Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pajalan malmikuljetukset Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« : Syyskuu 27, 2010, 15:44:25 »

Ei tullut Kemistä malmisatamaa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/narvik-paihitti-kemin/871629
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 333


« Vastaus #1 : Syyskuu 27, 2010, 16:53:43 »

No se niistä Kemin malmijunista toistaiseksi. Lisäksi on aika suuri menetys Meri-Lapille tämä kuljetusten suuntautuminen Norjaan. Meinaavatkohan ruotsalaiset rakentaa radan Pajalasta Kiirunaan/Jällivaaraan tai jonnekin sinnepäin?

No, vastauksia löytyy näköjään mm. http://www.luoteis-lappi.com/arkisto/northlandin-suomen-maajohtaja-malmin-kuljettaminen-narvikiin-ei-vaarantaisi-hannukaisen-kaivoksen-avaamista.html.

YLE:n sivuilta poimittua: "Kaivosyhtiö aikoo kuljettaa Pajalan malmin rekoilla Svappavaaraan, missä se lastataan Narvikiin menevään junaan. Yhtiön teettänän selvityksen mukaan malmitonnin kuljetus Narvikin kautta on seitsemän dollaria edullisempi kuin kuljetus Kemin kautta".
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2010, 17:12:20 kirjoittanut Pasi Utriainen » tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #2 : Syyskuu 27, 2010, 19:50:20 »

Riittääkö tuona malmiradan kapasiteetti? Täytohinalla kaivos tuottaisi 5 000 000 t/vuosi malmia joka siis 5000t junina tarkoittaisi kolmea junaa päivässä, ruotsin malmiradalla junapainot taitavat olla luokkaa 7-8000t joten vähintään kaksi junaa lisää nykyliikenteeseen? Ja toiseksi, n. 14 000t/päivä maantiellä...montakohan rekallista siitäkin tulee?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 27, 2010, 21:55:54 »

Riittääkö tuona malmiradan kapasiteetti?

Mitä ilmeisemmin riittää, sillä kaivosyhtiön toimitusjohtaja Karl-Axel Waplan sanoi jo Alma Median sanomalehdissä 27.08.2010 olleessa jutussa: "On ollut epäilyjä, etteivät NR:n ja LKAB:n malmikuljetukset mahtuisi Norjan puolen radalle. Waplanin mukaan norjalaisviranomaiset ovat kuitenkin vahvistaneet, että tilaa on kun yhtiöt sovittavat kuljetukset oikealla tavalla."

Ikävä sanoa, mutta Suomessa lähdetään mielestäni lähes poikkeuksetta aina ongelmasta jonka takia joku asia ei ole mahdollista. Läntiset naapurimme taas lähtevät etsimään aktiivisesti ratkaisua, löytävät ja toteuttavat sen - nopeasti vieläpä, ja epäilemättä yhteistyössä.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa asioita voidaan toki selitellä jäättömällä satamalla ja suuremmilla rahtilaivoilla sekä Kiinan raaka-ainetarpeilla syinä jotka kääntivät laivaussataman Kemistä Narvikiin. Raha ratkaisi lopulta ja jää arvoitukseksi mikä olisi ollut ratkaisu, jos malmikuljetus olisi ollut 7 dollaria/tonni halvempaa Ajoksen kautta? Voidaan kuitenkin pitää selvänä, että hankkeen alkuvaiheessa taustalle jäänyt Narvik -kortti otettiin esiin kuluneen kesän lopulla kun löydettiin kokonaisedullinen ratkaisu yhdistelmäkuljetuksesta kuorma-auto (120 km) - juna - laiva.

Työllistävä vaikutus Ruotsissa on ainakin huomattava ja onnittelut ruotsalaisille tästä huikeasta länsirajan kaappauksesta oman kansantaloutensa hyväksi. Toivottavasti asiaa ainakin pohditaan asianomaisilla tahoilla täällä Suomessa siltä kantilta olisiko jotakin voitu tehdä toisin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 28, 2010, 09:05:59 »

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/fi/uutiset/2010/9-102010/100928_malmi

Malmikuljetusreitin suunnittelu Pajalasta Kemiin lopetetaan

28.9.2010 Kaivosyhtiö Northland Resources AB on valinnut Ruotsin Pajalan
kaivoksen rautamalmin kuljetussatamaksi Narvikin sataman. Esillä ollut
vaihtoehto malmin kuljettamisesta Kemin kautta ei näin ollen toteudu.
Malminkuljetusreitin suunnittelu Pajalasta Kemiin päättyy eikä ensi vuoden
valtion talousarvioesityksessä olevaa hanketta toteuteta.

Liikennevirasto on selvittänyt yhdessä kaivosyhtiön ja Ruotsin valtion
kanssa tehokkainta kuljetusreittiä 5 miljoonan tonnin vuotuisille
rautamalmikuljetuksille. Pajalan ja Kemin välisen yhteyden suunnittelu on
painottunut liikenteellisiin selvityksiin sekä ratayhteyksien ja Kemin
sataman meriväylän yleissuunnitteluun. Tähän mennessä on tehty erilaisia
ympäristöselvityksiä ja pohjatutkimuksia, jotka ovat käytettävissä muita
yhteysvälin kehittämistarpeita suunniteltaessa.

Radan päällysrakenteen peruskorjaus Kemistä Kolariin on käynnissä ja
valmistuu vuonna 2011. Samassa yhteydessä poistetaan rataosan
tasoristeyksiä. Yli 300 tasoristeyksestä käyttöön jää noin 110. Tämä
peruskorjaus on välttämätön radan huonon kunnon vuoksi ja perustuu
ratayhteyden henkilöliikenteen ja puukuljetusten tarpeisiin.
Peruskorjauksessa tehdään vain välttämättömät radan liikenteen edellyttämät
korvausinvestoinnit.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2010, 16:15:37 »

Kaivosyhtiön ilmoitus suunnitelmistaan:
http://www.northlandresourcesinc.com/s/NewsReleases.asp?ReportID=420727&_Type=News-Releases&_Title=Northland-Receives-Positive-DFS-on-Kaunisvaara-Project
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pajalan malmikuljetukset Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina