Veikkolan, Nummelan ja Lohjan rakentamista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 21, 2014, 23:28:51 » |
|
En usko nimenomaan ELSAn kannattavuuteen. En usko myöskään helpolla siihen, että Turusta todella päästäisiin tunnissa Helsinkiin, koska ratalinja Kirkkonummelta Hesaan on varsin ongelmallinen. Ehkä hanke onkin "noin tunnissa" eli sallitaankin 1h15min, koska onhan se "melkein tunnissa". Ja tämä edellyttää suurnopeusjunaa, joka ei pysähdy matkan varrella; miten suurnopeusrata kehittää Lohjaa, jos Lohjan ohi kulkee 20 junaa vuorokaudessa pysähtymättä ohi?
Mutta jos nykyisillä ratalinjoilla päästään Turusta Kirkkonummelle tunnissa ja siitä Hesaan, olkoon nyt 20 minuuttia, niin päästäisiin siis 1h20min rakentamatta metriäkään uutta rataa. Mitä hyötyä tällöin olisi uudesta radasta Lohjan kautta? Jos halutaan päästä Turusta Helsinkiin, eiköhän se ole matkustajan kannalta aivan yksi ja sama minkä kuntien alueella rata kulkee, kunhan juna pysyy aikataulussa ja on 1h20min lähdöstään perillä.
Ja jos tulevat ELSAa hyödyntävät junat alkavat pysähdellä, aluksi Salossa, sitten Lohjalla ja tietenkin Espoossa, ollaan jo todella kaukana mistään tunnin ajoajasta. Mikä oli tähtäin tässä koko hankkeessa? Päästä tunnissa Turusta Helsinkiin vai rakentaa rata Lohjan alueen läpi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Kauhajärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 22, 2014, 01:07:33 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 23, 2014, 16:16:57 » |
|
Helsingin ja Turun välimatka luokkaa 160 km. Kyllähän 1h täysin realistinen, pitää nostaa vaan infran tasoa ja rakentaa Espoo-Salo väli rataluokkaa 300 km/h niinkuin oikorata Lahteen ja parantaa infraa molemmissa päissä. Nopeimmalla junalla pysähdyspaikat Espoossa ja Salossa. Nopeus on valttia kun nostetaan joukkoliikenteen osuutta. Hyvä kun Eu kiinnittänyt asiaan huomiota.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 23, 2014, 16:30:09 » |
|
IC:llä menee pelkkään Helsinki-Espoo -väliin 19 minuuttia. Jos 60 minuutissa aiotaan mennä Hki-Tku, silloin Epo-Tku -välille jää 41 minuuttia. Matkaa on melko tasan 150 km. Keskinopeudeksi Espoo-Turku -välille tulee tällöin 220 km/h. Tämä saattaisi nipin napin onnistua, jos koko rata ihan Turun aseman edustalle asti olisi Sn 300.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 23, 2014, 17:57:37 » |
|
Kannattaisi joskus vaatia sitä mistä olisi hyötyä maalle kokonaisuudessaan. Nyt on touhutippa-rata ja vieläpä sen lisäksi tämä Elsa. Se on tämän jälkeen yhtä tyhjän kanssa kuin se olisi Elimäki-Savonlinna pikayhteys.
Elsat Espoosta Lohjan kautta Turkuun nyt jotenkin uutisista tunnetun huonon maaperän ja routavaurioiden vuoksi vielä ymmärtää merkityksenä yhteiskunnalle, mutta jokun paikallisia kiinteistönvälitystoimistoja lähinnä palveleva kusinen pisara-ratakin maanalle... No hullu ei ole pyytäjä, vaan antaja. Kyseenalaistan koko Länsimaisen-Suomen jos tämä viidennes saa tahtonsa (taas) läpi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 23, 2014, 18:51:07 » |
|
Kannattaisi joskus vaatia sitä mistä olisi hyötyä maalle kokonaisuudessaan. Nyt on touhutippa-rata ja vieläpä sen lisäksi tämä Elsa. Se on tämän jälkeen yhtä tyhjän kanssa kuin se olisi Elimäki-Savonlinna pikayhteys.
Elsat Espoosta Lohjan kautta Turkuun nyt jotenkin uutisista tunnetun huonon maaperän ja routavaurioiden vuoksi vielä ymmärtää merkityksenä yhteiskunnalle, mutta jokun paikallisia kiinteistönvälitystoimistoja lähinnä palveleva kusinen pisara-ratakin maanalle... No hullu ei ole pyytäjä, vaan antaja. Kyseenalaistan koko Länsimaisen-Suomen jos tämä viidennes saa tahtonsa (taas) läpi.
No kyllähän tässä on selkeä valtakunnallinen hyöty kyseessä. Lounais-Suomi kytketään nopealla raideyhteydellä Helsingin metropolialueeseen. Turun seudulla asuu myös Suomen mittakaavassa paljon ihmisiä etc. Mielenkiinnosta mikä ratahanke kiilaisi tämän edelle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #14 : Toukokuu 23, 2014, 19:23:02 » |
|
No kyllähän tässä on selkeä valtakunnallinen hyöty kyseessä.
Kyllä: Pissaradan idea ei ole parantaa täsmällisyyttä vaan VR:n kannattavuutta, minkä takia kyseinen valtakunnallinen monopolioperaattori on lobannut tätä hanketta ylitse muiden. Se tietää onnistuessaan lisää kannustimia VR:n toimivalle johdolle, mikä sekin on valtakunnallinen hyöty!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #15 : Toukokuu 23, 2014, 20:56:41 » |
|
No kyllähän tässä on selkeä valtakunnallinen hyöty kyseessä.
Kyllä: Pissaradan idea ei ole parantaa täsmällisyyttä vaan VR:n kannattavuutta, minkä takia kyseinen valtakunnallinen monopolioperaattori on lobannut tätä hanketta ylitse muiden. Se tietää onnistuessaan lisää kannustimia VR:n toimivalle johdolle, mikä sekin on valtakunnallinen hyöty! Tämä kyseinen kaveri tuskin ymmärtää aivan piakkoin tuota sarkastista lausetta. Tuskinpa hän ymmärtää edes, minkä takia pitäisi kävelymatkan pistoraiteen vuoksi säätää koko touhu. Esim. se että wanhalla asemalla on metro, on sekin jo ratkaistu sillä kalustoongelmalla, että junat pysähtyvät Pasilassa ja kulkevat Turkuun. Muut vaihtavat paikalliseen, jolleivat jossain kävelymatka (5km, pyörällä 20km tai halutessaan vaikka 100m henkilöautolla, ulkopuolisella alueella asu) omaa köyhän asuntosäästönsä vuoksi Pasilan läheltä asuntoa (tämä ottanee Euralaisia päähän).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 03, 2014, 13:23:59 » |
|
Näkisin tähellisempänä tehdä nopeuden nostot Turku-Salo välillä niin suureksi, kuin se on mahdollista. Piikkiön ja Paimion kiertojen oikaisu olisi varmasti tarpeellinen. Tämä operaatio parantaisi Turun taajamajuna liikenteen kehittymistä parempaan suuntaan. Tämä olisi yksi etappi eteenpäin. Seuraava olisi Espoo-Lohja radan rakentaminen. Se varmasti kehittäs kummasti Histan, Veikkolan, Nummelan ja Lohjan rakentamista.
Olen täysin samaa mieltä Turku-Paimio välin nopeuden nostosta. Ja toinen ongelmakohta on Helsinkiä lähellä olevat kilometrit - jos sinne ei saada nopeutta lisää, on turhaa kuvitella että Salo-Espoo-rata toisi kovinkaan paljon nopeutusta matkustusaikoihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 03, 2014, 13:42:21 » |
|
Näkisin tähellisempänä tehdä nopeuden nostot Turku-Salo välillä niin suureksi, kuin se on mahdollista. Piikkiön ja Paimion kiertojen oikaisu olisi varmasti tarpeellinen. Tämä operaatio parantaisi Turun taajamajuna liikenteen kehittymistä parempaan suuntaan. Tämä olisi yksi etappi eteenpäin. Seuraava olisi Espoo-Lohja radan rakentaminen. Se varmasti kehittäs kummasti Histan, Veikkolan, Nummelan ja Lohjan rakentamista.
Sehän on ollut vuosia jo kaavoissa se oikaisu Paimion ja Piikkiön ohi. Olen täysin samaa mieltä Turku-Paimio välin nopeuden nostosta. Ja toinen ongelmakohta on Helsinkiä lähellä olevat kilometrit - jos sinne ei saada nopeutta lisää, on turhaa kuvitella että Salo-Espoo-rata toisi kovinkaan paljon nopeutusta matkustusaikoihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 134
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 03, 2014, 19:36:39 » |
|
Mitä tulee VR:n lobbaamiseen Pisara-radan puolesta, niin täällä esitetyt syyt varmasti ovat oikeita. Junien myähästymisestä aiheutuvat haitat mitä tulee, niin se menee yleensä aina liikennöitsijän piikkiin. Oli se kuka tahansa. Pisara-rata on todella perusteltu rata hanke mielestäni ja sillä tulee olemaan myös vaikutusta Helsinki-Turku linjan myöhästymisiin.
