Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #25 : Heinäkuu 05, 2012, 01:17:41 » |
|
Intissä oli checkpoint-harjoituksissa käytössä natolankaa ja hämähäkkejä. Eikös ne hämähäkit olleet hitsatut vanhoista ratakiskonpätkistä?
Tarkoittanet pukkia, jossa on X molemmissa päissä tuolla hämähäkillä? Pioneerikielessä kyhäelmän nimi on "Espanjalainen ratsu" ja runko oli yleensä puuta, lankana aikoina ennen natolankaa lieriöllinen piikkilankaa. Tarkoitettu jalkaväen maastopukujen silppuamiseen, nykyiset tankit menevät ratakiskostakin yli heittämällä joten puu on jesh, sitä siirtääkin miesvoimin. Natolanka on jotain sellaista, mikä pitäisi kieltää kansainvälisillä sopimuksilla, koska se ei pysäytä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #26 : Heinäkuu 22, 2012, 19:37:31 » |
|
Onhan näitä Mikkelissäkin muutamia Ensimmäinen kuva Pitkäjärven uimarannalta, toinen Viitostien varrelta Visulahdesta ja kolmas Saattotien ja Otavankadun risteyksessä. Jatkoa "kiskopätkiin" tulee myöhemmin...
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #27 : Heinäkuu 22, 2012, 20:13:22 » |
|
Intissä oli checkpoint-harjoituksissa käytössä natolankaa ja hämähäkkejä. Eikös ne hämähäkit olleet hitsatut vanhoista ratakiskonpätkistä?
Tarkoittanet pukkia, jossa on X molemmissa päissä tuolla hämähäkillä? Pioneerikielessä kyhäelmän nimi on "Espanjalainen ratsu" ja runko oli yleensä puuta, lankana aikoina ennen natolankaa lieriöllinen piikkilankaa. Tarkoitettu jalkaväen maastopukujen silppuamiseen, nykyiset tankit menevät ratakiskostakin yli heittämällä joten puu on jesh, sitä siirtääkin miesvoimin. Natolanka on jotain sellaista, mikä pitäisi kieltää kansainvälisillä sopimuksilla, koska se ei pysäytä. Eikä kun meinasin sellasta häkkyrää jossa kolme vajaan metrin kiskonpätkää (Muistaakseni [Aikaa mennyt 10 vuotta...] ne oli kiskonpätkiä...) on kiinnitetty keskikohdistaan yhteen siten, että pätkät ovat olevinaan x-, y- ja z-akseleiden suuntaisesti. En kuollaksenikaan löydä googlesta kuvaa moisesta. Huovinrinteellä niitä esim. lojui keltasinisiksi tai vast. maalattuina varuskunnan rajoilla pääportin lähimaastossa, tiesulkuvalmiudessa. Rasteilla ja harjoituksissa oli käytössä myös valkomustiin UN-väreihin maalattuja. Kyl siihen auto pysää.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #28 : Heinäkuu 26, 2012, 14:56:23 » |
|
Ah, "tsekkiläinen siili." http://en.wikipedia.org/wiki/Czech_hedgehogNoita oli meillä varuskunnan portilla lomilta palatessa kun oli hälytys päällä, eivät vaan olleet ratakiskosta vaan jostain paljon raskaammasta palkista ja julmetun isoja, ainakin kolme metriä korkeita. Kyllä ne auton pysäyttäisi, ehkä tankinkin mutta vaikutus jää kai vajaaksi noin isolla. Alkuperäinen ideahan on että panssarivaunu yrittäessään ajaa esteen yli pyöräyttää sen alleen niin että telat nousevat irti maasta ja vaunu jää niille sijoilleen keikkumaan pääsemättä enää mihinkään suuntaan, jolloin vaunu on n.s. neutraloitu. Toki 30-luvun vaunut olivat vähän eri maata kuin nykyiset...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #29 : Heinäkuu 27, 2012, 04:25:13 » |
|
Lahdessa "Pyhättömän Wembleyllä" on korkea verkkoaita ettei pallot mene metsään ja sitä myöten kieri rinnettä alas. Aidan "pylväät" (pylväs on mielestäni semmoinen paksumpi pitkä esine) on vanhaa ratakiskoa. Osassa taitaa olla vuosi 1890 tms? Ovat vain hirveän kapealla profiililla eli etteivät olisi jotain Loviisan radan vanhoja kiskoja. Kyseinen kenttä lienee tehty joskus 50-60 vaihteessa ja samoja aikojahan Loviisan rata siirtyi valtiolle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #30 : Elokuu 01, 2012, 17:32:53 » |
|
Kuvasarja Kiskonpätkät Mikkelissä -jatkuu. Osa 2 - Kaksi ensimmäistä kuvaa sijoittuvat Raviradantielle Kalevankankaalla. Ensimmäiset ajoesteet löytyvät noin 100 metrin päästä Raviradan pääportilta kauniin männikön keskeltä ja seuraavat sijaitsevat Kalevankaan uuden koulukeskuksen edustalla. Toisessa kuvassa taustalla ns. pärekoppaopistona tunnettu rakennus (Taitola) - Nämä kiskonpätkät on kuvattu Rokkalassa Ryöpynkadulla. Toimivat Emolanjoen kevyenliikenteen sillan ajoesteinä.. - Viimeisessä kuvassa ajoesteet ex-Grahnin sivuraiteen liepeillä, Paukkulantien eteläisessä päässä. Noiden välistä on joskus tenavana tullut pujoteltua pyörällä useamman kerran...
|
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #32 : Elokuu 15, 2012, 17:21:28 » |
|
Nuohan ovat ensimmäisiä betonipölkkytyypejä, Suomessa. Usein vikoja, vuotoja, oikosulkien raidevirtapiirit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #33 : Elokuu 28, 2012, 23:08:29 » |
|
Asiaa sivuten jos on paljon liukasta rautaa niin eipä panssukki paljoo etene rauta rautaa vasten ei kyl pidä kovin hyvin. Jossain oli myös testattu isoa muovista tienalle laitettavaa mustaa rumpuputkea niin eipä mennykkään panssukki yli oli senverta liukas ja kestäväkin. Oishan noita kiva kokeilla et mikä semmoosen pysäyttäin,ai nii eioo sitä panssukkia heeh! (onneks varmaan)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #34 : Marraskuu 08, 2012, 22:51:17 » |
|
Kiskopätkät melkein samalla seudulla -sarjan kolmas osa. - Ensimmäiset kiskopätkät Rouhialan Ahvenlammella, vanhassa tien mutkassa. - Ratakilometri tolppana löytyi kiskoa Visulahden matkailualueelta ns. liikennemerkki näyttelystä. (Google kuvahaun tulos: http://images14.fotki.com/v218/photos/9/913880/6732399/P6030459-vi.jpg) - Hesassa Kyläsaarenkadulla oli kiskoa vanhoina aitatolppina. (Eikö Vorgiin asti ole vielä kukaan muu kuvannut?! Ei löytynyt ainakaan..)- Kannonkoskella; Hilmon voimalaitoksella aitatolppina oli kevyttä kapearaidekiskoa.
|
|
|
|
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #35 : Marraskuu 18, 2012, 19:05:00 » |
|
Kuvasarja Kiskonpätkät Mikkelissä -jatkuu. Osa 2
Kalevankankaan uuden koulun edustalta on nuo kuvatut kiskopätkät poistuneet syksyn mittaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #36 : Marraskuu 18, 2012, 21:50:54 » |
|
Hyvän tapani mukaan en ole tietenkään koskaan kuvaa ottanut mutta Lahdesta löytyy Pyhättömän kenttä jonka teräsverkkoaidassa on vanhimmat nähneeni kiskot tolppina. Vuosiluku muistaakseni yhdessä näkyvissä ja 1890 jos en ihan väärin muista. Todella ohkaista kiskoa, voiko olla Loviisan kapearaiteisen aikaisia? Osa tolpista toki järeämpiä mutta pääosa tuota ohutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 303
|
« Vastaus #37 : Marraskuu 18, 2012, 23:06:13 » |
|
Vantaan Metsolasta löytyy/löytyi ainakin pari vuotta sitten Hopeaketunkujalta aidantolppina jotain kevyttä ratakiskoa, varmasti alle 30kg/m. Pitääpä käydä katsomassa ovatko vielä tallella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #38 : Marraskuu 23, 2012, 23:47:54 » |
|
Kiskopätkät missä milloinkin -kuvasarjan neljäs osa vaihteeksi Oulusta..
1-2. Ensimmäiset kaksi kuvaa Toppilan asemalta ja hieman edempää ex-radan varresta. 3. Nämä kiskonpätkät toimivat aurausmerkkien virassa kesät talvet Kasarmintien pumppukaivolla. 4. Lyhyehkö veneensiirtorata Oulujokeen, Tulliväylän sillan läheisyydessä.
|
|
|
|
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #39 : Marraskuu 23, 2012, 23:53:54 » |
|
Neljännen osan viides (5) kuva Pikkaralan muuntoaseman nurkilta. Kolmesta ratakiskon pätkästä tehty muodostelma keskellä kangasmaastoa, kuitenkin ao. paikkaan vievän hiekkatien varrella. Veikkauksia asetelman merkityksestä saa tarjota.
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #40 : Marraskuu 24, 2012, 14:41:57 » |
|
Suuntanuoli lentokentälle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #42 : Huhtikuu 07, 2013, 19:01:18 » |
|
Tuon valmistajan kiskoista on ollut ennenkin keskustelua. D.D. 69. VIII. D.D on valmistaja, jota en nyt onnistu edes googlaamaan. 69 on vuosi 1869 eli pätkä alkuperäistä Pietarin radan kiskoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri Joutsi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8
|
« Vastaus #44 : Heinäkuu 13, 2013, 17:33:57 » |
|
Tuon valmistajan kiskoista on ollut ennenkin keskustelua. D.D. 69. VIII. D.D on valmistaja, jota en nyt onnistu edes googlaamaan. 69 on vuosi 1869 eli pätkä alkuperäistä Pietarin radan kiskoa.
Belgialainen De Dorlodot freres ? Ainakin 1862-1912 historiikin mukaan. Ohessa Helsinki-Hämeenlinna-Pietari-radan kiskovalmistajat Vr:n vuosikertomuksen 1906 mukaan. (siis ennen vuotta 1906)
|
Ratakiskot_päärata.JPG (98.52 kilotavua, 1055x425 - tarkasteltu 597 kertaa.)
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2013, 22:48:00 kirjoittanut Petri Joutsi »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #46 : Heinäkuu 28, 2013, 21:58:23 » |
|
Onhan näitä Mikkelissäkin muutamia Ensimmäinen kuva Pitkäjärven uimarannalta, toinen Viitostien varrelta Visulahdesta ja kolmas Saattotien ja Otavankadun risteyksessä. Mikkelistä löytyy lisääkin, viikonloppuna huomasin Kenkäveron pappilan etupihalla kaiteiden olevan 1800 luvun kiskoa. Krupp 188? ja Blaenavon 1876.
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2013, 12:55:06 kirjoittanut Lauri Uusitalo »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 81
|
« Vastaus #48 : Syyskuu 06, 2013, 14:59:21 » |
|
Käytiin taas koiran kanssa kävelemässä Kuopiossa entisellä Pienen Neulamäen varikkoalueella, ja tällä kerralla törmättiin ANGLEUR 1895 ПЖП merkinnällä varustettuihin kiskoihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|