Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2010, 03:30:49 » |
|
Uutinen on kyllä hivenen epäselvästi tehty, pääpointtia saa hetken hakea ja tavata. Nettitiivistelmän perusteella ensivaikutelma on, että Vähälä on siirtymässä rautatiekuljetuksista maanteille. Painetussa uutisessa on yksityiskohtaisempaa tietoa, minkä perusteella lukija tulee siihen johtopäätökseen, että talouden piristyessä lisääntyy myös kuljetustarve rekkaliikenteessä, mutta VR ei pysty tarjoamaan kiitotavarajunaliikenteeseen yhtään lisäkapasiteettia ja osin tämän takia Vähälä on investoinut ja aikoo yhä investoida uuteen rekkakalustoon.
Vähälä Yhtiöt on siis hankkimassa uutta kuljetuskalustoa joka tapauksessa, ei vain sen takia, etteivät kaikki rekat mahdu juniin. Uutisessa mainittiin normaalivuosina junissa kulkeneen 7000-7500 rekkaa, mutta ei mainittu tämän tai viime vuoden lukuja vertailun tekemiseksi. Toimittaja oli toki haksahtanut laskemaan, että jokaista päivää kohti tämä tekisi yli 20 rekkaa, mutta eihän se väärinkään tietenkään ole..
Jos katsotaan nopeutta ja aikatauluja, huomataan kiitotavarajunan kuluttavan Helsingin ja Oulun väliseen noin 600 kilometrin matkaan aikaa maksimissaan noin 9 tuntia. Tähän päälle vielä vaihtotyöt muolemmissa päissä, mutta jätetaan ne huomioimatta samoin kuin ajamalla siirretyn rekan kuljettajan lakisääteiset tauot matkan varrella. Ajamalla siirretty rekka kuluttanee matkaan aikaa ehkä 10 tuntia, jos keskinopeudeksi oletetaan 60km/h.
Vetoautoja joka tapauksessa tarvitaan lisää, jos junakuljetuksista siirryttäisiin maanteille. Maantiet ovat kuitenkin loppupeleissä laskennallisesti hitaampi kuljetusmuoto, jolloin yksikin maantielle siirretty rekka on pois muusta käytöstä junakuljetuksia pidempään, ja tämän takia kuljetuskapasiteettia joudutaan myös lisäämään.
Eli mitä tämä uutinen kertoi... - Pohjanmaan rata on tukossa - Vähälä hankkii uutta kalustoa talouden ja kysynnän piristyttyä - Toimivaa rekkajunakapasiteettia tarvittaisiin lisää
|