Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Orivesi: raideliikenneonnettomuus - keskisuuri  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« : Maaliskuu 28, 2010, 21:06:20 »

Tuollainen oli tilannehuoneessa 20:56... Jysähtikö taas vankka?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2010, 23:01:59 »

Ei näköjään löydy lisätietoja... Missähän muuten vedetään raja keskisuuren ja pienen raideliikenneonnettomuuden välillä? Auton jäänti junan alle, jossa on valitettavia kuolonuhreja, voi olla pieni (25.2.2010 Pori) tai mopon lievä törmäys (9.3.2010 Raisio) junan kanssa luokitellaan keskisuureksi??? Onkohan tässä Oriveden tapauksessakin vain "normaali allejäänti".
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2010, 00:29:44 »

tai mopon lievä törmäys (9.3.2010 Raisio)

Kunta oikein, mutta liikennepaikka oli Tur..
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2010, 07:32:11 »

Ainakin aamun H420 on peruttu teknisen vian takia. Siispä vankka taas?

Missään ei toisaalta kerrota tuosta onnettomuusasiasta mitään.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2217


« Vastaus #4 : Maaliskuu 29, 2010, 09:36:31 »

VR yhtymä Oy:n liikennetiedotteet:
"Liikennetiedotteet
29.3. klo 10.20 Muutoksia junaliikenteessä Tampereen ja Haapamäen välillä

Tampereelta klo 10.05 Haapamäelle lähtevä taajamajuna (H 423) ja Haapamäeltä klo 12.21 Tampereelle lähtevä taajamajuna (H 424) korvataan linja-autolla. "


Jostakin syystä Dm12 vaunuista on vajausta, kuten tässä parisen viikkoa sitten.
 

 

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2010, 10:09:18 »

Aamulehdessä sanottiin, että mopoilija jäi junan alle Orivedellä eilen illalla. Ainakin loukkaantui.
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #6 : Maaliskuu 29, 2010, 13:53:31 »

Aamulehdessä sanottiin, että mopoilija jäi junan alle Orivedellä eilen illalla. Ainakin loukkaantui.

No eipä ole kyllä häkepäivystäjällä tehtäväluokitus osunut ihan kohdilleen. Etenkin kun tuommoiseen tehtävään varmaan hälytetään jo joukkuelähtö. Ei tokikaan pitäisi arvostella, kun ei ole kuullut hätäpuhelua, että mitä sieltä oikein on ilmoitettu...
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 345


« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2010, 17:30:35 »

Noh kyllähän nykyään on tarkemmat kriteerit mikä on pieni, keskisuuri tai suuri ohjeellisine hälytysmuodostemineen. Toisaaltahan ohjetta ei välttämättä otettu vielä kaikkialla käyttöön, joten alueellisia eroja voipi olla vielä. Ennenhän on voinut olla saman verran piipaa-autoja yhden alueen pienessä kuin toisen alueen keskisuuressa samankaltaisessa tilanteessa.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2010, 18:40:25 »

Voihan näissä olla sekin, että junan kuljettaja ilmoittaa radiolla kauko-ohjaajalle ja tämä taas eteenpäin, eli mitä enemmän välikäsiä sitä varmemmin jokainen suurentelee tapahtunutta, ettei vaan joudu vastuuseen...
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2010, 20:02:26 »

Voihan näissä olla sekin, että junan kuljettaja ilmoittaa radiolla kauko-ohjaajalle ja tämä taas eteenpäin, eli mitä enemmän välikäsiä sitä varmemmin jokainen suurentelee tapahtunutta, ettei vaan joudu vastuuseen...

Ja vaikka ei suurentelisikaan, niin kuva ainakin hämärtyy. Hätäkeskus sitten hälyttää varmuuden vuoksi pykälää suuremman porukan liikkeelle. Yksiköitähän on helppo matkalta peruuttaa takaisin, kuin hälyttää lisää.

