Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« : Maaliskuu 14, 2010, 13:11:50 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 18, 2010, 15:51:26 » |
|
Rautatiekatujen välisen ratakuilun kaiteet Helsingissä ovat tuollaisten varassa ainakin osin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2010, 00:14:51 » |
|
Auton takakontissa lisäpainona pitoa parantamassa.
Kiskokallessa lisäpainoina (Turun toinen kalle).
Rakennusten vahvistamiseen on käytetty ratakiskoa. Esim. betoniseinä raudoitettu kevyellä kiskolla.
Hevospuomit eri asemilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2010, 02:59:12 » |
|
Pyykkiteline HUUTOkosken asemalla, värisävy yhtenäinen asemarakennuksen kanssa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2010, 08:17:42 » |
|
Ex-kotini lähellä Joensuussa on ollut jo kolmattakymmenettä vuotta ratakiskotolppia Pielisjoen rannalla veneiden kiinnitystä varten. Viime syksynä käydessäni Helsingin Kruunuvuoressa katsastamassa ränsistynyttä huvilakokonaisuutta - josta julkaistiin samoihin aikoihin kirjakin - näin eräässä puoliromahtaneessa huvilassa käytetyn ratakiskon pätkiä savupiipussa välipohjan kohdalla kannattelemassa ylemmässä kerroksessa ollutta tulisijaa. Myös itänaapurista Venäjältä otetuissa kuvissa olen nähnyt eräässä tasoristeyksessä käytettävän ratakiskoa tasoristeyskantena.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 22, 2010, 20:01:10 » |
|
Tällainen esimerkki löytyi kuva-arvonnassa: http://vaunut.org/kuva/21056
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2010, 17:22:54 » |
|
Kiskonpätkät ovat hyvin monikäyttöisiä. Mutta missähän tämä linkissa esiintyvä hirtetty kiskonpätkä lienee? Vihje olkoon: "Alokkaalle ei saa antaa kuin 60 cm:n kiskonpätkän, sillä sitä on vaikea hukata eikä sitä saa väännettyä pilalle." Nuo rakennukset ovat alunpitäen liittyneet korkeahkoon teknologiaan ja olleet sen jälkeenkin virkakäytössä. Nykysin ne ovat tyhjiä tai aivan muussa käytössä. Linkki: http://jonilahti.kuvat.fi/kuvat/IMG_2697.JPG
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 25, 2010, 15:55:45 » |
|
Hirtetyn kiskonpätkän koti on Kokkolan Pikiruukilla. Siinä se roikkui kasarmilta ruokalaan nousevan tien varressa kesällä 2009. Alun pitäen tällä alueella oli Valtion Lentokonetehtaan VL3 vuosina 1939-46. Taustalla kaksikerroksinen rakennus oli tehtaan konttori, sittemmin esikunta ja paljon muuta, nyt siinä luki "salibändi". Tuossa pienessä hallissa tasapainotettiin potkurit. Korjatut moottorit hinattiin pienellä sähkötrukilla betonitietä pitkin selän takana sijaitsevaan koekäyttöhalliin. Kun tehdas lopettiin, tilalle muutti kenttätykistöpatteristo. Sen tilalle tuli 1956 ilmatorjuntapatteristo ja vuonna 1970 viimeisenä asekoulu. Vuodesta 1996 alue on ollut tyhjä armeijan toimista. Senaattikiinteistöt omistaa kuitenkin maan ja rakennukset edelleen. Alueen asunnot on vuokralla ja muissa tiloissa toimii päiväkoti, salibandi harrastus ja kaupunkin kouluja remonttien aikana. Mutta mikä tuo kiskonpätkä on ollut, jäi mysteeriksi. Hälyttimeksi se on huono, olisko ollut puurokellon korvike? Tässä uusi linkki kuvaan:i: http://jonilahti.kuvat.fi/kuvat/Pikiruukki+1.JPG
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2010, 18:59:59 kirjoittanut Joni Lahti »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 25, 2010, 17:43:11 » |
|
Ja miksi kiskossa on kaksi reikää?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 25, 2010, 19:10:36 » |
|
Hm, olisikohan siksi, että korkeutta voitaisi säätää? Jos on ollut vaikka eripituisia kellonsoittajia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 25, 2010, 22:01:27 » |
|
Päärautatieasemalla on joissain portaissa käytetty kiskoja portaiden reisinä tai niiden alla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 05, 2010, 00:59:16 » |
|
Joskus kaukaisessa tulevaisuudessa isäukon -55 rakentamaa taloa purettaessa saattaa alapohjan säästöbetoni tuottaa yllätyksen, K22 ja kevyempää kiskoa täynnä. Oli pikkuisen ilkeää porata vesijohdon läpiviennit aikoinaan.
