hitaasti kiihtyvät pendolinot
Vaikka Sm3 on maksimikiihtyvyydeltään vaatimattomampi kuin vastaavanpituinen Sr2-vetoinen juna, ei veturivetoisilla normaalisti ole tarvetta kiihdyttää "kahva laidassa". Tällaisella normaalilla kiihdytyksellä sekä Sr2-vetoinen pendolinonmittainen juna ja Sm3 normaalilla (eli sen tapauksessa kahva laidassa) kiihdytyksellä kiihtyvät aikalailla samankaltaisesti. Tai ainakaan saman matkanopeuden saavuttamiseen kuluvat ajat eivät merkittävästi poikkea toisistaan. Nykyisellä aikataulutuksella ei siis - junan kulkiessa aikataulussa - ole kalustolla tämän suhteen juuri merkitystä.
Mikäli aikataulut laskettaisiin sen mukaan, että veturivetoisilla vaadittaisiin ripeämpiä kiihdytyksiä, tällöin Sm3 toki jäisi kakkoseksi. Mutta ainakaan toistaiseksi ripeämmille kiihdytyksille ei ole normaalisti tarvetta.
Sm3:n alkukiihdytys on varsin leuto, mutta se ylläpitää kiihdytystä kuitenkin melko hyvin nopeuden noustessa. Sen kiihtyvyys on kuitenkin jotensakin eleetöntä, ikään kuin kuminauhamaista - mistä syystä kiihdytyksestä jää varsin vaatimaton maku. Sr2-vetoisella junalla on kuitenkin reserviä tehdä ripeämpiä kiihdytyksiä, mitä Sm3:lla ei ole.
Lisäksi Sm3:n alhainen kitkapaino aiheuttaa sen, että vähänkin lipsuvammalla kelillä etenemistä alkaa rajoittamaan pyörän pito, ennen kuin tehonpuute.
Tämän viestin ei ole tarkoitus kumota käsitystä Sm3:n hitaasta kiihtymisestä. Tarkoitus on kertoa, että Sm3:n kiihtyvyys riittää normaalioloissa.