Välikäsiä vähentää sellainenkin toimintamalli, että kuljettaja ilmoittaa sekä liikenteenohjaukseen, että soittaa itse myös suoraan 112:een.
tallennettu
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2010, 20:54:38 »

Veturin kuljettaja ei voi soittaa suoraan hätäkeskukseen koska siitä ei makseta erikseen. Ideana hieno ja tes neuvotteluissa kannattaisi ottaa asia esille.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2010, 21:04:10 »

Veturin kuljettaja ei voi soittaa suoraan hätäkeskukseen koska siitä ei makseta erikseen. Ideana hieno ja tes neuvotteluissa kannattaisi ottaa asia esille.

Tuo oli tyhmintä mitä olen lukenut pitkään aikaan!
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2010, 21:43:24 »

Veturin kuljettaja ei voi soittaa suoraan hätäkeskukseen koska siitä ei makseta erikseen. Ideana hieno ja tes neuvotteluissa kannattaisi ottaa asia esille.
Miksi siitä pitäisi maksaa, kun hätänumeroon soittaminen on ilmaista. Enhän minäkään voi kieltäytyä soittamasta apua jos joku on hädässä vedoten siihen että minulle ei makseta palkkaa siitä soittamisesta. Järkyttynyt
sitäpaitsi jokaisen onnettomuuteen osallisen tai paikalle osuvan velvollisuus on hälyttää paikalle apua, antaa ensiapua ja estää lisäonnettomuudet...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2010, 22:13:21 »

Veturin kuljettaja ei voi soittaa suoraan hätäkeskukseen koska siitä ei makseta erikseen. Ideana hieno ja tes neuvotteluissa kannattaisi ottaa asia esille.
Miksi siitä pitäisi maksaa, kun hätänumeroon soittaminen on ilmaista.

Taisi tuo olla onneksi vain (julmaa) parodiaa kuljettajien työehdoista ja erilaisista maksettavista lisistä. Ei kiva juttu.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #14 : Maaliskuu 29, 2010, 23:05:02 »

Kyllähän Jukka oikeassa on, ei kaikilla ole "Saunalahden liittymää" ja sentit on hankittava kovalla työllä, jotta "reissumiehen" väliin saisi voitakin, mistä milloinkin - hyvä ehdotus. Tuli mieleen eräs tapaus, jossa "kännykkä" olisi voinut hieman auttaa asioiden kulkua. Kaunis kesäinen aamu, tavarajuna matkalla johonkin, kaverin kanssa (oli vielä kaksi miestä veturin päällä) siinä juteltiin niitä näitä. Äkkiä radanvarren heinikosta nousee mies, astuu radan varteen, asettaa päänsä kiskolle... turha on vihellellä, tehty hätäjarrutuskaan ei pelasta, radiopuhelimen luuri kouraan, kutsu suorittajalle, paha-enteinen kolaus kuuluu selvästi Sr1:n ohjaamoon, ilmoitus vastaavalle suorittajalle mitä tapahtui ja hälytyspyyntö edelleen - lähimmän tasoristeyksen yllättäen muistiin ilmestynyt nimi. Kaverin kanssa pistetään "nortiksi", kun odotellaan junan pysähtymistä ja päätetään yhdessä lähteä tutkailemaan tilannetta - äänestä päätellen ei tarvi ensiapu-välineitä mukaan ottaa... Jonkin matkaa kuljetaan junan vierustaa, kun mieleen tulee tekemäni ilmoitus - ei muuten olla lähelläkään mainitsemaani paikkaa (tarkka harkintakyky petti ratkaisevalla hetkellä), toinen takaisin veturin päälle korjausta tekemään ja toinen... Lopulta ambulanssi osuu oikealle paikalle suhteellisen nopeaan ja onneksi vie uhrin mukanaan. Poliiseja sensijaan saa odotella melkoisen tovin, kun viimein ruskehtavalla Ladalla kurvaavat paikalle ja tietenkin moittivat oikean osoitteen vaikeaa löytämistä - missä lie kierrelleet. Varmaan teille nuorille kuljettajille on painotettu, ettei vastaavissa tilanteissa tarvitse antaa kuvausta tapahtumasta viranomaisille sillä hetkellä - nimi riittää, he kaivavat yhteystiedot ja pyytävät kuulusteluihin erikseen myöhemmin, jossa tapahtumien kulku selvitetään (lm:n voi halutessaan pyytää mukaan laitokselle). Onneksi oli muuten viikonvaihde - muutama penni saatiin lisää palkkaa myöhässä-kulusta. No, tästähän tuli varsinainen romaani - harkinnan mukaan voi hyvin poistaa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #15 : Maaliskuu 30, 2010, 13:15:27 »

