Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaksi kuoli tasoristeys turmassa Porissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Helmikuu 11, 2009, 16:17:06 »

Kaksi kuoli tasoristeys turmassa Porissa: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1643402.
tallennettu
Rami Hynninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2009, 16:53:33 »

Sattuiko onnettomuus vanhalla Haapamäen radalla?
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2009, 17:36:51 »

Mäntyluodon pätkällä varmastikin.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 273


« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2009, 17:41:11 »

Vanhalla Haapamäen radalla mennään niin hiljaa että ei siinä tuommoista jälkeä synny ja vartioimattomia tasoristeyksiäkin on vain yksi. Tämä sattui Mäntyluodon radalla kahden vartioidun tasoristeyksen välissä olevassa vartioimattomassa. Uskoisin Polamon kuvista löytyvän kuvan tästä Pikakylänkin tasoristeyksestä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2009, 17:58:41 »

HS:n juttu aiheesta:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135243453718

Pelkkänä veturina liikkeellä ollut Dv12 2742 otti yhteen Octavian kanssa. Eipä tuossa ole ollut paljoa tehtävissä Nolostunut
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 358


« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2009, 19:30:29 »

Sattuiko onnettomuus vanhalla Haapamäen radalla?

IS:n artikkelin mukaan kolari sattui Ruususen tasoristeyksessä, joka on pari kilometriä Ulasoorista länteen Porin ja Mäntyluodon välisellä radalla: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1367  Ei siis Haapamäen radalla.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #6 : Helmikuu 11, 2009, 19:48:53 »

IS puhuu vartiomattomasta tasoristeyksestä. Ruususessa on Tasoristeys.fi mukaan puolipuomilaitos ja niin on muuten Polamon http://vaunut.org/kuva/41604 kuvan mukaankin. Joten tämäkin uutinen vähän huitaisemalla tehty. Paikallinen Satakunnan Kansa sanoo onnettomuuspaikaksi Teurastamon tasoristeyksen.
http://213.214.145.189/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=SKA_newssite%2FAMLayout&cid=1194612923075&p=1194596263978&pagename=SKAWrapper

Tasoristeyksen nimi taitaa olla kohtalon ivaa tässä tapauksessa.
tallennettu
Juho Salmi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #7 : Helmikuu 11, 2009, 20:10:23 »

Pelkkänä veturina liikkeellä ollut Dv12 2742 otti yhteen Octavian kanssa. Eipä tuossa ole ollut paljoa tehtävissä Nolostunut
Eikös toi oo S40?
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #8 : Helmikuu 11, 2009, 20:39:32 »

Volvoksi veikataan ja sympatiapisteet rysähdyksen syylliselle jätetään antamatta.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 273


« Vastaus #9 : Helmikuu 11, 2009, 21:27:16 »

Paikka tosiaan oli "Teurastamon" tasoristeys Pikakyläntiellä.

Satakunnan Kansan keskusteluissa vedetään taas legendaarisia "juna ajoi päälle ylinopeutta" -juttuja. Ikävä asiahan tämä mutta ei noissa junaturmissa ole kuin yksi syyllinen (jos yhteiskuntaa joka ei ole poistanut turvalaitteettomia tasoristeyksiä oteta huomioon).
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #10 : Helmikuu 11, 2009, 23:07:28 »

Ilmeisesti tasoristeysten poistamismenettelyä pitäisi helpottaa. Kaiketi tasoristeys on tontilla oleva rasite ja sen poistamiseen tarvitaan erillinen menettely?
Ennen näitä pieniä tasoristeyksiä käytettiin kulkemiseen tiloilta radan toisella puolella sijaitseville pelloille/metsiin. Nykyisin kun maanviljelijät ajavat kymmeniä kilometrejä eri puolille ei muutaman pienimmän peltotasoristeyksen poistaminen kovinkaan suurta vahinkoa aiheuttaisi. Sanotaan kilometrin välein taso tai eritaso olisi riittävä haja-asutus alueella. Jalan rataa sieltä täältä ylittäviä on ilman panssaria-aitaa aina. EDIT: siis tarkoitin että jalankulku tasoja voi olla tiheämmin jos on tarvetta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2009, 23:51:22 kirjoittanut Joona Packalén » tallennettu
Matti Kotiniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #11 : Helmikuu 12, 2009, 13:50:44 »

Ilmeisesti tasoristeysten poistamismenettelyä pitäisi helpottaa. Kaiketi tasoristeys on tontilla oleva rasite ja sen poistamiseen tarvitaan erillinen menettely?

Oikeastaan menettelyä helpoitettiin merkittävästi, kun Ratalaki tuli voimaan. Kts. Finlex ja sieltä RataL 18 §. Eli tasoristeylsen poistaminen vaatii hyväksytyn ratasuunnitelman, jossa kyseinen tasoristeys osoitetaan poistettavaksi. Tämä jälkeen haetaan MML:ltä toimitusta. Tasoristeyksen poistamiseen tehtävä toimitus on hyvin usein yksinkertainen yksityistietoimitus, jossa osoitetaan tasoristeyksen tien käyttäjille uusi kulkuyhteys. Maantien tasoristeyksen poistaminen joudutaan tekemään ratatoimituksessa (tai maantietoimitus, riippuen ihan miten halutaan toimitus kirjata, maksajana joka tapauksessa RHK), koska alueita joudutaan tällöin lunastamaan uutta tieyhteyttä varten.

Tontilla olevaa tasoristeystä en kyllä äkkiseltä saa mieleen, jos jätetään pois yleiseltä liikenteeltä eristetyt alueet. Sinnehän ei edes RataL ulotu. Tasoristeys kuuluu rautatiealueeseen, omistajana suurimmalta osin RHK. Tasoristeys on kulkuoikeus rautatiealueen poikki, sinänsä rasite, vaikka oikeutettuja ei olekaan lueteltu, mutta ei todellakaan tontilla.

Ennen näitä pieniä tasoristeyksiä käytettiin kulkemiseen tiloilta radan toisella puolella sijaitseville pelloille/metsiin. Nykyisin kun maanviljelijät ajavat kymmeniä kilometrejä eri puolille ei muutaman pienimmän peltotasoristeyksen poistaminen kovinkaan suurta vahinkoa aiheuttaisi.

Eihän pienten tasoristeysten käyttö ole siis mitenkään muuttunut entisestä. Virnistää

Mitään tasoristeystä ei voida lakkauttaa, jos ei ole olemassa korvaavaa yhteyttä. Jokaiselle kiinteistölle on järjestettävä tarpeellinen kulkuyhteys.

Traktoriralli on kasvanut varsinkin Pohjanmaalla ihan hurjiin mittoihin. Jos peltotasoristeyksen poistaa, ajomatka todennäköisesti pitenee. Ja mikä on ajomatkan pidentymisen vaikutus maantieliikenteen turvallisuuteen? Jos tasoristeyksen poistamisella saadaan isännän radanylityksiä vähennettyä sen pari päivässä, parhaimmillaan, ei yhtälö ole kannattava, jos seurauksena on kymmenen kilometrin päivittäinen traktorimarssi valtatiellä. Vastaus on poistaa tarve tasoristeyksen käyttämiselle, keinon nimi on uusjako.
tallennettu

Aika jännä...
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #12 : Helmikuu 12, 2009, 17:07:34 »

Ehkä tuo tontti oli väärä sana. Rautatiealuetta eli RHK:n tonttia tarkoitin. Huh
Mitään tasoristeystä ei voida lakkauttaa, jos ei ole olemassa korvaavaa yhteyttä. Jokaiselle kiinteistölle on järjestettävä tarpeellinen kulkuyhteys.

Traktoriralli on kasvanut varsinkin Pohjanmaalla ihan hurjiin mittoihin. Jos peltotasoristeyksen poistaa, ajomatka todennäköisesti pitenee. Ja mikä on ajomatkan pidentymisen vaikutus maantieliikenteen turvallisuuteen? Jos tasoristeyksen poistamisella saadaan isännän radanylityksiä vähennettyä sen pari päivässä, parhaimmillaan, ei yhtälö ole kannattava, jos seurauksena on kymmenen kilometrin päivittäinen traktorimarssi valtatiellä.

Ei toki sellaisista paikoista jossa liikenne siirtyy valtateille tule poistaa tasoristeystä ilman rinnakaisen tieyhteyden olemassa oloa. En myöskään mitään pussinpohjiin vieviä tasoristeyksiä olisi poistamassa. Esimerkiksi tässä tapauksessa kyseessä olevan tasoristeyksen olemassaolo vaikuttaa äkkiseltään katsottuna turhalta. Ainakin moottoriliikenteen osalta. Mäntyluoto-Pori rataosalta noin 10 tasoristeystä voitaisiin poistaa, jos olemassa olevia peltoteitä parannettaisiin yleiselle liikenteelle. Lisäksi on noin viisi tasoristeystä jotka voitaisiin poistaa heti. Muutamalta radantakaiselta talolta/pellolta matka voisi venytä kilometrin tai pari riippuen siitä mihin ollaan menossa.

