Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vaasan radan sähköistyksestä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8 | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1330


« Vastaus #100 : Joulukuu 24, 2010, 11:07:41 »

Hyvä on, Mikko, epäilemättä olet tuossa asiassa oikeassa ja kirjoitit kyllä rakentavasti.

Mutta nyt enää tarvitaan se Pendolino, ja kuten ketjussa on aiemmin todettu, sen järjestäminen, ilman, että se olisi jostain muualta pois, ei välttämättä ole helppoa.

Onkin helppo veikata, että seuraava lobbauksen kohde tulee olemaan sen Vaasan-Pendon saaminen.

Ja jos Pendoa ei ala näkyä eikä kuulua, on sähköistys mennyt tässä(kin) mielessä hukkaan. Mutta jäämme odottamaan.

Tämä ei muuta sitä asiaa, että hintaa sille pendoyhteydelle tulee, ja, koska raha ei kasva puussa, etenkään valtion raha, sille olisi varmasti ollut muutakin käyttöä. Mutta jos Vaasan pendoyhteyden mahdollistaminen on tärkeämpää kuin esim. muiden ratojen edes minimitasoinen kunnossapito (ensi vuonna radanpidon rahat vähenevät aivan oleellisesti), niin silloin sähköistyksellä on perustelunsa. Mutta tätähän on tässä ketjussa käsitelty jo ennenkin.

Tämä tästä ja nyt joulunviettoon.
tallennettu
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #101 : Joulukuu 24, 2010, 14:40:13 »

On se helppoa. Nykyään 2-yksikköinen 59 katkaistaan Sjoella, etummainen jatkaa Ouluun ja takimmainen yksikkö jää yöpymään aamun 40:ä varten. Tehdään katkaisu kuten tähänkin asti Sjoella, mutta ajetaan yksikkö Vaasaan yöpymään, ja aamulla 40:nä pois. Tämä ainakaan ei ole keneltäkään pois, varsinkaan kun aamun 40:lle ei tule Vaasasta kuin bussiyhteys. Tämä 59/40 on varmaan juurikin se, josta on jo jossain isommissa pöydissä päätetty. Helpoin tapa.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 838


« Vastaus #102 : Joulukuu 24, 2010, 15:26:16 »

Näistä väylähankkeista vähän, kukaan ei voi varmaan kiistää etteikö Kehä kolmosen perusparannus ole tällä hetkellä tärkein työn alla oleva projekti. Työt on saatu lentoaseman kieppeillä hyvään vauhtiin, mutta nyt uhkaavat määrärahat loppua, ja perusparannus on jäämässä pahasti kesken. Kyllä kaikissa väylähankkeissa jotka kustannetaan meidän veronmaksajien yhteisestä ”kukkarosta” päätösten pitää perustua vain ja ainoastaan TÄMÄNHETKISEEN  tarveharkintaan, ei siihen että elätetään suuria toiveita liikenteen ”räjähdysmäisestä” kasvusta, jos ei nyt heti niin ainakin ”2020 luvulla”. Se että minäkin (hankehan on rahoitettu silmänkääntö tempulla) osallistun Vaasalaisten imagokampanjaan, on kyllä sanonko mistä. Se että onko kaluston katolla virroitin ei ole mitään tekemistä sen kanssa muuttaako henkilö  xxx tai yritys zzz Vaasan seudulle, ja ovatko he ylipäätänsä halukkaita (tarvitsevatko) käyttämään rautateitä kuljetustarpeisiinsa.       
tallennettu

Skiffari 40
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #103 : Joulukuu 26, 2010, 22:17:55 »

"Uudenmaan ELY-keskus on huolestunut Kehä III:n remontin jatkorahoituksesta. Kehä III:lla on meneillään sen ensimmäisen vaiheen parannustyöt Vantaankosken ja lentoaseman välillä, mutta jatkon rahoittamisesta ei edelleenkään ole päätöstä" Liittyykö tähän? Lähde olisi hyvä mainita kun kommentoi. Hankkeen 1. vaihe on kilpailutettu ja työn alla , se on laajentunut koskien kehän oikaisua.
Tuskinpa siihen enää muutoksia tulee, Vantaa maksaa omasta pussistaan kuten Espoo ykkösen parannuksen ja Valtio maksaa takaisin myöhemmin.
Vaihe 2. on rahoituksen suhteen vielä auki.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 838