Nykyäänhän kuljettajilla on yhtiön tarjoama firman kännykkä, joka velvoitetaan pitämään mukana.
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #16 : Maaliskuu 30, 2010, 14:39:58 »

Kyllähän Jukka oikeassa on, ei kaikilla ole "Saunalahden liittymää" ja sentit on hankittava kovalla työllä, jotta "reissumiehen" väliin saisi voitakin, mistä milloinkin - hyvä ehdotus. Tuli mieleen eräs tapaus, jossa "kännykkä" olisi voinut hieman auttaa asioiden kulkua. Kaunis kesäinen aamu, tavarajuna matkalla johonkin, kaverin kanssa (oli vielä kaksi miestä veturin päällä) siinä juteltiin niitä näitä. Äkkiä radanvarren heinikosta nousee mies, astuu radan varteen, asettaa päänsä kiskolle... turha on vihellellä, tehty hätäjarrutuskaan ei pelasta, radiopuhelimen luuri kouraan, kutsu suorittajalle, paha-enteinen kolaus kuuluu selvästi Sr1:n ohjaamoon, ilmoitus vastaavalle suorittajalle mitä tapahtui ja hälytyspyyntö edelleen - lähimmän tasoristeyksen yllättäen muistiin ilmestynyt nimi. Kaverin kanssa pistetään "nortiksi", kun odotellaan junan pysähtymistä ja päätetään yhdessä lähteä tutkailemaan tilannetta - äänestä päätellen ei tarvi ensiapu-välineitä mukaan ottaa... Jonkin matkaa kuljetaan junan vierustaa, kun mieleen tulee tekemäni ilmoitus - ei muuten olla lähelläkään mainitsemaani paikkaa (tarkka harkintakyky petti ratkaisevalla hetkellä), toinen takaisin veturin päälle korjausta tekemään ja toinen... Lopulta ambulanssi osuu oikealle paikalle suhteellisen nopeaan ja onneksi vie uhrin mukanaan. Poliiseja sensijaan saa odotella melkoisen tovin, kun viimein ruskehtavalla Ladalla kurvaavat paikalle ja tietenkin moittivat oikean osoitteen vaikeaa löytämistä - missä lie kierrelleet. Varmaan teille nuorille kuljettajille on painotettu, ettei vastaavissa tilanteissa tarvitse antaa kuvausta tapahtumasta viranomaisille sillä hetkellä - nimi riittää, he kaivavat yhteystiedot ja pyytävät kuulusteluihin erikseen myöhemmin, jossa tapahtumien kulku selvitetään (lm:n voi halutessaan pyytää mukaan laitokselle). Onneksi oli muuten viikonvaihde - muutama penni saatiin lisää palkkaa myöhässä-kulusta. No, tästähän tuli varsinainen romaani - harkinnan mukaan voi hyvin poistaa.

Jorma: Miten oli tapahtuman aikaan, vaihdettiinko veturin miehistö vai jatkuiko työ vuoron loppuun saakka?
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #17 : Maaliskuu 30, 2010, 15:01:03 »

Tapahtui 70-luvun lopulla, ei vaihdettu miehistöä, eikä mitään tietoakaan työterveyshuollon palveluista onnettomuustapauksissa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Maaliskuu 30, 2010, 18:21:54 »

Ei 90-luvullakaan miestä vaihdettu; mene vaan töihin, se on parasta terapiaa. Sielläpä sitten yksin ajellessa oli mukava mietiskellä tekosiaan. Tällä vuosituhannella oli yllätys kun kiellettiin jatkamasta ennen kallonkutistajalla käyntiä ym. temppuja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Maaliskuu 30, 2010, 18:53:54 »

Kun ei itse noissa hommissa ole ollut, eikä siten tilanteisiin joutunut, on vaikea kuvitella miten itse asiaan suhtautuisi.  Voi vain hyvin kuvitella, että joku ei jaksa jatkaa ja toinen puolestaan ajattelee, että elämä jatkuu niillä joilla jatkuu. Joillekin sen 'kallonkutistajan' empatia voi olla pahastakin, koska tietää, ettei ole mitään tahallaan tehnyt , siis mitä hittoa tuo sivullinen tässä tekee.
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #20 : Maaliskuu 30, 2010, 19:56:46 »

Kun ei itse noissa hommissa ole ollut, eikä siten tilanteisiin joutunut, on vaikea kuvitella miten itse asiaan suhtautuisi.  Voi vain hyvin kuvitella, että joku ei jaksa jatkaa ja toinen puolestaan ajattelee, että elämä jatkuu niillä joilla jatkuu. Joillekin sen 'kallonkutistajan' empatia voi olla pahastakin, koska tietää, ettei ole mitään tahallaan tehnyt , siis mitä hittoa tuo sivullinen tässä tekee.

Sikäli kun olen asian oikein ymmärtänyt, niin onnettomuuden jälkeen sairaslomaa tulee "automaattisesti" kolme päivää ja sen aikana täytyy käydä arvioittamassa työkykynsä työterveyshuollossa. Mihinkään pakolliseen "kallonkutistajien terapiaan" ei sitä kertaa-paria enempää ole pakko osallistua.
Omassa työssäni, joka toki on aivan erilaista, mutta johon myös kuuluu äkillisä ennakoimattomia tilanteita, on näitä ns. purkupalavereja akuuttien tilanteiden jälkeen ja ne on yleisesti koettu hyväksi tavaksi estää loppuunpalamista.
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #21 : Maaliskuu 30, 2010, 20:13:16 »

No eipä ole kyllä häkepäivystäjällä tehtäväluokitus osunut ihan kohdilleen. Etenkin kun tuommoiseen tehtävään varmaan hälytetään jo joukkuelähtö. Ei tokikaan pitäisi arvostella, kun ei ole kuullut hätäpuhelua, että mitä sieltä oikein on ilmoitettu...

Tehtäväluokitus on osunut erittäin hyvin kohdalleen: Onnettomuustutkintakeskus korostaa pelastustoimen etupainotteisen hälyttämisen tärkeyttä mm. suosituksessaan S156 (http://www.onnettomuustutkinta.fi/12499.htm#S156).

Tässä yhteydessä lienee syytä mainita myös suositus S211 (http://www.onnettomuustutkinta.fi/12499.htm#S211), joka toteaa:

Lainaus käyttäjältä: Onnettomuustutkintakeskus
Hätäilmoituksen tekemiseen liittyviä ohjeita tulisi kehittää siten, että aina tarvittaessa kiireellistä pelastustoimen apua, tulisi onnettomuuspaikalta soittaa liikenteenohjaukseen tehdyn ilmoituksen lisäksi myös suoraan yleiseen hätänumeroon. (B 1/2005 R, 15.1.2007) (S1/2005R, 20.6.2007) (B2/2007R, 23.11.2007) (B4/2007R, 29.1.2008) (C1/2007R, 7.12.2007) (B5/2007R, 23.6.2008) (B7/2007R, 9.9.2008) (B5/2008R, 26.6.2009), VR

Noissa kaikissa tapauksissa suora ilmoitus onnettomuuspaikalta hätäkeskukseen olisi ollut pelastustoimelle eduksi. Kenen etua palvelee nykykäytäntö, jossa pelastustoimen toimintaedellytyksiä heikennetään pompottamalla hätäilmoitusta liikenteenohjauksen kautta?

- Tomi
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #22 : Maaliskuu 30, 2010, 20:29:51 »

Taisi olla 80-luvun loppua - en tarkoin muista -, kun esim. Hagalundin (Tukholma)  varikon kuljettajilla oli paidan rintataskussa tälläinen laminoitu kortti (7 x 11 cm), josta saattoi onnettomuustapauksissa tsekata miten toimia. "Virasta pois otto" tarkoitti sitä, ettei junaa saanut liikuttaa onnettomuuden tapahduttua, oli työnantajan huoli toimittaa varakuljettaja paikalle - paikasta riippumatta.


* img056.jpg (243.98 kilotavua, 800x500 - tarkasteltu 389 kertaa.)

* img057.jpg (293.11 kilotavua, 800x474 - tarkasteltu 367 kertaa.)
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 818


« Vastaus #23 : Maaliskuu 30, 2010, 21:56:41 »

1980-luvulla olin mukana tilanteessa koneen päällä, jossa Dv12-vetoisen Helsingin-Porin -pikajunan alle jättäytyi kilometrien mittaisella suoralla (parittomassa ajosuunnassa) viereisen Harjavallan sairaalan päättäväinen asukas. Kun oli selvää, että mitä on muutamien kymmenten sekuntien kuluttua tapahtumassa nopeudessa 120 km/t, tehtiin hätäjarrutus, joka meni ko. tulevaan tapahtumaan nähden "pitkäksi". Ehkä tapauksen teki helpommaksi kokea kaikille se seikka, että kopsahdus tapahtui pitkä nokka edellä.

Jälkien selvittelytyön jälkeen matka jatkui koneapulaisen hoitamana perille Poriin. Kuljettajan sijasta tämän + pysähdyspaikan selvityspaikalla (ei siis x pysähdyspaikka) ratapenkalla kävi koneapulainen. Konduktööri oli myös ulkona paikalla. Veturista linjaradiolla hälytetty Harjavallan junasuorittaja otti tapahtuneen tyynesti - joko taas - eli hälytyskaavio oli hänelle rutiininomaisen tuttu.

On tietenkin eri asia "ajaa" tuollainen tapahtuma, kuin vain seurata tapahtumien väistämätöntä kulkua sivusta aitiopaikalta, kuten tapahtui koneapulaisen ja sattumalta myös minun kohdallani. Koneapulaisen sekä konduktöörin osana oli sitten todeta liiskaantuneen todellinen lopullinen olotila. Kaikkein eniten näki ja koki tässä tapauksessa koneapulainen: etukäteen harkitun itsemurhan kaikkine valmisteluineen jo "kilometrien" päästä, sen tarkkaan harkitun toteutustavan, väistämättömän vaimean kolahduksen veturin esteenraivaajaan ja lopputilanteen toteamisen junan rauhallisesti seistessä linjalla. Vanhalla onnettomuustilastokielellä tapahtui "pään erkaantuminen ruumiista".

Kaksinajoaikaan oli helpottava tekijä, että oli aina kaksi veturimiestä koneessa. Ehkä tässä tapauksessa koneapulainen näki kuitenkin kaikkein eniten traagisuutta?
tallennettu
Runar Ruuska
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #24 : Maaliskuu 30, 2010, 22:33:38 »

Kenen etua palvelee nykykäytäntö, jossa pelastustoimen toimintaedellytyksiä heikennetään pompottamalla hätäilmoitusta liikenteenohjauksen kautta?

- Tomi

Ihan ekana tulee mieleen vanhasta OTRO:sta tuttu sanonta "Estä lisäonnettomuudet" ja sehän käy parhaiten ilmoittamalla tapahtumasta liikenteenohjaukseen. Hätäilmoituksen tekoa suoraan Hätäkeskukseen ei ole sitäkään KIELLETTY.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Orivesi: raideliikenneonnettomuus - keskisuuri  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina