Hki-Tkr junat meni kuten nytkin mutta Tkr-Ke -välillä K/N/T käytti raidetta 3 kumpaankin suuntaan paitsi Rekolan ja Korson asemilla, joissa pohjoiseen menneet junat käyttivät 4-raidetta.
Tämähän onnistui vasta sitten kun tuolle välille oli rakennettu 4. raide, mikä oli ensimmäinen vaihe kaupunkiradan rakentamisessa (vuonna 2000). 3. raide valmistui 1981, mistä alkaen ruuhkasuunnan K-junat kulkivat 3. raidetta ja toisen suunnan 1. tai 2. raidetta suunnan mukaan. Tuolloin laiturit siis tarvittiin kaikille kolmelle raiteelle joka asemalla, lukuunottamatta Savion laituria joka oli nopean vaihteen (120 km/h) jälkeen, joten Saviolla laiturit olivat vain 1. ja 3. raiteella.
Muistaakseni suurin osa päivästä ajettiin 3. raidetta pohjoiseen, joten suunnan kääntö tapahtui aamuruuhkan jälkeen. Jottei jäisi vain muistin varaan, kaivoin esiin vuoden 1988 lähiliikenneaikataulun, joka kertoo K-junien lähteneen Tikkurilasta etelään päin raiteelta 3 tai 4 klo 9:59 saakka ja sen jälkeen raiteelta 1 liikenteen loppuun saakka. Silloinhan Tikkurilasta eteläänkin oli vain kolme raidetta, 4. raide valmistui vasta 1996 sille välille.
Olen matkustanut junalla Keravan ja Helsingin väliä vuodesta 1983, joten muistan omakohtaisestikin 4. raiteen rakennustyöt molemmilla väleillä.
Päivämääriä ja muuta tietoa aiheesta löytyy täältä:
http://www.raitio.org/vrlahi/juna1.htm