VR:n suuri veturihankinta etenee. VR:n hankintajohtaja Simon Indola kertoo, että yhtymä on jo tehnyt alustavia tiedusteluja toimittajista ja tarjouspyyntöjen pitäisi lähteä liikkeelle ensi vuoden aikana.
Tällöin VR-Yhtymän hallitus pääsisi päättämään toimittajasta tai toimittajista vuonna 2012 ja ensimmäiset uudet veturit ilmestyisivät raiteille vuonna 2015.
Kyseessä on suuri investointi, sillä hankittavaksi tulisi sata sähköveturia ja saman verran dieselvetureita. Hankinnan kokonaishinta nousee arvioiden mukaan noin 800 miljoonana euroon.
Suomen rautateillä on ajossa nyt noin 400 dieselveturia ja 150 sähköveturia, joten sähkövetureista uusitaan enemmistö ja dieselvetureista noin neljännes.
Indolan mukaan kyseessä ei ole kuitenkaan pelkästään korvausinvestointi, vaan vetureiden kokonaismäärä kasvaa jonkin verran liikennemäärän kasvun takia.
Veturivalmistajia on maailmalla paljon, joten hankintaprosessista on odotettavissa aikaa vievä. On mahdollista, että hankinta jakautuu kahteen osaan, jolloin sähköveturit ja dieselveturit ostetaan eri toimittajilta.
Nykyiset sähköveturit ovat lähes kokonaan venäläisvalmisteisia, mutta nykyisen hankintalain mukaan tarjouskilpailun pitää olla avointa. On mahdollista, että venäläisperinne sähkövetureissa katkeaa.
Nykyisiä dieselvetureita on VR:lle toimittanut muun muassa Valmet, mutta enää ei kotimaista valmistusta ole tällä alalla.
Dieselkoneiden päästörajat ovat tiukentuneet, joten dieselveturit tuottavat vähemmän päästöjä kuin vanhat.
Indola arvioi, että uusi veturikanta tulisi radoille muutaman vuoden kuluessa 2015 alkaen.
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/VR+suunnittelee+uusia+vetureita+radoille+jo+vuonna+2015/1135260563102Aiheeseen liittyen:
VR valmistautuu neuvostovetureiden korvaamiseen
Novotserkasskissa valmistetut Sr1-veturit alkavat olla elinkaarensa päässä ja VR suunnittelee niiden korvaamista. Vanhimmat neuvostovalmisteiset veturit ovat 1970-luvulta.
"Konserni on isojen korvausinvestointien edessä", kertoo VR-konsernin hankinnoista vastaava johtaja Simon Indola.
Sr1-sähkövetureita on nyt käytössä yli sata. Uusia sähkövetureita tarvitaan suunnilleen saman verran.
Lisäksi dieselveturikantaa pitää uusia. Niitäkin tarvitaan lähes satakunta.
Tulevat tilaukset ovat isoja, ja prosessi on pitkä. Hankinta on laissa säädeltyä toimintaa.
"Todennäköisesti se tehdään monivaiheisena prosessina", Indola arvioi.
Siinä tarjouskilpailuun osallistuvien kanssa keskustellaan avoimesti hankintaprosessin aikana ja samalla tarve tarkentuu ennen lopullisen tarjouspyynnön jättämistä.
Sr1-veturit toimivat yhä hyvin ja ne ovat luotettavia, suunnittelupäällikkö Juha Inkilä kertoo.
"Varaosia alkaa kuitenkin olla hankala saada. Lisäksi ne kuluttavat selvästi enemmän energiaa kuin nykyajan veturit."
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/VR+valmistautuu+neuvostovetureiden+korvaamiseen/1135260563099