Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kiskopätkät  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #25 : Heinäkuu 05, 2012, 01:17:41 »

Intissä oli checkpoint-harjoituksissa käytössä natolankaa ja hämähäkkejä. Eikös ne hämähäkit olleet hitsatut vanhoista ratakiskonpätkistä?

Tarkoittanet pukkia, jossa on X molemmissa päissä tuolla hämähäkillä?

Pioneerikielessä kyhäelmän nimi on "Espanjalainen ratsu" ja runko oli yleensä puuta, lankana aikoina ennen natolankaa lieriöllinen piikkilankaa. Tarkoitettu jalkaväen maastopukujen silppuamiseen, nykyiset tankit menevät ratakiskostakin yli heittämällä joten puu on jesh, sitä siirtääkin miesvoimin. Natolanka on jotain sellaista, mikä pitäisi kieltää kansainvälisillä sopimuksilla, koska se ei pysäytä.
tallennettu
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #26 : Heinäkuu 22, 2012, 19:37:31 »

Onhan näitä Mikkelissäkin muutamia  Hymyilee

Ensimmäinen kuva Pitkäjärven uimarannalta, toinen Viitostien varrelta Visulahdesta ja kolmas Saattotien ja Otavankadun risteyksessä.

Jatkoa "kiskopätkiin" tulee myöhemmin...


* kiskonpätkiä.jpg (186.15 kilotavua, 640x481 - tarkasteltu 613 kertaa.)

* Visulahti.jpg (194.54 kilotavua, 386x640 - tarkasteltu 638 kertaa.)

* Saattotien_rst..jpg (110.88 kilotavua, 358x480 - tarkasteltu 736 kertaa.)
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #27 : Heinäkuu 22, 2012, 20:13:22 »

Intissä oli checkpoint-harjoituksissa käytössä natolankaa ja hämähäkkejä. Eikös ne hämähäkit olleet hitsatut vanhoista ratakiskonpätkistä?

Tarkoittanet pukkia, jossa on X molemmissa päissä tuolla hämähäkillä?

Pioneerikielessä kyhäelmän nimi on "Espanjalainen ratsu" ja runko oli yleensä puuta, lankana aikoina ennen natolankaa lieriöllinen piikkilankaa. Tarkoitettu jalkaväen maastopukujen silppuamiseen, nykyiset tankit menevät ratakiskostakin yli heittämällä joten puu on jesh, sitä siirtääkin miesvoimin. Natolanka on jotain sellaista, mikä pitäisi kieltää kansainvälisillä sopimuksilla, koska se ei pysäytä.

Eikä kun meinasin sellasta häkkyrää jossa kolme vajaan metrin kiskonpätkää (Muistaakseni [Aikaa mennyt 10 vuotta...] ne oli kiskonpätkiä...) on kiinnitetty keskikohdistaan yhteen siten, että pätkät ovat olevinaan x-, y- ja z-akseleiden suuntaisesti. En kuollaksenikaan löydä googlesta kuvaa moisesta. Huovinrinteellä niitä esim. lojui keltasinisiksi tai vast. maalattuina varuskunnan rajoilla pääportin lähimaastossa, tiesulkuvalmiudessa. Rasteilla ja harjoituksissa oli käytössä myös valkomustiin UN-väreihin maalattuja. Kyl siihen auto pysää. Iskee silmää
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #28 : Heinäkuu 26, 2012, 14:56:23 »

Ah, "tsekkiläinen siili."

http://en.wikipedia.org/wiki/Czech_hedgehog

Noita oli meillä varuskunnan portilla lomilta palatessa kun oli hälytys päällä, eivät vaan olleet ratakiskosta vaan jostain paljon raskaammasta palkista ja julmetun isoja, ainakin kolme metriä korkeita. Kyllä ne auton pysäyttäisi, ehkä tankinkin mutta vaikutus jää kai vajaaksi noin isolla. Alkuperäinen ideahan on että panssarivaunu yrittäessään ajaa esteen yli pyöräyttää sen alleen niin että telat nousevat irti maasta ja vaunu jää niille sijoilleen keikkumaan pääsemättä enää mihinkään suuntaan, jolloin vaunu on n.s. neutraloitu. Toki 30-luvun vaunut olivat vähän eri maata kuin nykyiset...
tallennettu
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #29 : Heinäkuu 27, 2012, 04:25:13 »

