Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« : Maaliskuu 17, 2010, 08:00:05 » |
|
se oli sellainen pyöreäkattoinen ja osikseen kulmikas. sen seinässä oli rustauksia: 24 RIV 74-TWA 435 9 398 26500kg <76.4m> 2x12.5 m <27.0m> R 75m eli siinä oli kuin kaksi sellaista 2 akselista vaunua mutta ne olikin yhdessä yksi vaunu. Tällaisen huomasin, kun Kempeleen ratapihalla oli sivulle ajanut tavarajuna jonka veturina oli Sr2. Kellonaikaa en muista mutta joskus Klo 22.00. Sitä vastaan tuli pendolino joskus Klo 22:30. Samaisessa sekatavarajunassa kuljeteltiin Rekkoja. Junassa oli seuraavanlaisia vaunuja vaunuja: Rekkojenkuljetus vaunujen sivuissa oli siniset ledit.
|
|
|
tallennettu
|
Mitä ihmettä...
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2010, 14:31:10 » |
|
se oli sellainen pyöreäkattoinen ja osikseen kulmikas. sen seinässä oli rustauksia: 24 RIV 74-TWA 435 9 398 26500kg <76.4m> 2x12.5 m <27.0m> R 75m eli siinä oli kuin kaksi sellaista 2 akselista vaunua mutta ne olikin yhdessä yksi vaunu. Tällaisen huomasin, kun Kempeleen ratapihalla oli sivulle ajanut tavarajuna jonka veturina oli Sr2. Kellonaikaa en muista mutta joskus Klo 22.00. Sitä vastaan tuli pendolino joskus Klo 22:30. Samaisessa sekatavarajunassa kuljeteltiin Rekkoja. Junassa oli seuraavanlaisia vaunuja vaunuja: Rekkojenkuljetus vaunujen sivuissa oli siniset ledit. 24 = Freight: RIV, 2-3 axles, privately-owned 74 = Ruotsi TWA = Transwaggon 43 = 40-44 = L 2 axe special flat car 5 = ? 9 398 = vaunuyksilön numero. Tässä kuva Nordwaggonin vaunusta Laais 831 435 9 005. Samanlaisesta vaunusta lienee ollut kyse?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2010, 14:48:14 » |
|
Ja päätellen siitä, että on näemmä olemassa vaunu Laais921 24 74 435 9 611-6 , on myöskin Laais921 ihan mahdollinen vaihtoehto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2010, 17:23:50 » |
|
Juuri tuo eli montako kappaletta nita mahtaapi olla rautatieliikenteessä suomessa?
|
|
|
tallennettu
|
Mitä ihmettä...
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2010, 18:27:13 » |
|
Juuri tuo eli montako kappaletta nita mahtaapi olla rautatieliikenteessä suomessa? Tutkin tarkemmin ja Laais831 se kyllä ei voi olla. Syitä epäilykseen on monia, yksi isoimmista on se että Laais831 ei ilmeisesti sovellu Suomen rataverkolle Suurin on kuitenkin, että löysin Transwaggonin sivuilta vaunutietokannan, joka paljastaa tuon vaunun tiedot: Suchergebnis für Waggon 24 74 4359 398-0 UIC Gattung TWA Gattung Waggonnummer Halter Laais NLD 398 TRANSWAGGON HEL Eli Transwaggonin Helsingborgin toimipisteessä kirjoilla oleva NLD-tyypin vaunu numero 398. Transwaggonin sivuilla olevasta PDF:stä voidaan lukea, että NLD tarkoittaa vaunua Laais 921, aivan kuten Teppo sanoi. Kyseessä ei ole suomalainen vaunu, vaan (kuten kirjoittamastasi maanumerosta 74 näkyy) Ruotsiin rekisteröity vaunu, jollaisilla voi ajella vaikka minne asti. Suomen rajalla vaihdetaan tietysti aina telit toisiin. Periaatteessa kai kaikki Transwaggonin tuontyyppiset vaunut saattaisivat päätyä välillä myös Suomeen, eli kysymykseen löytyy lähelle oikeaa osuva vastaus selvittämällä, miten monta Laais921-vaunua Transwaggonilla on. Voit vaikkapa lähettää heille sähköpostia ja kysyä Tosin, uskoisin että ensisijaisesti Suomeen lähetetään mieluiten Helsingborgin vaunuja, jotta ne eivät joutuisi liian kauas kotiasemastaan, eli ehkä haluat kysyä vain, miten monta Laais921-vaunua Helsingborgin kirjoilla on. Tietysti sen voisi tuon Transwaggonin vaunutietokannankin perusteella selvitellä yksittäisiä hakuja tekemällä Jos jostain Italiasta tulee lasti, voisi tietysti olla ihan loogista lähettää vaikkapa Milanossa kirjoilla olevia vaunuja. Kyllä sielläkin Laais921-kalustoa Transwaggonilta löytyy. Ja Hollannista kans, jne. EDIT: Pistetäänpä vielä kuva Laais921:stä:
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2010, 18:56:18 » |
|
Lähetin Transwaggonille sähköpostia, katsotaan millainen vastaus tulee. Jos sen Transwaggonin vaunutietokannan osoite muuten kiinnostaa, niin tässä on: http://www.transwaggon.com/Tracking-system.351.0.html . Esimerkiksi tuon keskustelunaiheena olevan vaunun tiedot löytyy siis numerosarjalla 24 74 435 9 398 , jonka Joni aloitusviestiinsä oli kirjoittanut. EDIT: Linkki korjattu. Kiitokset Johannekselle.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2010, 19:35:21 kirjoittanut Tuukka Ryyppö »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2010, 19:11:47 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 265
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2010, 22:31:44 » |
|
Samaisessa sekatavarajunassa kuljeteltiin Rekkoja. Junassa oli seuraavanlaisia vaunuja vaunuja: Rekkojenkuljetus vaunujen sivuissa oli siniset ledit. Oliko kaikissa sinisissä rekkavaunuissa ne pari lediryhmää kyljessä? Itse olen nähnyt niitä vain Sdggqss-w-vaunuissa, joissa on lattian alla SisuDieselin aggregaatti rekkojen lohkolämmittimiä varten. Ledit kerto(ne)vat alligaattorin olevan käynnissä. Yleensä yksi aggregaattirekkavaunu jaksaa syöttää koko muuta rekkavaunuletkaa, joten niiden eroava littera jäänee helposti huomaamatta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 18, 2010, 03:27:46 » |
|
Ahtaajien lakosta johtuen tätäkin Laaista on nyt jouduttu ilmeisesti kierrättämään Tornion kautta, kun Turun junalauttasatamassa ei telejä vaihdella. Mihin mahtoi olla matkalla..?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 18, 2010, 03:40:32 » |
|
Ahtaajien lakosta johtuen tätäkin Laaista on nyt jouduttu ilmeisesti kierrättämään Tornion kautta, kun Turun junalauttasatamassa ei telejä vaihdella. Mihin mahtoi olla matkalla..?
