Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturin rikkoutumiset kolaritilanteessa - peura/hirvi alle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« : Joulukuu 01, 2010, 19:28:14 »

Moi,

Olen ihmetellyt että miksi nuo veturit jäävät aika usein rikkoutuneena raiteelle, jos vaikka törmäävät hirveen tai peuraan. Viimeksi maanantaina (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010112912780533_uu.shtml) peura hajoitti veturin!
Olen kuullut että tämä johtuisi jarruletkun katkeamisesta. Jos tämä on oikein, miksei nykyisiin vetureihin saada parempia systeemejä, jotta tuollaisilta ongelmilta vältyttäisiin.

-j-
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2010, 23:36:14 »

Niin, eihän tuo oikeastaan vaatisi muuta kuin toisen venttiilin jarruletkun varrelle vähän lähemmäs veturin keskiosaa. Tällöin ei haittaisi, vaikka jarruletkun ensimmäiset puoli metriä tai metri menisivätkin muussiksi.

Toisaalta, jarruletkun korjaaminen on kuitenkin kohtuullisen vaivaton toimenpide (veisikö puolisen tuntia), joten lisäventtiilien asentaminen saattaisi tulla silti niin kalliiksi, että se olisi liian kova hinta saavutettavasta hyödystä.
Toisaalta näin ei välttämättä ole.. Paha sanoa mitään varmaa, kun ei tiedä tuollaisen lisäventtiilin hintaa, eikä rikkoutuneen jarruletkun linjallakorjaamisen ajankulua saati hintaa.)

Varsinaisen syy siihen, että tuollaista käytäntöä ei ole, lienee kuitenkin se, että asia ei vaan ole juolahtanut kenelläkään mieleen. Kukaan ei ole tullut ikinä esittämään tuota kysymystä "Miksi vetureissa ei ole parempia systeemejä?"

Ehkä tämän jollain operaattorilla joku tästä nyt lukee ja ominaisuus tuleekin seuraavaan hankittavaan uuteen vetokalustoon. Suomi on kuitenkin sellainen maa, jossa kaikenmaailman hirvikolareita tapahtuu erittäin merkittävästi enemmän kuin muualla maailmassa, joten täällä tuollainen ylimääräinen venttiili voisikin puolustaa paikkaansa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #2 : Joulukuu 02, 2010, 08:41:21 »

Niinpä! Tuskinpa tuollaisen venttiilin asentaminen vetureihin maksaisi kovinkaan paljon verrattuna siihen kuinka paljon VR säästyisi matkustajien mielipahalta ja negatiiviselta julkisuudelta.
Kun kymmeniä tonneja painava veturi rikkoutuu hirven/peuran takia, on siinä naurussa pidättelemistä...

Eikö viimeksikin jouduttu tuomaan toinen veturi jostain, kun ei tuota "kohtuullisen vaivaton toimenpide (veisikö puolisen tuntia)" -operaatiota saatu sitten toimeksi  Surullinen


tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2010, 09:38:21 »

Oli hiljattain juttua junien höyrylämmityksestä; sain tutulta kuljettajalta viestiä. - Esimerkki, kuinka karmeisiin tilanteisiin veturimiehistö tahtomattaan voi joutua, kun Kouvolan miehet olivat viemassa pikajunaa jossain Kv-Lh -välillä. Veturina oli Hr12. Henkilöauto ajoi junan eteen ja takertui kiinni keulaan katkaisten höyryletkun. Kun juna saatiin pysäytettyä menivät miehet tarkistamaan, miten pahasti oli käynyt. Kuumaa höyryä syöksyi paineella auton sisään. Kun höyrynkehitin saatiin suljettua, paljastui näky, jota ei tähän voi laittaa.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #4 : Toukokuu 27, 2012, 18:38:50 »

Joskus rikkoontunut jarruletku on tukittu puukiiloilla, en tiedä kuinka luvallinen ja virallinen tämä pikakorjaus on ? Joku asiaa paremmin tunteva osanee kertoa ??
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2012, 18:47:45 »

Joskus rikkoontunut jarruletku on tukittu puukiiloilla, en tiedä kuinka luvallinen ja virallinen tämä pikakorjaus on ? Joku asiaa paremmin tunteva osanee kertoa ??

On luvallinen, ja vetureissa on valmiita kiilojakin tätä tarkoitusta varten.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2012, 05:54:17 »

Kun kymmeniä tonneja painava veturi rikkoutuu hirven/peuran takia, on siinä naurussa pidättelemistä...

Omalla uralla on kerran matka keskeytynyt Kuovilassa, kun InterCity2 941 otti yhteen hirven kanssa Kuovilassa. Voin kertoa, että näkee noin pari-kolmesataa kiloa roikkumassa SA3-kytkimen päällä (haistaa sen hajun) ja kaikkien putkien olevan poikki sekä 1500V-luukun rikkoutuneen - eivät ainakaan sillä hetkellä naurattaneet tippaakaan... Ei siinä tullut mieleen miettiä, että millainen maine firmalla tai otsikko seuraavan päivän lehdessä on. Ensimmäisenä kuljettajan kanssa arvioitiin tilanne, tarkistettiin vahingot, informoitiin asiakkaita, tilattiin apua paikalle (apuveturi Karjaalta), haettiin kaikki mahdollinen raivausvälineistö paikalle, pyrittiin järjestämään Turun satamaan menossa oleville matkustajille korvaava kuljetus, irroitettiin hirvi avuksi tarjoutuneen asiakkaan kanssa keulasta (saha+rautakanki), tukittiin vuodot tapeilla (joista Topi mainitsi) ja kytkettiin apuveturi junan perään... Aikaa kesti tapahtuneesta noin 90 minuuttia, että matka jatkui Kuovilasta takaisin Karjaalle. Siellä asiakkaat siirrettiin seuraavaan junaan. Perille he saapuivat 2 tuntia myöhässä Turkuun. Osa majoittui hotelliin päiväksi ja otti iltalaivan, kiireisimmät oli käännetty jo Karjaalta Helsingin kautta lentokentälle Tukholman lennolle jne...

Kyseessä on (rata)liikenneonnettomuus ja silloin toimitaan niin kuin onnettomuustilanteessa pitääkin. Kun joku arveli, että parannuksia ei olisi mietitty näiden tilanteiden jälkeen niin paljastan salaisuuden - on mietitty.

Kuvamateriaalikin olisi, mutta säästetään heikkohermoisimpia jättämällä ne laittamatta tänne.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 22, 2012, 16:26:52 »

Vikoja saattaa tulla myös alle ja vaunujen väleihin. Allejäänyt ihminenkin pystyy  rikkomaan letkuja vaunujen välistä.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #8 : Heinäkuu 22, 2012, 17:03:07 »



Kuvamateriaalikin olisi, mutta säästetään heikkohermoisimpia jättämällä ne laittamatta tänne.
[/quote]

Kerran näytin työharjoittelupaikalla kuvan veturin nokasta johon oli osunut hirvi, heikkohermoinen työharjoittelija juoksi vessaan lujempaa kuin pendolino. Saipahan siitäkin tilanteesta päivän naurut vaikka kuvasta ei välittynyt hajutehosteet.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #9 : Heinäkuu 22, 2012, 20:52:39 »

Peurakin, vaikka ei välttämättä riko paikkoja, pitää kuitenkin melkoista kolinaa ja pauketta pyöriessään junan alla. Kuten jo kerrottu, Helsingin asemalla veturin keula on mukavan näköinen ja -hajuinen, myös vaunujen kyljet. Kuovilan seutu on hirvi- ja peura- sekä kaurisrikasta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturin rikkoutumiset kolaritilanteessa - peura/hirvi alle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina