Ilmeisesti tasoristeysten poistamismenettelyä pitäisi helpottaa. Kaiketi tasoristeys on tontilla oleva rasite ja sen poistamiseen tarvitaan erillinen menettely?
Oikeastaan menettelyä helpoitettiin merkittävästi, kun Ratalaki tuli voimaan. Kts.
Finlex ja sieltä RataL 18 §. Eli tasoristeylsen poistaminen vaatii hyväksytyn ratasuunnitelman, jossa kyseinen tasoristeys osoitetaan poistettavaksi. Tämä jälkeen haetaan MML:ltä toimitusta. Tasoristeyksen poistamiseen tehtävä toimitus on hyvin usein yksinkertainen yksityistietoimitus, jossa osoitetaan tasoristeyksen tien käyttäjille uusi kulkuyhteys. Maantien tasoristeyksen poistaminen joudutaan tekemään ratatoimituksessa (tai maantietoimitus, riippuen ihan miten halutaan toimitus kirjata, maksajana joka tapauksessa RHK), koska alueita joudutaan tällöin lunastamaan uutta tieyhteyttä varten.
Tontilla olevaa tasoristeystä en kyllä äkkiseltä saa mieleen, jos jätetään pois yleiseltä liikenteeltä eristetyt alueet. Sinnehän ei edes RataL ulotu. Tasoristeys kuuluu rautatiealueeseen, omistajana suurimmalta osin RHK. Tasoristeys on kulkuoikeus rautatiealueen poikki, sinänsä rasite, vaikka oikeutettuja ei olekaan lueteltu, mutta ei todellakaan tontilla.
Ennen näitä pieniä tasoristeyksiä käytettiin kulkemiseen tiloilta radan toisella puolella sijaitseville pelloille/metsiin. Nykyisin kun maanviljelijät ajavat kymmeniä kilometrejä eri puolille ei muutaman pienimmän peltotasoristeyksen poistaminen kovinkaan suurta vahinkoa aiheuttaisi.
Eihän pienten tasoristeysten käyttö ole siis mitenkään muuttunut entisestä.
Mitään tasoristeystä ei voida lakkauttaa, jos ei ole olemassa korvaavaa yhteyttä. Jokaiselle kiinteistölle on järjestettävä tarpeellinen kulkuyhteys.
Traktoriralli on kasvanut varsinkin Pohjanmaalla ihan hurjiin mittoihin. Jos peltotasoristeyksen poistaa, ajomatka todennäköisesti pitenee. Ja mikä on ajomatkan pidentymisen vaikutus maantieliikenteen turvallisuuteen? Jos tasoristeyksen poistamisella saadaan isännän radanylityksiä vähennettyä sen pari päivässä, parhaimmillaan, ei yhtälö ole kannattava, jos seurauksena on kymmenen kilometrin päivittäinen traktorimarssi valtatiellä. Vastaus on poistaa tarve tasoristeyksen käyttämiselle, keinon nimi on uusjako.