Noissa Laais-vaunuissahan ei ole telejä vaan pyöräkerrat. Mutta mitenkäs se on, jostain muistan lukeneeni, että tuo Tornion raideleveydenvaihtolaitteisto olisi ollut aika hiljaisella käytöllä (lue: ei käytössä ollenkaan) viime aikoina? Ja kolmanneksi, noita lauttavaunuja ei taida voida edes sen Tornion laitteiston läpi ajattaa, eikös sitä varten ollut joku setti ihan erityisiä vaunuja? Pyöräkertojen/telien vaihtoon Torniossa ei taida olla tiloja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 18, 2010, 07:50:25 » |
|
Rilns-xx on ollut vaunutyyppi jota tuon raideleveydenvaihtolaitteiston kanssa käytetty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 18, 2010, 16:02:33 » |
|
Sanotaan näin: Se oli yltäpäältä ruskea ja tietotekstit oli keltaisella pohjalla.
|
|
|
tallennettu
|
Mitä ihmettä...
|
|
|
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2010, 16:06:48 » |
|
Samaisessa sekatavarajunassa kuljeteltiin Rekkoja. Junassa oli seuraavanlaisia vaunuja vaunuja: Rekkojenkuljetus vaunujen sivuissa oli siniset ledit. Oliko kaikissa sinisissä rekkavaunuissa ne pari lediryhmää kyljessä? Itse olen nähnyt niitä vain Sdggqss-w-vaunuissa, joissa on lattian alla SisuDieselin aggregaatti rekkojen lohkolämmittimiä varten. Ledit kerto(ne)vat alligaattorin olevan käynnissä. Yleensä yksi aggregaattirekkavaunu jaksaa syöttää koko muuta rekkavaunuletkaa, joten niiden eroava littera jäänee helposti huomaamatta puolet junan Sdggqss-w:stä näytti sinistä lediään.
|
|
|
tallennettu
|
Mitä ihmettä...
|
|
|
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 18, 2010, 16:13:47 » |
|
Eli se oli Laais398.
|
|
|
tallennettu
|
Mitä ihmettä...
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 19, 2010, 03:08:47 » |
|
Ahtaajien lakosta johtuen tätäkin Laaista on nyt jouduttu ilmeisesti kierrättämään Tornion kautta, kun Turun junalauttasatamassa ei telejä vaihdella. Mihin mahtoi olla matkalla..?
Noissa Laais-vaunuissahan ei ole telejä vaan pyöräkerrat. Mutta mitenkäs se on, jostain muistan lukeneeni, että tuo Tornion raideleveydenvaihtolaitteisto olisi ollut aika hiljaisella käytöllä (lue: ei käytössä ollenkaan) viime aikoina? Ja kolmanneksi, noita lauttavaunuja ei taida voida edes sen Tornion laitteiston läpi ajattaa, eikös sitä varten ollut joku setti ihan erityisiä vaunuja? Pyöräkertojen/telien vaihtoon Torniossa ei taida olla tiloja? "SeaRail tarjoaa rautatiekuljetuksia Tornion ja Haaparannan kautta vaihtoehtona lakon aikana", kerrotaan SeaRail:n nettisivuilla. Muuta tietoa järjestelyn käytännöistä tai toteutuksen laajuudesta en tiedä, siksi otinkin asian esille eilen tässä ja nyt. Tietääkö joku muu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 19, 2010, 12:04:08 » |
|
Normaalitilanteessakin osa junalauttavaunuista menee Tornion ja Haaparannan kautta. Sekä SeaRailin vaunuja että Saksalaisia säiliövaunuja. Olen ollut siinä uskossa että telit/pyöräkerrat vaihdetaan Tornion puolella, mutta kun itse en ole paikalla käynyt en osaa tarkalleen sanoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 20, 2010, 21:40:48 » |
|
Eli se oli Laais398.
Ei, vaan Laais 921 numero 398. Tuo 921 on tarkenne vaunun mallimerkintään, ei vaunun yksilönumero.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 26, 2010, 16:44:56 » |
|
Eli se oli Laais398.
Ei, vaan Laais 921 numero 398. Tuo 921 on tarkenne vaunun mallimerkintään, ei vaunun yksilönumero. Ahaa...
|
|
|
tallennettu
|
Mitä ihmettä...
|
|
|