Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« : Helmikuu 02, 2011, 13:01:10 » |
|
Kolme miestä loukkaantui lievästi, kun raiteita tarkastanut veturi törmäsi pysähtyneenä olleen tavarajunan veturiin Nurmeksessa. Onnettomuus sattui Hyvärilässä noin kello 12. Kaikki vetureissa olleet kolme miestä toimitettiin Nurmeksen terveyskeskukseen. Heistä jokainen pystyi kävelemään. Tavarajunassa oli veturi ja kahdeksan tavaravaunua. Se oli pysähtynyt Hyvärilän kohdalla, kun vastakkaisesta suunnasta tullut raiteiden kuntoa tarkastanut veturi törmäsi siihen. Veturin kuljettaja oli jarruttanut ennen törmäystä, mutta veturi ei pysähtynyt. Paikallaan olleesta veturista hyppäsi ulos yksi mies, liikkeellä olleesta niin ikään yksi. Yhden veturiin jääneen lisäksi osallisena ei ollut muita ihmisiä. Onnettomuuskeskuksen tutkija aloittaa piakkoin tutkinnan Hyvärilässä. Poliisi ei ota kantaa onnettomuuden syyhyn. Kaikki vaunut pysyivät kiskoilla, mutta osa vaunuista irtosi vetureista, jotka pysyivät nekin kiskoilla ja pystyssä. Junaliikenne pohjoiseen on toistaiseksi poikki, ja raivaaminen vie tunteja. Matkustajajunat korvataan linja-autoilla Lieksan ja Nurmeksen välillä. VR hoitaa raivauksen, koska pelastuslaitoksella ei ole kalustoa. Alkoholilla ei ole osuutta tapahtumaan. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kolme+loukkaantui+kahden+veturin+t%C3%B6rm%C3%A4yksess%C3%A4+Nurmeksessa/1135263498627 http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/kaksi_veturia_t%C3%B6rm%C3%A4si_toisiinsa__nurmeksessapelastusty%C3%B6t_k%C3%A4ynniss%C3%A4_6849242.htmlAiheeseen liittyen parempi kuva: http://vaunut.org/kuva/67811?u=1054&d=02.02.2011&ns=1
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2011, 19:51:19 kirjoittanut Mikael Sahervo »
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2011, 13:25:43 » |
|
Mikäli ymmärsin oikein uutisen sisällön niin veturit ovat "kohdanneet" toisensa linjalla. Mikähän oli törmäysnopeus? Ilmeisesti ei kovin korkea, koska molemmat veturit ovat pysyneet raiteilla. Tosin miehistöä on kuljetettu sairaalaan hoidettavaksi.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 02, 2011, 13:34:00 » |
|
On vauhtia kuitenkin sen verran ollut, että Dv12 2540 saanut peräänsä melkoisen "pusun": http://www.karjalainen.fi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 276
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 02, 2011, 13:41:59 » |
|
"Onnettomuuden syy on Karjalaisen tiedossa"
- Aika harvinaista että syy on median tiedossa, mutta sitä ei ole julkistettu. Ei olisi Iltalehdessä kirjoitettu noin.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2011, 14:44:13 » |
|
oho ompa melko kasaan mennyt pellit. Saapa nähdä kuinka pahoin ovat vaurioituneet esim rungoiltaan että vieläkö korjaavat nuo ja tuleeko näistä mahdollisesti vihreävalkoisia. Hyvä että ilmeisesti kohtuu pienillä vammoilla on henkilökunta selvinnyt onnettomuudesta. Loppukevennyksenä poimittu lause karjalaisen uutisesta "VR hoitaa raivauksen, koska pelastuslaitoksella ei ole kalustoa. " no jospa joku lahjoittaisi pelastuslaitokselle vaikka käytetyn paloauton
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Pinola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2011, 15:41:49 » |
|
Tässä joku päivä mietin, että tämä talvi on mennyt vr:ltä ilman pahempia kolareita (vaikka junat ovat useasti myöhässä olleetkin), mutta näyttipä sellainen nyt kuitenkin sattuneen. Miten näin on päässyt käymään, kun jkv:kin on käytössä nykyään (vai onko ollut käytössä).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 196
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2011, 18:13:43 » |
|
oho ompa melko kasaan mennyt pellit. Saapa nähdä kuinka pahoin ovat vaurioituneet esim rungoiltaan että vieläkö korjaavat nuo ja tuleeko näistä mahdollisesti vihreävalkoisia. Hyvä että ilmeisesti kohtuu pienillä vammoilla on henkilökunta selvinnyt onnettomuudesta. Loppukevennyksenä poimittu lause karjalaisen uutisesta "VR hoitaa raivauksen, koska pelastuslaitoksella ei ole kalustoa. " no jospa joku lahjoittaisi pelastuslaitokselle vaikka käytetyn paloauton Jos runko on mennyt banaaniksi, niin paalaus taitaa olla todennäköisin kohtalo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2011, 20:50:12 » |
|
oho ompa melko kasaan mennyt pellit. Saapa nähdä kuinka pahoin ovat vaurioituneet esim rungoiltaan että vieläkö korjaavat nuo ja tuleeko näistä mahdollisesti vihreävalkoisia. Hyvä että ilmeisesti kohtuu pienillä vammoilla on henkilökunta selvinnyt onnettomuudesta. Loppukevennyksenä poimittu lause karjalaisen uutisesta "VR hoitaa raivauksen, koska pelastuslaitoksella ei ole kalustoa. " no jospa joku lahjoittaisi pelastuslaitokselle vaikka käytetyn paloauton Jos runko on mennyt banaaniksi, niin paalaus taitaa olla todennäköisin kohtalo. Aika pahasti oli molemmista runko vääntyny nokan kohdalta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 02, 2011, 22:01:14 » |
|
Liekö tuolla radalla jkv:tä edes käytettävissä? (en siis tiedä, kunhan arvaan). Kunnon banaaneja niistä tuli, mutta näitähän on jo paalattu kymmenkunta, miksei siis pari lisää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 02, 2011, 22:21:56 » |
|
Opastimella näytti toinen juna seisseen...? Jokin turvalaitevika todennäköisesti.. On siellä siis JKV.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 03, 2011, 10:33:24 » |
|
Rata saatiin liikennöitävään kuntoon myöhään keskiviikkoiltana. Päivän painetussa Helsingin Sanomissa (3.2.2011) VR:n turvallisuusjohtaja Poutiainen kertoo, että molemmista vetureista hyppäsi ulos yksi mies ennen törmäystä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2011, 11:08:36 kirjoittanut Jore Vornanen »
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2011, 14:13:30 » |
|
Kovin vähän huomiota on tämä "ei voi sattua Suomessa - meillä on sellainen systeemi" -tyyppinen onnettomuus herättänyt. Tilanne olisi varmasti toinen, jos mukana olisi ollut matkustajajuna.
Olisikohan syynä jokin tietokatkos liikenteenohjauksen ja junien välillä?
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 917
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 03, 2011, 15:05:15 » |
|
Olisikohan syynä jokin tietokatkos liikenteenohjauksen ja junien välillä?
Kyseessä on kuitenkin radio-ohjattu rata, joten ei linjalla olevan junan pitäisi kadota liikenteenohjaajan näytöltä mihinkään. Tuolle veturille ei olisi pitänyt saada edes lähtökulkutietä Nurmeksen asemalta. Mutta lähtikö se veturi asemalta vai jostakin muualta? Onko liikenteenohjaaja antanut esimerkiksi lähtöluvan sahalta huomaamatta linjalla seisovaa junaa. No, onnettomuustutkintakeskus selvittää toki kaikki yksityiskohdat, joten ehkä erilaisia arvailuita näillä tiedoilla on turha esittää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 03, 2011, 16:01:22 » |
|
" VR:n turvallisuusjohtajan Yrjö Poutiaisen mukaan radalla on turvalaitejärjestelmä eikä vielä ole käsitystä, miten kaksi vastakkaisiin suuntiin menevää junaa saattoi olla rataosuudella yht'aikaa." http://yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2011/02/junaonnettomuus_nurmeksessa_2335009.html Johtopäätös: Kahden vastakkaisiin suuntiin matkaavan pendolinon törmääminen on sittenkin täysin mahdollista Suomen rataverkostolla nykyisistä turvalaitteista huolimatta!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 03, 2011, 16:03:08 » |
|
Olisikohan syynä jokin tietokatkos liikenteenohjauksen ja junien välillä?
Kyseessä on kuitenkin radio-ohjattu rata, joten ei linjalla olevan junan pitäisi kadota liikenteenohjaajan näytöltä mihinkään. Tuolle veturille ei olisi pitänyt saada edes lähtökulkutietä Nurmeksen asemalta. Mutta lähtikö se veturi asemalta vai jostakin muualta? Onko liikenteenohjaaja antanut esimerkiksi lähtöluvan sahalta huomaamatta linjalla seisovaa junaa. No, onnettomuustutkintakeskus selvittää toki kaikki yksityiskohdat, joten ehkä erilaisia arvailuita näillä tiedoilla on turha esittää. Saako sahalta kulkutien laitettua jos tulotolpan takana seisoo juna? Vai tapahtuuko liikennöinti sahalle käsikääntöisen vaihteen kautta? Hieman vielä mutuilua: jos tuo tarkastusveturi tuli sahalta, olisikohan sen pitänyt vain käydä kääntymässä vaihteen takana ja siirtyä sitten esim. Nurmeksen asemalle odottelemaan tuon tavarajunan tuloa? Jos veturi kuljettaja ajatteli, että pitää käydä kääntymässä tolpan takana ja vauhtia hieman liikaa... Mitenkäs muuten tuollainen tarkastusveturi oikein ajetaan, jonain vet:tinä varmaankin, mutta hieman herättää kysymyksiä koko veturin liikkuminen tuolla? JKV vaihtötyötilassa yhteenajo linjalla lienee mahdollista, eikö? Ei tosin 200km/h...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 474
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 03, 2011, 17:09:27 » |
|
Päivän paperi-Karjalaisessa on hieman lisätietoa.