Lahdessa "Pyhättömän Wembleyllä" on korkea verkkoaita ettei pallot mene metsään ja sitä myöten kieri rinnettä alas. Aidan "pylväät" (pylväs on mielestäni semmoinen paksumpi pitkä esine) on vanhaa ratakiskoa. Osassa taitaa olla vuosi 1890 tms? Ovat vain hirveän kapealla profiililla eli etteivät olisi jotain Loviisan radan vanhoja kiskoja. Kyseinen kenttä lienee tehty joskus 50-60 vaihteessa ja samoja aikojahan Loviisan rata siirtyi valtiolle.
tallennettu
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #30 : Elokuu 01, 2012, 17:32:53 »

Kuvasarja Kiskonpätkät Mikkelissä -jatkuu. Osa 2

- Kaksi ensimmäistä kuvaa sijoittuvat Raviradantielle Kalevankankaalla. Ensimmäiset ajoesteet löytyvät noin 100 metrin päästä Raviradan pääportilta kauniin männikön keskeltä ja seuraavat sijaitsevat Kalevankaan uuden koulukeskuksen edustalla. Toisessa kuvassa taustalla ns. pärekoppaopistona tunnettu rakennus Iskee silmää (Taitola)
- Nämä kiskonpätkät on kuvattu Rokkalassa Ryöpynkadulla. Toimivat Emolanjoen kevyenliikenteen sillan ajoesteinä..
- Viimeisessä kuvassa ajoesteet ex-Grahnin sivuraiteen liepeillä, Paukkulantien eteläisessä päässä. Noiden välistä on joskus tenavana tullut pujoteltua pyörällä useamman kerran...


* Ravirata.jpg (219.72 kilotavua, 620x483 - tarkasteltu 675 kertaa.)

* Kalevankankaan uusi koulu.jpg (170.76 kilotavua, 620x444 - tarkasteltu 621 kertaa.)

* Ryöpynkatu.jpg (164.52 kilotavua, 372x560 - tarkasteltu 560 kertaa.)

* Paukkulantien pääte.jpg (263.9 kilotavua, 700x523 - tarkasteltu 647 kertaa.)
tallennettu
Pasi Ohtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #31 : Elokuu 15, 2012, 13:54:00 »

"Tsekkiläisiä" siilejä on tienvarrella Hiirolan varalaskupaikalla. Käytetty ilmeisesti viimeksi muutama vuosi sitten kun lennosto piti harjoituksia Hiirolassa.


* panssarieste.jpg (344.32 kilotavua, 907x680 - tarkasteltu 1595 kertaa.)
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #32 : Elokuu 15, 2012, 17:21:28 »

Nuohan ovat ensimmäisiä betonipölkkytyypejä, Suomessa. Usein vikoja, vuotoja, oikosulkien raidevirtapiirit.
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #33 : Elokuu 28, 2012, 23:08:29 »

Asiaa sivuten jos on paljon liukasta rautaa niin eipä panssukki paljoo etene rauta rautaa vasten ei kyl pidä kovin hyvin.
Jossain oli myös testattu isoa muovista tienalle laitettavaa mustaa rumpuputkea niin eipä mennykkään panssukki yli oli senverta liukas ja kestäväkin.
Oishan noita kiva kokeilla et mikä semmoosen pysäyttäin,ai nii eioo sitä panssukkia heeh! (onneks varmaan)
tallennettu
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #34 : Marraskuu 08, 2012, 22:51:17 »

Kiskopätkät melkein samalla seudulla -sarjan kolmas osa.


- Ensimmäiset kiskopätkät Rouhialan Ahvenlammella, vanhassa tien mutkassa.
- Ratakilometri tolppana löytyi kiskoa Visulahden matkailualueelta ns. liikennemerkki näyttelystä.
(Google kuvahaun tulos: http://images14.fotki.com/v218/photos/9/913880/6732399/P6030459-vi.jpg)
- Hesassa Kyläsaarenkadulla oli kiskoa vanhoina aitatolppina. (Eikö Vorgiin asti ole vielä kukaan muu kuvannut?! Ei löytynyt ainakaan..)
- Kannonkoskella; Hilmon voimalaitoksella aitatolppina oli kevyttä kapearaidekiskoa.


* Ahvenlampi.jpg (168.51 kilotavua, 600x454 - tarkasteltu 601 kertaa.)

* Visulahden_Teboili.jpg (179.61 kilotavua, 472x640 - tarkasteltu 620 kertaa.)

* Hki_Kyläsaarenkatu.jpg (223.02 kilotavua, 479x640 - tarkasteltu 620 kertaa.)

* Hilmon_kanava.jpg (199.66 kilotavua, 748x600 - tarkasteltu 675 kertaa.)
tallennettu
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #35 : Marraskuu 18, 2012, 19:05:00 »

Kuvasarja Kiskonpätkät Mikkelissä -jatkuu. Osa 2

Kalevankankaan uuden koulun edustalta on nuo kuvatut kiskopätkät poistuneet syksyn mittaan...
tallennettu
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #36 : Marraskuu 18, 2012, 21:50:54 »

Hyvän tapani mukaan en ole tietenkään koskaan kuvaa ottanut mutta Lahdesta löytyy Pyhättömän kenttä jonka teräsverkkoaidassa on vanhimmat nähneeni kiskot tolppina. Vuosiluku muistaakseni yhdessä näkyvissä ja 1890 jos en ihan väärin muista. Todella ohkaista kiskoa, voiko olla Loviisan kapearaiteisen aikaisia? Osa tolpista toki järeämpiä mutta pääosa tuota ohutta.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« Vastaus #37 : Marraskuu 18, 2012, 23:06:13 »

Vantaan Metsolasta löytyy/löytyi ainakin pari vuotta sitten Hopeaketunkujalta aidantolppina jotain kevyttä ratakiskoa, varmasti alle 30kg/m. Pitääpä käydä katsomassa ovatko vielä tallella.
tallennettu
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #38 : Marraskuu 23, 2012, 23:47:54 »

Kiskopätkät missä milloinkin -kuvasarjan neljäs osa vaihteeksi Oulusta..

1-2. Ensimmäiset kaksi kuvaa Toppilan asemalta ja hieman edempää ex-radan varresta.
3. Nämä kiskonpätkät toimivat aurausmerkkien virassa kesät talvet Kasarmintien pumppukaivolla.
4. Lyhyehkö veneensiirtorata Oulujokeen, Tulliväylän sillan läheisyydessä.


* Toppila-as.1.jpg (197.5 kilotavua, 450x640 - tarkasteltu 597 kertaa.)

* Toppila-as.2.jpg (298.27 kilotavua, 700x555 - tarkasteltu 605 kertaa.)

* Pumppaamo.jpg (141.27 kilotavua, 480x425 - tarkasteltu 598 kertaa.)

* Oulujoenrannalta.jpg (216.3 kilotavua, 700x528 - tarkasteltu 582 kertaa.)
tallennettu
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #39 : Marraskuu 23, 2012, 23:53:54 »

Neljännen osan viides (5) kuva Pikkaralan muuntoaseman nurkilta. Kolmesta ratakiskon pätkästä tehty muodostelma keskellä kangasmaastoa, kuitenkin ao. paikkaan vievän hiekkatien varrella. Veikkauksia asetelman merkityksestä saa tarjota.


* Pikkaralan_kiskopätkät.jpg (297.01 kilotavua, 750x556 - tarkasteltu 787 kertaa.)
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #40 : Marraskuu 24, 2012, 14:41:57 »

Suuntanuoli lentokentälle?
tallennettu
Petri Joutsi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #41 : Huhtikuu 06, 2013, 09:27:55 »

Riihimäellä, Lahden radan mutkassa on jäljellä yksi kiskonpätkä. Näitä oli metsässä kymmeniä vielä 80-luvun alussa mutta ne kerättiin myöhemmin pois metsätöiden yhteydessä. Kiskossä on merkit D.D.G. 9 Viii. Mitä ne mahtanevat tarkoittaa?  Tässä oli ilmeisesti VR:n alueen raja-aita.


Tässä on muita kuvia samalta retkeltä:
http://youtu.be/tJOAvASPoEw


* lasit 032.JPG (149.41 kilotavua, 1176x784 - tarkasteltu 611 kertaa.)

* lasit 035.JPG (294.47 kilotavua, 1176x784 - tarkasteltu 554 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2013, 14:45:47 kirjoittanut Petri Joutsi » tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #42 : Huhtikuu 07, 2013, 19:01:18 »

Tuon valmistajan kiskoista on ollut ennenkin keskustelua. D.D. 69. VIII. D.D on valmistaja, jota en nyt onnistu edes googlaamaan. 69 on vuosi 1869 eli pätkä alkuperäistä Pietarin radan kiskoa.
tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #43 : Huhtikuu 10, 2013, 21:15:15 »

Kuopion Itkonniemen entisellä vaneritehtaalla on käytetty aidantolppina melkein pienoisrautatietason kiskoa, 6cm korkeaa ja 2cm leveää.


* kisko.jpg (305.17 kilotavua, 768x913 - tarkasteltu 630 kertaa.)
tallennettu
Petri Joutsi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #44 : Heinäkuu 13, 2013, 17:33:57 »

Tuon valmistajan kiskoista on ollut ennenkin keskustelua. D.D. 69. VIII. D.D on valmistaja, jota en nyt onnistu edes googlaamaan. 69 on vuosi 1869 eli pätkä alkuperäistä Pietarin radan kiskoa.

Belgialainen De Dorlodot freres ?  Ainakin 1862-1912 historiikin mukaan.

Ohessa Helsinki-Hämeenlinna-Pietari-radan kiskovalmistajat  Vr:n  vuosikertomuksen 1906 mukaan. (siis ennen vuotta 1906)


* Ratakiskot_päärata.JPG (98.52 kilotavua, 1055x425 - tarkasteltu 598 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2013, 22:48:00 kirjoittanut Petri Joutsi » tallennettu
Anssi Hyvärinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #45 : Heinäkuu 28, 2013, 20:53:23 »

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&srs=EPSG%3A3067&y=6751478&mode=rasta&x=333252&lang=fi

Ebbw Vale Steel. Merkinnät joko EvCol tai myös E.V Steel. Näistä EvCol on vanhempaa alkuperää, E.V Steel 1900-luvun alun variantti.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&srs=EPSG%3A3067&y=6905212&mode=rasta&x=437582&lang=fi

Tredegar Iron (and coal). Merkintä T.I. & Co

Societe John Cockerill: merkinnät joko Cockerill, oletettavasti tätä vanhempi variantti SJC.

Hopkin Gilkes. Merkintä H & Co.

Bolckow & Vaughan. Merkintä BV & Co LTD

Charles Cammell. merkinnät Cammell Steel (muunnoksin), oletettavasti myös C<>C (ehkä tätä vanhempi variantti)
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #46 : Heinäkuu 28, 2013, 21:58:23 »

Onhan näitä Mikkelissäkin muutamia  Hymyilee

Ensimmäinen kuva Pitkäjärven uimarannalta, toinen Viitostien varrelta Visulahdesta ja kolmas Saattotien ja Otavankadun risteyksessä.

Mikkelistä löytyy lisääkin, viikonloppuna huomasin Kenkäveron pappilan etupihalla kaiteiden olevan 1800 luvun kiskoa. Krupp 188? ja Blaenavon 1876.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2013, 12:55:06 kirjoittanut Lauri Uusitalo » tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #47 : Syyskuu 03, 2013, 12:17:39 »

Kuopiossa entisellä Pienen Neulamäen varikkoalueella on käytetty kiskoja piikkilanka-aidan tukena. Viimekäynnillä bongasin suhkot tuoretta vain 100 vuotiasta Venäläistä kiskoa, mutta aidassa on muístaakseni käytetty myös 1800 luvun kiskoakin.


* aita.jpg (337.06 kilotavua, 546x819 - tarkasteltu 574 kertaa.)

* kisko.jpg (164.12 kilotavua, 1024x409 - tarkasteltu 544 kertaa.)
tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #48 : Syyskuu 06, 2013, 14:59:21 »

Käytiin taas koiran kanssa kävelemässä Kuopiossa entisellä Pienen Neulamäen varikkoalueella, ja tällä kerralla törmättiin
ANGLEUR 1895 ПЖП merkinnällä varustettuihin kiskoihin.
tallennettu
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #49 : Tammikuu 31, 2014, 16:37:56 »

Kiskopätkiä Kuopion asemalla.


* Kuo_122013.jpg (219.23 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 508 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kiskopätkät  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina