http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/fi/uutiset/2010/9-102010/100928_malmiMalmikuljetusreitin suunnittelu Pajalasta Kemiin lopetetaan28.9.2010 Kaivosyhtiö Northland Resources AB on valinnut Ruotsin Pajalan
kaivoksen rautamalmin kuljetussatamaksi Narvikin sataman. Esillä ollut
vaihtoehto malmin kuljettamisesta Kemin kautta ei näin ollen toteudu.
Malminkuljetusreitin suunnittelu Pajalasta Kemiin päättyy eikä ensi vuoden
valtion talousarvioesityksessä olevaa hanketta toteuteta.
Liikennevirasto on selvittänyt yhdessä kaivosyhtiön ja Ruotsin valtion
kanssa tehokkainta kuljetusreittiä 5 miljoonan tonnin vuotuisille
rautamalmikuljetuksille. Pajalan ja Kemin välisen yhteyden suunnittelu on
painottunut liikenteellisiin selvityksiin sekä ratayhteyksien ja Kemin
sataman meriväylän yleissuunnitteluun. Tähän mennessä on tehty erilaisia
ympäristöselvityksiä ja pohjatutkimuksia, jotka ovat käytettävissä muita
yhteysvälin kehittämistarpeita suunniteltaessa.
Radan päällysrakenteen peruskorjaus Kemistä Kolariin on käynnissä ja
valmistuu vuonna 2011. Samassa yhteydessä poistetaan rataosan
tasoristeyksiä. Yli 300 tasoristeyksestä käyttöön jää noin 110. Tämä
peruskorjaus on välttämätön radan huonon kunnon vuoksi ja perustuu
ratayhteyden henkilöliikenteen ja puukuljetusten tarpeisiin.
Peruskorjauksessa tehdään vain välttämättömät radan liikenteen edellyttämät
korvausinvestoinnit.