Ennen kuin mitään virallista ELSA-rataa ruvetaan tekemään. Tärkein ratatyö olisi juurikin Salo-Turku välin nopeuden nosto samalle tasolle, kuin Kerava-Lahti radalla. Näistä oikaisuista ei todellakaan pitäisi olla kenellekkään mitään haittaa. Piikkiön ja Paimion asemilla junien pysähtyminen on lopetettu jo aika päiviä sitten. Näen vain parempana asiana, jos tämä hanke toteutetaan. Turun lähijuna liikenteen edellytykset paranevat huomattavasti Turun ja salon välillä.
Uuden pääradan linjaushan on suunniteltu Helsingistä tunnelia pitkin lentokentälle ja siitä Keravalle. HELI-radan uusi linjaushan laitettiin kulkemaan kyseistä linjaa ja siitä Porvooseen. Samaten ELSA voidaan koukata lentokentän jälkeen Lohjan suuntaan. Tästä on ollut netissäkin havainne kuvia. Silloin varmasti päästään nopeaan junayhteyteen välillä Helsinki-Lentokenttä-Lohja-Salo-Turku. Kupittaan, Espoon ja Pasilan liikenne voidaan hoitaa lähijuna liikennettä hyödyntäen. Kolme pysähdystä nopeassa junassa ja noilla pysäkeillä on mielestäni maksimi, jotta voidaan puhua nopeasta yhteydestä.
Espoon ja Hangon välille jää paljon raide kapasiteettia, jota voidaan valjastaa lähijuna liikenteeseen. Karjaalta ja Tammisaaresta paremmat linja-auto vuorot suoraan Saloon tai/ja Lohjalle, josta on hyvät yhteydet Turkuun Nopeasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 29, 2018, 03:23:26 » |
|
Maata on jo kairattu, ja ihan lähiaikoina. Kun sitä kuntakohtaisesti vähän tarkkailee niin tietää enemmän. Pienistä vihjeistä saa sen suuren kuvan, montako uutta rautatiesiltaa tehtiin uuttaa motaria varten, siis täällä paikanpäällä Imekää parsaa...
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 29, 2018, 07:33:29 » |
|
Asiaan liittynee myös Po-Slo-kaksoisraiteen suunnittelun aloittaminen. Asia otettu huomioon jo 90-luvulla, muutama silta on valmiiksi 2-raidemitoitettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #23 : Marraskuu 27, 2018, 22:23:25 » |
|
Tämä nykyinen ratalinjaus ei tietenkään ole se sama mitä on mietitty jo Porkkalan "vuokrauksen" ajoista saakka. Sillä linjauksella ei tunissa päästä kuin Nummelaan. Ei tämä ratalinjaus juurikaan käytä vanhaa hanko-hyvinkää-ratalinjaa. Ei se Lohjan satamarataakaan taida hyödyntää. Tämähän menee uuden turunmotarin linjauksilla ja Lohjan pysäkki sijoittuu varsin kauas keskustasta. Jos ja kun tämä ratahanke menee samallatavoin kuin moottoritie, niin yhtäkkiä käytännössä ilmoitusluonteisena asiana kerrotaan että tuosta se menee. Sitten alkaa vinkuminen kun ne junat menee aika läheltä jonkun asuntoa ja typerä nimien keruu rataa vastaan. Paikallisella tasolla se vinkuminen on aika säälittävää, motariakin vastaan olis minun pitänyt allekirjoittaa jotain papereita, en allekirjoittanut. Kun se ei mitään auta, ja vaikka auttaisikin, niin kyseinen moottoritie tuli tarpeeseen. Vanha ykköstie tappoi ihmisiä kuin kärpäspaperi kärpäsiä. Nykyisen presidentin silloinen vaimokin menetti sillä henkensä. Nyt Saulilla on kaunis vaimo, eikä enään tartte kiipeillä sähköpylväisiin isoja aaltoja pakoon. Paikallinen maanomistajakin myi maitansa kunnalle ratalinjan varrelta hyvissä ajoin, ihan vaikutusvaltaisia henkilöitä ovat. Uskon heidän tietävän enemmän kuin tämmänen tavantallaaja. Se kun vaan fiksua myydä vähän ylihintaan kuin odottaa lunastusta alihintaan Paikallisella tasolla kun voi vielä vaikuttaa, mutta valtiotasolla vaikutusvalta ei ehkä enää riitäkkään, ei nuo tyhmiä ole.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #24 : Joulukuu 05, 2018, 11:57:40 » |
|
Asiaan liittynee myös Po-Slo-kaksoisraiteen suunnittelun aloittaminen. Asia otettu huomioon jo 90-luvulla, muutama silta on valmiiksi 2-raidemitoitettu.
Kuulemani mukaan osa näistä 2-raidemitoitetuista silloista liittyi aikanaan suunnitteilla olleeseen nopeaan ohitusraiteeseen, jota ei kuitenkaan lopulta toteutettu Paimiosta Saloon päin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|