Rautatieläisethän ei betoniaan millään kivillä jatkaneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 94
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 13, 2010, 09:18:49 » |
|
Etenkin kevyempää, kapearaideperäistä kiskoa on aitoina vähän siellä sun täällä. Esimerkiksi Lahden kaupungin omistamien (ja aiemmin omistuksessa olleiden) kiinteistöjen ympärille on rakennettu runsaasti kiskoaitaa. Samoissa kohteista kiskoa on havaittu myös pyörätelineiden rakenteissa.
|
|
|
tallennettu
|
Nosturi on nostotoiminnan keskus.
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 22, 2010, 12:19:46 » |
|
Rautateillä on kiskoja käytetty myös laiturikatosten rakenteissa. Tässä esimerkki Karjaalta: http://vaunut.org/kuvasivu/23678
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jukka Porkka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1
|
« Vastaus #15 : Elokuu 13, 2010, 18:23:10 » |
|
Kiskoa näyttäisi olevan osuttamani ratavartijan talon kellarin laipiossa. Rappaus on sen verran jo rapissut että näkee kiskon pohjan sementin seasta. Niin ja oivana alasimena on toiminut metrin pätkä jo vuosia monta autotalli hommissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 09, 2012, 15:31:02 » |
|
Turussa Ruotsinsalmenpolulla on kiskoa niin ikään liikennemerkin tolppana. 15 kg/m Krupp -kiskoa vuodelta 1911. Sitten löytyy kiskoa Patterinhaasta aidantolppina, mutta merkintöjä en ole ollut tutkimassa.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 09, 2012, 15:41:12 » |
|
Myös Rauman ja Kauttuan radoilla on vanhoja (Rauman rautatien alkuperäisiä) kiskoja liikennemerkkien tolppina. Esim. http://www.vaunut.org/kuva/30896. Jollain maantiellä olen nähnyt kiskonpätkiä kaiteiden pylväinä. Monen vajasta taitaa löytyä alasimena käytetty kiskonpätkä? Olisiko ollut v. 1992, kun saunoin Juojärven rautatieaseman piharakennuksen saunassa. Siellä piti vähän varoa jalkojaan, ettei osunut lauteiden runkoon - tehty luonnollisesti kiskoista.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 09, 2012, 20:07:44 » |
|
Olisiko ollut v. 1992, kun saunoin Juojärven rautatieaseman piharakennuksen saunassa. Siellä piti vähän varoa jalkojaan, ettei osunut lauteiden runkoon - tehty luonnollisesti kiskoista.
Minulla on puolestaan ollut savusaunan (malli: haapamäkeläinen) sisällä tonnin kivimäärän alarakenteissa MWR:n kapsukiskoa sopivissa alle metrin mittaisissa irtopaloissa. "Haapamäkeläisessä" uusitussa kiukaassa on ratakiskot nyt korvattu muilla raudoilla, joilla ei ole keräilyarvoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 151
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 09, 2012, 21:00:15 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 09, 2012, 21:39:07 » |
|
Intissä oli checkpoint-harjoituksissa käytössä natolankaa ja hämähäkkejä. Eikös ne hämähäkit olleet hitsatut vanhoista ratakiskonpätkistä?
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 09, 2012, 23:28:37 » |
|
Maanselän aseman takapuolen parveke taisi levätä talon uumenista tulevien ratakiskojen varassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 28, 2012, 02:25:38 » |
|
Sama homma täällä kiskonpätkää käytetään alasimena yhä,ja niitä on sitten kertyny muutamia. Jopa muutama pidempikin pätkä on nurkkiin eksyny VR käytti myös itse tasoristeyksen merkissä vanhaa kiskoa tolppana,ainakin täs meidän jo käytöstä poistuneella tasoristeyksessä oli semmonen tekele. Myös yksityistien siltoihin laittoivat vahvikkeiksi kiskoja aikoinaan. Onkos nuo nosturiradat tehty samasta kiskoista kuin mitä VR on käyttäny? sitä en ees muista vaikka rakennuksilla itekin aikoinaan olin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 28, 2012, 17:12:41 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|