Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« : Tammikuu 27, 2011, 11:43:12 » |
|
Junaliikenne pääradalla on jälleen myöhästellyt ja on edelleen sekaisin monen tekijän summana. Ongelmat alkoivat aamulla kello 6.40 kun Hyvinkään asemalle juuttui juna jarruongelmien takia. Jarruvian takia Hyvinkään asemalle juuttuneen junan ohitse ei saatu ohjattua muuta liikennettä, koska ratapihan vaihteet olivat jäätyneet. Siksi niin Riihimäen lähiliikennejunat kuin Tampereen suunnan kaukojunat jäivät jumiin Hyvinkäälle ja ovat olleet myöhässä aamun mittaan. Kello 7.10 hieman etelämpänä Korsossa asemalle tuli sähkökatko, eivätkä junat päässeet liikkumaan Korson aseman tienoilla. Virtakatkon syynä oli se, että aura-auto oli vahingoittanut aseman seudulla sijaitsevaa sähkökaappia. Vika saatiin korjattua ja Korson asema kytkettyä verkkoon takaisin kello 7.30.Kouvolan ja Mikkelin välillä junat myöhästelevät vielä tänään torstainakin alueellisten sähkökatkosten vuoksi. yle
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2011, 12:44:01 » |
|
Lisäksi Tikkurilassa oli klo 9 aikaan pohjoiseen matkaava IC-juna jumittunut 2. ja 3. raiteen välisiin vaihteisiin estäen molempien raiteiden liikennöinnin.
Jokelasta aikataulun mukaan klo 8:07 lähtevä R-juna lähti klo 8:32 ja oli Pasilaan saapuessaan 50 minuuttia myöhässä. Jokelassa laituri- ja asemanäytöissä junan saapumisajaksi oli arvioitu 8:20 ja sen mukaan annettiin saapumiskuulutuskin. Kun matkustajat olivat ehtineet (toistaiseksi) lämpimästä odotustilasta laiturille, tarjottiinkin junakyydin sijaan lumipesut ohikiitävillä IC:llä ja pendolla.
Onneksi lähiliikenteen myöhästymiset ovat niin pieniä ja niistä mahdollisesti syntyvät taloudelliset menetykset niin vähäisiä, ettei VR:n ole syytä hyvittää uskollisia kanta-asiakkaitaan millään tavalla...
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2011, 13:15:13 kirjoittanut Juha Kutvonen »
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2011, 14:12:28 » |
|
Jokelasta aikataulun mukaan klo 8:07 lähtevä R-juna lähti klo 8:32 ja oli Pasilaan saapuessaan 50 minuuttia myöhässä. Jokelassa laituri- ja asemanäytöissä junan saapumisajaksi oli arvioitu 8:20 ja sen mukaan annettiin saapumiskuulutuskin. Kun matkustajat olivat ehtineet (toistaiseksi) lämpimästä odotustilasta laiturille, tarjottiinkin junakyydin sijaan lumipesut ohikiitävillä IC:llä ja pendolla.
Onneksi lähiliikenteen myöhästymiset ovat niin pieniä ja niistä mahdollisesti syntyvät taloudelliset menetykset niin vähäisiä, ettei VR:n ole syytä hyvittää uskollisia kanta-asiakkaitaan millään tavalla...
Infolaittteiden toimintaongelmista, kuten esimerkiksi tälläisista ottaa palauteeta vastaan Liikennevirasto. Eli osoite on kirjaamo(at)liikennevirasto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2011, 15:42:54 » |
|
Jokelasta aikataulun mukaan klo 8:07 lähtevä R-juna lähti klo 8:32 ja oli Pasilaan saapuessaan 50 minuuttia myöhässä. Jokelassa laituri- ja asemanäytöissä junan saapumisajaksi oli arvioitu 8:20 ja sen mukaan annettiin saapumiskuulutuskin. Kun matkustajat olivat ehtineet (toistaiseksi) lämpimästä odotustilasta laiturille, tarjottiinkin junakyydin sijaan lumipesut ohikiitävillä IC:llä ja pendolla.
Infolaittteiden toimintaongelmista, kuten esimerkiksi tälläisista ottaa palauteeta vastaan Liikennevirasto. Eli osoite on kirjaamo(at)liikennevirasto. Valitettavasti tämä ei ollut toimintahäiriö, vaan järjestelmän ominaisuus. Arvioitua saapumisaikaa siirretään vain vähitellen eteenpäin, vaikka juna olisi vielä kuinka kaukana. Tätä tapahtuu jatkuvasti ja kaikkialla. Aamuisessa tapauksessakin lähtöaikaa päivitettiin vielä kaksi kertaa ennen junan todellista saapumista.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2011, 17:32:31 » |
|
Sitäkin paremmalla syyllä siitä olisi syytä ilmoittaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2011, 18:14:51 » |
|
Ymmärrän Juhaa harmittavan, eikä tilannetta varmasti muuta suuntaan tai toiseen sen selittäminen. Tällainen olisi kuitenkin oma arvaukseni tilanteesta...
Hyvinkäällä oli, kuten tässäkin ketjussa on mainittu, vaihdevika ja jarruongelmista kärsinyt juna, jota ei päässyt ohittamaan. Arvioitu lähtöaika, kuten jo ensimmäinen sanakin paljastaa, on arvio. Lähtöajan ei tulisi olla ennen ilmoitettua arviota, jonka vuoksi sen kanssa pitää olla varovainen... Jos ilmoitat heti, että juna on 30 minuuttia myöhässä vaikka se voi tulla jo 15 minuutin kuluttua, niin osa ehtii Jokelassakin lähikauppaan tullakseen asemalle toteamaan junan menneen jo vartti sitten... Varmempi tieto Jokelasta lähtöajasta saadaan, kun juna lähtee Hyvinkäältä liikkeelle. Tämä tarkoittaa ajallisesti noin 5 minuuttia aikaisemmin. Jos suma seisoo Hyvinkään pohjoispuolella, niin ollaan valitettavasti liikenteenohjaajien raja-alueella eli Helsingin liikenteenohjauskeskuksen (Linnunlaulussa) ja Riihimäen liikenteenohjauskeskuksen (Pasilassa). Tämä vaikeuttaa tiedon saantia informaatiota välittävälle henkilökunnalle. Jos tietoa välittää automatiikka, niin tuskin sekään osaa laskea muuta kuin Hyvinkään lähtöaikaan perustuvaa tietoa arvioidusta ajasta. Asiassa on selkeästi parannettavaa kokemustesi perusteella, uskallan sanoa. Eihän sen näin pitäisi mennä, että asiakkaat saavat lumipesuja ohi kulkevilta junilta...
Toivotaan, että kevät tulisi pian ja veisi lumet mennessään - sekä parempi huominen... Ei tästä tilanteesta nauti meistä kiskoilla kulkevista kukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2011, 18:20:08 » |
|
liikenteenohjaajien raja-alueella eli Helsingin liikenteenohjauskeskuksen (Linnunlaulussa) ja Riihimäen liikenteenohjauskeskuksen (Pasilassa).
Ymmärtääkseni Linnunlaulun porukka on jo muuttanut - tai ainakin oli tarkoitus muuttaa - Pasilaan. Onko muutto siis viivästynyt?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 917
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 27, 2011, 18:27:11 » |
|
Toivotaan, että kevät tulisi pian ja veisi lumet mennessään - sekä parempi huominen...
Onkohan missään esitetty vielä minkäänlaisia arvioita, millaisia routavaurioita on odotettavissa lumien lähtiessä? Turun moottoritielle on ainakin Veikkolan paikkeille noussut jo perinteinen "keväthyppyri".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2011, 18:28:09 » |
|
Tuo VR:n ilmeisesti uusiutunut ja entistä enemmän automatisoitu kuulutusjärjestelmä ei tosiaankaan vaikuta erinomaisen onnistuneelta nykyversionaan. Omaa junaa odotellessa eilisiltana kuuden jälkeen Pasilan asemalla Tampereen IC:stä tuli vuorotellen ja osittain jopa toistensa päälle kuulutuksia " ... saapuu ja lähtee ... " ja " ... lähtöaika on muuttunut ...." ja aika valui näyttötaululla aina muutaman minuutin kerrallaan eteenpäin.
Myös Turun juna valuskeli taululla eteenpäin ja ajattelin että enpähän lähde laiturille ennenkuin taulu vilkuttaa vihreää ja lähtökuulutus tulee. Molemmat toteutui ja väki valui ulos. Kun kaikki oli varmasti pakkasessa pitkin laituria, kuulutus kertoi, että "..... lähtöaika on muuttunut ......". Kun se valonvilkutus ja lähtökuulutus tuli, juna ei todennäköisesti ollut edes vielä lähtenyt Helsingistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 27, 2011, 18:53:46 » |
|
Toivotaan, että kevät tulisi pian ja veisi lumet mennessään - sekä parempi huominen...
Onkohan missään esitetty vielä minkäänlaisia arvioita, millaisia routavaurioita on odotettavissa lumien lähtiessä? Turun moottoritielle on ainakin Veikkolan paikkeille noussut jo perinteinen "keväthyppyri". En uskalla edes kuvitella mitä on tulossa, jospa ne routavauriot heinäkuulla jo helpottaisivat Kuitenkin osassa suomea on ollut koviakin pakkasia ja vähän lunta joten varmasti on odotettavissa routaheittoja. kuulemma nyt on jo joillakin rataosuuksilla routavaurioista johtuvia nopeusrajoituksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 94
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 27, 2011, 18:54:57 » |
|
Kehitys on siinä mielessä mennyt eteenpäin, että nykyisin osataan informoida lähiliikenteen matkustajia jollain tasolla. Esim. 5 vuotta sitten ei juuri vaivauduttu tekemään asian eteen mitään.
Nyt on joku keksinyt ns. kustannustehokkaan tavan hoitaa ns. pakollinen matkustajainformaatio - automaattikuulukset. Olen kyllä sitä mieltä, että niiden arvo on kyseenalainen. Esim. jossain väliasemalla kuulutus hämää näyttötaulun kertomaa tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 27, 2011, 19:13:20 » |
|
Eilen Oulunkylässä kello 11:30 kuultua... "Junaliikenne myöhästelee ohjausjärjestelmän häiriön vuoksi". Samaan aikaan todellisessa elämässä saapuivat molemmat lähijunat aikataulun mukaisesti asemalaiturille ja jatkoivat matkaansa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 27, 2011, 19:22:06 » |
|
Omaa junaa odotellessa eilisiltana kuuden jälkeen Pasilan asemalla Tampereen IC:stä tuli vuorotellen ja osittain jopa toistensa päälle kuulutuksia
Tuo vaikuttaa erikoiselta. Hämeenlinnahan on Tampereen liikenteenohjauksen alaisena, joten täällä tuota järjestelmää on paranneltu. Aikaisemmin täälläkin tuli kuulutuksia ns. päällekkäin. Nykyään myöhästymiskuulutusten lopussa ei pahoitella myöhästymisestä aiheutuvaa haittaa, mikä voisi Helsingin suunnalla olla kätevä tapa lyhentää kuuluksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 27, 2011, 20:00:52 » |
|
Tuo VR:n ilmeisesti uusiutunut ja entistä enemmän automatisoitu kuulutusjärjestelmä ei tosiaankaan vaikuta erinomaisen onnistuneelta nykyversionaan. Mikä VR?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 27, 2011, 20:05:17 » |
|
Jokelasta aikataulun mukaan klo 8:07 lähtevä R-juna lähti klo 8:32 ja oli Pasilaan saapuessaan 50 minuuttia myöhässä.
Riihimäestä sama juna lähti 21 minuuttia myöhässä (8.13) ja Helsinkiin saapui tasan tunnin myöhässä.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 27, 2011, 20:06:08 » |
|
Jokelasta aikataulun mukaan klo 8:07 lähtevä R-juna lähti klo 8:32 ja oli Pasilaan saapuessaan 50 minuuttia myöhässä. Jokelassa laituri- ja asemanäytöissä junan saapumisajaksi oli arvioitu 8:20 ja sen mukaan annettiin saapumiskuulutuskin. Kun matkustajat olivat ehtineet (toistaiseksi) lämpimästä odotustilasta laiturille, tarjottiinkin junakyydin sijaan lumipesut ohikiitävillä IC:llä ja pendolla.
Toivottavasti tämä tilanne paranee, kunhan junien kulusta saadaan GPS pohjaista tietoa nykyisten baliiseihin perustuvien tilalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 94
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 27, 2011, 20:49:22 » |
|
Reaaliaikainen tieto on matkustajan kannalta parasta. Jokainen kyll osaa tehda omat laskelmat kulkuajoista ilman automaattikuulutuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 27, 2011, 21:48:59 » |
|
Reaaliaikainen tieto on matkustajan kannalta parasta. Jokainen kyll osaa tehda omat laskelmat kulkuajoista ilman automaattikuulutuksia. Ei reaaliaikainen tieto ja automaattikuulutus ole toistensa pois sulkevia, päinvastoin. Automaattikuulutushan vaatii sen raaliaikaisen tiedon ollakseen luotettavaa. Tämän lisäksi esteetön ympäristö vaatii muutakin kuin näköaistin varaan rakennetun tiedottamisen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 27, 2011, 21:54:14 » |
|
"VR säästää kaluston kunnossapidostajulkaistu tänään klo 17:30, päivitetty tänään klo 18:50 VR aloittaa yt-neuvottelut junakalustonsa kunnossapidossa. Kunnossapidon uudistuksessa on tavoitteena säästää noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. VR ei vielä osaa arvioida, joudutaanko irtisanomisiin turvautumaan. " Järjetöntä! Nyt loppu kaikki ymmärrys monopolia kohtaan! Vr:n johto irtisanottava samantien. Toimenpiteissä ei ole mitään järkeä. Aro Eroa!! Monopoliasema edellyttää hyvää "rytmitajua!" , tällähetkellä Vr.n toiminta todella syvältä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #19 : Tammikuu 27, 2011, 22:11:43 » |
|
"VR säästää kaluston kunnossapidostajulkaistu tänään klo 17:30, päivitetty tänään klo 18:50 VR aloittaa yt-neuvottelut junakalustonsa kunnossapidossa. Kunnossapidon uudistuksessa on tavoitteena säästää noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. VR ei vielä osaa arvioida, joudutaanko irtisanomisiin turvautumaan. " Järjetöntä! Nyt loppu kaikki ymmärrys monopolia kohtaan! Vr:n johto irtisanottava samantien. Toimenpiteissä ei ole mitään järkeä. Aro Eroa!! Monopoliasema edellyttää hyvää "rytmitajua!" , tällähetkellä Vr.n toiminta todella syvältä.
Onko sinulla tarkempaa tietoa YT:n syistä kun noin reagoit? http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,2942.0.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #20 : Tammikuu 28, 2011, 03:08:28 » |
|
Toimenpiteissä ei ole mitään järkeä. Aro Eroa!!
Aro on ymmärtääkseni palkattu yhtiöön saneeraamaan. Tehtävänkuvaan ei kaikesta päätellen kuulu toimivan liikenteen ylläpito.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #21 : Tammikuu 28, 2011, 10:10:11 » |
|
Radan päälle kaatunut puu on katkaissut virtajohtimet.
Sähkökatko on pysäyttänyt junaliikenteen toistaiseksi Savon radalla Mäntyharjun ja Mikkelin välillä.
Sähköradan virta ei pysy päällä, koska radan päälle kaatunut puu on katkaissut radan virtajohtimet. Katkon vuoksi junat myöhästelevät Kouvolan ja Mikkelin välillä.
Vika-alueen korjaus aloitetaan aamupäivän kuluessa.
STT
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #22 : Tammikuu 28, 2011, 10:52:24 » |
|
Ymmärrän Juhaa harmittavan, eikä tilannetta varmasti muuta suuntaan tai toiseen sen selittäminen.
Toivotaan, että kevät tulisi pian ja veisi lumet mennessään - sekä parempi huominen... Ei tästä tilanteesta nauti meistä kiskoilla kulkevista kukaan. Satunnaiset myöhästymiset, sekä rata- ja kalustovauriot kuuluvat junamatkustukseen, ja talvet aiheuttavat aina haasteita muodossa tai toisessa - mutta kun ongelmia tulee tarpeeksi paljon ja päivittäin, niin johan tällaisen rauhallisemmankin kaverin mitta tulee täyteen. Eilinen kotiinpaluu ei sujunut aamun menomatkaa paremmin. Pasilasta klo 16:53 lähtevä H-juna oli taas kerran lyhentynyt kolmesta kahteen yksikköön ja se oli jo Helsingistä lähtiessä "kattolastissa", koska edellinen Eil-junavuoro oli peruttu veturirikon takia. Mahduin hädin tuskin kyytiin ja pääsin seisomapaikalla Järvenpäähän (toinen kerta tällä viikolla), jossa vapautui tilaa. Positiivista oli kuitenkin se, että Pasilassa kuulutettiin junan tulevan lyhennettynä, joten laiturilla ei syntynyt turhaa ryntäilyä. Tänä aamuna oltiin aikataulussa, joskin lyhennetyllä ja ovivikaisella rungolla. Larin kanssa juurikin samaa mieltä tilanteen nautinnollisuudesta. Pelkään vain, ettei kevät korjaa ongelmia riittävästi...
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #23 : Tammikuu 28, 2011, 11:14:07 » |
|
Toimenpiteissä ei ole mitään järkeä. Aro Eroa!!
Aro on ymmärtääkseni palkattu yhtiöön saneeraamaan. Tehtävänkuvaan ei kaikesta päätellen kuulu toimivan liikenteen ylläpito. Siltähän tuo vaikuttaa ainakin maksavan asiakkaan näkökulmasta. Yhtiön johdolle tuntuu olevan samantekevää, tuottaako VR kuljetuspalveluita, luontodokumentteja tai vaikka jogurttipurkkeja, kunhan se tapahtuu kannattavasti ja kustannustehokkaasti. Rautatieliikenteen hoito edellyttää saumatonta yhteistyötä eri osapuolten kesken ja motivoitunutta henkilökuntaa. Miten esim. säästöt kaluston kunnossapidosta toteutetaan siten, ettei se näy junaliikenteessä? Jos VR olisi esim. pankki, ravintola tai parturi-kampaamo, se olisi menettänyt suurimman osan asiakkaistaan jo kauan sitten...
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #24 : Tammikuu 28, 2011, 20:52:29 » |
|
Siinä vaiheessa kun 1) VR muutettiin osakeyhtiöksi ja 2) maahan saatiin oikeistohallitus, on ollut selvää, että VR:n _ainoa_ tarkoitus on tuottaa rahaa omistajalleen. Kokoomus on yksi niistä maailman monista monista pelleporukoista, joiden ymmärrys ei riitä siihen yksinkertaiseen tosiasiaan, että talous on ihmisiä varten eikä ihminen taloutta varten.
Aro on saneerausjohtaja, muuten häntä ei ikinä olisi valittu. Täydellisen tietämätön VR:n tehtävistä ja tarkoituksesta, hyvä ymmärrys siitä, kuinka rahaa saadaan työnantajalle mahdollisimman paljon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|