« Vastaus #104 : Joulukuu 27, 2010, 13:32:15 »

Ei täällä Vorgissa  ylensäkkään (pääsääntö) ole tapana ilmoittaa lähdettä, jos se olisi vaatimuksena, niin vaikeaksi menisi. Tämä kehä kolmosen rahoitustilanne on lisäksi yleisesti tiedossa oleva asia (jos vain uutisia kuuntelee tai lukee) joten se ei minusta tarvitse mitään lähdeviitettä. Tässä linkissä näkyy tämä ”väyläkakku” kokonaisuudessaan, ja kun määrärahat ovat rajallisia, niin osin poliittisilla (sulle/mulle systeemi) päätöksillä päätetään, mitä näistä milloinkin toteutetaan tie /rata/vesi kohteina. http://www.lvm.fi/web/fi/suurimmat_vaylahankkeet  Tästä listasta puuttuu kokonaan Vaasan radan sähköistys ja tien numero 51 perusparantaminen moottoritieksi Kivenlahden ja Kirkkonummen välillä, nämä hankkeet kun ovat kumpikin päätetty ns. pienissä (RKP) piireissä, ohi em. listan. Tien 51 korjauksen ajoi läpi Astrid Thors (ruotsinkielinen Länsi-Uusimaa), hänen sukunsa on myös kotoisin Vaasasta (ruotsikielinen Pohjanmaa), että tällaista vedätystä. Tässä vuodelta 2007 olevassa artikkelissa todetaan että Vuosaaren sataman valmistuttua rekkaliikenne kehä 3:la kolminkertaistuu 6000 tuhanteen ajoneuvoon vuorokaudessa, näin on suunnilleen käynyt, vaikkakin pienellä viiveellä. Minusta em. on aika vahva perusta sille että Kehä 3:nen laitetaan pikaisesti kuntoon.  http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/keha_iii_voi_tukehtua_vuosaaren_rekkoihin/ 
tallennettu

Skiffari 40
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #105 : Joulukuu 27, 2010, 14:01:33 »

Minusta em. on aika vahva perusta sille että Kehä 3:nen laitetaan pikaisesti kuntoon.  http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/keha_iii_voi_tukehtua_vuosaaren_rekkoihin/ 
Kehä III:n kuntoonlaittaminenhan on täydessä käynnissä. En ole edes oikein perillä siitä, mitä tuon rahoitusepäselvän kakkosvaiheen kuuluisi sisältää? Nythän viimeiset tukkokohdat poistuvat kun liikennevalot katoavat Jumbon ja Hämeenlinnanväylän väliltä ja kaistoja tulee lisää.  17.1. otetaan käyttöön Kalliosolantien eritasoliittymä ja Ansatien valorumba helpottaa (valot jäävät vielä joksikin aikaa jalankulkijoita varten).
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 838


« Vastaus #106 : Joulukuu 27, 2010, 18:12:10 »

Pertti, jossain uutisessa kuulin noin kuukausi sitten, että joku siinä kehä 3:sen rahoituksessa mättää, en kyllä muista oliko niitä rahoitusongelmia Lentokenttä-Hämeenlinnanväylä välillä, vai oliko rahaa tulossa lisää kunnostamisen jatkamiseksi samantien länteen päin, jota nyt siis ei olisi saatavilla.   
tallennettu

Skiffari 40
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #107 : Joulukuu 27, 2010, 19:25:24 »

Kehä III:n kuntoonlaittaminenhan on täydessä käynnissä. En ole edes oikein perillä siitä, mitä tuon rahoitusepäselvän kakkosvaiheen kuuluisi sisältää? Nythän viimeiset tukkokohdat poistuvat kun liikennevalot katoavat Jumbon ja Hämeenlinnanväylän väliltä ja kaistoja tulee lisää.  17.1. otetaan käyttöön Kalliosolantien eritasoliittymä ja Ansatien valorumba helpottaa (valot jäävät vielä joksikin aikaa jalankulkijoita varten).
Valitettavasti tilanne ei ole ihan noin ruusuinen, Taustaa:"Suomi on EU:ssa sitoutunut toteuttamaan
tärkeimmät Pohjolan kolmioon kuuluvat hankkeet
moottoritietasoisiksi vuoteen 2015 mennessä"  Eli töitä on paljon tehtävänä myös Kehä3:lla, mm. kehän ja Porvoon motarin risteys osittain tasoliittymä tällähetkellä, lentoaseman liittymää täydennettävä,Tikkurilantien eritaso, sekä suunnittelujaksolle sijoittuvat Askiston, Hämeenkylän ja Raappavuorentien nykyisten eritasoliittymien parantaminen sekä Petikon uuden eritasoliittymän rakentaminen.  hintalappu kokonaisuudelle 215 milj Eur, huom! 1.vaihe 50 milj. Liikenneviraston sivuilta löytyy tarkat hankekortit kohdasta tiehankkeet ja kehä3.  Vantaa edellytti kun maksoi 1. vaiheen että sen jälkeen startataan 2.vaihe, alkanut kai Katainen nikottelee hintalapulle:-) Espoo myös teki iltalypsyn , metron laajennuksen suostumiseen hintana kehä2:n jatko. Tämä asiat on kirjattuna valtuustopäätöksiin, eivät ole mitään mielipideasioita.   Järkevä hanke tämä kehäIII kaiken kaikkiaan, siitä ollaan kaikki samaa mieltä

// lainaus kunnostettu
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2010, 20:55:45 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #108 : Joulukuu 27, 2010, 19:47:55 »

Jounille: Tieyhdistys seuraavaa: "NYKYTILA JA ONGELMAT
 Suomen vilkkaimmin liikennöity
  kaksikaistainen tieyhteys useita vaarallisia yleisten teiden  ja yksityisteiden liittymiä
 liikenne ruuhkautuu pahoin ja pääsy tielle on vaikeaa, meluongelmia
 kevyen liikenteen ongelmia  , paikoitellen pahoja painumia"
No minkä tien olisit mielummin parantanut kun Kivenlahti-Kirkkonummi ei olisi kelvannut..
Näin Kivenlahdessa asuneena , olen nähnyt lähes päivittäin kun kantatie meni tukkoon motarin päässä..
Kylmien faktojen mukaan seuraava parannus tulee Vaajakoskelle Jyväskylään.  Mutta onko se sitten kepun peliä , jää nähtäväksi. täällä rannikolla kaikki on vaan Rkp:n politiikkaa..
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 838


« Vastaus #109 : Joulukuu 27, 2010, 20:43:06 »

Toni puhut täyttä asiaa, tuo puuttuva Mt pätkä 51:lä on ollut kyllä yksi vaarallisimmista Suomessa (noin 10 kuolonuhria 10 vuodessa), ja ansaitsee kunnostuksen, käytin sitä vain esimerkkinä siitä miten näitä väylähankkeita mm. puolue/aluepoliittisesti vedätetään, eli saadaan hankkeita läpi vaikka ne eivät ole 25 (miksi Mt 51 ei ole siellä?) tärkeimmän väylähankkeen listalla, mutta on hyvä että saadaan tie nyt kuntoon. Itseäni kyllä aikalailla ihmetytti, kun sataman MT tasoinen tie tehtiin, niin Kehä 3:le piti jättää kolme tasoliittymää (Porvoon motari ja liittymät sen kummallakin puolella) juuri siihen paikkaan mihin kohdistuu kaikkein suurin paine satamasta ja lännestä tulevan läpikulkuliikenteen 6000 rekan vuorokautisesta määrästä. 6000 rekkayhdistelmää on muuten jonoon laitettuna noin 120 kilometriä, eli sillä jonolla täyttäisi Kehä 3:sen koko pituudelta (46 km) molempiin suuntiin, ja jäisi rekkoja vielä Kehä ykköselllekin.     
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2010, 21:01:40 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #110 : Joulukuu 27, 2010, 23:53:19 »

... päätöksillä päätetään, mitä näistä milloinkin toteutetaan tie /rata/vesi kohteina. http://www.lvm.fi/web/fi/suurimmat_vaylahankkeet  Tästä listasta puuttuu kokonaan Vaasan radan sähköistys ja tien numero 51 perusparantaminen moottoritieksi Kivenlahden ja Kirkkonummen välillä...
Katoitko listan kunnolla? Tie 51n hanke on siinä luettelossa (kohta 12) ja nimenomaan mainitaan että motariksi tehtynä!
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 838


« Vastaus #111 : Joulukuu 28, 2010, 18:01:05 »

Juu, onhan se siinä listassa, vaikka tarkkaan katsoin, en sitä nähnyt, ja sitä hieman edellisessä kommentissani ihmettelinkin. Summasummaarum, pääasia että saadaan tie kuntoon, ja vielä ilman isompia vedätyksiä. 
tallennettu

Skiffari 40
Lauri Marjamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #112 : Toukokuu 22, 2011, 17:33:49 »

Mitäs tälle hankkeelle kuuluu? Onko kenelläkään (sisäpiiriläisellä) tietoa päätöksistä koskien sähköistyksen mukanaan tuomia uusia liikennemääriä (mahdollisia pendolino- tai intercityvuoroja)?
tallennettu
Antti Salli
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #113 : Lokakuu 13, 2011, 19:23:41 »

Mitäs tälle hankkeelle kuuluu? Onko kenelläkään (sisäpiiriläisellä) tietoa päätöksistä koskien sähköistyksen mukanaan tuomia uusia liikennemääriä (mahdollisia pendolino- tai intercityvuoroja)?

Uusia vuoroja on ilmeisestikin luvassa: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110919134142.html

Tällä hetkellä omien visuaalisten havaintojen perusteella asennetaan viimeisiä orsia mm. ratapihalle ja aseman alueelle ja vedetään viimeiset ajolangat. Radan läheisyyteen tasoristeyksien luo on tullut varoitusmerkkejä 31.10.2011 tapahtuvasta jännitteen kytkennästä.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 413


« Vastaus #114 : Lokakuu 28, 2011, 23:51:54 »

Koska minä en ole paikallinen, väitän myös vastaan näille alituisille purnaajille. Taas kerran. 2) Mihinkään kiveen ei ole hakattu semmoista jumalansanaa, että Vaasapaanalla saa ajaa vain Jyväskylä-Vaasa-junia. Välihän on päinvastoin mitä mainioin sähkölätällä ajettavaksi. Pysähdyksiä voidaan lisätä reilusti matka-ajan kasvamatta.


En ole paikallinen minäkään. Ei vaan ole tainnut kymmeneen käskyyn mahtua yhtä lisä-pykälää, "vain helsinkiläinen ei saa persettään nostaan linja-autossa tahi junassa".

Sitä vastoin helsinkiläinen tai vastaava saattaa olla vaaraksi muutamalle kehittyvälle pikkukunnalle/kaupungille. Sellaiset suoratlinjat kuten Jyväskylä-Vaasa minä ymmärrän, koska ne ovat kaksi suurta kaupunkia keskenään.

Mutta kuka ihme sitten jostain Muka-Metropolista jonnekin Vaasaan haluaisi matkustaa? Jokun yksittäinen hurri tai kerran vuodessa sukulaisia moikkaamassa käyvä ei tee tarvetta tälle töpeksinnälle!
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #115 : Marraskuu 26, 2011, 11:09:56 »

Ei ole kuvia näkynyt ensimmäisestä sähkötestistä:
http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/11/sahkojunan_testiajo_sujui_onnistuneesti_3058634.html
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #116 : Marraskuu 26, 2011, 11:15:24 »


"Testit tehtiin Suomen vanhimmalla sähköveturille, kertoo testiajolla mukana ollut liikenneviraston ylitarkastaja Pekka Rautoja." ...ja kuvassa
Sr1 3002 Vaasassa.
         Pyörittää silmiään
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #117 : Marraskuu 26, 2011, 12:39:30 »

http://ilmera.net/kuvagalleria/kuva/235
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #118 : Marraskuu 26, 2011, 15:58:24 »

Voi kyseessä olla toimittajankin kämmi, koska hänelle on hyvin voitu sanoa, että testit on tehty vanhimmalla sähköveturityypillä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #119 : Marraskuu 26, 2011, 17:35:12 »

Pohjanmaa alue-uutisissa oli pieni pätkä tuosta veturista Vaasassa. Kameramies kun näkyi tuossa toisessa linkietyssä kuvassa, niin rupesin pohtimaan, että kyllä siitä nyt joku pätkä päätyi uutisiin asti.

On muuten hieno yhdyssana toi 'junarataosuudella'...  Virnistää
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #120 : Marraskuu 26, 2011, 17:55:04 »

Pohjanmaa alue-uutisissa oli pieni pätkä tuosta veturista Vaasassa.

Kohdassa 3:50. Joku taisi päästä kuvaankin videon lopussa... Iskee silmää
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #121 : Marraskuu 26, 2011, 19:00:09 »

'junarataosuudella'...  Virnistää

 Järkyttynyt  Huh  Vaikenee
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Antti Salli
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #122 : Joulukuu 12, 2011, 19:12:51 »

Tällä hetkellä voin sanoa vain yhden sanan: Vihdoinkin!
Taitaa olla ainakin ylen alueuutisissa juttua tästä oli ylen auto asemalla, kun siitä työasioissa ohi ajoin. Harmi, että piti olla töissä olisin muuten ollut mukana noissa juhlissa oli aika mukavasti ihmisiä paikalla asemalla. Ja nyt voin sitten sanoa näille Vaasan radan sähköistystä vihaaville ja siihen muuten vain kapinahenkeä tästä asiasta aikaan saaville voin sanoa, että jos sähköt menee Poriin, Raumaan ja myös Kainuuseen eli Kajaaniin ja vielä herranen aika sentään VARTIUKSEEN eli Kuhmon kunnan alueelle, vaikka em. alueella olisi Dr16:a aivan riittävästi näihin tarpeisiin(malmijunat), niin voin vain todeta, että siinä tapauksessa myös Vaasaankin ja piste. PS: ja tästä on ainakin mielestäni provosoitua, koska en tätä mielipidettäni asiasta provosoidakseni kirjoittanut ja en edes ole mikään nurkka patriootti, mutta tosiasia on se, että mikäli näin ei olisi tapahtunut eli baanaa EI olisi sähköistetty olisi radalle käynyt samoin kuin Suupohjan radalle ja sitä en olisi missään tapauksessa olisi tahtonut nähdä.
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #123 : Joulukuu 12, 2011, 19:42:07 »

http://www.yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/12/ensimmainen_sahkojuna_saapui_vaasaan_3097287.html
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1330


« Vastaus #124 : Joulukuu 13, 2011, 22:43:24 »

Tässä saattoikin tulla esiin se tärkein näkökohta Vaasabaanan sähköistämiselle ja se on naapurikateus. Jos kerran Poriin, Raumalle ja Kuhmoon menee sähkörata, on se yksinkertaisesti saatava meillekin tänne Vaasaan, olipa siitä jotain konkreettista hyötyä tai ei. Komiata olla pitää.

Hyödyistä on turha inttää, muistettakoon, että asiaan otti kantaa jo valtiontalouden tarkastusvirastokin, joka käytännössä totesi hankkeen olevan turha (ks. vorgin keskustelut).

En siis missään nimessä vastusta Vaasan radan sähköistämistä. Vastustan sitä, että kun samaan aikaan rahaa puuttuu mm. rautateiden peruskunnossapidosta, vanhustenhoidosta tai terveyskeskuksista, mennään laittamaan 24 miljoonaa euroa turhaan sähkötapsiin.

Jos valtiolla olisi rahaa säästettäväksi asti, ja mm. rautateiden peruskunnossapito olisi OK ja ne radat, jotka todella tarvitsevat tonnikilometriensä puolesta sähköistystä, olisi jo sähköistetty, asia saattaisi olla toinen. Mutta nyt tehtiin niin, että käytännössä valtio otti 24 Me lisää velkaa meidän kaikkien tulevaisuudessa maksettavaksi, saadakseen Vaasan radalle sähköt.

Toki, olenhan huomannut jo aiemminkin, että järkipuhe ei ole tässä asiassa se oikea väline. Mutta kummaa uhoa näissäkin keskusteluissa edelleen esiintyy.

Toisaalta, vahinko on jo tapahtunut. Nyt jäämme seuraamaan, miten VR ottaa maksimaalisen hyödyn irti sähköistyksestä. Vai ottaako sittenkään?

tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vaasan radan sähköistyksestä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina