Moro!
...Vuorokaudessa on kuitenkin se 24 tuntia käytettävissä, joten jos ei sen kuluessa ole 6 minuuttia aikaa tuhlattavaksi junassa istumiseen Koivukylästä matkalla Helsinkiin niin kannattaisi ehkä katsella asuntoa lähempää Helsinkiä...
...Olen kuullut useasti tuosta psykologisesta tuntemuksesta asiakkailta ja kollegoiltakin. Se on vain tuntemus, joka ei ota huomioon sitä faktaa, että matka-aika oikeasti pitenee vain 3 minuuttia ("pahimmillaan")...
Kuten jo moni sanonutkin:
* 3 minuuttia on merkittävä pidennys kun kyseessä on päivittäinen matka ja tällainen vaikuttaa negatiivisesti joukkoliikenteen kilpailukykyyn.
* Yksi muutaman minuutin pidennys ehkä vielä menisi, mutta kun niitä laitetaan useita peräkkäin pitkällä ajalla, on kokonaisvaikutus suuri.
...Kumma juttu muuten, että metrossa ei ole tullut kyllä kuultua itseasiassa koskaan valituksia siitä, että siellä pysähdytään joka asemalla?!...
Huono verrata kun metron ajoaika periferiasta keskustaan jää noin 20 minuuttiin vs. lähijuna Keravalta keskustaan noin 35 minuuttia.
Joka toinen K- ja toinen N-junana 10 minuutin vuoroväleillä olisi mielestäni nopeasti ajateltuna turhuutta. Joukkoliikenteessä pitää ajatella kokonaisuutta, ei ainoastaan Kehä III:n ulkopuolella asuvien nopeasti Helsinkiin pääsemistä.
Millä tavoin turhuutta? Eikös se nimenomaan ole kokonaisuuden ajattelemista kun halutaan että lähijuna on kilpailukykyinen vaihtoehto myös kauempaa tuleville?
Kaupunkirata on rakennettu palvelemaan helsinkiläisiä, vantaalaisia ja keravalaisia. Miksi heistä kolmen aseman väki pitäisi olla eriarvoisessa asemassa kuin muiden?
Katsot tässä eriarvoisuutta vain yhdestä näkökulmasta (vuorotiheys riippumatta aseman matkustajamääristä). Näkökulmia on kuitenkin myös muita, kuten enemmistön matka-aika jne. Tavoitehan on saada joukkoliikenteestä kilpailukykyinen vaihtoehto mahdollisimman monelle.
Käännetäänpä tämä näin päin, että miksei K-juna voisi ohittaa Saviota, Koivukylää ja Hiekkaharjua saavuttaakseen saman 3 min matka-ajan nopeuttavan tekijän? Oho, jos homma osuu omaan nilkkaan niin se sattuukin enemmän?
Oletan että yo. esimerkissäsi tarkoitat yhdistettyä K/N liikennettä. Eikös esimerkkisi ole entistäkin eriarvoistavampi, koska siinä Hesan hiljaisilta asemilta tarjottaisiin nopea yhteys keskustaan (nopea koska asemat ovat jo lähempänä keskusta kuin Vantaan hiljaiset asemat) 10 minuutin välein, kun taas Vantaan hiljaisilta asemilta tarjottaisiin hidas N-yhteys 20 minuutin välein?
Ja leikitään sitten vähän lisää: Tehdään sellainen K/N yhdistelmäliikenne, jossa K jättää Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan lisäksi pysähtymättä esim. Puistolassa, Rekolassa ja Saviolla. Tällöin K alkaa olla todella kilpailukykyinen Vantaan ja Keravan isoilta paikoilta matkustaville (Hiekkaharjun pysähdys kehäradan vaihtoja varten).
Lopuksi kuitenkin totta puhuen: Ottaen huomioon tulevan kehäradan liikenteen, olisi omasta mielestäni paras vaihtoehto perinteinen yhdistelmä K- ja I(M)- junista. Kummallakin junatyypillä 10 minuutin vuoroväli ja vaihto pääradan ja kehäradan välillä Hiekkaharjussa muutaman minuutin vaihtoajalla.
...Vähän niin se saattaisi (huom! saattaisi) olla, että jos rautatieharrastajat olisivat päättäneet niin Suomessa liikennöisi edelleen yksi junavuoro vuoropäivinä Helsingin ja Hämeenlinnna välillä, eikä diesel- ja sähköllä toimivaa kalustoa olisi vieläkään käytössä...
Aikas kärjistetty esimerkki eikä oikeastaan sovi tähän keskusteluun lainkaan (olkoonkin että joihinkin muihin keskusteluihin toisinaan istuu).
Ainoastaan oman napansa ympäriltä vai tarkkaileeko muiden napoja samalla ja havaitsee, ettei täällä olekaan yksin.
Sanomattakin lienee selvä ettei Nyymanni, Nyylundi, Puuhakka tai kukaan muukaan tässä keskustelussa katso asiaa pelkästään omasta näkökulmastaan vaan kyseessä on kokonaisuus. Lienee myös selvää että oletetun epäkohdan useimmiten nostaa esille henkilö joka on joutunut tai on joutumassa ko. epäkohdan "uhriksi". Tämähän on sitten jonkun muun helppoa huutaa muille omaan napaan katsomiseksi.
Hyviä ideoita ja teorioita on mukava mutustella, niissä on paljon hyvääkin. Ideointi kannattaa aina - maailma saattaa jopa kehittyä. Joskus sitä potkitaan omia varpaita kivenkoloihin, vaan muistaaksemme sen sattuvan. Virheitä on tehty, tullaan aina tekemään, mutta niistä voi ottaa myös opikseen ja välttää niitä tulevaisuudessa.
Hyvää matkaa!
Tämän viimeisen runoilun tarkoitusta en ihan ymmärtänyt, mutta Trevlig Resa kaikesta huolimatta!
-Pekka P