Kun kymmeniä tonneja painava veturi rikkoutuu hirven/peuran takia, on siinä naurussa pidättelemistä...
Omalla uralla on kerran matka keskeytynyt Kuovilassa, kun InterCity2 941 otti yhteen hirven kanssa Kuovilassa. Voin kertoa, että näkee noin pari-kolmesataa kiloa roikkumassa SA3-kytkimen päällä (haistaa sen hajun) ja kaikkien putkien olevan poikki sekä 1500V-luukun rikkoutuneen - eivät ainakaan sillä hetkellä naurattaneet tippaakaan... Ei siinä tullut mieleen miettiä, että millainen maine firmalla tai otsikko seuraavan päivän lehdessä on. Ensimmäisenä kuljettajan kanssa arvioitiin tilanne, tarkistettiin vahingot, informoitiin asiakkaita, tilattiin apua paikalle (apuveturi Karjaalta), haettiin kaikki mahdollinen raivausvälineistö paikalle, pyrittiin järjestämään Turun satamaan menossa oleville matkustajille korvaava kuljetus, irroitettiin hirvi avuksi tarjoutuneen asiakkaan kanssa keulasta (saha+rautakanki), tukittiin vuodot tapeilla (joista Topi mainitsi) ja kytkettiin apuveturi junan perään... Aikaa kesti tapahtuneesta noin 90 minuuttia, että matka jatkui Kuovilasta takaisin Karjaalle. Siellä asiakkaat siirrettiin seuraavaan junaan. Perille he saapuivat 2 tuntia myöhässä Turkuun. Osa majoittui hotelliin päiväksi ja otti iltalaivan, kiireisimmät oli käännetty jo Karjaalta Helsingin kautta lentokentälle Tukholman lennolle jne...
Kyseessä on (rata)liikenneonnettomuus ja silloin toimitaan niin kuin onnettomuustilanteessa pitääkin. Kun joku arveli, että parannuksia ei olisi mietitty näiden tilanteiden jälkeen niin paljastan salaisuuden - on mietitty.
Kuvamateriaalikin olisi, mutta säästetään heikkohermoisimpia jättämällä ne laittamatta tänne.