Lentoemännän pääasiallinen työ on toimia tarjoilijana, vaikka toimenkuvaan kuuluu mm. matkustajaturvallisuudesta yms. huolehtiminen.
Lentoliikenteen erään toimijan 840-sivuisen Cabin Crew Manual'in ja 430-sivuisen Cabin Service Manual'in opiskeltuani (talvella 2009-2010) voisin todeta, että suhde turvallisuusasioihin ja palveluasioihin ("tarjoilijana" toimimiseen) menevän suurinpiirtein samassa suhteessa. Toki niin lentokoneessa kuin junassakin näkyvin tehtävä on ammattilaisilla asiakaspalvelullisesti näkyvä rooli, mutta taustalla on paljon asioita ilman näkyvyyttä.
Kun tässä nyt on vapaapäivänä aikaa, niin avataan hieman taas verhoja kulisseihin:
Asiakas näkee konduktöörin saapuvan osastoon, toteavan "hyvää huomenta, matkaliput olkaa hyvä" ja aloittavan niiden tarkistamisen.
Konduktööri näkee mahdollisesti ensisilmäyksen matkustajista ja havainnoi mahdollisia häiriötekijöitä. Lippuja tarkastaessa tietenkin tarkistetaan niiden kelpoisuus, mutta samalla laitetaan mieleen asiakkaiden vaihtoyhteyksiä eli tarvittaessa säilytettäviä jatkoyhteyksiä myöhästymistilanteissa. Samalla myös tarkistetaan, että mitään laitonta (omat alkoholijuomat yms) ei ole esillä. Tekniikan toimivuutta seurataan samalla eli kuunnellaan onko vaunussa lovipyöriä, toimivatko laitteet (wc:t, infomonitorit, pc-pistokkeet) ja tässä vaiheessa onkin asiakkailla tärkeä rooli. Mikäli joku matkustusmukavuutta vaikuttava tekijä ei ole kunnossa, niin siitä on hyvä mainita lipuntarkastuksen yhteydessä. Esimerkiksi toimimattomat pc-pistokkeet tarvitsevat vain yhden painikkeen kuittauksen ja todennäköisesti ne toimivat jälleen. Sen on voinut aiheuttaa ylikuormitus, kun useita läppäreitä on latauksessa samaan aikaan. Lisäksi tietenkin opastetaan asiakkaita junan palveluista jne, vaikka niistä olisi vain hetkeä aiemmin annettu opastus jo kuulutuksella (tästä pienenä toiveena, että niitä olisi varmasti syytä kuunnella - säästyisi monelta "turhalta" kysymykseltä eikös joo).
Kaikki tämä tapahtuu siinä muutamassa hetkessä, jotka osastossa vietetään.
Lentoliikenteen puolella on aivan samanlaisia proseduureja. Tarkkailu aloitetaan matkustamohenkilökunnan toimesta siinä vaiheessa, kun astut koneeseen ja sanot ensimmäisen sanasi tai luot ensimmäisen silmäyksen cabin crew'n kanssa.
Voin kertoa, että molemmissa liikennemuodoissa työskennelleenä 99,9% asiakkaista on erittäin mukavia ja eivät aiheuta mitään ongelmia matkoilla. Se pienen pieni loppu, on sitten hieman haasteellisempaa - ehkä heilläkin on siihen syynsä ja tähän asti hyvin on toimeen tultu. Toivottavasti sama meno jatkuu...