Lainaus etusivulta:
Väärä tieto pysähtyneenä olleen junan sijainnista on ilmeisesti tärkein onnettomuuteen johtanut syy.
Ja itse artikkelista:
Ilman vaunuja liikkuneella veturilla oli ilmeisesti liikennekeskuksen lupa lähteä Nurmeksen asemalta Lieksan suuntaan. Keskuksen tiedossa oli tällöin, että tavarajuna olisi jo saapunut ratapihalle. Radan piti näin olla tyhjä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 03, 2011, 17:31:33 » |
|
" VR:n turvallisuusjohtajan Yrjö Poutiaisen mukaan radalla on turvalaitejärjestelmä eikä vielä ole käsitystä, miten kaksi vastakkaisiin suuntiin menevää junaa saattoi olla rataosuudella yht'aikaa." http://yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2011/02/junaonnettomuus_nurmeksessa_2335009.html Johtopäätös: Kahden vastakkaisiin suuntiin matkaavan pendolinon törmääminen on sittenkin täysin mahdollista Suomen rataverkostolla nykyisistä turvalaitteista huolimatta! Hätäinen johtopäätöksesi sopii Seiska- ja Iltapäivälehti-kansalle. Minä en tekisi mitään johtopäätöksiä ennen lopullista tutkimusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #18 : Helmikuu 03, 2011, 21:55:58 » |
|
" VR:n turvallisuusjohtajan Yrjö Poutiaisen mukaan radalla on turvalaitejärjestelmä eikä vielä ole käsitystä, miten kaksi vastakkaisiin suuntiin menevää junaa saattoi olla rataosuudella yht'aikaa." http://yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2011/02/junaonnettomuus_nurmeksessa_2335009.html Johtopäätös: Kahden vastakkaisiin suuntiin matkaavan pendolinon törmääminen on sittenkin täysin mahdollista Suomen rataverkostolla nykyisistä turvalaitteista huolimatta! Hätäinen johtopäätöksesi sopii Seiska- ja Iltapäivälehti-kansalle. Minä en tekisi mitään johtopäätöksiä ennen lopullista tutkimusta. Törmäykset ovat aina mahdollisia! Oli turvalaitteita tai ei. Lopulta liikkumisesta vastaa aina ihminen inhimillisine piirteineen. Näitä ammattiryhmiä (vastuullisia) ovat liikenneohjaaja, ratatyöstä vastaava, vaihtotyön johtaja ja veturinkuljettaja. Kiskoilla saadaan helposti ajatettua pari Pendolinoa tai vaikka Porschea vastakkain. Olennaisinta tässä törmäyksessä (hieman sääntöjä luettuani) on, millä luvilla tai luvalla pysähdyksissä olevaan yksikköön on törmätty (jos siis tämä toinen veturi vaunuineen ei liikkunut). Kiskoilla voi laillisesti liikkua erilaista kalustoa kolmella tavalla: 1. Junana 2. Ratatyönä 3. Vaihtotyöyksikkönä Näitä kaikkia koskevat eri määräykset ja säännöt ja kaikilla on oikeus liikkua sellaisella nopeudella, että todella isot henkilövahinkojakin vaativat onnettomuudet ovat mahdollisia. Turvalaitteet ovat vain puutteellisia laitteita joita ohjaa tyypillisesti liikenneohjaaja omine puutteineen. Ei niillä vielä kuuhun mennä. Raportteja ja uutisointeja seurattuani lähes kaikki onnettomuudet tai läheltä-piti-tilanteet ovat tapahtuneet vaihtotöissä. Jokainen voi miettiä, että miten vaihtotöissä edetään ja mitä ne ns. "silmät" tarkoittavatkaan. Ne tarkoittavat: Aja varovasti ja myös sitä, että vaihtotyöhön luvan saaneen yksikön pitää kyetä pysähtymään näkemällään matkalla. Tarkemmin tapausta tuntematta ja kyseisen paikan turvalaitosta, liikenteenohjausta ja muita olosuhteita tuntematta veikkaisin kuitenkin, että törmänneellä veturilla on ollut vaihtotyölupa ja siinä on viis veisattu junaturvallisuudesta. Tämä siksi, että juuri näissä ne lipsahdukset lähes sataprosenttisesti tapahtuvat. Toinen vaihtoehto on tieytysti se, että liikenteenohjaus on toiminut väärin. Laitteet lähtökohtaisesti toimivat oikein, ainakin virallisen totuuden mukaan, joten syy löytynee ihmisestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #19 : Helmikuu 04, 2011, 06:53:05 » |
|
Mihin tarvitsemme enää Onnettomuustutkintakeskusta, kun meillä on Resiina-keskustelun tehokkaat syynselvittäjät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 04, 2011, 08:31:26 » |
|
Mitenkäs se sanonta kuuluikaan, jossa sanotaan, että maalla on hyvä olla viisas kun merellä haveri sattuu...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 06, 2011, 02:27:27 » |
|
" VR:n turvallisuusjohtajan Yrjö Poutiaisen mukaan radalla on turvalaitejärjestelmä eikä vielä ole käsitystä, miten kaksi vastakkaisiin suuntiin menevää junaa saattoi olla rataosuudella yht'aikaa." http://yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2011/02/junaonnettomuus_nurmeksessa_2335009.html Johtopäätös: Kahden vastakkaisiin suuntiin matkaavan pendolinon törmääminen on sittenkin täysin mahdollista Suomen rataverkostolla nykyisistä turvalaitteista huolimatta! Hätäinen johtopäätöksesi sopii Seiska- ja Iltapäivälehti-kansalle. Minä en tekisi mitään johtopäätöksiä ennen lopullista tutkimusta. No mutta tästähän tässä on juurikin kyse, eli Minä tässä kaikesta kaiken tietävänä rautatieharrastajana yritän kertoa muulle (Seiska- ja Iltapäivälehti) kansalle minkä tasoisesta munauksesta tai inhimillisestä erehdyksestä on ollut kyse. Tämä onnettomuus sattui Teidän VR-konsernin ja Liikenneviraston edustajien kannalta erittäin ikävään aikaan muutoinkin, olihan juuri uutisoitu liikenteenohjauksen siirtämisestä pois VR-Yhtymän alaisuudesta. Ilmeisesti liikenteenohjauksen keskittämisellä maakunnista Pasilan peliluolaan on ollut oma, erittäin pieni mutta ehkäpä juuri se ratkaiseva osuutensa onnettomuuteen johtaneissa tekijöissä, mutta se oleellisin kysymys odottaa todellakin yhä vastausta: Miten on mahdollista että junien kulunvalvonnan alaisella rataosuudella onnistuttiin aiheuttamaan kahden junayksikön yhteentörmääminen. Onneksi kyseessä oli kuitenkin "vain" kahden ei-henkilöjunan yhteentörmäys ja vakavilta henkilövahingoilta vältyttiin - muutoin edellämainituiden keltaisten medioiden edustajat kirkuisivat punaisina vihreinä onnettomuuteen johtaneista syistä ja vaatisivat vastuussa olevien henkilöiden päitä vadeille - ehkäpä jopa Aroa eroamaan! Eikö kukaan ole muka tullut ajatelleeksi, mikä olisi ollut lopputulos, jos veturijunan tilalla olisikin ollut kiskobussi?
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2011, 02:43:02 kirjoittanut Jari Kuusinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 06, 2011, 06:40:56 » |
|
Ilmeisesti liikenteenohjauksen keskittämisellä maakunnista Pasilan peliluolaan on ollut oma, erittäin pieni mutta ehkäpä juuri se ratkaiseva osuutensa onnettomuuteen johtaneissa tekijöissä, Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 06, 2011, 09:26:35 » |
|
Onneksi kyseessä oli kuitenkin "vain" kahden ei-henkilöjunan yhteentörmäys ja vakavilta henkilövahingoilta vältyttiin - muutoin edellämainituiden keltaisten medioiden edustajat kirkuisivat punaisina vihreinä onnettomuuteen johtaneista syistä ja vaatisivat vastuussa olevien henkilöiden päitä vadeille - ehkäpä jopa Aroa eroamaan! Edelleen sanon, että se kirkuminen olisi ennenaikaista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 06, 2011, 09:32:17 » |
|
Mihin tarvitsemme enää Onnettomuustutkintakeskusta, kun meillä on Resiina-keskustelun tehokkaat syynselvittäjät.
Onko Onnettomuustutkintakeskukselle varattu yksinoikeus käydä keskustelua aiheesta?
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|