Vastaus on poistaa tarve tasoristeyksen käyttämiselle, keinon nimi on uusjako.
Uusjako sinänsä voi olla ratkaisu moneen asiaan kuten tuohon "traktorimarssiin", mutta tunnesiteet maata kohtaan ja epäilys palstajärjestelyjen oikeudenmukaisuudesta jarruttava tuota. Pitäisikö ottaa käyttöön pakkouusjako?(mieluiten ei, mutta jos muuta ratkaisua ei ole...). Myös veroporkkanaa voisi tarjota.
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #13 : Helmikuu 12, 2009, 23:16:39 »

Paikka tosiaan oli "Teurastamon" tasoristeys Pikakyläntiellä.

Satakunnan Kansan keskusteluissa vedetään taas legendaarisia "juna ajoi päälle ylinopeutta" -juttuja. Ikävä asiahan tämä mutta ei noissa junaturmissa ole kuin yksi syyllinen (jos yhteiskuntaa joka ei ole poistanut turvalaitteettomia tasoristeyksiä oteta huomioon).

[Tuollaiset jutut veturin ylinopeudesta, ja "poliisi tutkii nopeutta", tuntuvat niin turhilta, vaikka onnettumuusraporttiin niin varmasti kuuluu tehdäkin. Paljonkohan noilla paikkeilla on sn? ja on kai siellä JKV vahtina. Ennen kaikkea tuntuu pahalta nuorten elämän turha päättyminen, vakava loukkaantuminen, läheisten tunteet, unohtamatta veturinkuljettajaakaan.]
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2009, 14:54:47 »

Tälläinen lainaus tuolta heserin sivulta: Vetureihin vilkkuvalo
Puupää  |  11.2.2009 17:45 
 Tasoristeys- ja muitakin onnettomuuksia rautateillä voisi estää, jos vetureissa palaisi niiden liikkuessa kirjas vilkkuvalo samaan tapaan kuin lentokoneissa on. Huono näkyvyys on useimmiten taustalla tasoristeysonnettomuuksissa ja jos veturin tulon voisi havaita paljon nykyistä aikaisemmin, turvallisuus paranisi merkittävästi. Veturien ajovalot ovat usein varsin vaatimattomat eivätkä tässä auta. 
 
Että tuota noin eiköhän se ole autoilijoitten ongelma, ei veturien:D
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 358


« Vastaus #15 : Helmikuu 14, 2009, 09:57:12 »

Ikävä juttu. Muistutus: "Tieliikennelain (267/1981) 7§:n mukaan junalle on annettava esteetön kulku ja rautatien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta." Ehkä jonain päivänä vaaralliset ts:t ovat tässäkin maassa historiaa.


Asennekasvatusta autokouluihin ja muutenkin. Muun liikenteen, myös junaliikenteen huomioonottaminen. Tulee mielettömän paljon halvemmaksi kuin korvata jok'ikinen tasoristeys ali- tai ylikululla.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #16 : Helmikuu 14, 2009, 10:21:52 »

Tälläinen lainaus tuolta heserin sivulta: Vetureihin vilkkuvalo
Puupää  |  11.2.2009 17:45 
 Tasoristeys- ja muitakin onnettomuuksia rautateillä voisi estää, jos vetureissa palaisi niiden liikkuessa kirjas vilkkuvalo samaan tapaan kuin lentokoneissa on. Huono näkyvyys on useimmiten taustalla tasoristeysonnettomuuksissa ja jos veturin tulon voisi havaita paljon nykyistä aikaisemmin, turvallisuus paranisi merkittävästi. Veturien ajovalot ovat usein varsin vaatimattomat eivätkä tässä auta. 
 
Että tuota noin eiköhän se ole autoilijoitten ongelma, ei veturien:D

Vilkkuvat valot Amerikassa. (oletan että tuo on Amerikasta)

http://www.youtube.com/watch?v=2JDcs5c37yw&feature=related
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Helmikuu 14, 2009, 10:28:32 »

Joo jenkeissähän noita on käytössä vaan ei ne minusta ainakaan paljoa sen kirkkaammat valot ole sielläkään...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaksi kuoli tasoristeys turmassa Porissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina