Kuljettajan mukaan veturissa oli viallinen pääkytkin. Sitä ei lopulta saatu sulkeutumaan ollenkaan.
Saman kuljettajan mukaan vikana itse asiassa oli se, että pääkatkaisijaa ei saatu sulkeutumaan. Tämä voi viitata joko Miikan mainitsemaan vialliseen pääkatkaisijaan, tai myös pääkatkaisijan sulkupiirin eheyden puutteeseen, joka taas voi johtua melko monesta eri asiasta. (Tiettyjen sähköturvallisuuskriittisten laitteiden pitää olla kunnossa, jotta pääkatkaisimen voi sulkea.)
Kyseinen laite on nimenomaan "pääkatkaisija", ei "-kytkin". Katkaisijalla on kyky katkaista oikosulkuvirta, jota kytkimellä ei välttämättä ole. Mikäli laitteella ei ole varmaa kykyä katkaista edes käyttövirtaa, kyseessä on "erotin". Suurjännitekytkimiä taasen kutsutaan kontaktoreiksi. Joku sähköasiantuntija korjatkoon, jos meni metsään