Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mikä vaunu mahtaa olla kyseessä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« : Maaliskuu 17, 2010, 08:00:05 »

se oli sellainen pyöreäkattoinen ja osikseen kulmikas.
sen seinässä oli rustauksia:

24 RIV
74-TWA
435 9 398

26500kg <76.4m>
2x12.5 m <27.0m>
                 R 75m


eli siinä oli kuin kaksi sellaista 2 akselista vaunua mutta ne olikin yhdessä yksi vaunu.
Tällaisen huomasin, kun Kempeleen ratapihalla oli sivulle ajanut tavarajuna jonka veturina oli Sr2. Kellonaikaa en muista mutta joskus Klo 22.00.
Sitä vastaan tuli pendolino joskus Klo 22:30.
Samaisessa sekatavarajunassa kuljeteltiin Rekkoja.
Junassa oli seuraavanlaisia vaunuja vaunuja:
    Obrk
    Sonk
    Sdggnqss-w
    Rbnqss

Rekkojenkuljetus vaunujen sivuissa oli siniset ledit.
tallennettu

Mitä ihmettä...
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2010, 09:15:07 »

Johan myrkyn lykkäsit. Eräs vaihtoehto on Laais921: http://www.searail.net/files/laais.pdf
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2010, 14:31:10 »

se oli sellainen pyöreäkattoinen ja osikseen kulmikas.
sen seinässä oli rustauksia:

24 RIV
74-TWA
435 9 398

26500kg <76.4m>
2x12.5 m <27.0m>
                 R 75m


eli siinä oli kuin kaksi sellaista 2 akselista vaunua mutta ne olikin yhdessä yksi vaunu.
Tällaisen huomasin, kun Kempeleen ratapihalla oli sivulle ajanut tavarajuna jonka veturina oli Sr2. Kellonaikaa en muista mutta joskus Klo 22.00.
Sitä vastaan tuli pendolino joskus Klo 22:30.
Samaisessa sekatavarajunassa kuljeteltiin Rekkoja.
Junassa oli seuraavanlaisia vaunuja vaunuja:
    Obrk
    Sonk
    Sdggnqss-w
    Rbnqss

Rekkojenkuljetus vaunujen sivuissa oli siniset ledit.

24 = Freight: RIV, 2-3 axles, privately-owned
74 = Ruotsi
TWA = Transwaggon
43 = 40-44 = L 2 axe special flat car
5 = ?
9 398 = vaunuyksilön numero.

Tässä kuva Nordwaggonin vaunusta Laais831 435 9 005. Samanlaisesta vaunusta lienee ollut kyse?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2010, 14:48:14 »

Ja päätellen siitä, että on näemmä olemassa vaunu Laais921 24 74 435 9 611-6 , on myöskin Laais921 ihan mahdollinen vaihtoehto.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2010, 17:23:50 »

Juuri tuo  Hymyilee leveästi
eli montako kappaletta nita mahtaapi olla rautatieliikenteessä suomessa?
tallennettu

Mitä ihmettä...
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2010, 18:27:13 »

Juuri tuo  Hymyilee leveästi
eli montako kappaletta nita mahtaapi olla rautatieliikenteessä suomessa?

Tutkin tarkemmin ja Laais831 se kyllä ei voi olla. Syitä epäilykseen on monia, yksi isoimmista on se että Laais831 ei ilmeisesti sovellu Suomen rataverkolle Iskee silmää
Suurin on kuitenkin, että löysin Transwaggonin sivuilta vaunutietokannan, joka paljastaa tuon vaunun tiedot:

Koodia:
Suchergebnis für Waggon 24 74 4359 398-0
UIC Gattung TWA Gattung Waggonnummer Halter
Laais     NLD         398            TRANSWAGGON HEL

Eli Transwaggonin Helsingborgin toimipisteessä kirjoilla oleva NLD-tyypin vaunu numero 398. Transwaggonin sivuilla olevasta PDF:stä voidaan lukea, että NLD tarkoittaa vaunua Laais921, aivan kuten Teppo sanoi.

Kyseessä ei ole suomalainen vaunu, vaan (kuten kirjoittamastasi maanumerosta 74 näkyy) Ruotsiin rekisteröity vaunu, jollaisilla voi ajella vaikka minne asti. Suomen rajalla vaihdetaan tietysti aina telit toisiin. Periaatteessa kai kaikki Transwaggonin tuontyyppiset vaunut saattaisivat päätyä välillä myös Suomeen, eli kysymykseen löytyy lähelle oikeaa osuva vastaus selvittämällä, miten monta Laais921-vaunua Transwaggonilla on. Voit vaikkapa lähettää heille sähköpostia ja kysyä Hymyilee
Tosin, uskoisin että ensisijaisesti Suomeen lähetetään mieluiten Helsingborgin vaunuja, jotta ne eivät joutuisi liian kauas kotiasemastaan, eli ehkä haluat kysyä vain, miten monta Laais921-vaunua Helsingborgin kirjoilla on. Tietysti sen voisi tuon Transwaggonin vaunutietokannankin perusteella selvitellä yksittäisiä hakuja tekemällä Iskee silmää
Jos jostain Italiasta tulee lasti, voisi tietysti olla ihan loogista lähettää vaikkapa Milanossa kirjoilla olevia vaunuja. Kyllä sielläkin Laais921-kalustoa Transwaggonilta löytyy. Ja Hollannista kans, jne.

EDIT: Pistetäänpä vielä kuva Laais921:stä:
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2010, 18:56:18 »

Lähetin Transwaggonille sähköpostia, katsotaan millainen vastaus tulee.

Jos sen Transwaggonin vaunutietokannan osoite muuten kiinnostaa, niin tässä on: http://www.transwaggon.com/Tracking-system.351.0.html .
Esimerkiksi tuon keskustelunaiheena olevan vaunun tiedot löytyy siis numerosarjalla 24 74 435 9 398 , jonka Joni aloitusviestiinsä oli kirjoittanut.

EDIT: Linkki korjattu. Kiitokset Johannekselle.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2010, 19:35:21 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2010, 19:11:47 »

Lähetin Transwaggonille sähköpostia, katsotaan millainen vastaus tulee.

Jos sen Transwaggonin vaunutietokannan osoite muuten kiinnostaa, niin tässä on: http://vaunut.org/keskustelut/index.php?action=post;topic=1750.0;num_replies=5 .
Esimerkiksi tuon keskustelunaiheena olevan vaunun tiedot löytyy siis numerosarjalla 24 74 435 9 398 , jonka Joni aloitusviestiinsä oli kirjoittanut.

Sillä aikaa kun ruoppoenen saa linkkinsä solmusta niin  http://www.transwaggon.com/Wagon-data.348.0.html#c1337
ja jos tietää vanun numeron niin  http://www.transwaggon.com/Tracking-system.351.0.html
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2010, 22:31:44 »

Samaisessa sekatavarajunassa kuljeteltiin Rekkoja.
Junassa oli seuraavanlaisia vaunuja vaunuja:
    Obrk
    Sonk
    Sdggnqss-w
    Rbnqss

Rekkojenkuljetus vaunujen sivuissa oli siniset ledit.

Oliko kaikissa sinisissä rekkavaunuissa ne pari lediryhmää kyljessä? Itse olen nähnyt niitä vain Sdggqss-w-vaunuissa, joissa on lattian alla SisuDieselin aggregaatti rekkojen lohkolämmittimiä varten. Ledit kerto(ne)vat alligaattorin olevan käynnissä.

Yleensä yksi aggregaattirekkavaunu jaksaa syöttää koko muuta rekkavaunuletkaa, joten niiden eroava littera jäänee helposti huomaamatta Hymyilee
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #9 : Maaliskuu 18, 2010, 03:27:46 »

Ahtaajien lakosta johtuen tätäkin Laaista on nyt jouduttu ilmeisesti kierrättämään Tornion kautta, kun Turun junalauttasatamassa ei telejä vaihdella. Mihin mahtoi olla matkalla..?
tallennettu

Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #10 : Maaliskuu 18, 2010, 03:40:32 »

Ahtaajien lakosta johtuen tätäkin Laaista on nyt jouduttu ilmeisesti kierrättämään Tornion kautta, kun Turun junalauttasatamassa ei telejä vaihdella. Mihin mahtoi olla matkalla..?

Noissa Laais-vaunuissahan ei ole telejä vaan pyöräkerrat. Mutta mitenkäs se on, jostain muistan lukeneeni, että tuo Tornion raideleveydenvaihtolaitteisto olisi ollut aika hiljaisella käytöllä (lue: ei käytössä ollenkaan) viime aikoina? Ja kolmanneksi, noita lauttavaunuja ei taida voida edes sen Tornion laitteiston läpi ajattaa, eikös sitä varten ollut joku setti ihan erityisiä vaunuja? Pyöräkertojen/telien vaihtoon Torniossa ei taida olla tiloja?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #11 : Maaliskuu 18, 2010, 07:50:25 »

Rilns-xx on ollut vaunutyyppi jota tuon raideleveydenvaihtolaitteiston kanssa käytetty. 
tallennettu
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #12 : Maaliskuu 18, 2010, 16:02:33 »

Sanotaan näin:
Se oli yltäpäältä ruskea ja tietotekstit oli keltaisella pohjalla.
tallennettu

Mitä ihmettä...
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2010, 16:06:48 »

Samaisessa sekatavarajunassa kuljeteltiin Rekkoja.
Junassa oli seuraavanlaisia vaunuja vaunuja:
    Obrk
    Sonk
    Sdggnqss-w
    Rbnqss

Rekkojenkuljetus vaunujen sivuissa oli siniset ledit.

Oliko kaikissa sinisissä rekkavaunuissa ne pari lediryhmää kyljessä? Itse olen nähnyt niitä vain Sdggqss-w-vaunuissa, joissa on lattian alla SisuDieselin aggregaatti rekkojen lohkolämmittimiä varten. Ledit kerto(ne)vat alligaattorin olevan käynnissä.

Yleensä yksi aggregaattirekkavaunu jaksaa syöttää koko muuta rekkavaunuletkaa, joten niiden eroava littera jäänee helposti huomaamatta Hymyilee

puolet junan Sdggqss-w:stä näytti sinistä lediään.
tallennettu

Mitä ihmettä...
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #14 : Maaliskuu 18, 2010, 16:13:47 »

Eli se oli Laais398.
tallennettu

Mitä ihmettä...
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #15 : Maaliskuu 19, 2010, 03:08:47 »

Ahtaajien lakosta johtuen tätäkin Laaista on nyt jouduttu ilmeisesti kierrättämään Tornion kautta, kun Turun junalauttasatamassa ei telejä vaihdella. Mihin mahtoi olla matkalla..?
Noissa Laais-vaunuissahan ei ole telejä vaan pyöräkerrat. Mutta mitenkäs se on, jostain muistan lukeneeni, että tuo Tornion raideleveydenvaihtolaitteisto olisi ollut aika hiljaisella käytöllä (lue: ei käytössä ollenkaan) viime aikoina? Ja kolmanneksi, noita lauttavaunuja ei taida voida edes sen Tornion laitteiston läpi ajattaa, eikös sitä varten ollut joku setti ihan erityisiä vaunuja? Pyöräkertojen/telien vaihtoon Torniossa ei taida olla tiloja?

"SeaRail tarjoaa rautatiekuljetuksia Tornion ja Haaparannan kautta vaihtoehtona lakon aikana", kerrotaan SeaRail:n nettisivuilla. Muuta tietoa järjestelyn käytännöistä tai toteutuksen laajuudesta en tiedä, siksi otinkin asian esille eilen tässä ja nyt.

Tietääkö joku muu?
tallennettu

Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #16 : Maaliskuu 19, 2010, 12:04:08 »

Normaalitilanteessakin osa junalauttavaunuista menee Tornion ja Haaparannan kautta. Sekä SeaRailin vaunuja että Saksalaisia säiliövaunuja. Olen ollut siinä uskossa että telit/pyöräkerrat vaihdetaan Tornion puolella, mutta kun itse en ole paikalla käynyt en osaa tarkalleen sanoa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Maaliskuu 20, 2010, 21:40:48 »

Eli se oli Laais398.

Ei, vaan Laais921 numero 398.
Tuo 921 on tarkenne vaunun mallimerkintään, ei vaunun yksilönumero.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joni Alavesa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #18 : Huhtikuu 26, 2010, 16:44:56 »

Eli se oli Laais398.

Ei, vaan Laais921 numero 398.
Tuo 921 on tarkenne vaunun mallimerkintään, ei vaunun yksilönumero.

Ahaa...
tallennettu

Mitä ihmettä...
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mikä vaunu mahtaa olla kyseessä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina